Rusland vs. Ukraine

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af triumph »


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af Lintz »

- og hvad med bagefter..........

Uanset om russerne bliver i Ukraine eller trækker sig tilbage tror jeg at dette vil smitte af på hele verdensordenen.
En distancering mellem øst og vest og knap så meget tillid mellem dem.

"Den kolde krig ver. 2" måske i en eller anden grad.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af triumph »

Hvad med bagefter, hvis vi ikke gør noget. Bliver det så Georgien, Letland, og Litauen?
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af svanggaard »

triumph skrev: 27 feb 2022 10:28 ....
Så må Prøjserne sku tage en ekstra trøje på, når Russerne lukker for gassen.
...
Gassen bruges til meget andet end varme. En stor det bruges til industri og elproduktion (når vinden ikke blæser). Så der er ikke kun et spørgsmål om tykkere trøjer.

Så hvis vi skal stå sammen som europæere, er et af virkemidlerne simpelthen at spare på energiforbruget generelt. Alt andet lige, vil den sparede energi kunne bruges hvor den gør mest gavn. Det kommer nok til at gå helt af sig selv - energipriserne bliver så høje at forbrugerne bliver nødt til at tænke sig om.

Jeg har i øvrigt ladet mig fortælle, at mange landmænd dropper majsen til fordel for korn i år. Det var nok besluttet inden russerne begyndte at skabe sig, men det får nok den sideeffekt, at der bliver mindre at hælde i biogasanlæggene.

Mit gæt er, at Putin meget snart er fortid. Til gengæld kommer energi i al almindelighed til at fylde dagsordenen i de næste mange år.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af triumph »

Så må de jo købe flydende gas i usa.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af svanggaard »

USA kan sagtens levere flydende gas. Jeg mener også at der er andre leverandører. Men det er dyrt, og der skal lige bygges nogle modtager havne først. Det er ikke givet, at USA eller andre kan levere i tilstrækkelige mængder.

Putin regnede formodentligt med, at hans handlinger ville efterlade et svagere vestligt europa. Der er noget som tyder på at han har fået nøjagtigt det modsatte. Umiddelbart bliver det svært for ham at trække sig ud med en sejr. Han kan måske vinde i Ukraine, men har så til gengæld tabt alle andre steder. Stolen kommer til at vakle under ham.
calle

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af calle »

Ukrainerne er måske røv trætte af at være ludfattige og vil måske gerne ind i EU. Det kunne sagtens indebære et medlemskab af nato, som vi så det hos de baltiske lande. Ikke fordi jeg er enig med Russerne, men de føler sig måske trængt. Hvor mange minutter var det russerne fik til at fjerne deres missiler på Cuba ? Måske skulle vi bare tilkendegive, at vi ikke har brug for flere østeuropæiske medlemslande i EU ?

Venlig hilsen
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af Fiffer »

Min mening om”pootin”
Vedhæftede filer
1B49BD47-2C5A-46E4-B145-F7697F182DEA.jpeg
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af triumph »

Jeg er helt enig i at det er hovedløst at ignorere Putins ønske om at flytte våben væk fra Ruslands grænser.
Men det han gør nu, er vanvittigt.
Her er en usædvanlig velskrevet artikel om hvordan Russerne ser konflikten.
Bemærk at oligarker har givet millioner til Brian Johnson's valgkau,. og Le pen's parti i Frankrig, lånte 10 millioner euro i Rusland, for at føre valgkamp.
Penge lugter ikke, som man siger.......
https://www.altinget.dk/artikel/breve-f ... ogen-logik

https://www.altinget.dk/artikel/tidlige ... XAU8H1B5b4

Hasselmus er da også vigtigere end Verdensfreden

https://www.tv2east.dk/baltic-pipe-roer ... asselmusen
Senest rettet af triumph 01 mar 2022 20:26, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
14
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Har takket: 53 gange
Blevet takket: 126 gange

Re: Rusland vs. Ukraine

Indlæg af Dunas »

Jeg er sikker på, at Putin og hans nærmeste inderkreds har forregnet sig med Ukraine. Og slet ikke forventet det som er sket fra vesten side.
Tror også de er overrasket, at de ikke bliver taget bedre i mod af det ukrainske folk. Og slet ikke forventet den militær / befolknings modstand.
Historisk har Putin været en fremragende strategier, og kørt rundt med vesten i mange år. Han har haft et godt tag i Angela Merkel og til dels Frankrig.
Men skal da lige love for, at vi i vesten viser helt andre historiske tone nu, som blev skrevet i weekenden. Tysklands Olaf Scholz melder, at Tyskland vil opruste med 2% af brutto national produkt, altså + 100 milliarder Euro. Samtidig vil de sende våben til Ukraine, ligesom så mange andre lande. Tror nok lige, de er trådt ud af deres skygge fra 2 verdenskrig, og viser ansvarlighed. Vi og andre lande kommer til og opruste ligeledes, Finland og Sverige overvejer medlemskab af Nato. jerntæppet er faldet igen, "hvis Putin overlever". Så er der alle de andre sanktioner, som også er vilde, ikke set før. Den almindelig russer mærker det, på deres egen krop. Rublen er dykket med omkring 40%. Deres national bank har sat renten op fra 10% til 20% et forsøg på og styrke rublen. Jeg tror ikke på, at den almindelig russer støtter dette angreb på Ukraine, tværtimod forstår de den ikke, de vil leve som os andre i fred. Tage på arbejde, ferie og hygge sig.
Er sikker på den almindelig russer ikke ved hvor mange dræbte russiske soldater der er faldet i Ukraine, de bliver misinformeret omkring krigen.
Det er kun Putins nærmeste inderkreds der forstår denne invasion, den drejer sig om, at komme tilbage til Sovjetunionen territorium.
Jeg ser det som en mulighed, at inderkredsen, eller dem som begår i kredsen omkring Putin, kan finde på og slagte ham, fjerne ham fra magten. Det er næsten en tradition i Ruslands historie. Det skal bare gøre rigtig ondt på oligarkerne og mange russer, så opstår muligheden.

Besvar