Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 01 sep 2021 13:22

Det betyder, at du skal aflevere dit kørekort til politiet.
Mener altså ikke det gælder for udenlandske statsborgere - men vil ikke lægge hovede på blokken. :D

Jeg mener ikke at det danske retssystem har lovhjemmel til at fratage f.eks tysk statsborger hans kærekort men kun at idømme ham kørselsforbud i Dk i en bestemt periode.

Men kan du finde lovtekst der siger noget andet er jeg villig til at bøje mig 😊
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

Lintz skrev: 01 sep 2021 13:29 Mener altså ikke det gælder for udenlandske statsborgere - men vil ikke lægge hovede på blokken. :D

Jeg mener ikke at det danske retssystem har lovhjemmel til at fratage f.eks tysk statsborger hans kærekort men kun at idømme ham kørselsforbud i Dk i en bestemt periode.

Men kan du finde lovtekst der siger noget andet er jeg villig til at bøje mig 😊
Syntes faktisk det er lidt svært at finde noget klart om det.
Her lidt tekst fra Lastbilmagasinet - Dog er det helt tilbage fra 2001 så noget kan jo godt have ændret sig.
Capture.PNG
Og lidt fra 2012 omhandlende dansk statsborger som mister førerretten i andet EU land.
Som jeg læser det sker det ikke pr automatik at han mister retten til at køre bil herhjemme.
Capture.PNG
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 01 sep 2021 13:59 Og lidt fra 2012 omhandlende dansk statsborger som mister førerretten i andet EU land.
Som jeg læser det sker det ikke pr automatik at han mister retten til at køre bil herhjemme.
Præcis, og vi gør det samme. Vi fratager dem førerrettet her i landet, sender kort til deres hjemland, og så kan de vurdere om han skal have sit kort tilbage. Det er vel noget EU noget, at sådan gør vi indenfor EU.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 01 sep 2021 14:38 Præcis, og vi gør det samme. Vi fratager dem førerrettet her i landet, sender kort til deres hjemland, og så kan de vurdere om han skal have sit kort tilbage. Det er vel noget EU noget, at sådan gør vi indenfor EU.
Rettelse: Sådan som jeg læste det så inddrager politiet ikke kørekortet men man får kørselsforbud i Dk.
Der hvor jeg kunne finde mest om det var med hensyn til lastbilchauffører og der stod at de faktisk blev eskorteret til grænsen med en påtegning i deres kørekort (hvordan det vil være i dag ved jeg ikke da man jo nærmest ikke kan skrive på et kreditkort)
Så hvis en fransk chauffør mister retten til at køre i Dk kan han blive fulgt til grænsen, kører lovligt igennem Tyskland og senere i Frankrig indtil en evt. dom i Frankrig siger noget andet.
Ligeledes med en dansker der mister retten til at kører i andet EU land.

Men som sagt før - Det er ikke det nyeste materiale jeg lige har kunne finde så måske regler er ændret.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 01 sep 2021 14:50 Rettelse: Sådan som jeg læste det så inddrager politiet ikke kørekortet men man får kørselsforbud i Dk.
Der hvor jeg kunne finde mest om det var med hensyn til lastbilchauffører og der stod at de faktisk blev eskorteret til grænsen med en påtegning i deres kørekort (hvordan det vil være i dag ved jeg ikke da man jo nærmest ikke kan skrive på et kreditkort)
Så hvis en fransk chauffør mister retten til at køre i Dk kan han blive fulgt til grænsen, kører lovligt igennem Tyskland og senere i Frankrig indtil en evt. dom i Frankrig siger noget andet.
Ligeledes med en dansker der mister retten til at kører i andet EU land.

Men som sagt før - Det er ikke det nyeste materiale jeg lige har kunne finde så måske regler er ændret.
De er flinke i Danmark,for de truckers, har jo intet at gøre her, hvis de kører en fransk lastbil rundt, og så kan de jo fragtes til grænses med det i mente, at de ikke længere kører lastbil igennem Danmark, for her har de mistet førerretten.

Udlændinge (sidst med en svensker), som de tog for vanvidskørsel, smed de ham på hotel i Vordingborg indtil retten havde besluttes om bilen konfiskeres helt , udover at de kun havde beslaglagt den. Her kunne svenskeren altså så ende med at finde egen vej ud af landet.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 01 sep 2021 14:57 De er flinke i Danmark,for de truckers, har jo intet at gøre her, hvis de kører en fransk lastbil rundt, og så kan de jo fragtes til grænses med det i mente, at de ikke længere kører lastbil igennem Danmark, for her har de mistet førerretten.

Udlændinge (sidst med en svensker), som de tog for vanvidskørsel, smed de ham på hotel i Vordingborg indtil retten havde besluttes om bilen konfiskeres helt , udover at de kun havde beslaglagt den. Her kunne svenskeren altså så ende med at finde egen vej ud af landet.
Hav lige i mente at jeg ikke snakker vanvidskørsel lige her men kun at miste førerretten i Dk.
Tror heller ikke at en Chauffør der bliver taget for vanvidskørsel får lov til at kører ud af landet med lastbilen - Den bliver jo også beslaglagt - Et andet spørgsmål er så med lasten. Grise?? levende fisk?? eller frisk hummer som skal afleveres hurtigst muligt - Men det er så en helt anden snak.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

Capture.PNG
Der er da en vis fornuft i denne afgørelse.

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-09-1 ... a-asfalten
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 16 sep 2021 05:30 Capture.PNG

Der er da en vis fornuft i denne afgørelse.

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2021-09-1 ... a-asfalten
Vi mangler vist det økonomiske aspekt. Så manden skulle få et økonomisk hæfte for den bils værdi, og så kunne kvinden få den tilbage.

Man mister førerret, så han kommer ikke til at sidde i den igen, og kvinden burde nok være klog nok til at vide det vurdering giver man ikke 2 gange, og redder bilen.
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

Gad vide om de nye færdselsregler i København lægger op til flere vanvidsbilister, selvom de skal op på 100km/t før de knaldes.

København bliver en 30km/t på udvalgte veje nu. "Hastigheden sænkes på på de mindre gader, fordelingsveje, lokalgader og bydelsgader."

Måske bliver de ikke til vanvidsbilister men der skal ikke meget til at dem som ikke har øjne med sig, betaler en høj bøde for 100% overtrædelse.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 17 sep 2021 13:42 Gad vide om de nye færdselsregler i København lægger op til flere vanvidsbilister, selvom de skal op på 100km/t før de knaldes.

København bliver en 30km/t på udvalgte veje nu. "Hastigheden sænkes på på de mindre gader, fordelingsveje, lokalgader og bydelsgader."

Måske bliver de ikke til vanvidsbilister men der skal ikke meget til at dem som ikke har øjne med sig, betaler en høj bøde for 100% overtrædelse.
Hvis denne beregner ellers er korrekt er det nemt at se hvad det koster.
https://www.sikkertrafik.dk/raad-og-vid ... /hastighed
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar