Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Den globale opvarmning, tips/ideer

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Starter19
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 37
Tilmeldt: 12 okt 2019 12:49
Mit fyr: Fastbrændsel. Aunslev fyr ;-)
Areal: 225
Brændsel: Træ
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af Starter19 » 13 nov 2021 08:53

Er der interesse for en tråd om emnet? Jeg er udemærket klar over, at vi i DK kun udgør få promiller af den globale co2 udledning, men tænker at vi alle kan gøre det lidt bedre. Altså sænke vores egen co2, hvis vi vil. Så input til hvad vi selv gør. Hvad man kan gøre osv. Altså ideer/tanker som kan være til inspiration til os alle icon_cheesygrin.gif


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af triumph » 13 nov 2021 11:59

Først købte jeg et pillefyr (Ikke kun pga miljø hensyn, lige så meget pga. økonomien).
Så kom man i tanke om at det var dårligt for miljøet at brænde så store mængder biomasse af.
Nu har jeg købt en elbil, men det er måske heller ikke noget der holder
https://www.biltorvet.dk/artikler/nyhed ... fwbBNYRrBk

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af Lintz » 13 nov 2021 12:38

Tror ikke på at co2 udledningen falder på verdensplan inden for overskuelig fremtid.

Syntes denne artikel beskriver meget godt hvorfor at dette ikke vil ske.

https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder ... -i-verden/

Når folk bliver løftet ud af fattigdom stiger forbruget for den enkelte og når befolkningstallet stiger vil en reducering af co2 tallet måske højeste være en stagnering. Ikke et fald.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af triumph » 13 nov 2021 14:21

Lintz skrev:
13 nov 2021 12:38
Tror ikke på at co2 udledningen falder på verdensplan inden for overskuelig fremtid.

Syntes denne artikel beskriver meget godt hvorfor at dette ikke vil ske.

https://verdensbedstenyheder.dk/nyheder ... -i-verden/

Når folk bliver løftet ud af fattigdom stiger forbruget for den enkelte og når befolkningstallet stiger vil en reducering af co2 tallet måske højeste være en stagnering. Ikke et fald.
Det er tilsyneladende for politisk ukorrekt og sige, men gratis prævention til de fattige, ville løfte mange flere ud af fatigdom.
Det er jo nemmere og betale for ordenligt uddannelse til 2 børn, i stedet for 7. Og langsommere befolknings tilvækst vil tærre mindre på klodens resurser

Brugeravatar
nasty
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 709
Tilmeldt: 15 aug 2011 16:05
Mit fyr: Woody mini 10kw BS 1610
Areal: 133
Brændsel: 8 mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9640
Dagligt forbrug: 18 kg
Årligt forbrug: 4,5 ton eller1800 m3
Geografisk sted: farsø egnen I Det Jyske land vester hornum
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 13 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af nasty » 13 nov 2021 14:33

Jeg har det ordsprog DU MÅ forurene lige så tosset du vil du skal bare betale for det.
Nu her i disse corona tider kan man jo under sig vi gør alt for at holde den menneskelige race i live måske der er naturens måde at rydde op på, når man tænker på der har været AIDS SARS og andre sygdomme.
Navnet er Allan
Nybagt woody mini 10 kw ejer med V7 styring og det er han glad for http://stokercloud.dk/dev/showmain.php?mac=allan1978
før den en Orange Fanta på fultid (problemer)
Før den naturgas


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af Lintz » 13 nov 2021 15:39

triumph skrev:
13 nov 2021 14:21
Det er tilsyneladende for politisk ukorrekt og sige, men gratis prævention til de fattige, ville løfte mange flere ud af fatigdom.
Det er jo nemmere og betale for ordenligt uddannelse til 2 børn, i stedet for 7. Og langsommere befolknings tilvækst vil tærre mindre på klodens resurser

Når levestandarden hæves og børnedødeligheden mindskes i et land falder fødselsraten.
Derved falder befolkningstilvæksten på verdensplan men til gengæld lever de så længere.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 13 nov 2021 20:31

Vi, i den vestlige verden, er nogle store miljøsvin. Vi ser det ikke til dagligt - vi betaler for at fejevognen kommer forbi og ta'r det værste møg. Ude af syn - ude af sind.

Vi ser jævnligt billederne af smog i asiatiske storbyer, billederne af plasticøerne i havet, skovbrande osv. osv. Mange tænker at "det er de selv ude om" - men faktum er, at vi i den vestlige verden forurener langt mere pr. indbygger end alle andre steder i verden.

Vi har alverdens kloge folk der mener at CO2'en kan pumpes i jorden, vinden kan laves til Power to X (kemifabrikker) og hvis bare vi begraver træerne i stedet for at brænde dem - ja så kan vi med god samvittighed fortsætte vores livsstil.

I min verden er der kun en vej frem: mindre forbrug. Kig forbi den lokale genbrugsplads og se hvor mange fladskærms TV'er og Hvidevarer der er smidt ud. Jeg vil garantere for at mindst hver anden ikke fejlede noget eller kunne være reddet med en simpel reparation. Og hånden på hjertet - hvor mange gange kunne vi ha' sparet en bil-tur hvis vi planlagde og samlede bare lidt ærinder sammen? Er ny mobil og smartwatch en menneskeret?

Der er mange måder du, som enkeltperson/familie, kan gøre en forskel. Ja, det er en dråbe i havet, men mange bække små - og det er faktisk rart at kunne se sig selv i spejlet om aftenen.

Jeg hører absolut ikke til den gruppe der synes vi skal tilbage til stenalderen og leve af speltbrød. Jeg spiser, med god samvittighed, alverdens kød. Men jeg gider ikke at det skal være fra Argentina - man ved s'gu aldrig hvor mange hormoner, penicillin eller andet de har hældt i dyret. Der tror jeg trods alt, at der er mere ordnede forhold her hjemme.

Her er nogle lavthængene frugter, som vi som samfund kunne plukke let:
* Forbyd at butiksskilte/facadebelysning/reklameskilte er tændt udenfor åbningstid (+/- 1 time).
* Stil krav om af elektronik/hårde hvidevarer kan repareres (det arbejde er faktisk i gang).
* Sæt hjemmearbejde i system - bare 1 dag om ugen ville virkelig betyde noget ift. besparelser i brændstof.
* Sæt afgift på varer ift. hvor langt de skal transporteres - jo længere transport, jo højere afgift.
* Udvikle genbrugelig emballage - Kunne mejeriprodukter f.eks. leveres i glasflasker/bøtter med pant? Personligt foretrækker jeg flaskeøl fremfor dåser.

Personligt kunne du
* Sætte farten ned fra 130 til 110 på motorvejen. Du sparer mindst 2-3 liter brændstof på 100km
* Spare på strømmen - jeg kan selv blive ved med at finde små-optimeringer uden at gå på kompromis med komfort.
* Plante nogle træer (eller klip/sæt nogle stiklinger). Der er faktisk en vis tilfredsstillelse ved at plante et træ og vide at det sikkert står der langt efter man selv stempler ud.
* Stemme på nogle politikere som ikke mener at "vi skal vækste os ud af problemerne".
* En dag om ugen hvor aftensmaden ikke er varm. Rugbrød (smørrebrød) er i den grad undervurderet!
* Gå efter kvalitet når du handler. Pris og kvalitet hænger som bekendt sammen. Og så har de fleste af os jo også en tendens til at passe bedre på de lidt dyrere ting.
* Når du handler, så køb ting som er produceret så lokalt som muligt.

pendec

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af pendec » 13 nov 2021 23:00

svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
Her er nogle lavthængene frugter, som vi som samfund kunne plukke let:
* Forbyd at butiksskilte/facadebelysning/reklameskilte er tændt udenfor åbningstid (+/- 1 time).
Så vil jeg tillade de tilsluttes med Solceller, så de kører på batteri i den tid butikken er lukket.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Stil krav om af elektronik/hårde hvidevarer kan repareres (det arbejde er faktisk i gang).
Der er masser som køber brugt og defekt på dba, til forskellige priser, og idén er vel gammel, da vi har haft det marked og steder, brugt kan blive ordnet i klubber og foreninger, i hvert fald noget jeg har set her på lolland
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Sæt hjemmearbejde i system - bare 1 dag om ugen ville virkelig betyde noget ift. besparelser i brændstof.
Prøv 12 år's hjemmearbejde, så må jeg være professor på det område. Er du gal hvor meget brændstof, og plads og byture jeg har sparet mig selv og min arbejdsgiver for, især de lange ture til Sverige, fordi jeg ikke vil flyve.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Sæt afgift på varer ift. hvor langt de skal transporteres - jo længere transport, jo højere afgift.
Det fungerer vist ikke godt sammen med kvalitet, så vil du gøre dyre kvalitets varer endnu dyrere, så endnu flere vil købe billigst og ringere produkter, fordi kvaliteten bliver for dyr af afgifter i Danmark, hvor vi ikke har nok afgifter, og hvordan skal de så vurdere om transporten er grøn eller ikke, om transporten skal være fradragsberettiget og hvornår det er varer som ikke kan leveres lokalt.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Udvikle genbrugelig emballage - Kunne mejeriprodukter f.eks. leveres i glasflasker/bøtter med pant? Personligt foretrækker jeg flaskeøl fremfor dåser.
Ingen af disse produkter gør noget godt for vores samfund, hvis de smide i naturen, flasker tager mindst lige så lang tid at nedbryde, som dåser, og idag, tager genbrugsautomater jo både flasker og dåser, så ikke meget at ændrer det.
Mælk i karton er lettere at gebruge og er allerede genbrugspapir hos Arla, så hvad vil du afhjælpe med?


svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Sætte farten ned fra 130 til 110 på motorvejen. Du sparer mindst 2-3 liter brændstof på 100km
Køb en elbil, og spar samfundet for fossile brændstoffer, istedet for at blive et risiko problem i færdslen, som øger skaderne på andre, og gør det farligere at færdes fordi folk vil køre langsomt og andre vil køre hurtigere og for nogle skabe kedelige trafik situationer.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Spare på strømmen - jeg kan selv blive ved med at finde små-optimeringer uden at gå på kompromis med komfort.
Strøm kan vi skabe til små penge, så der er egentlig ikke en grund til at skulle gå på kompromis, her tænker du mest på økonomi og ikke global opvarmning eller miljø.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Plante nogle træer (eller klip/sæt nogle stiklinger). Der er faktisk en vis tilfredsstillelse ved at plante et træ og vide at det sikkert står der langt efter man selv stempler ud.
Naturen gør det jo for mange, derhjemme hos os som bor i hus, jeg har fået 10-20 nye træer rundt om huset , pga af gamle træer som er tæmmet, nye træer er kommet, og jeg har ikke plantet 1 træ de sidste 15 år, men fået mindst 1-2 nye om året, helt naturligt af moder natur.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Stemme på nogle politikere som ikke mener at "vi skal vækste os ud af problemerne".
Tror ikke de holder ord alligevel, så det er nok ikke et mål, som vi kommer langt med i et demokrati, når alle skal være enige, så kommer der en masse kompromis situationer og områder som helt glemmes.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* En dag om ugen hvor aftensmaden ikke er varm. Rugbrød (smørrebrød) er i den grad undervurderet!
Det tror jeg allerede mange gør idag, jeg spiser ikke varm mad så ofte mere selv.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Gå efter kvalitet når du handler. Pris og kvalitet hænger som bekendt sammen. Og så har de fleste af os jo også en tendens til at passe bedre på de lidt dyrere ting.
Det går ikke særligt godt i tråd med dit "sæt afgifter op på varer" som er langt fra. I Danmark går kvalitet og pris slet ikke i samme sko hvis du vil hæve afgifterne på transport, for så bliver danske kvalitetsprodukter billige, og ikke dem du mener folk skal købe.
svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
* Når du handler, så køb ting som er produceret så lokalt som muligt.
Alt fås desværre ikke lokalt, ofte kun maden, genbrug og så få som er kunstnere eller område specifikke produkter.
Kunst vil man så kun købe lokalt hvis man kan lide det? Håndlavet produkter , igen hvis man er til det.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af triumph » 13 nov 2021 23:25

svanggaard skrev:
13 nov 2021 20:31
Vi, i den vestlige verden, er nogle store miljøsvin. Vi ser det ikke til dagligt - vi betaler for at fejevognen kommer forbi og ta'r det værste møg. Ude af syn - ude af sind.

Vi ser jævnligt billederne af smog i asiatiske storbyer, billederne af plasticøerne i havet, skovbrande osv. osv. Mange tænker at "det er de selv ude om" - men faktum er, at vi i den vestlige verden forurener langt mere pr. indbygger end alle andre steder i verden.

Vi har alverdens kloge folk der mener at CO2'en kan pumpes i jorden, vinden kan laves til Power to X (kemifabrikker) og hvis bare vi begraver træerne i stedet for at brænde dem - ja så kan vi med god samvittighed fortsætte vores livsstil.

I min verden er der kun en vej frem: mindre forbrug. Kig forbi den lokale genbrugsplads og se hvor mange fladskærms TV'er og Hvidevarer der er smidt ud. Jeg vil garantere for at mindst hver anden ikke fejlede noget eller kunne være reddet med en simpel reparation. Og hånden på hjertet - hvor mange gange kunne vi ha' sparet en bil-tur hvis vi planlagde og samlede bare lidt ærinder sammen? Er ny mobil og smartwatch en menneskeret?

Der er mange måder du, som enkeltperson/familie, kan gøre en forskel. Ja, det er en dråbe i havet, men mange bække små - og det er faktisk rart at kunne se sig selv i spejlet om aftenen.

Jeg hører absolut ikke til den gruppe der synes vi skal tilbage til stenalderen og leve af speltbrød. Jeg spiser, med god samvittighed, alverdens kød. Men jeg gider ikke at det skal være fra Argentina - man ved s'gu aldrig hvor mange hormoner, penicillin eller andet de har hældt i dyret. Der tror jeg trods alt, at der er mere ordnede forhold her hjemme.

Her er nogle lavthængene frugter, som vi som samfund kunne plukke let:
* Forbyd at butiksskilte/facadebelysning/reklameskilte er tændt udenfor åbningstid (+/- 1 time).
* Stil krav om af elektronik/hårde hvidevarer kan repareres (det arbejde er faktisk i gang).
* Sæt hjemmearbejde i system - bare 1 dag om ugen ville virkelig betyde noget ift. besparelser i brændstof.
* Sæt afgift på varer ift. hvor langt de skal transporteres - jo længere transport, jo højere afgift.
* Udvikle genbrugelig emballage - Kunne mejeriprodukter f.eks. leveres i glasflasker/bøtter med pant? Personligt foretrækker jeg flaskeøl fremfor dåser.

Personligt kunne du
* Sætte farten ned fra 130 til 110 på motorvejen. Du sparer mindst 2-3 liter brændstof på 100km
* Spare på strømmen - jeg kan selv blive ved med at finde små-optimeringer uden at gå på kompromis med komfort.
* Plante nogle træer (eller klip/sæt nogle stiklinger). Der er faktisk en vis tilfredsstillelse ved at plante et træ og vide at det sikkert står der langt efter man selv stempler ud.
* Stemme på nogle politikere som ikke mener at "vi skal vækste os ud af problemerne".
* En dag om ugen hvor aftensmaden ikke er varm. Rugbrød (smørrebrød) er i den grad undervurderet!
* Gå efter kvalitet når du handler. Pris og kvalitet hænger som bekendt sammen. Og så har de fleste af os jo også en tendens til at passe bedre på de lidt dyrere ting.
* Når du handler, så køb ting som er produceret så lokalt som muligt.
Der er mange gode pointer, men en tomat der har groet i spansk solskin, er altså mindre klima belastende, end en dansk tomat der har groet i drivhus.

Og selv om du spiser smørrebrød, så har både brød og pålæg været i ovnen, bare ikke din ovn.

Hjemmearbejde kræver internet, og datacentre. Snart udgøre 1/3 af Danmarks elforbrug, forbruget til datacentre. Kan ikke huske taler, men at streame en film svare til rigtigt mange km bilkørsel

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Den globale opvarmning, tips/ideer

Indlæg af svanggaard » 14 nov 2021 01:31

triumph skrev:
13 nov 2021 23:25
Der er mange gode pointer, men en tomat der har groet i spansk solskin, er altså mindre klima belastende, end en dansk tomat der har groet i drivhus.

Og selv om du spiser smørrebrød, så har både brød og pålæg været i ovnen, bare ikke din ovn.

Hjemmearbejde kræver internet, og datacentre. Snart udgøre 1/3 af Danmarks elforbrug, forbruget til datacentre. Kan ikke huske taler, men at streame en film svare til rigtigt mange km bilkørsel
Friske tomater, og mange andre grønsager, i November er faktisk vild luksus. Måske vi skulle købe lidt mindre af de fødevarer som er udenfor sæson.

Hjemmearbejde kræver også mere lys og varme i hytten. Men du får stadig kun brændt en brøkdel af de fossile brændstoffer af som du gør hver gang bilen startes. Til gengæld slider du ikke nær så meget på bilen, vejen og tøjet. Og du kan måske spare ungernes SFO.

Regnestykket ser nok anderledes ud den dag vi alle har el-biler, men ind til da er der store besparelser for miljø og trængsel.

Den største udfordring for hjemmearbejde lige nu er de faglige organisationer. De skriger nemli' "kompensation" pga. ekstra privat el, vand og varmeforbrug, og de har ikke lige løst problemet med hvordan arbejdstilsynet kan kontrollere om der er arbejdsgiverbetalt hæve-sænkebord på hjemmearbejdspladsen.


Besvar