Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
12
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Har takket: 21 gange
Blevet takket: 14 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af vilhapiller »

Vi bruger mellem 60 og 70 Kg. Piller Pr. uge.
2 timer om morgenen og 2 timer om eftermiddagen, inden kedel lukker ned om eftermiddagen varmes vvb op.

Køre fint med den indstilling lige nu, så må vi se hvordan indstillingen skal være når det bliver koldt.

calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle »

Denne weekend er jo fantastisk. Hvis man har en elpatron i VVB er der jo overhovedet ingen grund til at have tændt for fyret. Strømmen er billig, og der er dejligt varmt både ude og inde. Så er der godt nok det der med indlandsisen der smelter, men hvis havvandet stiger, så behøver det ikke nødvendigvis at være en ulempe - ihvertfald i Storkbh. icon_cheesygrin.gif
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af Ulrik »

Jeg har pt kun tændt om natten. Har en kælder der skal holdes fugtig.
Jeg græder over pille priserne.
Men jeg glædes til gengæld over temperaturen 🙏😁

Til jul kan man jo ønske sig en pose træpiller.
Så kan hele familien evt samle ind så der kan blive til en hel pose 🤣
MvH Ulrik©
calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle »

Ulrik skrev: 27 okt 2022 06:26 Jeg har pt kun tændt om natten. Har en kælder der skal holdes fugtig.
Jeg græder over pille priserne.
Men jeg glædes til gengæld over temperaturen 🙏😁

Til jul kan man jo ønske sig en pose træpiller.
Så kan hele familien evt samle ind så der kan blive til en hel pose 🤣
Pillerne kommer til at falde i pris hvis vi holder det satans fyr slukket. Det her er en udholdenhedsprøve, for lige nu har detailforhandlerne jo købt dyrt ind tænker jeg, og hvis priserne pludselig rasler ned, så kommer det til at gøre ondt på dem. Jeg har rigeligt med piller, men de skal satme få kamp til stregen. Og JA - vejret er super dejligt. Det hjælper os jo helt vildt. Jeg tænker, at vi aflyser julen i år. Julehandlen skal boykottes. Inflation og min bare ... Det er SPEKULAtion det hele handler om. Ser også alt alt for mange biler på gader og veje. Tag for pokker cyklen. Ikke for at spare, men for at lade de store fonde drukne i deres benzinlagre. Vi kommer til at vinde det her game, for pengene ligger i vores lommer.

Venlig hilsen Calle
Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
12
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 47 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af vinther2 »

Lige et indspark her. Vores fyr er ikke tændt endnu!

Huset er i 2 plan, og dengang vi fik pillefyr, 10 år siden, da sørgede jeg for, at vi havde backup af en varmepumpe til at kunne dække 2 stuer samt køkken, i alt ca. 80 m2., hvis pillefyret lukkede ned af en eller anden årsag. Samt til køling om sommeren.
I de 10 år har den, ikke engang sammenlagt, kørt et helt år!

Men vi har 2 værelser på 1. sal (har faktisk 3, men det 3. er kun pulterkammer) så hvad med de 2 værelser? Fint med varme nedenunder, men vi skal også have varme på 1. salen.

Man blev vel lidt skræmt, da informationen i nyhederne, gentagne gange kom med at det ville blive et problem at levere træpiller til forbrugerne, ja, det var endda helt oppe at vende i Folketinget. Her ville de verden rundt se efter træpiller,-helt fint.

Så vi fik installeret en Mitsubishi split varmepumpe, med en indedel til hvert værelse. Ikke alene for varme, men også for køling i soveværelset om sommeren.

Så derfor er fyret ikke tændt endnu, pumperne klarer opvarmningen indtil videre. Regner med at afkorte fyringssæsonen med pillefyret, med godt og vel en måned i hver ende.

Så vil I nok sige, jamen det må da være dyrt i strøm? Faktisk ikke, begge pumper, stue og 1. sal har haft et forbrug på ca.350 kwh i oktober, når jeg regner de sidste dage af måneden med. Uanset hvilken strømpris man har, tror jeg ikke det kan gøres billigere med træpiller.

Det bedste er næsten, at man har ikke noget arbejde med at fylde piller på, tømme askeskuffe, osv. Man kan vel næsten kalde vores opvarmningsform for en Hydbridløsning :)

Ja, det var så mit bidrag til, hvordan vi har gjort her i huset.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af thy »

vinther2 skrev: 27 okt 2022 15:44 Lige et indspark her. Vores fyr er ikke tændt endnu!

Huset er i 2 plan, og dengang vi fik pillefyr, 10 år siden, da sørgede jeg for, at vi havde backup af en varmepumpe til at kunne dække 2 stuer samt køkken, i alt ca. 80 m2., hvis pillefyret lukkede ned af en eller anden årsag. Samt til køling om sommeren.
I de 10 år har den, ikke engang sammenlagt, kørt et helt år!

Men vi har 2 værelser på 1. sal (har faktisk 3, men det 3. er kun pulterkammer) så hvad med de 2 værelser? Fint med varme nedenunder, men vi skal også have varme på 1. salen.

Man blev vel lidt skræmt, da informationen i nyhederne, gentagne gange kom med at det ville blive et problem at levere træpiller til forbrugerne, ja, det var endda helt oppe at vende i Folketinget. Her ville de verden rundt se efter træpiller,-helt fint.

Så vi fik installeret en Mitsubishi split varmepumpe, med en indedel til hvert værelse. Ikke alene for varme, men også for køling i soveværelset om sommeren.

Så derfor er fyret ikke tændt endnu, pumperne klarer opvarmningen indtil videre. Regner med at afkorte fyringssæsonen med pillefyret, med godt og vel en måned i hver ende.

Så vil I nok sige, jamen det må da være dyrt i strøm? Faktisk ikke, begge pumper, stue og 1. sal har haft et forbrug på ca.350 kwh i oktober, når jeg regner de sidste dage af måneden med. Uanset hvilken strømpris man har, tror jeg ikke det kan gøres billigere med træpiller.

Det bedste er næsten, at man har ikke noget arbejde med at fylde piller på, tømme askeskuffe, osv. Man kan vel næsten kalde vores opvarmningsform for en Hydbridløsning :)

Ja, det var så mit bidrag til, hvordan vi har gjort her i huset.
tja.. har lige fået kvatals afregning for 10-11-12måned der er prisen godt 6 kr per kilowat det vil så give 2100kr så helt gratis er det ikke..er også lidt favet af jeg købte for mange piller sidste år til 1400 kr for 975kg.. synes godt nok strømmen er blevet dyr,på grund af højt forbrug sidste efter år da vi lavede køkken er jeg sat til 1800kw samlet i de 3 månder ca 12000kr det se satme dyrt,kommer ikke over 1200kw så det hjælper så lidt..men vildt at de bare søtter det 2 kr op på denne afregnings periode når man kikke er det da langt over prise pt..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle »

Fyret har kørt i nat, for vi har været i bad til morgen. Der er jo valg i dag. Pragtfuldt med gulvvarme og et lunt badeværelse. Nu får fyret lige lov til at varme en tank vand op, og så bliver det slukket igen. Har ikke planer om at skulle i bad foreløbig :shock:

Venlig hilsen Calle
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af Hjemme teori »

thy skrev: 27 okt 2022 15:55 tja.. har lige fået kvatals afregning for 10-11-12måned der er prisen godt 6 kr per kilowat det vil så give 2100kr så helt gratis er det ikke..er også lidt favet af jeg købte for mange piller sidste år til 1400 kr for 975kg.. synes godt nok strømmen er blevet dyr,på grund af højt forbrug sidste efter år da vi lavede køkken er jeg sat til 1800kw samlet i de 3 månder ca 12000kr det se satme dyrt,kommer ikke over 1200kw så det hjælper så lidt..men vildt at de bare søtter det 2 kr op på denne afregnings periode når man kikke er det da langt over prise pt..
De må vide noget om manglende strøm når det bliver koldt. Jeg har fået en aconto på 5,37kr, men den sidste måned tænker jeg gennemsnit har ligget under 3kr. Så skal vi jo op på 7-8kr i snit når det bliver koldt. Og hvis det bliver snit kommer vil til at ramme spidsbelast priser på 12-18kr. og 1 januar så med tillæg på 1 - 1,50 i tillæg på transporten mellem kl. 16-21. Måske man skulle købe ny inverter og et par batterier til solcelleanlægget. De kan hurtigt tjene sig hjem hvis man kan lade om natten til 5kr.
Mvh. Sophus
calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle »

Statsradiofonien (med tvungen licens) undervurderer vores intelligens. Sandheden er at spekulanterne har foretaget en mavelanding oven på vores alle sammens sparemanøvre. Vi kommer til at vinde det her 8)

https://www.dr.dk/nyheder/seneste/prise ... ars-niveau

Hav en god lørdag aften :great:
pso
Stoker XIV
Stoker XIV
12
Indlæg: 835
Tilmeldt: 07 nov 2011 23:11
Mit fyr: Woody Mini 2011 model
Areal: 150+30
Brændsel: Fågelfors/Varga/Bella 8mm
Fremviser gerne i postnummer: 2770
Dagligt forbrug: 18,6 for november
Årligt forbrug: ca 5200kg
Geografisk sted: 2770 Kastrup
Blevet takket: 5 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af pso »

Fyret har kørt efter behov siden midt okt men stoppet i dagtimerne. Minimal forbrug indtil start november. Termostat står på 21 grader. På mit job er der 23-24 pga af computere og andet elektronisk udstyr.
Vi kører vask og tørretumbler om natten eller midt på dagen hvor strømmen er grøn og billig.

Besvar