Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forbrydelse kontra straf

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Forbrydelse kontra straf

Indlæg af svanggaard » 21 apr 2021 14:02

Jeg vil ikke kloge mig en masse på om straffene er rimelige. Det har vi folkevalgte til. Men jeg er som udgangspunkt tilhænger af, at folk får mere end en chance her i livet. Jeg er modstander af at efterkomme populister og folkedomstol, som evig og altid skriger på højere/længere straffe. Jeg er helt med på at man i nogle tilfælde bør smide nøglen væk, men har samtidigt set utallige eksempler på at folk er blevet fornuftige igen efter en eller anden form for turbulent periode i deres liv.

Jeg kender bl.a. et par tidligere spritbilister, som kørte hjemmefra i affektion pga. familieproblemer... Torske dumt, kortet røg i nogle år, tvungen kursus + kæmpe bøde. Fint med mig og godt for samfundet. Men straffen skal altså også ha' en afslutning før eller siden.

Jeg tror et af de største problemer for tiden er de vanvittigt lange sagsbehandlingstider. En simpel voldssag kan trække ud i næsten 2 år. Butikstyven kan i dag fortsætte sit virke i mange, mange måneder inden der sker noget. Hvis hammeren faldt hurtigt første gang, kunne man måske ha' stoppet en del i opløbet. Som det er lige nu, kan gerningsmanden m/k nå at grave hullet så dybt, at det bliver meget svært at komme op igen.

Et andet stort problem er, at lovgivningen er vanvittig kompleks. Min far ventede mere en 2,5 år på en retsag ifbm. en tvist om hektarstøtte. Der gik 1,5 år inden lovteksten fra EU var oversat til Dansk - derefter skulle kalenderne passe sammen (advokater, jordbrugskonsulenter, retten osv.). Han vandt sagen, men måtte imidlertid trække på kassekreditten fordi hektarstøtten blev tilbageholdt.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Forbrydelse kontra straf

Indlæg af triumph » 21 apr 2021 19:42

For det første syntes jeg at straframmen for relativt banale forbrydelser har nået nogen meget høje niveauer.
(2 års fængsel for at opfordre til at; "Smadder byen på en ikke voldelig måde", 1½ års fængsel for at kaste en dåseøl efter en politimand (uden at ramme)
Få randsaget sin lejlighed, og konfiskeret sin PC fordi man har delt et billede der har været på forsiden af alle landets aviser.
Få konfiskeret sin Porsche fordi man har lånt den ud til en kammerat der skulle hente pizza, og kørte 207km/t på motorvejen.
Eller risikere 4 års fængsel for at fifle med sit Corona pas

Jeg har absolut 0% sympati for Men-in-black. Og jeg syntes bestemt heller ikke at man skal kaste dåse øl efter politiet (Heller ikke selvom man ikke kan ramme)
Men hvis man risikere fængsel for at dele billeder der har været i alle aviser, så tror jeg godt man kan regne med MIB, og andre tåber, begynder at lave hemmelige gruppe hvor der ikke er nogen der kan udfordre deres absurde verdensopfattelse. Og i deres lukkede rygklappede miljø er der ingen til at modsige deres besynderlige konspirationsteorier.

Det tror jeg ikke er en sund udvikling

Derudover bliver det jo mærkeligt når nogle modtager en bøde på 2500 for at tage ophold på pladser (de ventede på bussen)
7 gamere mødes for at spille, og selvom der var mere end 2 meters afstand, så hedder det bøder på 2500.

Men når politiet holder gentagende fester, og starter en veritabel Corona smittespredning, I et sådan omfang at retten måtte udsætte retsmøder i månedsvis pga. Coronasmitte.
Så er der 0 personer der får bøde

Og når man så samtidigt ser med hvilken total mangel på interesse der er for at efterforske Hvidvask. (Der reelt set er aktiv støtte til terrorister, narkohandlere, og diktatorer)

Det er muligt at der er hårde straffe for økonomisk kriminalitet.
Men det hjælper jo ikke, hvis de ikke bliver efterforsket.
Jeg så "Pengejægerne" på DR
Her havde Kammeradvokaten (Det firma der yder 40 % rabat på ydelser til staten, men stadig fakturere mere end 60% mere for en ydelse, end konkurrerende advokatfirmaer) De havde sat en "Konfirmand" (Han kom direkte fra skolen) til at efterforske en konkurssag af en brugtbilsforhandler i københavnsområdet. Ikke fordi han viste noget om området, men han havde ikke nogen andre opgaver.
(Ugen efter var der en automekanikker der havde netop havde videreuddannet sig til jurist, der skulle opklare en anden sag. men der er naturligvis grænser for hvad staten kan få til 2500 kr/t)

Bilfirmaet havde 5 år inden ansøgt om at omdanne den relativt store grund fra erhverv, til et boligprojekt.
Noget der kunne give firmaet fortjeneste på et 3 cifret millionen beløb.
Men det koster naturligvis noget at bygge flere hundrede lejligheder. Så derfor skulle ejeren bruge likvide midler til at finansere projektet.
Så kort efter ansøgningen om byggeprojektet, begynder der en handel med fiktive Ferrari´er, der aldrig dukker op (Men hvor man stadig kan lave svindel med moms og afgifterl) Man laver momssvindel i stor stil, og sælger allle bile og inventar, uden at afregne moms og afgifter.
Konfirmanden fatter hat, og undersøger ikke at alt handel af fiktive biler/inventar er foregået mellem familie (Svogre/fætre) der i øvrigt er naboer.
Og han opdager kun motivet med byggeprojektet, fordi en DR journalist prikker ham på ryggen.

Og det eneste konfirmanden magter, er at gøre udlæg for en brøkdel af det svindlede beløb.
Og der er ingen der bliver dømt for svindel, men byggeprojektet kan bare fortsætte, selv om det er svindel for et 3 ciffrede millionbeløb

https://www.dr.dk/drtv/se/pengejaegerne ... ler_172963

Besvar