Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vindstød

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Vindstød

Indlæg af pelle » 21 dec 2021 12:47

Hej.. Er der nogle der har erfaring med Vindstød. jeg har skrevet til dem og tigget og bedt om ikke godt jeg kunne få et telefon nummer, så jeg kan ringe til dem. Det ignorerer de bare. Jeg køber da 13000 kwh igennem dem på 5 abbon. Nå, men det jeg ville spørge dem om var hvad strømprisen sådan cirka kom til at ligge på de sidste tre måneder af 2021. Det er fordi jeg skal afregne noget akonto til mine lejere.
Det ville de ikke svare på, men de sendte dette link fra Nordpool. Så, kan man se prisen for en mwh strøm. Det er den de bruger. Som jeg lige forstår det så er det ren og skær strømpris uden alt andet. Så er strømmen da godt nok steget meget de sidste par dage.

https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vindstød

Indlæg af svanggaard » 21 dec 2021 16:42

Velkommen til moderne kundeservice :(

Du har fundet et sort hul du kan sende en masse timer i.

Jeg skal forsøge at hjælpe dig. På https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table kan du se gennemsnitsprisen / md opgjort d. 21 (i hver måned). Husk at skifte fra EUR til DKK. Så får du noget der ligner det her:
npMonthly.png
Her kan du f.eks. se, at gennemsnitsprisen for rå el i zone DK1 (Vest for storebælt) var 1054,57 kr / MWh i perioden 21. Oktober - 21. November.

Dernæst er det frem med lommeregneren.

Du skal betale (for hver kWh):
Rå elpris (som aflæst ved nordpool ovenfor)
+Vindstøds pristillæg (deres dækningsbidrag).
+Energinet systemtarif
+Energinet nettarif
+Dit netselskab's transport
+90 øre i elafgift
----------------------
+ faste abonnementer
+ moms (af det hele)
----------------------
Din elpris inkl. moms
=============
PheeeeW - der er ingenting der er enkelt.

Jeg har tidligere lavet et hurtigt regneark med det formål at finde besparelse/kWh ifbm. optimering af elforbrug. Det finder du her (men læs lige forbehold længere nede):
elpris beregner.xls
(7 KiB) Downloadet 122 gange
Regnearket viser, at hvis den rå el pris er 55øre/kWh, vil hver kWh ende med at koste 2,09 kr - hvis man bor i Nord Energi Net's område.
Jeg har netop tjekket prisen i morgen. Den havner på ca. 300øre/kWh. Dvs. at hver kWh kommer til at koste ca. 5,15 kr - hvis man bor i Nord Energi Net's område.

Ned med bukserne og vend R%#% til - AV!
  • Feltet kr/MWh udfyldes med værdi fra Nord Pool.
  • Feltet "Norlys Mark-up kr/kWh" er Norlys's pristillæg (3øre). Vindstød har et andet pristillæg - muligvis 0,00kr?
  • Feltet "Netselskab transport" er i mit tilfælde 8,5øre/kWh (jeg er bosat i "nord energi net's" område). Dit netselskab har sikkert andre priser og måske højere betaling 17.00-20.00 i vinterhalvåret.
Regnearket tager ikke hensyn til faste abonnementer. Din elhandler har måske en go' deal, men netselskabet vil helt sikkert forlange et beløb - bl.a. til dækning af målerleje.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vindstød

Indlæg af triumph » 21 dec 2021 18:04

Er det så ikke billige med fastpris. Jeg står altså ikke op julenat for at stege flæskesteg i de billige timer, eller slukker for køleskabet mellem 16 og 20 ? :?

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Givet likes: 296 gange
Modtaget likes: 368 gange

Re: Vindstød

Indlæg af pelle » 21 dec 2021 18:08

1000 tak for du lige vil hjælpe mig lidt her, Svanggaard. Så fandt jeg det i dk kroner. Dit indlæg giver meget mere klarhed. Kan ikke forstå det med deres telefon politik. De kunne hjælpe mig hurtigere ved lige at gribe knoglen, i stedet for alt det mailskriverier hvor man alligevel ender med at misforstå hinanden. Jeg syntes jo bare de virker arrogante over for kunderne, med den holdning.

Ned med bukserne og vend R%#% til - AV!

Er der en vassaline du kan anbefale her ? :)
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vindstød

Indlæg af svanggaard » 21 dec 2021 19:52

triumph skrev:
21 dec 2021 18:04
Er det så ikke billige med fastpris. Jeg står altså ikke op julenat for at stege flæskesteg i de billige timer, eller slukker for køleskabet mellem 16 og 20 ? :?
Det kommer an på....

Det netselskab du har (dem der står for ledninger og måler), kan vælge at hæve transportbetalingen i spidslasttimer i vinterhalvåret. Det er ikke alle netselskaber som vælger at køre med differentierede tariffer - det må du undersøge hos dit netselskab. Netselskabet har monopol på din adresse - vil du ha' et andet netselskab må du flytte.

Du har frit valg mellem elhandlere og de abonnementer de tilbyder. De tilbyder generelt 3 typer abonnementer:
1) Fast pris låst over en længere tidsperiode - f.eks. 3 måneder
2) Variabel pris - prisen justeres typisk dagligt efter dagens gennemsnitspris
3) Flexafregnet - prisen justeres time for time.

Så selvom du har fast pris hos din elhandler kan din pris stadig variere hen over døgnet afhængig af dit netselskab.

Jeg skal ha' and - det eneste rigtige juleaften! Og det betyder da ikke noget om prisen er 1 eller 10 kr/kWh netop juleaften. Men det betyder jo noget når priserne er vedholdende høje. En privatøkonomi er jo et nulsumsspil - hvis omkostningerne stiger et sted må de jo nødvendigvis reduceres et andet sted.

Jeg vil gerne ha' råd til at gi' barnebarnet alle de is han vil ha' til sommer... jeg flytter derfor noget af mit elforbrug til billige timer og sparer lidt på strømmen generelt. Jeg kan ikke holde regnskabet helt i nul - men er godt tilfreds med den reduktion jeg har opnået.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vindstød

Indlæg af svanggaard » 21 dec 2021 19:53

pelle skrev:
21 dec 2021 18:08
Er der en vassaline du kan anbefale her ? :)
Det har jeg ikke nogen holdning til - jeg er heldigvis helt og aldeles uerfaren på nogle punkter :shock:

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vindstød

Indlæg af triumph » 24 dec 2021 11:17

svanggaard skrev:
21 dec 2021 16:42
Velkommen til moderne kundeservice :(

Du har fundet et sort hul du kan sende en masse timer i.

Jeg skal forsøge at hjælpe dig. På https://www.nordpoolgroup.com/Market-da ... view=table kan du se gennemsnitsprisen / md opgjort d. 21 (i hver måned). Husk at skifte fra EUR til DKK. Så får du noget der ligner det her:
npMonthly.png

Her kan du f.eks. se, at gennemsnitsprisen for rå el i zone DK1 (Vest for storebælt) var 1054,57 kr / MWh i perioden 21. Oktober - 21. November.

Dernæst er det frem med lommeregneren.

Du skal betale (for hver kWh):
Rå elpris (som aflæst ved nordpool ovenfor)
+Vindstøds pristillæg (deres dækningsbidrag).
+Energinet systemtarif
+Energinet nettarif
+Dit netselskab's transport
+90 øre i elafgift
----------------------
+ faste abonnementer
+ moms (af det hele)
----------------------
Din elpris inkl. moms
=============
PheeeeW - der er ingenting der er enkelt.

Jeg har tidligere lavet et hurtigt regneark med det formål at finde besparelse/kWh ifbm. optimering af elforbrug. Det finder du her (men læs lige forbehold længere nede):
elpris beregner.xls
Regnearket viser, at hvis den rå el pris er 55øre/kWh, vil hver kWh ende med at koste 2,09 kr - hvis man bor i Nord Energi Net's område.
Jeg har netop tjekket prisen i morgen. Den havner på ca. 300øre/kWh. Dvs. at hver kWh kommer til at koste ca. 5,15 kr - hvis man bor i Nord Energi Net's område.

Ned med bukserne og vend R%#% til - AV!
  • Feltet kr/MWh udfyldes med værdi fra Nord Pool.
  • Feltet "Norlys Mark-up kr/kWh" er Norlys's pristillæg (3øre). Vindstød har et andet pristillæg - muligvis 0,00kr?
  • Feltet "Netselskab transport" er i mit tilfælde 8,5øre/kWh (jeg er bosat i "nord energi net's" område). Dit netselskab har sikkert andre priser og måske højere betaling 17.00-20.00 i vinterhalvåret.
Regnearket tager ikke hensyn til faste abonnementer. Din elhandler har måske en go' deal, men netselskabet vil helt sikkert forlange et beløb - bl.a. til dækning af målerleje.
Jeg kan ikke hitte ud af det......
Jeg har prøvet at modificere dit fine regneark, for at blive klogere på om flexafregning kan betale sig. Jeg køre dog lidt sur i eltariffer, da jeg gerne ville bruge dem jeg skal betale. Men jeg sytes ikke det stemmer ret godt med dem du har i dit skema, og jeg er heller ikke helt klar over hvad er inkluderet
https://cerius.dk/priser-og-tariffer/tariffer2022/
Udklip.JPG

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vindstød

Indlæg af svanggaard » 24 dec 2021 12:11

Cerius er dit netselskab. Det er dem som ejer kablerne ude i vejen. Hvis du er utilfreds med cerius's priser må du flytte. Cerius har monopol på transport af strøm på din adresse. Cerius tariffer er højere under spidslast om vinteren end øvrig tid. Så på den måde får du en "variabel" elpris uanset hvad du gør.

Ud fra tallene, du linker til, kan man konstatere, at du i vinterhalvåret (kl. 17-20 oktober-marts) kan spare 60øre! (98,56-37,85) pr. kWh hvis du kan flytte forbruget til før 17 eller efter 20. Den besparelse opnår du uanset om du har fast eller flex-pris hos din elhandler (vindstød).

Hvis du har flexafregnet strøm ved din elhandler vil prisen typisk være højere 6-9 morgen og igen 17-20 aften. Dvs at du potentielt kan spare endnu mere ved at flytte forbruget.

Helt konkret og lavpraktisk kan du fylde opvaskemaskinen efter aftensmaden, men vente med at starte den til du går i seng. Som priserne er lige nu kan man ofte spare 2 kr. pr. gang ved den øvelse- nogen gang helt op til 4-5kr. Personligt gider jeg alligevel ikke tømme opvaskemaskinen sent om aftenen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vindstød

Indlæg af triumph » 24 dec 2021 12:41

svanggaard skrev:
24 dec 2021 12:11
Cerius er dit netselskab. Det er dem som ejer kablerne ude i vejen. Hvis du er utilfreds med cerius's priser må du flytte. Cerius har monopol på transport af strøm på din adresse. Cerius tariffer er højere under spidslast om vinteren end øvrig tid. Så på den måde får du en "variabel" elpris uanset hvad du gør.

Ud fra tallene, du linker til, kan man konstatere, at du i vinterhalvåret (kl. 17-20 oktober-marts) kan spare 60øre! (98,56-37,85) pr. kWh hvis du kan flytte forbruget til før 17 eller efter 20. Den besparelse opnår du uanset om du har fast eller flex-pris hos din elhandler (vindstød).

Hvis du har flexafregnet strøm ved din elhandler vil prisen typisk være højere 6-9 morgen og igen 17-20 aften. Dvs at du potentielt kan spare endnu mere ved at flytte forbruget.

Helt konkret og lavpraktisk kan du fylde opvaskemaskinen efter aftensmaden, men vente med at starte den til du går i seng. Som priserne er lige nu kan man ofte spare 2 kr. pr. gang ved den øvelse- nogen gang helt op til 4-5kr. Personligt gider jeg alligevel ikke tømme opvaskemaskinen sent om aftenen.
Det har jeg forstået.
1. hvordan vedhæfter man et excel ark ?
Dit excelark indeholder:
Netselskab transport
Energinet nettarif
Energinet systemtarif
El afgift

Jeg kan ikke få de tal til at hænge sammen med det ene tal Cerius oplyser ?

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vindstød

Indlæg af svanggaard » 24 dec 2021 12:49

Sådan ser prisen ud for dig i aften 18-19 (dog har cerius nok ikke hævet tariffen endnu).
triumph-cerius.png


Besvar