Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 04 apr 2021 08:34

For mig er dette totalt i orden - Også at det kan medfører en fængselsstraf.


https://nyheder.tv2.dk/krimi/2021-04-04 ... ter-ny-lov
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 04 apr 2021 08:59

Jeg kan ikke finde ud af hvad jeg syntes.
Det er lige til, hvis føreren ejer bilen, og han køre 200 km/t. Så skal bilen da bare konfiskeres.
Men skal myndighederne så have lov til at konfiskere ens bil, fordi man har lånt den ud til en tosse der kører for stærkt ?
Hvad med leasing selskaber. Jeg er sikker på at farttosser begynder at lease biler i stedet for at eje biler.
Og når de leasede biler bliver konfiskeret, så skal andre (lovlydige) kunder betale regningen.
Jeg syntes det var bedre hvis man nøjes med at straffe føreren, ikke omgivelserne

Og hvornår er det vandvids kørsel; Når man køre 70 km/t på en øde omfartsvej gennem et industrikvarter med 50 km begrænsning, eller er det når man kører 80 ?

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 04 apr 2021 09:14

triumph skrev:
04 apr 2021 08:59

Og hvornår er det vandvids kørsel; Når man køre 70 km/t på en øde omfartsvej gennem et industrikvarter med 50 km begrænsning, eller er det når man kører 80 ?
Ifølge netop vedtaget lov er dine eksempler ikke vanvidskørsel.
Capture.PNG
triumph skrev:
04 apr 2021 08:59
Men skal myndighederne så have lov til at konfiskere ens bil, fordi man har lånt den ud til en tosse der kører for stærkt ?
Der vil altid være en risiko ved at låne sin bil ud - Derfor.......Lad være.
triumph skrev:
04 apr 2021 08:59

Hvad med leasing selskaber. Jeg er sikker på at farttosser begynder at lease biler i stedet for at eje biler.
Og når de leasede biler bliver konfiskeret, så skal andre (lovlydige) kunder betale regningen.
Jeg går da stærkt ud fra at kunden kommer til at hænge på den regning - Forventer da også at der kommer en passus i lejebetingelserne omkring dette - Hvis det ikke allerede står der.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 04 apr 2021 09:21

Om tossen er ejeren eller lejeren, må være uvigtig i dette tilfælde, begge er lige skyldige, når skaden sker, præcis som forsikring er den som skal dække personer når det sker, så er der en ejer af denne.

Præcis som vi, for nogle, kan stoppe fjolser som drikker og kører bil, så burde venner kende venner, og ikke låne bilen ud til deres ven som de ved ikke kan køre bil ordentlig. Så er man altså medskyldig, præcis som man kan blive medskyldig når man ved nogen vil begå kriminelle handlinger, og man ikke melder dem.

Leasing selskaber skaber nye betingelser, som f.eks er højere forsikring og 100% ansvar og dækning for at tages bilen af politi, så har man 100% dæknings fra lejeren, så de ikke taber på lang sigt, selvom bil på kort sigt er væk.

Så jeg er 100% for den nye lovgivning på området. Vi må lære at noget har konsekvenser og vi må i fællesskab stoppe dem som skaber problemet.

Definition af vanvidskørsel
Vanvidskørsel omfatter følgende forseelser, der anses for at være særligt alvorlige og farlige:
* Kørsel der resulterer i uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder. Det er omfattet af straffelovens § 241, 2. pkt.
* Kørsel der uagtsom forvolder betydelig skade på nogens legeme eller helbred under særligt skærpende omstændigheder. Det er omfattet af straffelovens § 249, 2. pkt.
* Kørsel der forsætlig forvolder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed. Det er omfattet af straffelovens § 252.
* Særlig hensynsløs kørsel.
* Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 procent ved kørsel med over 100 km/t.
* Kørsel med mindst 200 km/t uanset hastighedsgrænsen.
* Spirituskørsel med en promille over 2,00.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 04 apr 2021 09:31

Lintz skrev:
04 apr 2021 09:14
Ifølge netop vedtaget lov er dine eksempler ikke vanvidskørsel.
Capture.PNG



Der vil altid være en risiko ved at låne sin bil ud - Derfor.......Lad være.



Jeg går da stærkt ud fra at kunden kommer til at hænge på den regning - Forventer da også at der kommer en passus i lejebetingelserne omkring dette - Hvis det ikke allerede står der.
Hvis vi nu tager det med leasingbilerne først:
Det kræver jo at dem der leaser bilerne har noget at betale med.
Er det ikke netop kriminelle typer (Med en helt anden risikovillighed end andre mennesker) Der leaser muskelbiler, og køre råddent ?
Til dels fordi at de ellers skal forklare skattevæsnet hvordan de har haft råd. Tildels fordi der ikke skal være værdier tilgængelige hvis de bliver snuppet i deres kriminelle aktiviteter.
Den slags får leasingselskabet ihvertfald ikke penge ud af. Og hvis en leasingbil bliver konfiskeret, så er det de andre kunder der kommer til at betale.

Vedr. udlån af bil;
Jeg er ikke ældre end at jeg godt kan huske hvordan jeg kørte da jeg var 18-25.
Dengang var det sådan, at ved en 100% hastighedsoverskridelse, så tog politiet kørekortet.
Jeg kunne godt finde veje, hvor jeg syntes at det stadig var en mere passende straf, end samtidigt at konfiskere bilen.
Specielt hvis det var farmand der havde lånt bilen ud til sønnike. Jeg tror godt det kunne skabe dårlig stemning over aftensmaden :wink: icon_cheesygrin.gif


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 04 apr 2021 09:33

Jeg synes generelt at symbolpolitikken er gået over gevind. Selvfølgelig skal tosserne i "muskelbilerne" stoppes, men når jeg tænker tilbage på de numre jeg selv lavede i kådhed som ung :oops:

Jeg gætter på, at mange af os har hygget os med kanonslag, tunede knallerter og lidt for mange kammerater i mor og fars bil/bagagerum når der skulle være gang i gaden. Det var selvfølgelig ikke i orden - og vi fik da også læst og påtalt når det blev opdaget... I dag er konsekvenserne noget større og definitionerne på forbrydelserne noget strammere. Jeg tror ikke en velplaceret spytklat blev betegnet som vold i 1990. Og jeg tror slet ikke at den slags forseelser blev anmeldt i samme omfang som i dag.

Det er lettere at komme til at slæbe rundt på en stor (bøde)gæld eller en plet på straffeattesten for ting som tidligere blev betegnet som drengestreger. Samfundet får sin "hævn", men jeg tror ikke vi får bedre unge mennesker ud af det.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 04 apr 2021 09:34

pendec skrev:
04 apr 2021 09:21


Leasing selskaber skaber nye betingelser, som f.eks er højere forsikring og 100% ansvar og dækning for at tages bilen af politi, så har man 100% dæknings fra lejeren, så de ikke taber på lang sigt, selvom bil på kort sigt er væk.

Jeg er sikker på at der ikke er nogen forsikring der dækker når føreren er fuld og på kokain (Som den sag med politibetjenten der blev kørt ihjel, af en kriminel i en least muskelbil, der stak af til udelandet)

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 04 apr 2021 09:39

triumph skrev:
04 apr 2021 09:34
Jeg er sikker på at der ikke er nogen forsikring der dækker når føreren er fuld og på kokain (Som den sag med politibetjenten der blev kørt ihjel, af en kriminel i en least muskelbil, der stak af til udelandet)
Hvem snakker forsikring? Jeg taler om at tage ansvar, det kan den som ejer bilen MEN! præcis som en forsikring ville gøre.
Når jeg snakker forsikring hos leasing selskaber, så er det deres egen vurdering som er forsikringen, ikke et selskab de tager forsikringen hos.
triumph skrev:
04 apr 2021 09:31
Hvis vi nu tager det med leasingbilerne først:
Det kræver jo at dem der leaser bilerne har noget at betale med.
Er det ikke netop kriminelle typer (Med en helt anden risikovillighed end andre mennesker) Der leaser muskelbiler, og køre råddent ?
Hvorfor skal vi vurdere om de har råd, gør de noget kriminelt må de bøde, præcis som dem som ikke kan betale, kan ende i fængsel på samme grund, så det er jeg da totalt ligeglad med om kan betale når de dummer sig.
De vil hæfte for bilens pris, hvordan de betaler, er jo deres problem nu og lang tid frem.

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Givet likes: 101 gange
Modtaget likes: 269 gange
Kontakt:

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af thy » 04 apr 2021 09:58

ja men men hvorfor så vildt et tiltag..altså det kunne da ramme alle,hvis man lige over ser et skilt...

straffen ligger jo så langt fra ,dem der kører på virket af stoffer og alkohol...som tit gemmer sig i lånte/lejede biler...

det næste bliver alkolås i biler og gps overvågning af farten,osv..
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 04 apr 2021 10:04

thy skrev:
04 apr 2021 09:58
ja men men hvorfor så vildt et tiltag..altså det kunne da ramme alle,hvis man lige over ser et skilt...

straffen ligger jo så langt fra ,dem der kører på virket af stoffer og alkohol...som tit gemmer sig i lånte/lejede biler...

det næste bliver alkolås i biler og gps overvågning af farten,osv..
Hvorfor er vanvidskørsel ikke at dømme som folk påvirket af et stof? Der er også folk som er påvirket når de kører vanvidskørsel uden at drikke eller stoffer.

Vi har alkolåse, og nogle selskaber giver ligefrem rabat, når du benytter den. (Kunne ikke finde eksempel, kun kravet om en, når man er knaldet for spiritus kørsel)
GPS overvågning har forsikringer også, så du kan spare på økonomien. Det er ikke nyt eller scifi mere.


Besvar