Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af triumph » 25 sep 2022 19:20

lamborg skrev:
25 sep 2022 18:37
jeg så en person har lavet et lille regnestykke som indikerer hvad man skal fyre med lige nu, hvis der er fritvalg på alle hylder:

Træpiller: (2,12kr/kwh)
960kg x 4,9kw/kg => 4704Kwh,
Pris: 5000kr => 1,06kr/kwh @ 100%, 2,12kr/kwh @50% effektivitet
Solsikke piller: (1,35kr/kwh)
960kg x 5,0kw/kg => 4800Kwh,
Pris: 3300kr => 0,68kr/kwh @ 100%, 1,35kr/kwh @50% effektivitet
El varme: (2,0 -> 9,0kr/kwh)
2,0 -> 9,0 kr/kwh @ 100% eff.
Varmepumpe: (0,67 -> 3,0 kr/kwh)
COP 3. => 0,67 -> 3,0kr/kwh @100% eff.
Oliefyr: (2,66/kwh)
1000L => 10000kwh
13300kr = 1,33kr/kwh @100%, 2,66kr/kwh @50%

Bemærk det er ikke mig der skal stå model for udregninger .. :-)
Jeg tror denne er mere opdateret (men ideholder ikke solsikkepiller)
https://www.bolius.dk/det-koster-de-for ... WEQAvD_BwE


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af svanggaard » 25 sep 2022 21:29

Vi (læs: konen) kan ikke undvære varmen i gulvet og der skal tændes op for at få varmt vand. Jeg har heldigvis brændekedel - så der er stort set ikke brugt piller. Men gulvvarmen er startet primo September.

Det kommer bag på mig at VP ender med at være dyrere end pillefyr i beregningen. Jeg er med på at de angivne priser og forsyningssikkerhed kan diskuteres, men havde egentligt forventet at VP var en mere klar vinder. Skift til VP er altså ikke helt en no-brainer endnu.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af triumph » 26 sep 2022 04:45

svanggaard skrev:
25 sep 2022 21:29
Vi (læs: konen) kan ikke undvære varmen i gulvet og der skal tændes op for at få varmt vand. Jeg har heldigvis brændekedel - så der er stort set ikke brugt piller. Men gulvvarmen er startet primo September.

Det kommer bag på mig at VP ender med at være dyrere end pillefyr i beregningen. Jeg er med på at de angivne priser og forsyningssikkerhed kan diskuteres, men havde egentligt forventet at VP var en mere klar vinder. Skift til VP er altså ikke helt en no-brainer endnu.
Det er vel ikke så mærkeligt når elpriser er sat til 9 kr/kWh (det vil sige at den skal være 9,94 kr/kWh inden energiafgift.
Og træpiller er sat til 5000 kr for 960 kg

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af svanggaard » 26 sep 2022 06:44

Som skrevet, ja - tallene kan diskuteres. Men strøm til 4-5 kr/kWh er ikke urealistisk. Futures på el for næste kvartal siger ca. 3,7kr/kWh - hertil systemtariffer, transport og moms af det hele.

Hvis man medregner tal for investering/afskrivning/service fra Bolius-siden, er der ikke den store forskel mellem VP og pillefyr.

Træpillerne er også steget gevaldigt. Men spørgsmålet er jo, om vi tror mest på at strøm eller træpiller falder i pris?

calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle » 26 sep 2022 12:06

Så er vi startet op på natfyring med scottedyret. Havde ellers bestemt mig for, at det tidligst skulle ske den 1. oktober. Til gengæld har vi så slukket elpatronen i VVB. Fyret tændes når vi går i seng, og slukkes når vi står op. Spændende om der skal en pind i brændeovnen i aften. Der mangler noget sol til at varme udestuen og dermed huset op. Må indrømme, at det var rart med gulvvarme i badeværelset her til morgen.


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af kivi » 26 sep 2022 19:38

Overgav mig også i dag, urstyring 4 timer morgen og aften, så må vi se hvor længe det går.
Mvh. Ole

calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle » 27 sep 2022 20:04

Er blevet enige om, at vi klarer os igennem aftenen, og nøjes med at tænde for fyret indtil lige før vi går i seng - FEDT. Dynevesten er genial. Kom an spekulanter og andre småborgerlige røvh..... , der profiterer på vores trængsler. Fy for pyffer :voodo:

calle

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af calle » 01 okt 2022 16:08

Herligt med en dag med "billig" strøm, hvor vi kom til bunds i vaketøjskurven. Fruen har bagt lasagner til flere dage, som vi har frosset ned, og derefter kan tøes op og varmes i gasgrillen. VVB er blevet varmet igennem på strøm, og fyret er stadig slukket. En bette pind i brændeovnen, og alt er komfortabelt og hyggeligt. Fedt med regn, vindstille, og lune udetemperaturer :great:

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af Lintz » 01 okt 2022 16:14

calle skrev:
01 okt 2022 16:08
Herligt med en dag med "billig" strøm, hvor vi kom til bunds i vaketøjskurven. Fruen har bagt lasagner til flere dage, som vi har frosset ned, og derefter kan tøes op og varmes i gasgrillen. VVB er blevet varmet igennem på strøm, og fyret er stadig slukket. En bette pind i brændeovnen, og alt er komfortabelt og hyggeligt. Fedt med regn, vindstille, og lune udetemperaturer :great:
Her blev det for råkoldt i huset med konstant regn i et par dage så fyret var tændt da jeg kom hjem efter en arbejdsuge.
Fyret kører nu og bliver nok kun slukket periodevis hvis vejret bliver rigtigt godt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
vinther2
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 442
Tilmeldt: 07 okt 2011 14:09
Mit fyr: Scotte 10 kw
Areal: 150
Brændsel: Vida Pellets
Årligt forbrug: Ca. 6 tons
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 47 gange

Re: Status på overlevelsesøvelsen - hvem har tændt for varmen ?

Indlæg af vinther2 » 01 okt 2022 17:55

Fyret er ikke tændt endnu! Vi har varmepumpe i stuen som lige, og kun lige, kan opvarme vores 2 stuer på 60 m2 og køkken på 20 m2.

Den bruger strøm, men hvis man holder det op imod hvad pillerne koster, så er det ikke så galt endda.

Hvis vi holder os til en pris på 6500 kr. pr. palle, så er det 125 kr. pr. sæk hvis der er 52 sække pr. palle.

Vores forbrug er imellem halvanden og 2 sække i døgnet. Dvs. et sted imellem 200 - 250 kr. pr. døgn.

Uanset hvor meget og hvor længe pumpen kører, kommer vi overhovedet ikke op i nærheden af denne pris.

Meeen, så kommer det næste. Vi har fået monteret en Mitsubishi multisplit til opvarmning af 2 værelser på 1. salen. Det er så nyt, så der har jeg endnu ikke set forbruget. Måske er det billigt lige nu, med høje udendørs temperaturer, men senere når temp. falder, nok en del dyrer.

Og badeværelse, som har vandbåren gulvvarme,- ja der har jeg klargjort et lille elpanel som tænder max 4 timer i døgnet, det er på 250 watt.

Når alt bliver gjort op på længere sigt, så tror jeg ikke der er den store forskel på omkostninger til opvarmning, enten man bruger pillefyr eller varmepumpe,- for vores vedkommende. Eneste forskel er, at kan man ikke få piller, så har vi stadigvæk varme,- hvis ellers vi har strøm.


Besvar