Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

Brugeravatar
Dinsol
Stoker VI
Stoker VI
12
Indlæg: 222
Tilmeldt: 06 maj 2012 12:27
Mit fyr: Multistoker 20 kw / solceller 7050 kwp
Areal: 200
Brændsel: savsmuld / korn / flis
Fremviser gerne i postnummer: 5580
Geografisk sted: Vestfyn
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 12 gange
Kontakt:

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Dinsol »

triumph skrev: 01 maj 2021 17:14 hvad så med firmabiler, det er den 3 beslaglæggelse af firmabiler på en uge....
https://ekstrabladet.dk/krimi/firmabil- ... to/8552027
Se der har arbejdsgiver jo ret til at sagsøge føren af bilen
1 Tesla 3 /1 nissan leaf el-bil .5 stk panasonic varmepumper
Solcelle Opstart 03-03-2012 7,050 kwp prod.9800 kWh anlæg på Deger Tracker
30 stk Paneler sanyo 30 stk Solar Edge Optimizer boxe.8 kw 3 faset Solar Edge inverter .
+ 7,8 kwh på stativ opstart 15-09-2015 prod.7000 kWh

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 01 maj 2021 17:14 hvad så med firmabiler, det er den 3 beslaglæggelse af firmabiler på en uge....
https://ekstrabladet.dk/krimi/firmabil- ... to/8552027
Som det står i artiklen.

Bilen blev ikke desto mindre beslaglagt på grund af den nye lov om vanvidskørsel, der betyder, at man kan beslaglægge og i sidste ende konfiskere en bil

Det er jo ikke givet at firmaet mister bilen.

En anden ting - Gad de da snart finde ud af at skrive ordentlig. Den ene artikel bliver bilen konfiskeret med mulighed for senere beslaglæggelse. Den næste artikel er det omvendt.


Beslaglæggelse - Jurabibliotek.dkhttps
Genstande, der beslaglægges som beviser i en sag, vil oftest også blive beslaglagt med henblik på senere konfiskation, eksempelvis den beslaglagte hash.


Konfiskation, (af lat. confiscatio 'inddragelse i statskassen', af kon- og afledn. af fiscus 'statskasse'), inddragelse af værdier eller genstande som følge af en strafbar handling.


Så mon ikke Politiet BESLAGLÆGGER og dommeren KONFISKERER som det netop står i denne artikel.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 406 gange
Blevet takket: 424 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph »

Jo, men der er ikke faldet dom i nogle sager endnu. Prøv og driv en vognmandsforretning med en bil der er konfiskeret i månedsvis....
Kender en der har et 3x34. Hans lastbil var til garenti rep i en måned. Han var helt fucked, al hans kørsel, bestilling, afregning. Fungerede ikke, selv om han til sidst fik en lånebil
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

triumph skrev: 01 maj 2021 18:30 Jo, men der er ikke faldet dom i nogle sager endnu. Prøv og driv en vognmandsforretning med en bil der er konfiskeret i månedsvis....
Kender en der har et 3x34. Hans lastbil var til garenti rep i en måned. Han var helt fucked, al hans kørsel, bestilling, afregning. Fungerede ikke, selv om han til sidst fik en lånebil
Jeg har firmabil. (på gule plader)

Ok. Den står hjemme ved mig i weekenderne.
Hvis jeg vælger at tage den en lørdag formiddag hen til golfbanen og Skat kommer på besøg så falder der brænde ned.

De kan vælge at sige at når én kører ulovligt i firmabilen så gør alle i firmaet og derved skal der betales moms plus fuld reg.afgift af alle biler plus bøde til mig men også til firmaet. - Mere retfærdig????

Det at låne en bil ud eller at overdrage en bil når man har et firma bygger mange gange på tillid - Bliver den misbrugt koster det - Nu, lidt mere for nogle.

Livet er ikke retfærdig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard »

Lidt i samme boldgade;
En lokal forretning fik pludselig en bøde ind af døren fordi en medarbejder brugte firmabilen i frakendelsestiden. Medarbejderen havde været ansat i 20+ år og havde mistet kortet i en brandert. Medarbejderen oplyste ikke arbejdsgiveren herom og mødte ind og passede sit arbejde fuldstændigt normalt. Efter et par år blev medarbejderen standset i rutinekontrol og der udløste så også en bøde til arbejdsgiveren fordi han overlod bilen til en person uden førerret.

De endte i retten - arbejdsgiveren fastholdt at kørekort var tjekket ifbm. ansættelse, men at han ikke med rimelighed kunne forlanges at tjekke alle medarbejderes kørekort hver morgen. Jeg ved ikke hvordan sagen faldt ud, men pointen er, at hvis ikke vi kan have et minimum af tillid til hinanden bli'r verden et dårligere sted.

Når der begynder at falde dom i sagerne vedr. beslaglæggelse/konfiskation håber jeg, at dommerne kan holde skæg og snot hver for sig. Jeg håber ikke at flinke/naive/ordentlige mennesker bliver holdt ansvarlige for andres vandvidskørsel. Det er bare ikke sådan jeg forstår loven.. Min forståelse er at konfiskation kun undtagelsesvist kan annulleres - f.eks. hvis køretøjet er stjålet.

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 01 maj 2021 17:14 hvad så med firmabiler, det er den 3 beslaglæggelse af firmabiler på en uge....
https://ekstrabladet.dk/krimi/firmabil- ... to/8552027
same same, her hos min arbejdsgiver er viden om druk på jobbet fyringsgrundlag, og 2 er fjernet. Så allerede der tager arbejdsgiver ansvar, også når medarbejder gør det udenfor arbejdstiden eller hvordan det end hænder, det kan de jo ikke ændre på. Spørgsmålet er til sidst, om dommeren også mener arbejdsgiver gjorde sit for at sikre medarbejder kunne køre bil uden spiritus i blodet.

Fedt er jo at arbejdsgiver som giver sine medarbejdere biler eller hvad de giver dem, er ansvarlige for de folk når de først får det. Har før set misbrug af kredit kort udstedt af arbejdsgiver, medarbejder bortvist fordi der blev købt spiritus.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard »

Dinsol skrev: 01 maj 2021 17:26 Se der har arbejdsgiver jo ret til at sagsøge føren af bilen
Jeps, men det er ikke nemt at plukke en skaldet.

Kan se at der lige er afgjort en sag om beslaglægelse En leasingtager har lånt bilen ud til en anden person, som så laver vanvidskørsel. Den var nok ikke nem at forudse/gardere sig mod for leasingselskabet.

Så vidt jeg kan gennemskue er spørgsmålet om konfiskation ikke afgjort - blot opretholdelse af beslaglæggelse.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
13
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

svanggaard skrev: 04 maj 2021 10:51 Jeps, men det er ikke nemt at plukke en skaldet.

Kan se at der lige er afgjort en sag om beslaglægelse En leasingtager har lånt bilen ud til en anden person, som så laver vanvidskørsel. Den var nok ikke nem at forudse/gardere sig mod for leasingselskabet.

Så vidt jeg kan gennemskue er spørgsmålet om konfiskation ikke afgjort - blot opretholdelse af beslaglæggelse.
Må en leasingtager låne bilen ud ?

Spørger da jeg godt kunne forstille mig at dette var tilføldet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 283 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard »

Aner det ikke.... Men hvis en arbejdsgiver leaser en firmaflåde er det nok ikke meningen at han selv skal køre i alle bilerne.

Problemet er stadig, at køretøjet beslaglægges og eventuelt konfiskeres UANSET ejerforhold. Jeg tror ikke jeg har set en eneste kommentar herinde som går på at vanvidsbilister skal slippe let. Selvfølgelig skal det straffes (hårdt), men det skal da ikke gå ud over folk/selskaber som låner bilen ud i go' tro. Ja, dommeren kan beslutte at køretøjet ikke skal konfiskeres permanent, men er det rimeligt at den reelle ejer mangler køretøjet i mellemtiden?
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

Lintz skrev: 04 maj 2021 11:02 Må en leasingtager låne bilen ud ?

Spørger da jeg godt kunne forstille mig at dette var tilføldet.
Jeg checkede, og man.må godt kejlighedsvis låne den til andre

Besvar