Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Den globale opvarmning, tips/ideer

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 03:05

pendec skrev:
13 nov 2021 23:00
Så vil jeg tillade de tilsluttes med Solceller, så de kører på batteri i den tid butikken er lukket.
Måske en mulighed, men batterierne gjorde sikkert mere gavn i elbiler. Er det virkelig vigtigt at reklameskilte lyser midt om natten?
pendec skrev:
13 nov 2021 23:00
Det fungerer vist ikke godt sammen med kvalitet, så vil du gøre dyre kvalitets varer endnu dyrere, så endnu flere vil købe billigst og ringere produkter, fordi kvaliteten bliver for dyr af afgifter i Danmark, hvor vi ikke har nok afgifter, og hvordan skal de så vurdere om transporten er grøn eller ikke, om transporten skal være fradragsberettiget og hvornår det er varer som ikke kan leveres lokalt.
Jeg er bestemt ikke fortaler for flere komplicerede skatte, fradrags og kompensationssystemer som sådan. Men der er alt for meget kina-skrald som er alt for billigt. Det ender med at vi køber 4 elendige boremaskiner á 200,- i løbet af et liv i stedet for 1 god som koster måske 700,-.

Lønningerne er højere lokalt, men kvaliteten er generelt også bedre. Vi kan være heldige, at det også giver lokale arbejdspladser. Men vi fristes at de billige varer - selvom vi godt ved at kvaliteten er derefter.

Det værste er, at det billige skrald i mange tilfælde helt har udkonkurreret kvaliteten. Jeg har netop smidt 3 gamle/defekte juletræskæder ud - alle købt indenfor de sidste 5 år og de har ikke været i drift mange timer. LED burde holde til 15.000 timer (20 år), med det er ikke gået så godt. Nu må jeg på handlen igen, men jeg har dælme svært ved at finde noget som er af bedre kvalitet end det jeg købte sidst.
pendec skrev:
13 nov 2021 23:00
Ingen af disse produkter gør noget godt for vores samfund, hvis de smide i naturen, flasker tager mindst lige så lang tid at nedbryde, som dåser, og idag, tager genbrugsautomater jo både flasker og dåser, så ikke meget at ændrer det.
Mælk i karton er lettere at gebruge og er allerede genbrugspapir hos Arla, så hvad vil du afhjælpe med?
Det meste emballage med pant havner i flaskeautomaten - ikke i naturen. Så pant virker! Samtidigt kan jeg konstatere, at min plastic-container er fyldt til randen med poser, bakker og anden plasticemballage. Når containeren tømmes er det kun en brøkdel der genanvendes. Resten bliver brændt eller havner på en Asiatisk strand. På papiret sparer DK CO2 ved at eksportere plastic - what's not to like?

Jeg er 100% sikker på at der kunne udvikles mere miljørigtig/genanvendelig emballage. I mange tilfælde har vi allerede løsningerne; Tandpastatuben er pakket ind i pap - tandbørsten er pakket ind i plastic.
pendec skrev:
13 nov 2021 23:00
Strøm kan vi skabe til små penge, så der er egentlig ikke en grund til at skulle gå på kompromis, her tænker du mest på økonomi og ikke global opvarmning eller miljø.
Så længe vi ikke har 100% grøn strøm i kontakterne giver det god mening at sætte elforbruget ned - set fra et miljøperspektiv. Personligt har jeg heller ikke så stor tillid til miljødeklareringen af strøm. Mange CO2 besparelser dobbeltkonteres og der er stadig uløste problemer med bortskaffelse af f.eks. solceller og vindmøllevinger, når de er udtjente. Der er ufatteligt meget "greenwashing" i alle brancher.

*Det sorte strøm jeg sparer giver ikke anledning til CO2 og afbrænding af fossile brændstoffer.
*Det grønne strøm jeg sparer gør bedre nytte i f.eks. elbiler og varmepumper.

At jeg så sparer penge ved at nedsætte forbruget samtidigt er en bonus.


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af Lintz » 14 nov 2021 07:36

svanggaard skrev:
14 nov 2021 01:31
Den største udfordring for hjemmearbejde lige nu er de faglige organisationer. De skriger nemli' "kompensation" pga. ekstra privat el, vand og varmeforbrug, og de har ikke lige løst problemet med hvordan arbejdstilsynet kan kontrollere om der er arbejdsgiverbetalt hæve-sænkebord på hjemmearbejdspladsen.
Den største udfordring ved hjemmearbejde er vist at rigtigt mange folk skal have nogle enormt lange arme icon_cheesygrin.gif
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af Starter19 » 14 nov 2021 09:50

Godmorgen :-)
Fedt at læse jer komentarer.
For 3 år siden skulle mine børn på efterskole. Det ændrede meget ved mit liv. Udover at ungerne var væk, så kostede det ca. 70.000 kr. Så der skulle spares. En af ændringerne var kørselsbehov. Jeg begyndte at cykle til job. Det 16 km hver vej. Jeg cykler til de små indkøbsture, og efterhånden alt hvor en bil ikke er nødvendig. I år runder jeg 7000 km. Min udmærkede bil kører i snit 50 km/uge. Det typisk den dag hvor jeg er hos mine forældre og hjælpe, (de gamle). Så har jeg en liste over de ting jeg skal bruge bilen til. Det kræver lidt disciplin, at skrive ned i ugens løb. Nu kan jeg slet ikke undvære at cykle, og helst fri for at køre bil. Mit kredsløb og kondition er i top. Temperaturen i huset er 19 g mod tidl. 21. Netop co2 fra bil er en af de ting vi selv har indflydelse på at reducere.
For nogle år siden kom der igen nyt tv signal. Så skulle jeg igen købe en "boks" for at kunne modtage signal. Det undlod jeg. Så mit tv er det jeg ser på min bærbare pc. Jeg har endnu det gamle fjernsyn, men det bruges til dvd film i weekenden, men efterhånden sjældent.
Når jeg laver mad, (bor alene). Så laver jeg til tre dage. Koger typisk store portioner pasta el ris el kartofler. Damper grøntsager, og steger ca 4-500 g kød. Så spiser jeg en portion, og fryser to portioner ned i plastic is bøtter. Optøning og klar til at spise efter 3-4 min i mikro ved 900 w. Der spares meget tid og energi. Så jeg har altid 3-4 aftensmad måltider klar.
Dette efterår er mildt. Så mit store fyre er endnu ikke startet op. Jeg kan endnu klare mig med brændeovn. Jeg har en blæser på toppen af brændeovnen til at give cirkulation, og det virker altså. Så har jeg en lille el blæser (20w) der blæser varmen videre til køkken og gang, hvor en del af varmen siver til 1 sal. Jeg tjekker temp. hver dag. Så der ikke bliver koldt i de rum jeg ikke bruger.
Det vand jeg bruger til madlavning. Står i gryde på brændeovnen. Når det skal bruges er det tæt på kogepunktet. Når jeg fx. bruger Marinerede hvidløg, oliven, soltørrede tomater osv., hvilket jeg holder meget af. Tænker jeg "hmmm behøver jeg en skefuld mere". Når jeg får den tanke så undværer jeg. Smagsoplevelsen bliver ikke større, kun forbruget. Emballagen er jo glas, og produktet transporteret lang.
De fleste af mine besparelser og mindre forbrug stammer altså fra et år med knappe ressourcer, og nu det blevet lidt en livsstil. Jeg tror vi gør så meget fordi vi kan og ikke fordi vi behøver det. Iøvrigt giver det en god opsparing. Betalt et lån ud, hvilket kun accelererer opsparingen yderligere. Måske nogle kan finde inspiration i min lille historie :-)

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 10:28

Lintz skrev:
14 nov 2021 07:36
Den største udfordring ved hjemmearbejde er vist at rigtigt mange folk skal have nogle enormt lange arme icon_cheesygrin.gif
Ja, det er ikke nemt at rejse spær eller montere tagrender hjemme fra dagligstuen. Men lad os stille et hurtigt regnestykke op....

Den gennemsnitlige daglige pendling er godt 40km. CO2/km er godt 100 gram. Endelig kunne vi lade 100.000 mennesker arbejde hjemmefra 20% af 220 arbejdsdage (44 dage).

Det giver 40x0,1x44x100.000 = 17.600.000 kg CO2/år Hertil mindre slid på biler og veje samt mindre trængsel.

Hjemmearbejde er bestemt ikke en mulighed indenfor alle brancher, men regnestykket viser tydeligt, at ideen er værd at arbejde videre med.

pendec

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af pendec » 14 nov 2021 10:37

svanggaard skrev:
14 nov 2021 10:28
Det giver 40x0,1x44x100.000 = 17.600.000 kg CO2/år Hertil mindre slid på biler og veje samt mindre trængsel.
Jeg glemmer ikke morgenradio og de historier om tomme veje, eller rolig kørsel og pladsen var til elefanter i massevis. Der var slet ikke behovet for de motorveje som vi får og lægges op til med udvidelser.

Så klart nok, for dem som kunne og kan arbejde hjemme nogle dage om ugen, vil sikkert være en stor gevinst for samfundet på mange områder og klimaet.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 10:44

Starter19 skrev:
14 nov 2021 09:50
...Så der skulle spares...
Min kone bliver meget ubehageligt selskab hvis temperaturen kommer under 23 grader - så den mulighed eksisterer ikke hos mig.

Men jeg har fundet 25% på elforbruget over de sidste par år og er generelt blevet mere ansvarlig ift. forbrug. Sjovt at vi ødsler pengene væk på ligegyldige forbrugsgoder som unge - i den periode hvor budgetterne er mest stramme. Når ungerne er flyttet hjemmefra og lønnen rækker længere tænker vi os om en ekstra gang inden dankortet svinges.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af lamborg » 14 nov 2021 11:31

Slår lige fast jeg er ikke klimaproblemfornægter slet ikke men men men ting jo ikke så sort og hvide og slet slet ikke simple.
Der er mange super gode forslag til afhjælpning af problemer og det viser jo nok så glædeligt at det er noget der kan få folk igang med tænkeren og det er jo super fint.
Men tænkt lidt på einstein`s teori omkring reaktion
Hvis man spare på oliven olien så tjener den spanske bonde ikke nok til at leve af det og hvad skal han så ? Leve af kærlighed og kildevand ? Nåh nej så får han for mange børn . Så må han finde arbejde på fabrikken inde i byen der laver vaskemaskiner men de har også en stor nedgang i produktionen så de har ikke bruge for folk . Så fælder han alle hans træer og pløjer marken fordi vegansk nu er det nye sorte men eftersom han ikke har en eltraktor så lukker han en masse CO2 ud som de træer han nu har fældet ville optage osv osv . Alting hænger jo sammen så hvis der virkeligt skal hjælpe noget så må det være på landsplan der skal sættes ind og så håbe på at lidt smitter af ned i gennem rækkerne.
Men det store spørgsmål er så om det hjælper noget eller er det bare jordens cyklus . Det ved vi ikke sikkert men ikke at have prøvet er noget skrammel.
Eller igen ???
Er kloden bare ved at rydde op og genstarte. Hvorfor er vi mennesker her på jorden og hvorfor kæmper vi sådan for at overleve ? Det gør vi jo alligevel ikke og tjener menneskene overhovedet noget formål her på jorden eller er vi her bare fordi vi kan ??. Alt har vist at naturen nok skal tilpasse sig til nye leve betingelser og hvor skulle det ikke gælde den dyrerace der hedder mennesker ??
Vi kan gøre en masse ting men det skal også passe til vores formål her på kloden . Nemlig at leve og ikke bare overleve..
Som veganeren der kom ind i kantinen
" idag fylder jeg 80 år sig tilykke "
Nej knud du er kun 50 det føles bare som 80 .
Min pointe er at selvfølgelig skal vi prøve noget men hvis vores formål bare skal reduceres til at være produtionsdyr uden indhold i livet andet end en kamp for at gøre det rigtige .
Der må være et formål med at vi er kommet videre end stenalderen og vi skal vel ikke tilbage dertil ?
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af Lintz » 14 nov 2021 11:51

lamborg skrev:
14 nov 2021 11:31

Men tænkt lidt på einstein`s teori omkring reaktion
Hvis man spare på oliven olien så tjener den spanske bonde ikke nok til at leve af det og hvad skal han så ? Leve af kærlighed og kildevand ?
Det er så fint at du trækker eksemplet frem med bonden og olivenolien. :great:

Ved at løse et problem opstår der bare et nyt.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 12:09

Nej, vi skal bestemt ikke tilbage til stenalderen. Vi skal blot være lidt mere ansvarlige.

Udfordringen er at der konstant kommer meldinger fra de kloge og bedrevidende. Gør som vi siger - ikke som vi selv gør: https://jyllands-posten.dk/internationa ... ruteflyet/

Det er enormt svært at navigere i. Hvad er naturlige udsving og hvad er menneskeskabt? Hvad hjælper reelt miljøet og hvad er grøn salgsgas.

Mht. græske oliven-bønder er jeg efterhånden kommet dertil at jeg er ligeglad med alt hvad der foregår mere end 400km væk. Men det ville da være fedt hvis oliven olien kunne leveres i genbrugsemballage.

Vi, i vesten, tror at vi kan tvinge vores værdier og levevis ned over hovedet på alle andre. Hvor mange år har vi ikke spildt på Afghanistan, Gaza, Congo, Etiopien osv. osv? Det eneste vi har opnået er, at sætte drømme om iPhones og luksusbiler i hovedet på busk-folket. Og vi er ikke engang selv blevet mere lykkelige af at elektronikken bimler og bamler i lommen konstant. Vi har ikke tid til at deltage i givende lokale fælleskaber og foreninger - for vi skal helst se 3 vejrudsigter á 15 min om dagen og vi skal arbejde mange timer for at have råd til elektronik, streaming og ny bil hvert 6 år.

Min pointe er, at vi kan gøre en miljømæssig forskel, uden at gå på kompromis med levestandarden. Vi kunne måske ovenikøbet få et bedre liv med lidt lavere forbrug og måske lidt mere fællesskab. Det kræver blot en smule omtanke.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af Lintz » 14 nov 2021 12:21

svanggaard skrev:
14 nov 2021 12:09


Mht. græske oliven-bønder er jeg efterhånden kommet dertil at jeg er ligeglad med alt hvad der foregår mere end 400km væk.


Min pointe er, at vi kan gøre en miljømæssig forskel, uden at gå på kompromis med levestandarden. Vi kunne måske ovenikøbet få et bedre liv med lidt lavere forbrug og måske lidt mere fællesskab. Det kræver blot en smule omtanke.
Her springer kæden så lidt for mit vedkommende.

Du skriver om mange gode tiltag men alligevel er du ligeglad med hvilken konsekvens dine handlinger har rent miljømæssigt uden for de danske grænser.

Det hjælper jo ikke at din og min matrikel er co2 neutral hvis det resulterer i at et andet sted i verden bliver der forurenet dobbelt så meget for at vi kan leve miljørigtigt.

Og det var blandt andet derfor at jeg skrev i mit første indlæg her i tråden at jeg ikke tror på at co2 forbrug vil dale i overskuelig fremtid.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


Besvar