Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Godt man har pillefyr i den her tid.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af svanggaard » 11 mar 2022 08:46

Tænker også det er rettidig omhu at ha' en smule på lager. Selvom pillerne er dyre lige nu, kender vi trods alt prisen. Det er vist ikke nemt at spå om energiomkostninger næste vinter.

Nu får vi jo travlt med opsætning af varmepumper (både kollektive og individuelle anlæg) og indkøb af elbiler. Jeg er noget bekymret for hvordan den øgede el-efterspørgsel kommer til at påvirke strømprisen. Hvis man lejer djævlens advokat, kunne man jo påstå, at elforbrugerne kollektivt kommer til at betale til f.eks. fjernvarme og PtX.


calle

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af calle » 11 mar 2022 15:53

Der er masser af mennesker/firmaer, der vil gøre alt for at udnytte situationen og forsøge at øge deres indtjening. Derfor er det vigtigt, at vi har is i maven og sænker vores energiforbrug til et absolut minimum. Det vi ser lige nu, hvor folk har tømt lagrene af træpiller, det er ikke bare dumt. Det er og også dårlig stil. Min pillepusher har skrevet ud til folk, at de skal beherske sig. Bla fordi der skal være piller til os alle sammen.

Venlig hilsen

calle

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af calle » 11 mar 2022 18:23

calle skrev:
11 mar 2022 15:53
Der er masser af mennesker/firmaer, der vil gøre alt for at udnytte situationen og forsøge at øge deres indtjening. Derfor er det vigtigt, at vi har is i maven og sænker vores energiforbrug til et absolut minimum. Det vi ser lige nu, hvor folk har tømt lagrene af træpiller, det er ikke bare dumt. Det er og også dårlig stil. Min pillepusher har skrevet ud til folk, at de skal beherske sig. Bla fordi der skal være piller til os alle sammen.

Venlig hilsen
Og det her er ikke skrevet, fordi jeg står desperat og mangler piller. Jeg købte lidt extra ind i efteråret for at få lidt rabat på transporten, og det viste sig at være mit held, men hvis der står familier og mangler piller til opvarmning/frostfrit hus, så kommer forsyningssikkerheden atter i spil for vores vedkommende. Kan i stadig huske hvordan vi brokkede os, da den sidst var i spil ?

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af Dunas » 11 mar 2022 18:34

calle skrev:
11 mar 2022 15:53
Der er masser af mennesker/firmaer, der vil gøre alt for at udnytte situationen og forsøge at øge deres indtjening. Derfor er det vigtigt, at vi har is i maven og sænker vores energiforbrug til et absolut minimum. Det vi ser lige nu, hvor folk har tømt lagrene af træpiller, det er ikke bare dumt. Det er og også dårlig stil. Min pillepusher har skrevet ud til folk, at de skal beherske sig. Bla fordi der skal være piller til os alle sammen.

Venlig hilsen
Kan kun give dig ret. Men når en hamstring starter, er den umulig og stoppe igen. Så er situationen, som den er.
Det skete jo også i starten af corona, hvor folk næsten tømte nogle butikker for fødevare, selvom der blev sagt,
at der var nok til alle. Men ingen ville høre efter, ligesom nu med træpiller.
Læste på facebook, at nogle danske forhandler sætter prisen over 4000 kr på en palle træpiller i starten af næste uge.
Så hurtig går det lige nu. MEN når ting stiger kraftig, når det som regel toppunktet hurtig og falder igen, dog ikke ned til normalt.
Som skrevet tidligere, håber jeg på en mere normalisering omkring sommer, gerne før.

calle

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af calle » 11 mar 2022 18:43

Dunas skrev:
11 mar 2022 18:34
Kan kun give dig ret. Men når en hamstring starter, er den umulig og stoppe igen. Så er situationen, som den er.
Det skete jo også i starten af corona, hvor folk næsten tømte nogle butikker for fødevare, selvom der blev sagt,
at der var nok til alle. Men ingen ville høre efter, ligesom nu med træpiller.
Læste på facebook, at nogle danske forhandler sætter prisen over 4000 kr på en palle træpiller i starten af næste uge.
Så hurtig går det lige nu. MEN når ting stiger kraftig, når det som regel toppunktet hurtig og falder igen, dog ikke ned til normalt.
Som skrevet tidligere, håber jeg på en mere normalisering omkring sommer, gerne før.
Jeg håber så bare, at de forhandlere der ikke kan få raget nok til sig, bliver straffet, når vi får normaliserede tilstande igen.


braue
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 101
Tilmeldt: 09 nov 2011 22:28
Mit fyr: Kedel BS Opop 20 Scotte 10 kw version7
Areal: 128
Brændsel: Barlinek 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6310
Årligt forbrug: Forventet 5-7 Tons
Geografisk sted: Broager
Givet likes: 1 gang

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af braue » 12 mar 2022 03:48

Var "heldig" at få fat i 1 palle godt nok 6mm Barlinek ved Pilemadsen til "kun" kr. 2450 da jeg bestilte, dagen efter kostede magen til piller kr. 2650 og det er ikke til hamstring da der kun er ca 100kg tilbage i tanken. Da jeg var nede og hente pillerne fredag formiddag troede jeg der var rimeligt tomt ved dem, men hans store overdækkede lager er fyldt og der stod lidt piller rundt på pladsen.

Nu skal jeg så til at få fyret ændret om til 6mm piller, da jeg siden start kun har kørt med 8mm siden start, ny afvejning og så kontrol om blæser skal justeres så skulle det være på plads
Mvh Leif
Kedel: Opop Black Star 20 med 10 KW brænder - V7 - 3 vejs VVBprio
Forventet forbrug 4-5 tons lige nu 6mm Barlinek piller

Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af Dunas » 12 mar 2022 07:29

braue skrev:
12 mar 2022 03:48
Var "heldig" at få fat i 1 palle godt nok 6mm Barlinek ved Pilemadsen til "kun" kr. 2450 da jeg bestilte, dagen efter kostede magen til piller kr. 2650 og det er ikke til hamstring da der kun er ca 100kg tilbage i tanken. Da jeg var nede og hente pillerne fredag formiddag troede jeg der var rimeligt tomt ved dem, men hans store overdækkede lager er fyldt og der stod lidt piller rundt på pladsen.

Nu skal jeg så til at få fyret ændret om til 6mm piller, da jeg siden start kun har kørt med 8mm siden start, ny afvejning og så kontrol om blæser skal justeres så skulle det være på plads
Jeg tror at pillemadsen har overført alle træpiller du så, til hans danske hjemmeside (dansk salg inkl. fragt). Her kan der nemlig købes flere mærker.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af fryseren » 29 mar 2022 09:44

Synes godt nok træpiller er blevet dyre :-(

OG sværere at opdrive hvis man kun køber en pose af gangen.

Vi bruger dem som i kattebakken som "kattegrus" og smider det brugte til forbrændingen, hvor de laver det til strøm og varme.

Træpiller er valgt i stedet for alt det ubrændbare og ret miljøfjenske kattegrus man ellers kan købe.

calle

Re: Godt man har pillefyr i den her tid.

Indlæg af calle » 29 mar 2022 11:26

Så er der da piller at få rundt omkring. Ganske vist til let forhøjede priser (en flok krejlere er de), men de er trods alt tilgængelige. Lad os nu se, om ikke priserne bliver mere spiselige, nu hvor den værste panik har lagt sig.


Besvar