Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 05 apr 2021 12:36

Jeg tillader mig at antage, at de sager der beskrives i pressen for tiden, er unge mennesker. Tror der er naturkræfter og hormoner på spil som gør at grænserne skal afprøves uanset strafniveauet. Det er selvfølgelig ikke i orden. Det skal påtales og straffes - akkurat som vi har gjort tidligere. Men synes det ta'r overhånd når bilen konfiskeres første gang der laves numre. Også selvom fører og ejer ikke nødvendigvis er samme person.

De fleste ved godt det er ubehageligt at røre ved, eller pisse på, et elefanthegn. Alligevel har de fleste af os nok prøvet alligevel. Det gjorde ondt og så er det afprøvet. Jeg gør det ihvertfald ikke frivilligt igen.

Jeg tænker det var bedre at indføre en effektbegrænsning. Ingen "muskelbiler" før du er fyldt f.eks. 25 år eller har haft kørekort i 5 år. Noget tilsvarende er lavet for motorcykler (kender dog ikke de præcise regler) og her er det værd at bemærke, at ulykker sjældent går ud over andre end føreren.

Ift. leje/leasing af muskelbiler synes jeg det er et problem, at sælgerne kan sælge til hvem som helst uden at kunne blive gjort personligt ansvarlig. Selskaberne skal nok finde nogle juridiske formuleringer og betingelser som kan friholde dem for tab - det synes jeg ikke er helt rimeligt når de udlejer en Maserati til en teenager. Jeg mener det er rimeligt, at sælgere gør sig overvejelser om kunde og bil "passer sammen" både hvad angår økonomi og modenhed.


pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 05 apr 2021 13:55

svanggaard skrev:
05 apr 2021 12:36
Jeg tænker det var bedre at indføre en effektbegrænsning. Ingen "muskelbiler" før du er fyldt f.eks. 25 år eller har haft kørekort i 5 år. Noget tilsvarende er lavet for motorcykler (kender dog ikke de præcise regler) og her er det værd at bemærke, at ulykker sjældent går ud over andre end føreren.
Det her er jo lige præcis noget vi skal undgå, for hvem skal holde øje med det overholdes , og hvem ser X lejer bilen og låner muskelbilen til idioten som udøver vanvidskørsel???, og når det er for sent, og en kvindes dræbes endnu engang, eller en familie dør i frontalt sammenstød, og man står og siger, hov, han er jo ikke fyldt 25 år... fyyyyyfyyy.

øhhhh? Helt forkert, den store hammer falder, og så er det sgu lige meget om det er fattig far, eller dumme per som ejer bilen, de er lige skyldige hvis de låner ud, og nu bliver leasing selskaber også klogere, og de værste bliver sorteret fra ved et økonomisk check.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 05 apr 2021 16:21

pendec skrev:
05 apr 2021 13:55
Det her er jo lige præcis noget vi skal undgå, for hvem skal holde øje med det overholdes....
Det skal de samme som holder øje med om der køres med 207km/t på Esbjergmotorvejen.

Jeg ved ikke om du har børn (sønner specielt)... Min egen er 22 og fik kørekort som 18-årig. Han er generelt en fornuftig ung mand og jeg tror dog heller ikke han har lavet de store numre i trafikken. Jeg har lånt min bil ud til ham utallige gange... Han har fået besked på at køre ordentligt og han har mig bekendt ikke fået bøder el. lign. Han har vel 10.000km erfaring på vejen efterhånden.

Omvendt er det ikke helt utænkeligt, at han er blevet stoppet på en af hans natlige ture - og skulle han have fået bøde eller påtale er det ikke sikkert at han ville fortælle mig det. Konsekvensen (ud over bøde) havde sikkert være "ingen lånebil de næste 2 mdr" eller lign.

Havde jeg i stedet risikeret at min bil blev konfiskeret fordi knægten i kådhed lavede numre - så tror jeg ikke jeg havde givet ham lov at låne den - i hvert fald ikke i samme omfang. Så havde vi stået med en 22-årig med langt mindre erfaring i trafikken - For den unge mand har ikke råd til egen bil/forsikring og jeg har ikke råd til at undvære bilen.

De fleste forældre er godt klar over, at specielt sønnerne skal afprøve verden. Hvis ikke man ved det, har man for kort hukommelse. Vi kan kun håbe at vi har opdraget ungerne nogenlunde så de ikke render ind i alt for mange problemer.

Min pointe er, at langt de fleste sagtens kan finde ud af at opføre sig ordentligt. I det lys virker det ude af proportioner, at der kun er en stor hammer i værktøjskassen. Lovgivningen er lavet for at imødegå dem som er udenfor pædagogisk rækkevidde, men den rammer i min optik alt for bredt.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 05 apr 2021 16:29

Jeg er fandme glad for at jeg ikke hedder Brian, og er en 18-19 årig mekanikker lærling der skal låne til en bil. Det bliver jo umuligt, hvis sikkerheden for lånet pludseligt kan være væk.
Så er det fuldstændigt ligegyldig hvor fornuftig Brian er, eller hvor forsigtigt han kører

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 05 apr 2021 16:33

svanggaard skrev:
05 apr 2021 16:21
Havde jeg i stedet risikeret at min bil blev konfiskeret fordi knægten i kådhed lavede numre - så tror jeg ikke jeg havde givet ham lov at låne den - i hvert fald ikke i samme omfang. Så havde vi stået med en 22-årig med langt mindre erfaring i trafikken - For den unge mand har ikke råd til egen bil/forsikring og jeg har ikke råd til at undvære bilen.
Dette er fornuft.
Jeg havde ikke råd til bil som 22 årig, og konsekvens, fik aldrig bil før jeg havde råd. Bilen var noget sekundært, så hvorfor skulle det ikke være sådan for andre, du får din søn til at lyde handicappet fordi du ville stå med en 22 årig som ikke havde den erfaring... Det lyder lidt letkøbt og ingen undskyldning hvis din søn kører 210 km/t og bliver snuppet, så er de 22 år uden erfaring vel nok lige så gode, for det gjorde intet godt for de familie børn som misbrugte tilliden og skadede andre.

Man kan godt klare sig uden bil, kan man ikke, så lærer man samtidig at være økonomisk fornuftig og hvad som følger med dette, hvis altså bilen er så vigtig.
Last edited by 1 on pendec; edited 5 times in total


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af lamborg » 05 apr 2021 16:44

https://newsbreak.dk/saadan-fik-bilist- ... age-bilen/
Hvis i læser histortien om den 34 årige på motorvejen vil i se at han ovenikøbet overhaler patrulievognen så her er ikke kun tale om at køre for stærkt men også om total tåbelighed :-).
Det er da muligt at det er synd for Brian men når nogen dummer sig ja så har det med at gå ud over alle . Sådan er tingene desværre skruet sammen man kan ikke lave individiuel lovgivning efter person nr :-)
Nu står der jo heller ikke i loven at bilen bliver konfiskeret kun at den kan blive det . Det må jo betyder at er der nogen ting som feks det er gjort af en mekaniker mens din bil har været i værkstedets varetægt osv det gør at retten kan bestemme modsat .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Bigfoot » 05 apr 2021 16:59

Vi skal lige være enige om en lille detalje.
De kommer ikke til at miste bilen. De gør en bevist handling som er helt oppe i den proportion at man ikke kan tage fejl.
Man kommer ikke bare til at køre 207km/t på Esbjerg motorvejen. Man kan komme til at køre 130 i en 110 zone. Det har vi alle prøvet.
Men en så bevist handling som dobbelt op på grænserne, så er man selvforskyldt. Og så er jeg total ligeglad med hvor synd det kunne være. Så er man ikke egnet til at føre et motorkøretøj.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 05 apr 2021 17:08

Bigfoot skrev:
05 apr 2021 16:59
Vi skal lige være enige om en lille detalje.
De kommer ikke til at miste bilen. De gør en bevist handling som er helt oppe i den proportion at man ikke kan tage fejl.
Man kommer ikke bare til at køre 207km/t på Esbjerg motorvejen. Man kan komme til at køre 130 i en 110 zone. Det har vi alle prøvet.
Men en så bevist handling som dobbelt op på grænserne, så er man selvforskyldt. Og så er jeg total ligeglad med hvor synd det kunne være. Så er man ikke egnet til at føre et motorkøretøj.
Der er vi fuldstændig enige .... Hastigheden er helt ude af proportion - og derfor fratages billisten førerretten - og det er helt på sin plads. Sådan er det nu og sådan har det været i mange år. Det er også helt på sin plads at konfiskere køretøjet ved gentagende alvorlige trafikforseelser. Men jeg synes det er stramt nok at konfiskere køretøjet første gang.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 05 apr 2021 17:16

pendec skrev:
05 apr 2021 16:33
Dette er fornuft.
Jeg havde ikke råd til bil som 22 årig, og konsekvens, fik aldrig bil før jeg havde råd. Bilen var noget sekundært, så hvorfor skulle det ikke være sådan for andre, du får din søn til at lyde handicappet fordi du ville stå med en 22 årig som ikke havde den erfaring... Det lyder lidt letkøbt og ingen undskyldning hvis din søn kører 210 km/t og bliver snuppet, så er de 22 år uden erfaring vel nok lige så gode, for det gjorde intet godt for de familie børn som misbrugte tilliden og skadede andre.

Man kan godt klare sig uden bil, kan man ikke, så lærer man samtidig at være økonomisk fornuftig og hvad som følger med dette, hvis altså bilen er så vigtig.
Hold nu op.
Du må jo værre 1000 år gammel og bo midt i en storby :roll: :shock:
Her hvor jeg bor er der en bus om morgen, og en bus om eftermiddagen, og det tager 1½ time at at køre de 15 km der er til Slagelse.
Hvorfor skulle det være fedt, eller bare acceptabelt at alle unge mænd skulle undværer en bil. Fordi nogen få køre råddent !

Hvorfor skulle det lære en at være økonomisk fornuftig, ikke at kunne købe en bil, så det blev muligt at passe sin læreplads ?

Og hvordan skulle man vide om ens søn misbrugte ens tillid, hvis man ikke blev animeret til at vise ham tillid

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 05 apr 2021 17:21

triumph skrev:
05 apr 2021 17:16
Hold nu op.
Du må jo værre 1000 år gammel og bo midt i en storby :roll: :shock:
Her hvor jeg bor er der en bus om morgen, og en bus om eftermiddagen, og det tager 1½ time at at køre de 15 km der er til Slagelse.
Hvorfor skulle det være fedt, eller bare acceptabelt at alle unge mænd skulle undværer en bil. Fordi nogen få køre råddent !

Hvorfor skulle det lære en at være økonomisk fornuftig, ikke at kunne købe en bil, så det blev muligt at passe sin læreplads ?

Og hvordan skulle man vide om ens søn misbrugte ens tillid, hvis man ikke blev animeret til at vise ham tillid
Man tilpasser sig, hvor man bor, jeg har familie som boede 40 år på lolland uden bil, børn kom i skole, far og mor handlede ind med tog som var 4km væk til station, tog knallert til nærmeste by og ellers bare levede uden bilen. Den verden eksisterer for mange som har en cykel på landet, ikke alle har råd til bil.

Med økonomisk fornuft, kan man arbejde sig til at købe bilen, når man har erhvervet kortet, og med kortet kommer ansvar når man også sparer penge op til bilen man ikke kunne låne så let. og med de nye regler kommer der folk ud af det, som ikke lige så let giver deres levebrød op bare fordi vennen lige skal lege eller købe X til Y i dit bil og man ved han er gal i en bil.

Hvis man ikke kender sin søn, så er man nok ikke den rigtige forælder. Så let er det, i den rigtige familie kender i altså hinanden.


Besvar