Spare fif

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Spare fif

Indlæg af pelle »

Prøv at kom med noget indspark om hvor der kan spares på energien den kommende vinter. Gerne noget kreaktivt. Alle kneb gælder.
Jeg lægger ud.
Lav billige fortsatsruder af husholdningsfilm. Super billigt og virkningen kommer jo af den stillestående luft der er mellem glasset og rammen.
Har man små stykker træ. Så, put dem i en blikdåse(kagedåse) med huller i og stil blikdåsen hvor der er varmest enten i brændeovnen, brændefyret eller stokeren. Gasserne fra træet i blikdåsen brændes af igennem hullerne der er i låget. Restproduktet, er trækul, der kan bruges til madlavning i en weber eller andet form for grill. Herved spares strøm til komfuret.
Det ene med det andet. Mange bække små. Jeg er så også en af dem der kan huske energikrisen i 73. Der sov vi inde i stuen da alle andre rum var kolde. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Spare fif

Indlæg af Lintz »

Så kreativt som dine eksempler kan jeg vist ikke være men herhjemme er det efterhånden gået op for lidt af familien (læs: konen) at vi skal tænke over vores forbrug - Men vi vil også gerne leve så det er lidt et kompromi.

Vores tøjforbrug er sat ned og det bliver vasket ved lavere grader. Tørretumbleren kommer nok til at køre næsten lige så meget som den har gjort.

Der er kun lys der hvor vi er og ikke ret meget tændt, samtidig skal jeg her i weekenden havde afbrudt en del lysstofrør ude i garagen.

Brændeovnen er kommet igang istedet for pillefyret, men på et tidspunkt inden længe bliver det nok nød til at komme igang men håbet er at brændeovnen kan erstatte 3 radiatorer i huset.

Motorcyklen plejer at stå ved omkring 8 grader i mc-rummet vinteren over - Det kan også godt være den kommer til hvis vorherre vil men olieradiatoren bliver ikke tændt for at holde graderne deroppe.

Stikket er hevet ud af fjernsynet og diverse lader er slukket på kontakt når de ikke bruges.

Plus lidt andre småting men ifølge Norlys hjemmeside er vi faldet nogle procenter i strømforbrug set i forhold til sidste år.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Spare fif

Indlæg af Fiffer »

Har sat programmerbare wifiadapter på en del ting herhjemme, fylder vaskemaskinen, husker at slukke lys, og vi har nedbragt vores forbrug med 22 procent fra 52-5500 kWt til forventet 4000 kWt. Ca. det synes jeg er ret pænt, i betragtning af der ikke er mistet noget komfort. Stand-by forbrug og tørretumbler er noget der batter i regnskabet
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Spare fif

Indlæg af Bigfoot »

vi vasker kun tøj om natten, det samme med opvaskeren. På det tidspunkt er strømmen billigst, især nu her hvor det blæser godt i vores område om natten.

samtidig har vi fundet ud af at jeg faktisk har mulighed for at bade efter arbejde på min arbejdsplads, som en del af arbejdstiden, sku da utroligt man først opdager det efter 9 år icon_cheesygrin.gif

Derudover er tørretumbleren sat så meget i bero, at den næsten har spindelvæv i tromlen, og vi tørrer på stativ i stuen eller på terrassen. Fruen arbejder hjemmefra halvdelen af ugen, så hun kan holde øje med at det ikke lige får en byge vand engang imellem.

Jeg købte i Januar en 2019'er volvo V60 D4, ellers en mega lækker vogn, men volvo var meget interesserede i at købe den tilbage til videresalg, for de mangler biler åbenbart, så den røg retur til dem i starten af august, til samme pris som jeg gav for bilen i januar, så 30.000km og 8 måneder gratis kørsel. Den er nu byttet ud med en langturs kør-langt-på-literen golf stationcar istedet. Kedelig kasse, men 25km/l til og fra arbejde, det kan et eller andet.

Derudover har vi smidt pillefyret på porten, nu gider vi ikke den dont længer. Der blev igår leveret en luft-vand varmepumpe, så indenfor de næste to uger, er jeg ude af denne verden.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Spare fif

Indlæg af svanggaard »

Først el:
Bedste tip: Køb en elmåler (ca. 100,-) og få et overblik.

Hue smart-plugs på cirkulationspumper. Nu kører de kun nogle få timer om dagen.
Hue smart-plugs på smart-højtalere. De bruger omtrentligt 5W.
Varmt vand på opvaskemaskinen. Fint hvis maskinen er bygget til det og centralvarme er billigere end elopvarmning.
Blandingsbatteri indstillet til 30C foran vaskemaskinen. Mindre strømforbrug til opvarmning. Gælder selvf. kun hvis centralvarme er billigere end elopvarmet vand.
Udskifte mikrobølgeovn. Den gamle brugte 20W!!! bare for at holde uret kørende.
Kummefryser i køligt udhus/skur. Ikke alle frysere kan holde til det. Tjek manualen eller køb en som er beregnet til det.
Flyt rundt på elpærer så de mest effektive bruges hvor der er flest driftstimer. Alternativt - udskift alle til effektive modeller.
Frostvarer optøs så vidt muligt i køleskab.
Ugentlig rugbrødsdag. Smørrebrød er i den grad undervurderet og kræver ikke el ifbm. tilberedning.

Har sparet ca. 20% el uden nedgang i komfort. Investeringer i smart-plugs, nye elpærer osv. er kun lavet hvis de er tjent hjem på max 1 år.

Mht. elprisen har jeg p.t. fastpris el frem for flex el. Det spares der en del ved, men billedet kan hurtigt vende.

Non-food:
Køber intet uden først at tjekke Gul & Gratis/DBA. Der kan virkelig spares mange penge på den konto.

Transport:
Samler indkøb på færre ture. Lavere hastighed på motorvejen. Mere obs på dæktryk. Blander selv sprinklervæske (vand, sulfo og sprit om vinteren).

Krigskassen:
Oprettede en ekstra (krigs)konto i banken. Hver gang jeg køber noget overflødigt (hotdog, lotto, piratos osv.) overfører jeg et tilsvarende beløb til krigskontoen. Alt det overflødige bliver hermed dobbelt så dyrt (tænker mig om en ekstra gang) og jeg sparer samtidigt op. Jeg tør slet ikke fortælle hvad der står på kontoen efter 6 mdr... Virkelig en øjenåbner :shock:

Øvrig økonomi:
Tror s'gu jeg opkonverterer mit realkreditlån. 15% af restgælden og lavere ydelse i 5-8 år. Kan godt li' tanken om lavere belåningsgrad... særligt hvis ejendomspriserne for alvor begynder at falde.

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Har takket: 3 gange
Blevet takket: 13 gange

Re: Spare fif

Indlæg af nasty »

Jo vist er vi da også begyndt at se på el forbruget.
Vi er en familie på 5 her et årlig el forbug på 4000 kwh der har det lagt de sidste på år.
vi har et standby forbrug på ca 0.18-0.20 kwh kan virklig ikke se hvor der kan spares. der er led/sparepære over alt køl frys oven og div er ++. pumpe køre efter behov når fyret køre og gulvvarmen kalder på varme.
har som forsøg slukket alle røde lamper på alle 5 tv over en uge uden det kan ses nævne værdig på el overblikket.
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas
calle

Re: Spare fif

Indlæg af calle »

131207248_2749223918679020_2906555781913175024_n.jpg
Vi bruger gasgrillen som ovn. Flaskegassen er jo ikke steget ret meget, og forleden kunne man købe 11 kg ombytning i Bauhaus til 175 kr. Grillen er lynhurtigt oppe på 200 grader, og er totalt ligeglad med hvad klokken er. Vi hæver fadene op, så maden ikke brænder på. Vi varmer også rundstykker i den om søndagen. Fungerer perfekt.

Vi bruger kun tørretumbler, hvis det er nødvendigt som fx. ved vask af dun.

Alle pærer er skiftet til LED. To store lamper havde lysdæmper, og da en LED-dæmper koster 600 kr. har vi blot købt to af de dersens 3-trins pærer og en alm. afbryder, der jo kun koster 45 kr. Det fungerer glimrende, selv om en 100W glødepære i en fin gammel PH giver et noget smukkere lys. En 100W glødepære svarer til en 7,5W LED pære. Phillips laver en 7,5W LED-pære, der har samme størrelse som en glødepære, så den kan være i de gamle PH-lamper. Fås i onkel Harald til 79 kr. som tretrins.

Og så har vi ikke tændt fyr eller brændeovne op endnu. Vi trækker den så længe som overhovedet muligt. Vi har ingen hjemmeboende børn, så vi kan sagtens klare os med et uldent tæppe om aftenen, men indtil videre går jeg da stadig i shorts.

Sidst men ikke mindst kører jeg på elcykel, og fruen cykler på alm. cykel til arbejde. Jeg har en Bullitt ladcykel, som er et mega fint alternativ til en bil. Den bliver både brugt når der skal hentes et par flasker gas, nogen sække hundefoder, eller hvis jeg skal på genbrugsstationen. Jeg har kørt under 4000 km i Roveren de sidste 12 måneder. Jeg elsker den cykel. Har haft den i små 8 år, men siden jeg selv monterede et elkit på den, skal jeg love for, at den er kommet ud af skuret.

Venlig hilsen Calle
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Spare fif

Indlæg af pelle »

Jeg har fået konen lært hun skal sætte ting til optøning fra fryseren ind på øverste hylde i køleskabet, istedet for at sætte det på en tallerken på køkkenbordet. Det holdt hårdt. Jamen, så kan det ikke nå at tø op til aftens maden. Nej, så kan du da tage det ud aftenen før. Det er selvf. i småtings afdelingen, men adfæren skal der ændres på. :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Hanefar76
Stoker V
Stoker V
9
Indlæg: 178
Tilmeldt: 24 maj 2014 08:46
Mit fyr: Rtb 10 kw
Areal: 164
Brændsel: Træpiller lenova hp
Fremviser gerne i postnummer: 9300
Dagligt forbrug: 15-22 kg
Geografisk sted: Nordjylland
Har takket: 11 gange
Blevet takket: 8 gange

Re: Spare fif

Indlæg af Hanefar76 »

Her hos os, der ligger vi ca 33% under vores strømforbrug, i forhold til sidste år. (Juli, august og september) vi forventer et års forbrug på 2750 kWh i år.
Sidste år, brugte vi 3800 kWh.
Vi bruger grill og gasblus i stedet for kogeplader og ovn. Det fungerer super fint for os.
Udover dette, så har vi købt en gasvandvarmer, som vi bruger istedet for at have fyret kørende 2 timer hver dag til kun opvarmning af vandet.
Vi er også i den heldige situation, at vi næsten ikke skal slås med nogen teenager børn på fuldtid. 😁😁😁
Vi har en søn på 18, som er hjemme fra torsdag til søndag. (Han er forstående over for situationen)
Min kone har over de sidste 3 måneder, cyklet på arbejde.(elcykel) hun har 13 km på arbejde.
Jeg har sat farten ned til 100 km i timen, på motorvejen. Dette har givet mig 250-300 mere på en tank.
Så handler vi kun en gang om ugen, hvilket også kan ses på kontoen.
Og som en anden skriver, så bad på arbejdet. Det har til nu, reduceret vores vandforbrug med 32 m3.(sammen med andre tiltag på vores vandforbrug)

Næste år, bliver det nok ikke så nemt at lave samme besparelse. 🤪🤪
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Spare fif

Indlæg af triumph »

b1.jpg

Besvar