Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Transport og afgifter på el

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3382
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Givet likes: 200 gange
Modtaget likes: 238 gange

Transport og afgifter på el

Indlæg af BWJ » 21 jan 2022 19:47

Måske jeg bare har sovet i timen, men det kan da undre en del, at dyr rå strøm er dyrere at transportere, end billig strøm. :shock:
Mørkegrå er strøm, lysegrå er transport og afgifter.
Måske den dyre strøm er tykkere og slider mere i kablerne, det gir sgu da ikke mening, - var der nogen der sagde gebyrgribbe.

Jeg tror vi er for godtroende, og finder os i for meget p..
Vedhæftede filer
transport.PNG
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af Lintz » 21 jan 2022 20:48

Har du sådan set ikke selv svaret på dit eget spørgsmål ? icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif icon_cheesygrin.gif
Capture.PNG
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Givet likes: 17 gange
Modtaget likes: 12 gange
Kontakt:

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af Dinsol » 21 jan 2022 20:49

Og det er ikke bare den forhøjede net tariff
Vedhæftede filer
613B45C4-0A48-4F04-A29C-4F1173462821.png
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af Hjemme teori » 21 jan 2022 20:53

Nej, det giver nu fint mening. Transporten dækker også over tab i nettet. Det tab er jo dyrere med dyr strøm
Mvh. Sophus

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af svanggaard » 21 jan 2022 22:07

BWJ skrev:
21 jan 2022 19:47
Måske jeg bare har sovet i timen, men det kan da undre en del, at dyr rå strøm er dyrere at transportere, end billig strøm. :shock:
Mørkegrå er strøm, lysegrå er transport og afgifter.
Måske den dyre strøm er tykkere og slider mere i kablerne, det gir sgu da ikke mening, - var der nogen der sagde gebyrgribbe.

Jeg tror vi er for godtroende, og finder os i for meget p..
Den højere pris under spidslast skyldes at kablerne er for tynde. Kapacitetsgrænsen er ved at være nået - det er der 2 løsninger på:
1) Grav tykkere kabler ned.
2) Reducer forbruget.

Netselskaberne slipper ikke for at forstærke elnettet. Men det er dyrt at grave nye kabler ned. Det er langt billigere at reducere forbruget - det gør man så ved at hæve priserne i de tidsrum hvor kablerne er mest belastede. Højere priser under spidslast er simpelthen det værktøj netselskaberne har i kassen når de vil udglatte forbruget over flere timer.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af triumph » 21 jan 2022 23:06

svanggaard skrev:
21 jan 2022 22:07
Den højere pris under spidslast skyldes at kablerne er for tynde. Kapacitetsgrænsen er ved at være nået - det er der 2 løsninger på:
1) Grav tykkere kabler ned.
2) Reducer forbruget.

Netselskaberne slipper ikke for at forstærke elnettet. Men det er dyrt at grave nye kabler ned. Det er langt billigere at reducere forbruget - det gør man så ved at hæve priserne i de tidsrum hvor kablerne er mest belastede. Højere priser under spidslast er simpelthen det værktøj netselskaberne har i kassen når de vil udglatte forbruget over flere timer.
Jeg er med på at man skal udglatte. Men så meget kan man jo ikke udglatte.....
Vi ser ind i en 100 dobling af af varmepumper. og en 80-90% udskiftning af fossil biler, med elbiler.
Samtidigt vil der komme flere vindmøller/solceller der ikke nødvendigvis produceres når det skal bruges i nærområdet, men måske skal bruges i Spanien. Det kræver store kabler.
Hvilket forsyningsselskab vil betale for store kabler, hvis det betyder at de skal køre 50% mindre med det kraftværk de ellers tjente penge på når det er i drift, men koster penge når det står stille.
Hvis el og sol udbygges. Hvem skal så betale for standby kraftværker, til når solen ikke skinner/vinden ikke blæser ?

Jeg er med på at man kan lade elbilen/Starte vaskemaskine/tørretumbler/Opvaskemaskine om natten. Men;
I dag bruger virksomheder meget el fra 6 til 16. Og private fra 17. til 21.
Der er jo grænser for hvor meget elforbrug der kan flyttes.
El skal blive MEGET dyr for at virksomheder begynder at producere om natten.
Varmepumper skal vel også køre mellem 6 og 21, og jeg ser jo heller ikke kl. 19 nyhederne /steger hakkebøffer kl 3 om natten for at spare el udgift

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af lamborg » 21 jan 2022 23:39

Transport er og bliver en penge maskine og intet andet . Så er det muligt at de siger at det er for at få os til at flytte forbruget , for vores egen skyld ,men er det ikke det samme som at tage en slikke pind fra et barn og sige at det er for barnets eget bedste mens man spiser den selv ?
Fesk Nesa havde et overskud i 2020 på over 300 mill kr af dine og mine penge . Fint de skal give noget til aktionærene (atp som er os selv ) sådan er verden skruet sammen men de kunne jo have brugt nogle af pengene til at udbygge nettet nogle flere steder .
Fakta er i min verden nok at de har ,altså ikke kun nesa , fokuseret på at tjene penge og sovet i timen når det gælder grøn omstilling og hastigheden på samme . Og der er tab i linierne og prisen af det er afhængig af prisen på spotbørsen men ikke i den størrelses orden som prisen stiger på transporten på det dyre tidspunkt .
Det er i min verden udelukkende for at holde deres egene invistringer i nettet nede . Lur mig om de ikke ender med at melde ud at udbyggelse af nettet må være en statsopgave fordi det er folket der ønsker den grønne omstilling og ikke deres problem. Selvom nettet er deres og kunderne betaler så rigeligt for at få en dårlig service.
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af triumph » 21 jan 2022 23:48

Der er ingen tvivl om at det er et problem i hele landet, at elforsyningsnettet skal udbygges.
Lige meget om det udføres af staten, kommuner, net selskab, eller andre. Så er der en ting der er helt sikker; Vi kommer selv til at betale.
Så må vi jo håbe der sidder nogen der har lagt en strategi der siger; Vi er her nu. Hvor skal vi he. Og hvordan kommer vi der hen mest rationelt.

Jeg har 0% tillid til at hverken Klima Dan, eller netselskaber kan forme en vision om hvor vi skal hen. Og bringe os der hen på en rationel måde

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af svanggaard » 22 jan 2022 06:12

lamborg skrev:
21 jan 2022 23:39
Transport er og bliver en penge maskine og intet andet . Så er det muligt at de siger at det er for at få os til at flytte forbruget , for vores egen skyld ,men er det ikke det samme som at tage en slikke pind fra et barn og sige at det er for barnets eget bedste mens man spiser den selv ?
Fesk Nesa havde et overskud i 2020 på over 300 mill kr af dine og mine penge . Fint de skal give noget til aktionærene (atp som er os selv ) sådan er verden skruet sammen men de kunne jo have brugt nogle af pengene til at udbygge nettet nogle flere steder .
Fakta er i min verden nok at de har ,altså ikke kun nesa , fokuseret på at tjene penge og sovet i timen når det gælder grøn omstilling og hastigheden på samme . Og der er tab i linierne og prisen af det er afhængig af prisen på spotbørsen men ikke i den størrelses orden som prisen stiger på transporten på det dyre tidspunkt .
Det er i min verden udelukkende for at holde deres egene invistringer i nettet nede . Lur mig om de ikke ender med at melde ud at udbyggelse af nettet må være en statsopgave fordi det er folket der ønsker den grønne omstilling og ikke deres problem. Selvom nettet er deres og kunderne betaler så rigeligt for at få en dårlig service.
NESA var en elhandler - ikke et netselskab.

Udgifter til transport af strøm går til dit lokale netselskab. Netselskaber ejer de kabler og tranformatorstationer der er nødvendige for at få strømmen frem til din stikledning. Det er også netselskabet som administrerer din elmåler.

Netselskaber er andelsejede - dvs. ejet af deres kunder. Øverste myndighed er repræsentantskabet, som er demokratisk valgt af andelshaverne.

Så jeg synes ikke at man kan kalde netselskaber for "pengemaskiner". Der kan sagtens være nogle steder hvor lønninger er stukket af eller andet på kanten, men en ledelse sidder der altså ikke længere end andelshaverne synes er rimeligt.

Der er KÆMPE forskel på hvor velholdte elnettene er i de forskellige netselskaber. Nogle netselskaber har sovet i timen, men det er heller ikke alle som har samme omkostninger ved at nedgrave det samme kabel. Jeg vil tro det er lettere at få et kabel i jorden på den jyske hede end på Bornholm. En anden udfordring er opsætning af f.eks. vindmøller. Netselskaber med mange opstillede vindmøller har relativt flere omkostninger.

De store forskelle medfører store forskelle på tarifferne. Jeg er heldig - nord energi net, som jeg er tilsluttet, koster kun 8,5øre pr kWh. Og Nord Energi net har ikke fundet det nødvendigt at hæve priserne i spidslast.

Så D'herrer.... Hvis i er utilfredse med omkostninger til transport af strøm - så stil op til repræsentantskabet i jeres lokale netselskab.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Transport og afgifter på el

Indlæg af lamborg » 22 jan 2022 12:55

Du har ret Svanggard . Nesa var et netselskab men er det ikke mere så det var et dårligt eksembel og desuden skrev jeg mit indlæg i hidsighed over at man i netselskaberne vælger at hæve prisen på transport i et bestemt tidspunkt for at flytte trafikken over fra et overbelastet net på samme tidspunkt som elprisen er høj . Det er ikke fair og virker som om man vil presse citronen nu hvor låget alligevel er skruet af . Man kunne have valgt at vente til prisen på råel faldt igen til et nomalt leje .
Rigtigt at det er kunderne der er andelsejere og vælger folk til repræsentantskabet som er øverste myndighed i netselskabet men det er nok mere på papiret end det er et reel valg . Jeg er kunde ved Nordlys og hvis jeg går ind og kikker på valgkreds 1 hvor jeg ligger under så er der en masse navne og det er der i alle valgkredse så jeg tror ikke på at de har nogen som helst indflydelse overhovedet på noget som helst . Det er vist det man på godt jysk kalder blår . Hvordan skulle 12 valgkredse med tilsammen ca 700 medlemmer hver især komme med deres mening om feks transportprisen .
De kan umuligt have nogen indflydelse på den daglige drift og jeg tror det vil være uhyrlig svært at afsætte nogen som helst fra repræsentantskabets side af . Så det kan vist ikke nytte det store at stille op der og hvem kender i øvrigt lille mig . Jeg kan jo ikke skrive fine titler på mit CV :-) .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar