Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af calle » 29 apr 2022 17:28

svanggaard skrev:
29 apr 2022 10:40
Jeg tror det er bedre at leve i lykkelig uvidenhed, lige hvad angår disponeringer fra fælleskassen. Det hedder "det repræsentative demokrati" med fine ord.

Når det er sagt, kunne man godt ønske at politikerne havde lidt mere jord under neglene. Der er væsentlig forskel på udfordringerne på Nørrebro og den Jyske hede.
Men det er da at stikke folk blår i øjnene, at kalde afgifter noget, der får dem til at tro, at pengene går til et bestemt formål, hvis sandheden er en anden. Når jeg fx. betaler afgift på min Rover på ca. 15.000 kr om året, så har jeg jeg da en forventning om, at pengene går til udbedring af vejnettet og miljøforbedringer for dem jeg generer. Men jeg tvivler på, at vægtafgiften alene går til asfaltarbejde. Girokortet må være vejen frem, så folk får øjnene op.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af triumph » 29 apr 2022 17:58

calle skrev:
29 apr 2022 17:28
Men det er da at stikke folk blår i øjnene, at kalde afgifter noget, der får dem til at tro, at pengene går til et bestemt formål, hvis sandheden er en anden. Når jeg fx. betaler afgift på min Rover på ca. 15.000 kr om året, så har jeg jeg da en forventning om, at pengene går til udbedring af vejnettet og miljøforbedringer for dem jeg generer. Men jeg tvivler på, at vægtafgiften alene går til asfaltarbejde. Girokortet må være vejen frem, så folk får øjnene op.
Hov, Hov...
Der skal jo også være lidt til de små kommanditister......
1,1 milliard (+ 6 millioner for at føre retssag mod staten)
Og så har Staten naturligvis efterfølgende sørget for at hyre Bech-Bruun til at lave en rapport om udbytteskatte svindel. For Bech-Bruun er jo eksperter....
https://www.dr.dk/nyheder/penge/lider-k ... opgoer-mod

Til gengæld giver Danmark tilskud til salg af våben til Rusland (60 millioner) Via den Europæiske våbenfond.
Efter Ruslands annektering af Krim har Frankrig solgt våben til Rusland for 1,1 milliard, og Tyskland for 900 millioner.
Våbensalget blev først stoppet den 16 april (altså for 13 dage siden)
https://podcasts.apple.com/dk/podcast/h ... 0558948032

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af svanggaard » 29 apr 2022 19:18

Jeg mener at indtægter fra bilister (ejerafgift, afgift på brændstof, forsikring osv. osv.) dækker omkostninger til veje, hospitalsindlæggelser, færdselspoliti osv. med ca. en faktor 4. Jeg kan ikke lige finde kilden - så den må stå for min egen regning indtil videre.

Samfundet synes at @calle skal erstatte roveren med noget mere grønt. Det sjove er, at den sikkert havner i østeuropa hvor de er ligeglade med om motorlampen lyser. Netto får den nok lov at køre i det samme antal år og kilometer - uanset om den er for dyr for calle eller ej.

Når jeg støtter mødrehjælpen ved jeg godt, at beløbet ikke går ubeskåret til "brugerne". Der skal betales huslejer, lønninger, tryksager osv. osv. Det lever jeg med, da de ligger i et rimeligt niveau. Til gengæld har lønninger og fratrædelsesgodtgørelser til topledelser ved Dansk Røde Kors og Red barnet gjort mig så pi$-hamrende-sur, at de ALDRIG får en krone igen!

Men meget sjovt, at nogle politikere har travlt med at kompensere egne vælgere for tiden - nu de endelig har fået de energipriser de gerne vil ha' (valget nærmer sig). Men hvad har de tænkt sig at gøre næste år, året efter osv. Hvis de endelig vil sende checks til folk burde checken da være øremærket til energiforbedringer. Hvis jeg fik et girokort på "varmecheck" ville det nok ikke blive betalt frivilligt.

Har man lyst til at brænde nogle timer af i samfundets tjeneste, kan man starte med at orientere sig om det offentlige økonomi: https://www.dst.dk/da/Statistik/emner/o ... s-oekonomi

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af triumph » 29 apr 2022 20:00

PSSST....PSSST
Jeg visker det lige......
Socialdemokratiet udskriver valg omkring Oktober (Kender en der er ved at at udarbejde valgmateriale)
Det skyldtes at der skal tages en masse ubehagelige beslutninger i fremtiden
Så forvendt at der indtil Oktober, så uddeles milde gaver til kernevælgeren.
Altså lige Indtil efter valget, hvor Mette så slår til med den helt store hammer....

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af Fiffer » 29 apr 2022 21:25

triumph skrev:
29 apr 2022 20:00
PSSST....PSSST
Jeg visker det lige......
Socialdemokratiet udskriver valg omkring Oktober (Kender en der er ved at at udarbejde valgmateriale)
Det skyldtes at der skal tages en masse ubehagelige beslutninger i fremtiden
Så forvendt at der indtil Oktober, så uddeles milde gaver til kernevælgeren.
Altså lige Indtil efter valget, hvor Mette så slår til med den helt store hammer....
Så du er ikke fan af Mette, det er jo åbenlyst at læse mellem linjerne, men at du også er spåmand, det vidste jeg ikke😂 ingen kender fremtiden, og hvem siger en anden regering ville ha gjort det anderledes.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Det er den danske stat, der er skummel, når det gælder elforbrug.

Indlæg af svanggaard » 30 apr 2022 04:45

STM udskriver valg når det er oportunt - dog senest 4. juni 2023. Og vi kender rumlen... Hvis der kommer ny regering starter de med et "kasseeftersyn". Uanset hvem der vælges vil upopulære beslutninger blive truffet i starten af valgperioden - så håber man at vælgerne glemmer inden næste valg.

For uanset regering... De ved alle hvad der skal gøres, men vil jo gerne vælges igen.

De næste mange år er der store regninger som skal betales. F.eks. styrkelse af forsvar, grøn omstilling og inflation. Vi har haft 30 år med fremgang (læs overforbrug) - nu skal vi se den "misligholdte gæld" i øjnene. Værdistigninger på op til 20% om året på fast ejendom i nogle områder, når der ikke engang er renset tagrender, giver jo ingen mening. Alligevel belånes disse "fiktive" værdier med afdragsfrie lån og pengene bruges på almindeligt (over)forbrug. Det kan nok ikke blive ved i længden.

Vi kommer alle til at betale - og det er vel også rimeligt nok. Om de så kalder det skat, ejerafgift, sandholmafgift eller noget helt fjerde betyder nok ikke det store i sidste ende. Resultatet bli'r det samme - det bliver dyrt.

Staten hverken kan, eller skal, kompensere for at holde os skadesfrie. Vi skal som individer og samfund, til at tage ansvar for de beslutninger der er truffet. Men det er da surt at rockwool og varmepumper er steget i pris når Dansken begynder at kere sig om forbruget.


Besvar