Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
pendec

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af pendec » 10 jul 2021 21:21

lamborg skrev:
10 jul 2021 21:13
Meen der eer lige en ting du ikke har fat i og det er kinøjsermomsen og håndteringstillægget .
Din beskrivelse matcher ikke længere kravene anno 1/7-2021, der skal Aliexpress nu opkræve moms af beløbet man normalt betaler, og de gør det skam nu, det har jeg testet og finder særligt skræmmende. Jeg tror jeg vil vurdere de små køb lidt mere, og ved store køb se om besparelsen stadig er der.

De lande som man køber i, som ikke er i EU, og ikke har opkrævet moms, bliver vel stoppet af flinke Postnord eller de andre selskaber som altid. På en måde har EU vel gjort det hele meget mere besværligt, fra alt over 80kr, til nu alt HVIS der ikke allerede er betalt moms i afsender land.

Spændende hvilke omveje siderne finder på, nu hvor EU lande ellers kom med som afsender land, det alene burde have stoppet moms kravet men det synes aliexpress ikke lige nu.

Særregel omkring salg til slutkunderne i andre EU lande hvor de skal opkræve moms i modtagerland, er pr. 1/7-2021 også ændret fra 280.000kr til alle EU lande skal respektere 10.000 EUR som max salgsgrænse i alle EU lande, og ikke længere individuelle grænser i slutbrugers land.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 10 jul 2021 21:38

lamborg skrev:
10 jul 2021 21:13
6 stjerner ud af 6 mulige til Triumph for de flotte indlæg og nøjagtigt udpege de problemer der er med store selskaber der fuldstændigt troløst flytter deres produktion til billigere lande uden at tænke på de mennesker der endelig har fået deres løn op til noget man kan leve af . Føj for helvede hvor er guden mammon dog usssel ...
Meen der eer lige en ting du ikke har fat i og det er kinøjsermomsen og håndteringstillægget .
Nr 1 det er EU der har indført det og du har som privatperson og hvis varen er bestilt uden for EU faktisk altid skulle betale moms og håndteringstillæg hvis en ting kostede over 80 kr . Det er disse 80 kr som mindste grænse der er fjernet og som betyder noget for dig hvis du som privat person bestiller på en side som er momsreg i et land uden for EU . Det vil sige at hvis du bestiller noget til 40 kr på en kinaside ja så får du sådan ca 200 kr lagt oven i .
Den med de 150 Euro har noget at gøre med import til fjernslag osv osv . En lang historie. Og hvis det er den Proshop bruger som undskyldning til at sætte prisen op så er det noget tyndt . Men jeg handler heller ikke med Proshop mere de er blevet for store og dyre så heller Dustin eller lign .
Jeg er fuldstændigt med på at man altid har skulle betale moms af vare der kostede mere end 80 kr.
Tidligere var det transportøren (Ofte Postnord) der skulle stå for opkrævningen af moms, og sørge for at sende penge til rette vedkomne.
Denne opgave skulle PostNord naturligvis have penge for (180 kr)
Det var bare meget nemt at få sælger til at deklare værdien af pakken til under 80 kr. Og hvis PostNord krævede dokumentation for varens værdi, så kunne modtager nægte modtagelse, og PostNord skulle transportere varen retur gratis.
Det var naturligvis ikke en holdbar løsning.

Så nu skal sælger opkræve momsen, og sende den til staten.
Hvis der ikke PostNord skal opkræves moms eller told (På vare under 1150 kr) Så skal der vel heller ikke betales håndteringsgebyr til PostNord. De skal jo ikke gøre noget, eller....???

pendec

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af pendec » 10 jul 2021 21:53

triumph skrev:
10 jul 2021 21:38
Så nu skal sælger opkræve momsen, og sende den til staten.
Gad godt vide hvordan det går om nogle måneder, og hvem som husker , for ikke at glemme kontrol faktoren, hvem checker hvem? EU har intet at gøre med Kina, og når de kan lave kopivare og stjæle designs og andet, så tvivler jeg på at moms bliver checket.
Man kan mistænke at gearbest/aliexpress/wish gør deres ejere rigere nu, når moms opkræves bare fordi.

Det hører vi jo nok mere om, når der muligvis sidder en og skal se regnskaber. Det er vel den eneste måde de kan checke sælgere på aliexpress/gearbest/wish? Skal vi så til og have danske revisorer som checker regnskaber?

Spændende udvikling.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 10 jul 2021 22:23

pendec skrev:
10 jul 2021 21:53
Gad godt vide hvordan det går om nogle måneder, og hvem som husker , for ikke at glemme kontrol faktoren, hvem checker hvem? EU har intet at gøre med Kina, og når de kan lave kopivare og stjæle designs og andet, så tvivler jeg på at moms bliver checket.
Man kan mistænke at gearbest/aliexpress/wish gør deres ejere rigere nu, når moms opkræves bare fordi.

Det hører vi jo nok mere om, når der muligvis sidder en og skal se regnskaber. Det er vel den eneste måde de kan checke sælgere på aliexpress/gearbest/wish? Skal vi så til og have danske revisorer som checker regnskaber?

Spændende udvikling.
Grundet Kina´s status som udviklingsland, kunne vare fra Kina sendes billigere med Postnord, end andre transportøre, da de fik tilskud/rabat.
Derfor blev de fleste vare sendt med postnord, da transporten var nærmest gratis.
Transportøren var forpligtiget til at opkræve moms, udfra værdien der var påført pakken. Og transportøren skulle tage stikprøver af xx% af varerne, og kontrollere om værdien var angivet korrekt.
Det gjorde PostNord i starten, og jeg var ofte ude for at lidt større pakker blev tjekket. Og jeg skulle fremsende kvieringer, og bankudskrifter
Det gjorde DHL, UPS og andre transportøre ikke i særlig høj grad, da det bare var bøvl for dem.
Men de sidste mange år har jeg ikke oplevet at Postnord har kontrolleret værdien, (Andet end det der stod deklareret på pakken) Formodentligt fordi at Postnord risikerede at modtager nægtede at modtage pakke, og så skulle transportere pakken retur gratis

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 13 aug 2021 14:00

Nu har jeg modtaget vare flere gange fra AE.
Jeg har ikke betalt toldbehandling, men naturligvis moms der opkræves ved bestilling
Hvis vare afsendes fra EU går det hurtigt
Hvis vare sendes fra Kina, så har de hvergang blevet sendt over Holland.
Ved en lejlighed havde de i Holland pakket forskellige forsendelser sammen, og sendt dem videre til Danmark som en pakke.
Jeg modtog 3 pakker i dag, der ikke var pakket sammen.
De pakker der kommer fra Kina har ligget til toldbehandling længe, så der går ekstra lang tid inden man får dem.
De pakker der pakkes sammen tager også længere tid og få. Antager at de ser at der er flere bestillinger på vej til den samme, og så holder de første pakker tilbage, til de næste kommer


pendec

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af pendec » 13 aug 2021 14:21

triumph skrev:
13 aug 2021 14:00
Nu har jeg modtaget vare flere gange fra AE.
AE er nok et af de firmaer som har meldt sig til EU løsningen, så moms nr er registreret og DK told kan se moms betalt.

Der er flere andre som forklarer deres pakker tages i told stadig og får de høje gebyrer på, også nogle som mener de har betalt moms.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af lamborg » 13 aug 2021 14:36

Ja men det tager jo nok noget tid inden systemet er kørt ind så det er vel helt forståeligt . Postnord har jo ikke haft en kinamands chance for at finde ud hvor stort et pres der vil komme til at ligge på den afdeling der skal tage sig af det .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af triumph » 13 aug 2021 15:32

lamborg skrev:
13 aug 2021 14:36
Ja men det tager jo nok noget tid inden systemet er kørt ind så det er vel helt forståeligt . Postnord har jo ikke haft en kinamands chance for at finde ud hvor stort et pres der vil komme til at ligge på den afdeling der skal tage sig af det .
Men det er jo heller ikke muligt for køberen og vide hvad en vare reelt koster, hvis man ikke ved om der skal tillægges moms og toldbehandling.
(Nå man trykker "Køb" hos AE tillægges moms til prisen, og man skal tilsyneladende ikke betale for toldbehandling. men det ved man jo ikke ved andre leverandøre)

pendec

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af pendec » 13 aug 2021 17:09

lamborg skrev:
13 aug 2021 14:36
Ja men det tager jo nok noget tid inden systemet er kørt ind så det er vel helt forståeligt . Postnord har jo ikke haft en kinamands chance for at finde ud hvor stort et pres der vil komme til at ligge på den afdeling der skal tage sig af det .
Skal vi andre betale 168kr i gebyr, fordi Postnord's evne til at fungere korrekt, fejler, når regler ændres og de ikke kan følge med?

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Chok, Chok, Chok.....Moms på Aliexspress....

Indlæg af lamborg » 13 aug 2021 23:25

Det var lidt svært at finde ud af reglerne til at starte på men hvis den hjemmeside du har valgt at købe på tillægger og betaler momsen så får du ikke noget hånteringstillæg. Det er prøvet af af min knægt med 5 pakker fra kina og ja de tog liodt lang tid at komme frem men det virkede fint .
Lad nu være med bare bevidstløs at pege fingere af postnord fordi de ud af gu ved hvor mange pakker laver nogen fejl . Hvis der er ti der råber højt nok så skriver aviserne at det er alle for de gider da ikke skrive om de 90 hvor tingene fungerede . Og hvis du har betalt 168 kr som du ikke skulle have betalt er jeg 100% på at du nok skal få dem igen.
Det er jo ikke europark :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB


Besvar