Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Petroleums ovn indenfor?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af Ulrik » 19 sep 2022 20:42

Nogen der har overvejet petroleumsovn som supplement?
Aner ikke en skid om det. Fik bare tanken.

Evt noget men skal være opmærksom på?
MvH Ulrik©


Brugeravatar
vilhapiller
Stoker VIII
Stoker VIII
Indlæg: 305
Tilmeldt: 13 feb 2012 18:18
Mit fyr: Woody Black Star mini
Areal: 160
Brændsel: Piller
Årligt forbrug: 4.5
Geografisk sted: Sønderjylland
Givet likes: 21 gange
Modtaget likes: 14 gange

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af vilhapiller » 19 sep 2022 20:59

Hej Ulrik.

Havde for år siden en Zibro laser kamin. Den virkede fint men den lugtede lidt under opstart og ned lukning. Har igen kigget lidt på dem og de påstår at de med deres nye opstart og nedluknings proces har kunnet fjerne en del eller som de selv påstår nærmest ingen lugt, om det passer skal jeg ikke kunne sige. Men hvis de har fået mere styr på det siden jeg havde en så ville jeg sagtens kunne leve med det.

Når det så er sagt så skal man nok lige regne lidt på hvad sådan en kamin koster i brændstof, og ikke mindst om man kan få fat i det, Harrald har haft udsolgt i et stykke tid Jem og fix har nogen gode tilbud på det, tror faktisk de køre noget lige nu, med Max 4 dunke af 20 liter pr. Kunde. Husker ikke lige prisen men mener at det er noget med 348 pr. Dunk. Det er så quima, hvordan det opføre sig skal jeg ikke kunne sige, men sikkert fint nok.

Jeg har selv kigget på en Zibro laser Pc 140 det er en 4 kw. Den er tørstig når den skal køre på fuldskrald.

Havde aldrig nogen sinde troet at jeg skulle bruge tid på at nærstudere laser kaminer og luft pumper, men havde jo heller ikke regnet med at jeg en dag skulle side og forklare junior og lille søster at de bare kan være rolige, Putin er langt væk, husker jo selv mine barneår hvor vi små størrelser snakkede atom bomber.

calle

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af calle » 19 sep 2022 23:00

Fungerer rigtig fint med en lazerovn, men den lugtfri petrolium er jo steget helt vildt, fordi man er røget med på bølgen og lugter nemme penge.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af Lintz » 20 sep 2022 05:06

vilhapiller skrev:
19 sep 2022 20:59

Harrald har haft udsolgt i et stykke tid
Udsolgt i butik med jeg bestilte det bare via webshop og fik det leveret et par dage efter.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af Lintz » 20 sep 2022 05:07

Ulrik skrev:
19 sep 2022 20:42

Evt noget men skal være opmærksom på?
At den selvfølgelig skal bruge ilt til forbrænding.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af triumph » 20 sep 2022 08:06

Naboen havde ikke lige råd til en palle træpiller, og talte om zipro ovn. Jeg lavede nedenstående beregning til hende

Lige en hurtig håndflade beregning
1 l Petroleum (Zibro væske) indeholder 9,7KWh/liter. Al varme afsættes i rummet, så virkningsgrad er næsten 100% (Der bruges dog lidt strøm)
Den Petroleum der ikke lugter koster ca. 20 kr/l
Altså ungefair 2 kr/KWh
https://www.harald-nyborg.dk/boligen/en ... optaending

Træpiller har et energiindhold på 4,9 KWh/kg
Hvis vi siger at virkningsgraden på dit fyr/installation er 80% (80% energien i pillerne bliver til varme i huset) = 3,92 KWh/kg træpiller

Ved 4600 kr for 832 kg træpiller = 5,53 kr/kg => 1 KWh koster 5,53/ 3,92 = 1,41 kr/KWh

Ved 101 kr for 15 kg træpiller = 6,73 kr/kg => 1 KWh koster 6,73/3,92 = 1,71 kr/KWh

Træpiller er altså stadig billigere hvis 80% af energien i træpillerne bliver til varme i huset.
Dit fyr er testet til en virkningsgrad på over 90%. Men det køre næppe så optimalt som under testen (Det er sikkert ikke indstillet 100% optimalt, er lidt mere beskidt, og der kan være et rørtab, hvis varmerør er ført i skunke, eller andre steder hvor varmen ikke bliver nyttiggjort, ligesom træpiller kan indeholde mere vand end angivet)

Umiddelbart ser det ikke ud som om der PT er nogen besparelse ved en Zibro ovn (Hvis der opretholdes den samme temperatur i hele huset, som der ville være med pillefyr)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af Ulrik » 20 sep 2022 10:23

Lintz skrev:
20 sep 2022 05:07
Den Petroleum der ikke lugter koster ca. 20 kr/l
Prisen er selvfølgelig også i tankerne og havde en ide om at det ikke kan betale sig hvis man bruger den dyre lugtfri.
Men den hvor man har fjernet 80% af svovl koster knap 2 kr/l
Hvordan priserne på piller bliver fremover er heller ikke til at vide. Men de ses flere steder til over 10.000 :shock:
Og de 4600kr/832kg er da vist en sjældenhed?


For mig er det helt store spørgsmål hvor meget den billige petroleum lugter? Altså den hvor der er fjernet 80% svovl.
MvH Ulrik©

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af triumph » 20 sep 2022 10:53

Ulrik skrev:
20 sep 2022 10:23
Prisen er selvfølgelig også i tankerne og havde en ide om at det ikke kan betale sig hvis man bruger den dyre lugtfri.
Men den hvor man har fjernet 80% af svovl koster knap 2 kr/l
Hvordan priserne på piller bliver fremover er heller ikke til at vide. Men de ses flere steder til over 10.000 :shock:
Og de 4600kr/832kg er da vist en sjældenhed?


For mig er det helt store spørgsmål hvor meget den billige petroleum lugter? Altså den hvor der er fjernet 80% svovl.
Jeg plejer at købe piller sammen med naboen. Vi havde bestilt til de 4600 kr/palle. Men leverandøren havde udskudt og udskudt. Han leverede dog til den lovede pris.
Han sagde at hvis vi skulle have flere kostede de 101 kr år sæk på 15 kg.
Jeg har lavet regnestykket efter det vi skulle give på det tidspunkt
Men det er klart at hvis pille pris ændre sig, så er det et andet resultat

calle

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af calle » 20 sep 2022 15:07

Petroleums-laserovnens styrke er, at den er hurtig til at få temperaturen op, og varmen bliver godt fordelt pga. af blæseren. Så hvis man bare lige har brug for lidt varme på badeværelset om morgenen, eller lige har brug for lidt varme når man kommer hjem, og så igen når man sidder ved fjernsynet, så er den rigtig god. Hvis man stiller den, så den blæser direkte hen mod en, så holder man altså varmen. Vi har en i forteltet til vores campingsvugn, og den skal da helt sikkert hjem på matriklen, når sæsonen slutter.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Petroleums ovn indenfor?

Indlæg af Ulrik » 26 sep 2022 08:02

Nå, jeg ved sq ikke rigtigt hvad der gik galt med mit regnestykke 🤷🤣

Vi skal op omkring 7 kr pr kilo træpiller før det kan betale sig. Og det forudsætter vi har ovnen i forvejen.
Men den ville komme til sin ret i overgangs perioderne hvor vi lige mangler lidt varme om morgenen. Altså den tid hvor fyret vil stå og tænde/slukke og køre med lav virkningsgrad.
MvH Ulrik©


Besvar