Holder i krudtet tørt?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Holder i krudtet tørt?

Indlæg af svanggaard »

Jeg kan se, at nogen af jer har sikret jer træpiller - i forventning om det nok ikke bliver bedre. Og der er vist bred enighed om at energipriserne i almindelighed nok ikke falder alverden foreløbigt. Inflationen i almindelighed kommer der nok heller ikke styr på lige med det samme.

Gør i noget i den forbindelse? Køber i høns, sætter kartofler, skifter bil, lapper cyklen, omlægger realkredit eller hamstrer gær og konserves? Indtil videre sidder jeg på hænderne - men reelt bliver pengene vel 7-10% mindre værd pr md. lige nu. Nogen af jer der har nogle gode strategier?

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af Dunas »

Man kan ikke bekæmpe inflation. Det man kan er og se på sit budget, hvor kan jeg skære ned ?. Som fx. sommerferie, div. abonnementer.
Udskyde større investering fx ny bil. Når man køber fødevare ind, så handel kun engang i uge med madplan, så man undgår impulskøb.
Gå efter div. tilbud, kan godt være man skal i nogle forskellige butikker, men der er penge og spare.
Mht. låne omlægning er løbet jo ligesom kørt, hvis man ikke påtænker en konvertering af lån fra lav rente til høj og skære sin hovedstol ned.
Hvis man selv kan lave service på sin bil, er der jo også noget og hente der. Gør det selv er jo skattefri.
Ligefrem og købe høns, sætte kartofler og hamsting er jeg lang væk fra. Men erkender da, at min løn er blevet mindre værd, ligesom jer andre.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af triumph »

Jeg er da begyndt at starte vaskemaskine/tørretumbler når strømprisen er lavest inden for døgnet. (Jeg er begyndt at overveje en tørresnor....)
Har taget og slukket for nogen af de utallige strømforsyninger til alverdens ting der bare står stand by (tror jeg havde 5 radioer med ekstern strømforsyning. Eller ekstern Bluetooth strømforsyning)
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af svanggaard »

Jeg tror de fleste af os er langt mere opmærksomme på vore daglige forbrug. Det er et nulsumsspil - når noget (uundværligt) stiger i pris, må der skæres ned andre steder. Forbruget ender i nogenlunde det samme, men fordelingen mellem posterne flyttes rundt. Sådan er det for de fleste, og det medfører sjældent de helt store ofre.

Da jeg skrev indlægget/spørgsmålet tænkte jeg dog mere på de overordnede strategier.
* Er det nu man skal skære helt ind til benet, for at få sparet en smule sammen til den usikre fremtid?
* Skal man sidde på hænderne / slå koldt vand i blodet og afvente?
* Er det nu man skal finansiere/investere i f.eks. huset, solceller, elbil - inden priserne/renten stikker helt af?
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af Hjemme teori »

Jeg købte lidt flere solceller, ikke for at spare, men for at "vi" havde mere energi og skulle købe mindre af Putin.

Så har jeg lige bestilt de sidste dimser til de solvarme paneler jeg har til at stå. Det løber nok aldrig rundt, men så rækker brændet nogle måneder ekstra. Og så kører jeg den korteste rute og gerne på landevej. På motorvej kører jeg 90, men kører meget ofte med trailer(som er tempo 100), så er ikke u-vandt med den hastighed.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af pelle »

Skal da nok lige have en kammeratlig snak med konen om de impulsindkøb. Men, får nok bare at vide jeg skal holde min kæft :) Ellers er det ikke noget jeg går så meget op i. Vi har nu også rigelig luft i økonomien. Men, ikke sjovt, for dem der må vende og dreje hver en skilling for at det kan løbe rundt.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af svanggaard »

pelle skrev: 15 jun 2022 02:26 Skal da nok lige have en kammeratlig snak med konen om de impulsindkøb. Men, får nok bare at vide jeg skal holde min kæft :)
Hvorfor skulle du ha' det bedre end alle os andre? ;-)

Tilbage i september, før verden gik af lave, "kom jeg til" at bestille en London/ABBA'tar tur som blev gennemført i den forgange weekend. I den forbindelse aflagde konen (med mig på slæb), besøg i et kæmpe butikscenter. Omtrentligt 200 butikker med varer, som ingen dybest set har brug for. Mulberry, Gucci, mac, Levis, Apple osv. Hun var nu meget tilbageholdende og jeg overlevede med nød og næppe.

Lige nu står jeg i overvejelser om opkonvertering af realkredit. Min første tanke var at det er fornuftigt at få gældsfaktoren ned ved at skære 12-15% af restgælden. Men jeg hører på vandrørene, at bankerne er fløjtende ligeglade med gæld - de kigger kun på rådighedsbeløb :shock: . Jeg er også heldig at ha' lidt luft i økonomien. Men usikkerhed omkring fremtiden gør mig lidt rastløs.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af Dunas »

svanggaard skrev: 15 jun 2022 08:24 Hvorfor skulle du ha' det bedre end alle os andre? ;-)

Tilbage i september, før verden gik af lave, "kom jeg til" at bestille en London/ABBA'tar tur som blev gennemført i den forgange weekend. I den forbindelse aflagde konen (med mig på slæb), besøg i et kæmpe butikscenter. Omtrentligt 200 butikker med varer, som ingen dybest set har brug for. Mulberry, Gucci, mac, Levis, Apple osv. Hun var nu meget tilbageholdende og jeg overlevede med nød og næppe.

Lige nu står jeg i overvejelser om opkonvertering af realkredit. Min første tanke var at det er fornuftigt at få gældsfaktoren ned ved at skære 12-15% af restgælden. Men jeg hører på vandrørene, at bankerne er fløjtende ligeglade med gæld - de kigger kun på rådighedsbeløb :shock: . Jeg er også heldig at ha' lidt luft i økonomien. Men usikkerhed omkring fremtiden gør mig lidt rastløs.
Hvis du laver en opkonvertering af realkredit, og skære din gæld ned. Så er det fordi du tror renten vil falde igen, på et tidspunkt.
Opkonvertering af realkredit giver mening, hvis man skylde meget væk, og kan skære en ordentlig luns af.
Man kan faktisk regne på, hvor mange år der skal gå, før der er ligevægt med omlægning af lån.
Kan kun anbefale dig, sæt dig ind i lån og Opkonvertering af realkredit, regn på det selv. Og stol ikke på din bankmand. Han er ikke din ven,
han er sat i verden for og tjene penge til banken.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af svanggaard »

Jeg har skam sat mig ind i tingene. Jeg har belåningsgrad på ca. 55% og mangler 17 år. Jeg kan skære godt 13% af lånet ved opkonvertering. De første ca. 9 år vil restgælden og ydelsen (efter skat) være lavere set ift. at beholde mit nuværende lån. Over hele lånets løbetid vil den samlede betaling stige med ca. 25.000,- hvis jeg gennemfører opkonverteringen (uændret restløbetid). Omkostninger er medregnet.

Jeg har et godt/billigt lån nu. Så der sker absolut intet ved at "lade stå til". Men jeg tænker, at det er en fordel at få belåningsgraden længere ned, hvis jeg pludselig skulle stå med et eller andet akut behov. Jeg vil også stå bedre, hvis boligpriserne skulle gå hen at falde (host-ejendomsvurderingssystem-host).

Jeg læste forleden, at realkreditlån i gennemsnit omlægges hvert 6 år. Jeg mener at jeg har omlagt mit 2 gange på de godt 20 år jeg har været husejer. Første gang for at udbetale et billån og anden gang for at gå fra 4% til 0,5%. Har altid haft fastforrentet med afdrag.

Opkonvertering er altid spekulativt, men risikoen synes at være ekstrem lav i mit tilfælde lige nu.

Men jeg overvejer faktisk, at hyre en uvildig privatøkonomisk rådgiver til at gennemgå det hele. Iflg. min dåbsattest, og statistikker i øvrigt, har jeg omtrentligt 30 år at løbe på. Måske ville det være godt at få en uvildig til at lave en samlet status. Bankerne meler egen kage - så skal man uvildig sparring, skal den findes et andet sted.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Holder i krudtet tørt?

Indlæg af pelle »

Jeg kunne godt finde på at omkonventere hvis jeg var dig svanggaard. Og så ville jeg sætte mig for at afdrage restgælden så hurtig som muligt. Men, du er jo nok ikke lige som jeg. Jeg hader at have gæld. :)
Jeg har altid sagt. Hvorfor leve dumt for det hele når man kan leve smart og godt for det halve. Jeg gjorde det da vi købte ejendommen her i 2000. Jeg knaldede simpelthen den 30 årige lån ned på under 10 år. Det sparede os 600.000 kr i renter.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar