Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Dagens pressemøde om energikrisen

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
calle

Dagens pressemøde om energikrisen

Indlæg af calle » 14 sep 2022 14:53

Se specielt fra 27:15 min inde i programmet. Der udtaler Klima-Dan sig om træpillesituationen, forbedring af forsyningssikkerheden, samt vores fremtidige muligheder for tilskud til en varmepumpe.

Læg lige mærke til, at han er obs. på elproducenternes fede tider. Det kommer tydeligt frem, hvorfor elpriserne er så høje. Så løgnen om mangel på vind og mangel på vand i de norske elve og min bare røv er det pure opspind. Det handler om, at elpriserne følger gaspriserne, og at nogen rigtig hygger sig :evil:

https://www.dr.dk/drtv/se/tv-avisen_-pr ... ser_338543


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Dagens pressemøde om energikrisen

Indlæg af svanggaard » 15 sep 2022 06:43

Hvis de ligefrem beder ambassaderne afsøge lokale markeder for træpiller står det skidt til. Der er ingen tvivl om, at det er en udfordring at skaffe pillerne her og nu. Jeg tror dog der er styr på det til næste vinter - det kommer til at pible frem med nye producenter og leverandører: https://nordjyske.dk/nyheder/broendersl ... ed/3436726 Særligt hvis bæredygtighedskravene lempes. Men billigt bli'r det ikke foreløbigt.

Jeg hæftede mig ved, at tilskud til udskiftning af pillefyr kom på banen. Jeg undrede mig dog over, at det kun blev nævnt i sammenhæng med "varmepumpe på abonnement".

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Dagens pressemøde om energikrisen

Indlæg af Lintz » 15 sep 2022 06:49

svanggaard skrev:
15 sep 2022 06:43


Jeg hæftede mig ved, at tilskud til udskiftning af pillefyr kom på banen. Jeg undrede mig dog over, at det kun blev nævnt i sammenhæng med "varmepumpe på abonnement".

Så behøver man jo måske ikke skifte til VP men kun have det i en periode og derefter starte pillefyret op igen.
Jeg aner ikke hvordan abb vilkårene er men det burde være muligt at komme ud,af det igen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Dagens pressemøde om energikrisen

Indlæg af svanggaard » 15 sep 2022 07:31

Jeg kiggede lidt på varmepumpeabonnement for et par år siden. Umiddelbart svarer det til leasing - en stor førstegangsbetaling og derefter månedlige betalinger. Strømmen kommer så ved siden af.

Jeg kan ikke forestille mig, at man kan opnå tilskud til VP, hvis pillefyret bliver stående.

Som jeg forstår pressemødet (og et par artikler efterfølgende), skal vi ikke forvente at energi falder i pris. Der bliver dog mulighed for at købe strøm "på klods". Det vil sikkert hjælpe nogen her og nu, men regningen skal stadig betales før eller siden. Det er helt forkert at kalde det "et loft over elprisen". De fremlagde blot en statsgaranteret lånemulighed.

Der tegner sig et billede af, at de som tjener mest på energi bliver pålagt ekstra skatter. Provenuet går IKKE til at sænke energipriserne. Det går i fælleskassen, hvorefter politikerne kan vælge investere/støtte i de projekter de finder vigtige. Om det så bli'r varmechecks, tilskudspuljer, krudt og kugler, eller noget helt andet er ikke godt at vide.

calle

Re: Dagens pressemøde om energikrisen

Indlæg af calle » 15 sep 2022 12:36

Vores vej er omringet af fjernvarme, men vi har det dog ikke på vejen. Fanden skulle jo stå i at investere i en varmepumpe, hvis man bliver tilbudt fjernvarme inden for en overskuelig fremtid. Ved kommunen sådan noget ?

Hvor meget vil man mon kunne opnå i tilskud til en VP ?


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Dagens pressemøde om energikrisen

Indlæg af svanggaard » 15 sep 2022 13:12

Mener at Mette lovede at alle ville få et brev inden nytår - om fjernvarme er en mulighed eller ej. Ellers tror jeg du skal kontakte det lokale fjernvarmeværk.

Jeg mener tilskud fra bygningspuljen er i størrelsesordenen 10-15.000,- Men det kræver at du har en energimærkning af huset som er maks. 10 år gammel. Den koster 5-8.000 at få lavet.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Dagens pressemøde om energikrisen

Indlæg af triumph » 15 sep 2022 18:46

svanggaard skrev:
15 sep 2022 13:12
Mener at Mette lovede at alle ville få et brev inden nytår - om fjernvarme er en mulighed eller ej. Ellers tror jeg du skal kontakte det lokale fjernvarmeværk.

Jeg mener tilskud fra bygningspuljen er i størrelsesordenen 10-15.000,- Men det kræver at du har en energimærkning af huset som er maks. 10 år gammel. Den koster 5-8.000 at få lavet.
Så vidt jeg ved er energi tilskuddet til etablering af VP max 30% og max 30.000 kr. (Derfor koster varmepumper 100.000)
Men den pulje blev åbnet i går. Sidst var puljen væk på 21 minutter.......

Var ved at grine mig selv ihjel, da jeg hørte at Mette ville låne gaskunder til ekstraudgiften til indkøb af gas. For hvis det var en ordning Klima-Dan skulle administrere, så ville lånet jo nok være klar om 4-5 år. Hvorefter lånet ville blive udbetalt til forbruget af lightergas hos unge på forsorgshjem. og ellers blive tilbudt til borgere udtrukket i Amerikansk lotteri.
Senere forstod jeg dog at Mette havde luret, at det nok ikke var Dan der skulle stykke den ordning sammen, men energiselskaberne der leverede gassen.
Noget regeringen dog slet ikke havde afstemt med energiselskaberne. Der siger: At det har de slet ikke IT systemer til...... :roll: :roll:

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Dagens pressemøde om energikrisen

Indlæg af svanggaard » 15 sep 2022 20:32

Tilskud kan beregnes her: https://sparenergi.dk/forbruger/vaerkto ... dsberegner
Det er korrekt at det tidligere har været 30% - men satserne er faldet en del... Men som @triumph siger er puljen brugt op i denne omgang.

Mht. brevet om fjernvarme, sendes det kun til husstande med gasfyr (og måske oliefyr). Det burde dukke op inden nytår - forudsat at BBR er ajourført.

Lånemuligheden dækker gas og elregninger. Jeg mener, at det var bedre at lånene (og varmechecks for den sags skyld) gik til energiforbedringer. Der er jo ikke nogen garanti for at energipriserne falder inden der skal afdrages.


Besvar