Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Den grønne omstilling.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Den grønne omstilling.

Indlæg af Lintz » 01 okt 2022 12:23

Nedenstående læst på nettet og gengivet her.

Om postulatet er korrekt skal jeg ikke kunne sige, men tankevækkende.

Skal vi ikke lige sætte os ned som voksne og regne lidt på "den grønne omstilling"?

FN, og altså derfor alle lande, har sat sig som mål, at vi ikke må udlede CO2 i 2050. Det er blandt andet derfor, at regeringen har stoppet olieeventyret i Nordsøen fra 2050.

Det er også derfor så mange politikere render rundt med en FNs Verdensmålsnål, og derfor at politikere lyder som papegøjer, der har lært en mobil klimaringetone, som de gentager i en uendelighed for at score din stemme.

Nåh, men lad os komme igang.

Man regner energiforbrug i en enhed der kaldes "mtoe", som svarer til hvad der er af energi i 1 millioner ton olie. Det er ikke nødvendigvis olie vi bruger, men energi der kan komme fra mange forskellige kilder, som bare regnes i den enhed "mtoe".

Verden bruger for tiden 10.000 mtoe årligt. Altså hvad der svarer til titusinde millioner ton olie om året.
Energiforbruget er stigende, og man regner med en årlig stigning på 2%.

I 2050 vil forbruget i hele verden altså været steget til 15.500 mtoe årligt (2% renters rente på 10.000 mtoe og 28 år frem).
Der er lige præcis 10.000 dage til 2050.

Hvis vi leger at vi skal dække det med atomkraft, så svarer ét værk til 1 mtoe. Vi skal altså bygge 15.500 atomkraftværker på 10.000 dage.
Lad os bare runde det ned. Vi skal bygge ét atomkraftværk hver dag indtil 2050.

ÉT VÆRK HVER DAG.

Der er på nuværende tidspunkt 437 atomkraftværker i hele verden, bygget over de sidste 20-30 år. Det svarer til at der er bygget tyve værker om året indtil nu.

Nåh, men hvad så med GigaDans vindmøller?

1 mtoe svarer til 1.500 stk. vindmøller.
Vi kommer derfor til at skulle bruge 15.000 mtoe x 1.500 vindmøller. Altså 22.5 millioner vindmøller. Lad os bare være rundhåndede og sige 15 millioner vindmøller.

Der er lige nu 350.000 vindmøller på planeten. Der skal altså bygges 43 gange så mange vindmøller de næste 28 år, som der er bygget de sidste 40 år.
15 mill vindmøller over 10.000 dage til 2050 svarer til, at der skal bygges 1.500 vindmøller hver evig eneste dag.
1.500 vindmøller kræver et areal på 775 kvadratkilometer. Altså et areal på 775 km2 hver evig eneste dag de næste 10.000 dage.
Det er et areal på 7.75 millioner kvadratkilometer i år 2050.

Det er lige præcis det dobbelte af hele EUs areal - kun med vindmøller. Altså, så er der ikke plads til mennesker.

Og så har vi ikke engang talt om hvordan vi lagrer energien til når det ikke blæser, eller udvidelsen af el-netværket og de ekstreme mængder metaller og mineraler, der skal bruges for at bygge alle de vindmøller og el-biler.

Hvor realistisk synes du det lyder på en skala fra nul til nul?

Hele EU står for 7.8% af verdens udledning, så det er næppe os, der kommer til at redde klimaet ved at spise linser og bønner, mens vi poster selvgode billeder af vores "bæredygtighed" på Facebook og Instagram. Det er bare direkte latterligt.
Vi kan ikke sulte og fryse os ud af det her. Vi må vente på at de teknologiske alternativer til olie reelt bliver opfundet. Det skal nok ske en dag, og så vil vi kigge tilbage og grine af hvor latteligt hele det show her var.

Men først skal vi gennem en meget kold vinter med el-shaming, mere selvgodhed og hele arsenalet af idiotiske ting, som vi har set så meget af de sidste par år.

Jeg lover at menneskeheden nok skal overleve, ligesom vi har gjort i flere hundredetusinder af år.

P.S. Hvor mange vindmøller bliver der bygget, fordi du drikker sojamælk med papsugerør?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af svanggaard » 01 okt 2022 17:30

Jeg har aldrig været i tvivl om at hver eneste dråbe olie, hvert eneste stykke kul og hver eneste pift af naturgas, nok skal blive brugt før eller siden. Energitætheden er simpelthen for god til at verden vil lade kulstoffet blive liggende i undergrunden. Vi kan diskutere hvem der skal ha' lov at bruge- Asiaterne med deres 2-takts knallerter, i-landende med deres effektive produktion eller despoter til deres krigsmateriel. Men brugt bli'r det.

A-kraft er oppe at vende i tide og utide. Man kan være modstander eller tilhænger... Faktum er, at der går mindst 15 år fra en beslutning bliver taget, til et værk står klar til at producere. Realistisk nærmere 20-25 år.

Fusionsenergi er klar om 10 år - sådan har det været de sidste 50 år.

Vi har energikrise nu. Nogen mener, at det er pga. den grønne omstilling. Andre mener det er pga. krig og uroligheder. Det korte og lange er, at så længe vi ikke kan producere energien selv, er energi et magtinstrument, som vi er underlagt.

Det gør ondt lige nu, meget ondt, og personligt tror jeg det bli'r værre. Omvendt er jeg sikker på at vi kommer igennem krisen. Vi kommer til at indrette os efter vind og vejr. Det har vi gjort tidligere og det kan vi gøre igen. Løsningen er ikke at skrue ned for den grønne omstilling - løsningen er at skrue op!

calle

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af calle » 01 okt 2022 18:33

svanggaard skrev:
01 okt 2022 17:30
Jeg har aldrig været i tvivl om at hver eneste dråbe olie, hvert eneste stykke kul og hver eneste pift af naturgas, nok skal blive brugt før eller siden. Energitætheden er simpelthen for god til at verden vil lade kulstoffet blive liggende i undergrunden. Vi kan diskutere hvem der skal ha' lov at bruge- Asiaterne med deres 2-takts knallerter, i-landende med deres effektive produktion eller despoter til deres krigsmateriel. Men brugt bli'r det.

A-kraft er oppe at vende i tide og utide. Man kan være modstander eller tilhænger... Faktum er, at der går mindst 15 år fra en beslutning bliver taget, til et værk står klar til at producere. Realistisk nærmere 20-25 år.

Fusionsenergi er klar om 10 år - sådan har det været de sidste 50 år.

Vi har energikrise nu. Nogen mener, at det er pga. den grønne omstilling. Andre mener det er pga. krig og uroligheder. Det korte og lange er, at så længe vi ikke kan producere energien selv, er energi et magtinstrument, som vi er underlagt.

Det gør ondt lige nu, meget ondt, og personligt tror jeg det bli'r værre. Omvendt er jeg sikker på at vi kommer igennem krisen. Vi kommer til at indrette os efter vind og vejr. Det har vi gjort tidligere og det kan vi gøre igen. Løsningen er ikke at skrue ned for den grønne omstilling - løsningen er at skrue op!
Det vil være godt for mine aktier i klimaet, så jeg håber eddermame du har ret, for lige nu er det da helt af helvedes til. 30 procent ned på to år. Av.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af svanggaard » 01 okt 2022 19:45

Jeg har en del insiderviden inden for vindkraft. Specielt det sidste års tid har industrien haft vilde problemer med forsyningskæden. Jeg vil tro at knuderne løsner sig, og en del af produktionen bliver trukket hjem.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af triumph » 01 okt 2022 20:42

Siemens Gamesa har lige fyret 800 i Danmark, og rigtigt mange i andre lande


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af triumph » 03 okt 2022 17:50

Det er sku lige netop hvad vi har brug for, i en tid med galoperende inflation, stigende renter, og faldende boligpriser.... :evil: :evil:

https://finans.dk/privatokonomi/ECE1445 ... e-boliger/

Til gengæld er man stoppet med at sætte vindmøller op.....
https://ekstrabladet.dk/nationen/vindmo ... er/9452554

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af triumph » 22 dec 2022 18:22

2 "fantastiske " forklarunger på vores høje elpriser

https://www.tv2east.dk/vordingborg/lang ... a-elnettet
321299906_864323774612738_3899916316240003160_n.jpg

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af Flammen » 22 dec 2022 20:16

triumph skrev:
22 dec 2022 18:22
2 "fantastiske " forklarunger på vores høje elpriser

https://www.tv2east.dk/vordingborg/lang ... a-elnettet
321299906_864323774612738_3899916316240003160_n.jpg
den nederste artikel er så fra 2011!!
der er nok løbet et par liter vand i åen siden

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af triumph » 23 dec 2022 11:52

Flammen skrev:
22 dec 2022 20:16
den nederste artikel er så fra 2011!!
der er nok løbet et par liter vand i åen siden
Beklager, havde ikke set datoen på den nederste artikkel :oops:
Men det er nu langt frat sikkert at det er blevet bedre.
https://www.ewii.dk/privat/el/snydt-af-en-elsaelger/
https://www.forbrugerombudsmanden.dk/ny ... -brugerne/

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den grønne omstilling.

Indlæg af svanggaard » 23 dec 2022 13:12

Nu skal vi lige holde skæg og snot hver for sig.... Links peger jo i vidt forskellige retninger.

Overordnet har vi 3 udfordringer:
1 Priserne på elmarkedet er høje, fordi det er dyrt at købe strøm fra producenterne.
2 Der findes svindlere og opportunister som vil lukrere på (pressede) forbrugere.
3 Af miljømæssige årsager skal energiforbruget sænkes.

Ad 1)
Vi, herunder EU, er jo i gang med et opgør om energipriser, profitter, forsyningssikkerhed og udbygning af VE. Langsommeligt, ja, men der sker trods alt noget.

Ad 2)
Heldigvis bliver de fleste stoppet forholdsvist hurtigt.

Ad 3)
Her bliver det interessant. Der er muligheder nok for at bruge energien. Vi vil f.eks. gerne bruge strøm til belysning, proces, transport, PtX osv. Og jo mere energi vi bruger, jo dyrere bliver den både mht. økonomi og miljø (udbud-efterspørgsel).

Vi kan håbe på at vi før eller siden har miljørigtig energi ad libitum, men indtil da skal vi overveje, om vi bruger energi rigtigt.

Skal vi, som samfund, acceptere at der hældes energi i en gammel utæt rønne - energi som måske kunne dække forbruget i 2-3 "moderne" boliger? Den er svær... på den ene side kan man argumentere for at folk selv må bestemme hvad de bruger pengene på, på den anden side er det måske asocialt?

Ham her vil de fleste nok udskamme lidt - også selvom han ikke generer nogen med røgen ude på lars tyndskids marker
Car-smoke.png


Besvar