Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godt man har pillefyr i den her tid.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af svanggaard » 15 jan 2022 21:56

Det er ret kompliceret. Overordnet starter man med at fylde det billigste strøm i nettet. For at opfylde behovet må man tage dyrere og dyrere værkers produktion med. Det er det dyreste værk som kommer til at bestemme forbrugerens pris.

Så er der en masse politik indblandet. Bl.a. er der tysk lovgivning som betyder bøder til tyske vindmølleinvestorer hvis møllerne standses når de kunne producere. I de tilfælde hvor der ikke "er plads" til produktionen betaler tyskerne så danske mølleejere for at de standser deres møller. Det kaldes nedreguleringseffekt og er langt billigere at betale end bøderne. På samme tid kan fossil-værker så producere - en rigtig dårlig løsning for miljøet og for forbrugernes pengepung.

Fossil-værkerne betaler også for CO2-kvoter - de betaler sig fra at forurene. Kvoterne er steget gevaldigt i pris - dels fordi øget samfundsaktivitet medfører højere forbrug (og dermed højere energiforbrug), og dels fordi man politisk løbende sænker CO2-kvote udbud for at gøre klimavenlige alternativer mere attraktive.

Elefanten i rummet lige nu er Putin. Europa er dybt afhængig af russisk gas og putin styrer mængde og pris med hård hånd. Europa er så afhængige af gassen, at han (Putin), får lov at gøre nogenlunde som det passer ham (f.eks. ved Ukraines grænse) - og vi betaler ham ovenikøbet for det.

Så elpriser er høje lige nu fordi
  • Vind og sol laver for lidt strøm for tiden
  • Russisk gas er dyr og begrænset
  • CO2-kvoter er dyre
  • Olie og kul er dyrt
  • Stigende elforbrug
Vores helt store problem er, at vi ikke kan gemme strømmen. Der er simpelthen for store etableringsomkostninger og tab forbundet med lagring af strøm.

A-kraft, fussionsenergi osv. kan måske være attraktivt - men problemet er at der realistisk vil gå mindst 20 år fra man beslutter at opføre et værk til det kan være i drift. Så længe kan vi simpelthen ikke vente.

Så, alt andet lige, vil gas være et nødvendigt "overgangs"-brændstof indtil der findes mere stabil VE eller bedre måder at lagre energien. Gas sviner trods alt ikke så meget som brunkul.

Energistyrelsen har afholdt et webinar om prisudviklingen og råd til at imødegå prisstigningerne: https://www.youtube.com/watch?v=SDmRUky ... SparEnergi
Det ta'r en times tid hvis man vil følge med hele vejen. Synes dog ikke de bringer noget nyt på banen...


koden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 jan 2016 08:39
Modtaget likes: 4 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af koden » 24 jan 2022 20:18

Jeg har GAS men jeg har også råd til at betale dobbel pris eller 4 dobbelt.
Jeg har gas fordi da mit gamle gasfyr gik i stykker om vinteren var der ikke tid til at overveje.

Nu er jeg så heldig at jeg lavede fastpris til 2 kr. foråret 2021, så jeg er ikke ramt.


Men sådan helt generelt for vores land, så kan jeg ikke forstå at man ikke laver et system så vi har rimelig faste priser eller et max.

Vi laver selv olien og gassen (i nogle år endnu) samt masser af EL.
De 2 første har regeringen jo pænt overskud på.

lav robin hood modellen og send det tilbage.

Generelt er energi så vigitig en ting, at det skal alle bare have råd til.
Alle skal have energi til rimelige priser indtil vist niveau, så man ikke bare fyrer for gråspurve.

koden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 jan 2016 08:39
Modtaget likes: 4 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af koden » 24 jan 2022 20:23

PS: ja pillefyr er godt i denne tid. Men det er noget møj i villa kvarterer med brændeovne og piller.
Fordi folk ikke kan finde ud af at bruge det rigtigt.

Kan man ikke kombinere gas, VP og pillefyr i en ordning så man kan skide putin et langt stykke når han lukker for hanen?

Brugeravatar
Bjergkongen
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 28
Tilmeldt: 15 okt 2012 22:00
Mit fyr: Baxi Multiheat 1.5
Areal: 250
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8660
Dagligt forbrug: 16 kg
Årligt forbrug: 6 t
Geografisk sted: Skanderborg
Givet likes: 11 gange
Modtaget likes: 6 gange
Kontakt:

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af Bjergkongen » 08 mar 2022 09:26

Skulle lige bestille 3 paller træpiller i går og kunne konstatere, priserne også her er sendt på himmelflugt de seneste måneder.

Faktisk har der været en generel stegning på hele 60-70% bare siden september 2021. De piller jeg betale kr. 1395 for i efteråret koster nu kr. 2395, så selv om vores forbrug kun er 6-7 paller om året, bliver det en ekstra årlig udgift til træpiller på mindst kr. 6000 - og der til skal lægges stigningerne på både el og brændstof.

For vores vedkommende bliver 2022 på nuværende tidspunkt samlet set mindst kr. 30.000 dyrere end i 2020 - og det kommer da til at kunne mærkes på husholdningsbudgettet👎

Har lige været på skiferie i Norge, og tankede diesel ved Gøteborg søndag morgen til SEK 24,56 = dkr. 17,40. Med Putins psykopatiske fremfærd i Ukraine, er jeg virkelig bekymret for, vi kun har set begyndelsen 🤔

calle

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af calle » 08 mar 2022 15:55

Her er vi startet op på manual urstyring. Fyret slukkes når vi står op. Døren åbnes til 27 m2 udestue og solen varmer så hytten op hele dagen. Fyret tændes igen ved 18-tiden. Det fungerer perfekt i de her dage med høj sol. Hvis det skulle blive rigtig koldt igen, så tænker jeg, at jeg tager en dynevest og et par varme sokker på, når jeg skal læse og se TV. Jo mere vi alle sparer - også på benzin og diesel, jo mere ondt kommer det til at gøre på de store fonde, der spekulerer i udbud og efterspørgsel. Her hos os er der gået sport i at spare på energien :great:

Venlig hilsen


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af Dunas » 08 mar 2022 16:03

Bjergkongen skrev:
08 mar 2022 09:26
Skulle lige bestille 3 paller træpiller i går og kunne konstatere, priserne også her er sendt på himmelflugt de seneste måneder.

Faktisk har der været en generel stegning på hele 60-70% bare siden september 2021. De piller jeg betale kr. 1395 for i efteråret koster nu kr. 2395, så selv om vores forbrug kun er 6-7 paller om året, bliver det en ekstra årlig udgift til træpiller på mindst kr. 6000 - og der til skal lægges stigningerne på både el og brændstof.

For vores vedkommende bliver 2022 på nuværende tidspunkt samlet set mindst kr. 30.000 dyrere end i 2020 - og det kommer da til at kunne mærkes på husholdningsbudgettet👎

Har lige været på skiferie i Norge, og tankede diesel ved Gøteborg søndag morgen til SEK 24,56 = dkr. 17,40. Med Putins psykopatiske fremfærd i Ukraine, er jeg virkelig bekymret for, vi kun har set begyndelsen 🤔
Jeps, det kan virkelig komme til og eksplodere med stigende priser overalt. Rigtig mange ting er afhængig af energi, med de vare der bliver produceret og transporteret, som vi bruger i vores dagligdag. Ikke nok med det, Rusland eksportere meget hvede til vesten, hvis det også bliver ramt, bliver der ligeledes stigende priser her, hvilken vil ramme mange fødevare.
Tænker, lad os se hvordan situationen er om 2-4 mdr. Ingen kan pt. forudsige hvad der kommer til og ske med krisen i Ukraine. Jeg så en udsendelse med Leif Davidsen, der har levet i Rusland i mange år, og skrevet bøger om Rusland inkl. Putin. Han afviser ikke, at der kan komme et oprør fra Putin inderkreds, der går i mod ham. Det som er vigtig er, at sanktioner skal ramme de rige, oligarkerne inkl. befolkning rigtig hårdt. Så vokser muligheden, om det sker, ved ingen. Befolkningen, den almindelig russer kan ikke røre Putin ved oprør/demonstrationer, da de bliver slået hårdt ned. Oprøret skal komme fra inderkredsen.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af Lintz » 08 mar 2022 17:49

calle skrev:
08 mar 2022 15:55
Her er vi startet op på manual urstyring. Fyret slukkes når vi står op. Døren åbnes til 27 m2 udestue og solen varmer så hytten op hele dagen. Fyret tændes igen ved 18-tiden. Det fungerer perfekt i de her dage med høj sol. Hvis det skulle blive rigtig koldt igen, så tænker jeg, at jeg tager en dynevest og et par varme sokker på, når jeg skal læse og se TV. Jo mere vi alle sparer - også på benzin og diesel, jo mere ondt kommer det til at gøre på de store fonde, der spekulerer i udbud og efterspørgsel. Her hos os er der gået sport i at spare på energien :great:

Venlig hilsen
Så er det jo godt du har en lille økonomisk Landrøver icon_cheesygrin.gif :great:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af MichaelK » 08 mar 2022 17:54

Dunas skrev:
08 mar 2022 16:03
Jeps, det kan virkelig komme til og eksplodere med stigende priser overalt. Rigtig mange ting er afhængig af energi, med de vare der bliver produceret og transporteret, som vi bruger i vores dagligdag. Ikke nok med det, Rusland eksportere meget hvede til vesten, hvis det også bliver ramt, bliver der ligeledes stigende priser her, hvilken vil ramme mange fødevare.
Tænker, lad os se hvordan situationen er om 2-4 mdr. Ingen kan pt. forudsige hvad der kommer til og ske med krisen i Ukraine. Jeg så en udsendelse med Leif Davidsen, der har levet i Rusland i mange år, og skrevet bøger om Rusland inkl. Putin. Han afviser ikke, at der kan komme et oprør fra Putin inderkreds, der går i mod ham. Det som er vigtig er, at sanktioner skal ramme de rige, oligarkerne inkl. befolkning rigtig hårdt. Så vokser muligheden, om det sker, ved ingen. Befolkningen, den almindelig russer kan ikke røre Putin ved oprør/demonstrationer, da de bliver slået hårdt ned. Oprøret skal komme fra inderkredsen.
Ja, jeg køber normalt ind i forsommeren. hvor priserne normalt er lave på træpiller.
Håber priserne falder lidt til den tid, for som det ser ud nu, skal jeg give ca. 1000,-
kr. mere pr. palle i Tyskland, end jeg gav sidste år! Hvis de overhovedet er på lager?

Det er vildt. Med dagens stigninger på brændstof, bliver det jo heller ikke billigt at
få den fragtet hjem. Vi kan kun håber på snarlig våbenhvile, og en normalisering af
situationen.

Omvendt er jeg bestemt også tilhænger af, at Vi viser Putin-tossen at det aldrig vil
kunne svare sig for Rusland af føre krig. Han skal straffes, allerhelst med en kugle
for panden :twisted:

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Givet likes: 384 gange
Modtaget likes: 108 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af Fiffer » 08 mar 2022 17:56

Bjergkongen skrev:
08 mar 2022 09:26
Skulle lige bestille 3 paller træpiller i går og kunne konstatere, priserne også her er sendt på himmelflugt de seneste måneder.

Faktisk har der været en generel stegning på hele 60-70% bare siden september 2021. De piller jeg betale kr. 1395 for i efteråret koster nu kr. 2395, så selv om vores forbrug kun er 6-7 paller om året, bliver det en ekstra årlig udgift til træpiller på mindst kr. 6000 - og der til skal lægges stigningerne på både el og brændstof.

For vores vedkommende bliver 2022 på nuværende tidspunkt samlet set mindst kr. 30.000 dyrere end i 2020 - og det kommer da til at kunne mærkes på husholdningsbudgettet👎

Har lige været på skiferie i Norge, og tankede diesel ved Gøteborg søndag morgen til SEK 24,56 = dkr. 17,40. Med Putins psykopatiske fremfærd i Ukraine, er jeg virkelig bekymret for, vi kun har set begyndelsen 🤔
Når kineserne bliver ramt af vesten ikke har penge til at købe varer for,fordi alt energi stiger, og det rammer deres økonomi, så sætter de Putin på plads. Og det skal nok komme, jeg er græsk katolsk overfor det koster mig 25000 kr om året, bare det koster russerne mere👍🏻 Frihed koster, og skal det koste 25000 om året, så må det være sådan.🤷‍♂️
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.

calle

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af calle » 08 mar 2022 18:03

Lintz skrev:
08 mar 2022 17:49
Så er det jo godt du har en lille økonomisk Landrøver icon_cheesygrin.gif :great:
Jow jow Lintzyboy, men den holder jo meget godt i garagen. Den bliver kun brugt, når jeg føler, at vi har brug for lidt global opvarmning. Donationer modtages :great: Ellers så snupper jeg min Bullitt ladcykel. Den klarer faktisk det meste, og så er den jo ungdommelig, sexet og potent :shock: icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen fra Djævleøen


Besvar