Den er da helt gal her i landet

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af triumph »

lamborg skrev: 13 maj 2022 18:41 KIkkede lige på Nord pool og undere mig om hvorfor strømmen næsten altid er dyrest om aftenen og om natten ??? Det giver vel ikke mening at netselskaberne prøver at få os til at flytte forbruget med højere transport udgifter når det er i det tidspunkt at el er dyrest .. eller ??
Tror det er fordi at vinden ofte lægger sig om natten. Solen ikke skinner. Og særligt på helligdage/i weekenden er stømmen billiger om dagen

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af svanggaard »

Hele ideen med varierende transportomkostninger er, at en udjævning af forbruget vil betyde lavere investeringsomkostninger til udvidelse af netkapaciteten.

Netselskaberne fik derfor lov at køre med højere tariffer kl. 17-20 i vinterhalvåret (1. oktober til 31. marts) - et fast pristillæg som bestemmes af det enkelte netselskab. Der arbejdes med en ny tarifmodel 3.0, som giver netselskaberne mulighed for at variere nettariffen hele året, time for time. Endvidere vil den nye tarifmodel omfatte mulighed for varierende transporttariffer for producenter (f.eks. vindmøllerejere, solcelleejere, fjernvarmeselskaber osv.). På den måde vil tariffen afspejle de faktiske omkostninger bedre. Det varer nok ikke længe inden tarifmodel 3.0 bliver indført.

Men lige nu burde du betale samme transportpris til netselskabet hele døgnet rundt.

Elprisen er en anden sag - strøm er blevet stinkene dyrt, stort set hele døgnet rundt. Og der er ikke rigtig nogen som mener, at prisen falder foreløbigt. Personligt tror jeg det bliver endnu værre fra efteråret.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af triumph »

vi må håbe på et vådt og blæsende efterår...... :wink:
Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
12
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Har takket: 271 gange
Blevet takket: 361 gange
Kontakt:

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af lamborg »

Jamen det handler ikke om transportafgifter det er jo bare en del af sagen.
Det handler om alt det der løgn om at man skal lade-vaske op og tøj osv om natten for der er elprisen lavest .
Det er jo løgn og latin hvis man kikker på Nord pool de sidste 10 dage så er prisen ALTID lavest mellem kl 10 og 18 .
Så det er da snyd og svindel at bilde folk ind at de spare ved at bruge strøm når det er dyrest .
Muligt de har kapasitet problemer men hvad kommer det mig og andre forbrugere ved . De har forsyningspligten så at de har sovet i timen eller bare har tænkt i overskud rager da os andre . Det har de jo vidst i årevis nu og det er muligt de har en indøvet klagesang om at det tager jo tid men den tid har de haft.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Den er da helt gal her i landet

Indlæg af svanggaard »

For et år siden var det, næsten uden undtagelse, billigst at bruge strøm om natten. Du har ret i at sådan har det ikke været længe. Lige for tiden er man tvunget til at tjekke timepriserne dagligt, hvis man vil spare lidt. Der er nok en del elselskaber og politikere som trænger til at opdatere deres salgstaler til de faktiske forhold.

Vi/de/dem/alle har hvilet på lauerbærene alt for længe. Den fosile/russiske energi har været for billig, og politikere har ikke haft røv nok i bukserne til at træffe reelle beslutninger om grøn omstilling. Vi, som samfund, var bagud med omstillingen til vedvarende energi i forvejen, og vi blev sendt helt til tælling da Putin begyndte at skabe sig.

Lige nu meldes der store visioner og målsætninger ud, men der er ikke rigtig nogen reelle handlinger.

Besvar