Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af calle » 24 apr 2022 20:36

Den seneste måned har vi brugt 233 kw, som vi i ren elpris har givet 23,26 kr for. Abonnement netfaktura 8 kr. Abonnement stikledning 2 kr. Netabonnement 21 kr. Transport af el 100,40 kr. Det giver 146,66 kr. Alligevel lød den samlede regning på 455,90 kr. Det vil altså sige, at staten kradser 309,24 kr ind på bare at være tilskuere. Ikke nok med at vi betaler 210,06 kr i afgift - nej vi betaler sgu også moms af afgiften. Den er helt gal. At betale moms af skat. Et forbrug på sølle 23,26 kr ender med en regning på 455,90 kr. Enhver kan da se, at den er helt gal. Tak for kaffe :(


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af kivi » 25 apr 2022 19:53

Hvor køber du strøm til 10 øre pr kw, der vil jeg gerne være kunde🤔
Mvh. Ole

calle

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af calle » 27 apr 2022 21:59

kivi skrev:
25 apr 2022 19:53
Hvor køber du strøm til 10 øre pr kw, der vil jeg gerne være kunde🤔
Hos Modstrøm. 0,9 øre pr kw.

calle

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af calle » 27 apr 2022 22:05

kivi skrev:
25 apr 2022 19:53
Hvor køber du strøm til 10 øre pr kw, der vil jeg gerne være kunde🤔
Det er et introtilbud, og når det udløber, er jeg på vej til et andet selskab. Kom fra Vindstød, og de tæppebomber mig med smsér, om de må give mig et rigtig godt tilbud for at vende tilbage. De er en flok røvere hele bundtet :evil:

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af lamborg » 28 apr 2022 16:39

Fedt Calle med sådan en pris på 0,9 øre men det bliver nok ikke nemt at finde et tilsvarende god pris andre steder :-).
Du synes staten er skummel men jeg er da en del af staten og jeg føler mig nu ikke rigtigt skummel men at holde et samfund som vores igang koster jo kassen så pengene skal jo komme et sted fra . Jeg mener vores allesammens fælles kasse bliver jo også ramt at de skumle priser der er lige nu.
Og skal jeg fortælle dig noget skummelt .
Fruen og jeg var ude at handle hos vores leverandør forleden . Vi plejer at give ca 75 kr for en kasse tomater nu koster den 235 kr .
Dette spurgte jeg så til og butikschefen oplyste at det var pga gas til opvarming ... Meeeen nu er der det at tomaterne kommer fra spanien og reklamre med at være solmodne :-) så den holdt ikke rigtigt . Hmmm jamen så er transporten blevet så dyr pga diesel prisen ..
Ok jeg satte mig til at regne da jeg kom hjem .
Der kan være 8 kasse pr lag på en palle og 20 lag i højden X 32 paller på en sættevogn = en pristignig på transport for en lastbil fra spanien til Danmark på 819200 ... Ejjj den holder vist ikke i byretten .. Der er nogen der sidder og skovler ind lige nu . Og jeg tror ikke det er producenten i spanien ..
Møjdyr :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af triumph » 28 apr 2022 20:01

lamborg skrev:
28 apr 2022 16:39
Fedt Calle med sådan en pris på 0,9 øre men det bliver nok ikke nemt at finde et tilsvarende god pris andre steder :-).
Du synes staten er skummel men jeg er da en del af staten og jeg føler mig nu ikke rigtigt skummel men at holde et samfund som vores igang koster jo kassen så pengene skal jo komme et sted fra . Jeg mener vores allesammens fælles kasse bliver jo også ramt at de skumle priser der er lige nu.
Og skal jeg fortælle dig noget skummelt .
Fruen og jeg var ude at handle hos vores leverandør forleden . Vi plejer at give ca 75 kr for en kasse tomater nu koster den 235 kr .
Dette spurgte jeg så til og butikschefen oplyste at det var pga gas til opvarming ... Meeeen nu er der det at tomaterne kommer fra spanien og reklamre med at være solmodne :-) så den holdt ikke rigtigt . Hmmm jamen så er transporten blevet så dyr pga diesel prisen ..
Ok jeg satte mig til at regne da jeg kom hjem .
Der kan være 8 kasse pr lag på en palle og 20 lag i højden X 32 paller på en sættevogn = en pristignig på transport for en lastbil fra spanien til Danmark på 819200 ... Ejjj den holder vist ikke i byretten .. Der er nogen der sidder og skovler ind lige nu . Og jeg tror ikke det er producenten i spanien ..
Møjdyr :-)
Jeg er ret overbevist om at dine "solmodne" tomater fra Spanien, nok har set solens stråler. Men på denne tid af året, er det bag et vinduesglas i et opvarmet drivhus......
Men når det er sagt; Så plejer det være sådan at at leverandører plejer at gange med en procentsats. F.eks 100 % =>
Hvis tomatavleren i Spanien tager 75 kr, så sælger distributøren det til dig for 150 kr. Hvis tomatavleren hæver prisen til 100 kr, så skal du ikke betale 175. Næ, så stiger prisen til 200 => højere avance (i kr, ikke i %) til distributøren.

kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af kivi » 28 apr 2022 20:45

calle skrev:
27 apr 2022 21:59
Hos Modstrøm. 0,9 øre pr kw.
Og det er ikke bare det tillæg de tager oven i kwh prisen?
Mvh. Ole

calle

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af calle » 29 apr 2022 09:39

kivi skrev:
28 apr 2022 20:45
Og det er ikke bare det tillæg de tager oven i kwh prisen?
Nej. Prisen er 0,9 øre plus moms.

calle

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af calle » 29 apr 2022 09:47

lamborg skrev:
28 apr 2022 16:39
Fedt Calle med sådan en pris på 0,9 øre men det bliver nok ikke nemt at finde et tilsvarende god pris andre steder :-).
Du synes staten er skummel men jeg er da en del af staten og jeg føler mig nu ikke rigtigt skummel men at holde et samfund som vores igang koster jo kassen så pengene skal jo komme et sted fra . Jeg mener vores allesammens fælles kasse bliver jo også ramt at de skumle priser der er lige nu.
Og skal jeg fortælle dig noget skummelt .
Fruen og jeg var ude at handle hos vores leverandør forleden . Vi plejer at give ca 75 kr for en kasse tomater nu koster den 235 kr .
Dette spurgte jeg så til og butikschefen oplyste at det var pga gas til opvarming ... Meeeen nu er der det at tomaterne kommer fra spanien og reklamre med at være solmodne :-) så den holdt ikke rigtigt . Hmmm jamen så er transporten blevet så dyr pga diesel prisen ..
Ok jeg satte mig til at regne da jeg kom hjem .
Der kan være 8 kasse pr lag på en palle og 20 lag i højden X 32 paller på en sættevogn = en pristignig på transport for en lastbil fra spanien til Danmark på 819200 ... Ejjj den holder vist ikke i byretten .. Der er nogen der sidder og skovler ind lige nu . Og jeg tror ikke det er producenten i spanien ..
Møjdyr :-)
Det ville være mere reelt at kalde tingene ved deres rigtige navn. I stedet for at kalde det elafgift og moms af elafgift eller vægtafgift og moms af vægtafgift, så ville det være meget mere gennemsigtigt, hvis staten sendte os et girokort, hvor der stod, at det var en opkrævning for drift af fx. Sandholmlejren.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af svanggaard » 29 apr 2022 10:40

Jeg tror det er bedre at leve i lykkelig uvidenhed, lige hvad angår disponeringer fra fælleskassen. Det hedder "det repræsentative demokrati" med fine ord.

Når det er sagt, kunne man godt ønske at politikerne havde lidt mere jord under neglene. Der er væsentlig forskel på udfordringerne på Nørrebro og den Jyske hede.


Besvar