Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 24 aug 2021 17:05

svanggaard skrev:
24 aug 2021 16:57

Her er i øvrigt en artikel om en fartmåling hvor 35 ud af 140 blev blitzet https://nordjyske.dk/nyheder/mariagerfj ... 768d2a86b7 2 af bilisterne står til at miste bilen. Min første tanke er, at når 25% bliver taget er der noget galt - enten med skiltning eller vejens indretning.
Ifølge artikel er der 2 der har kørt alt alt for stærkt. Resten som blev blitzet kunne jo godt ligge på et sted mellem 50 og 60 km/t. Det står der jo ikke noget om.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 24 aug 2021 20:03

Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt;
Hvis jeg leaser en bil til 300.000, og. f.eks betaler 30.000 i engangsydelse. og 4000 kr i månelig ydelse.
Efter 30 måneder bliver bilen konfiskeret for vandvids kørsel og solgt af staten for 200.000.
Jeg har betalt 120.000 i leasing + 30.000 i udbetaling = 150.000
Leasing firmaet har ikke betalt afgift af bilen.
De får først deres restgæld, så får staten det resterende.
Jeg skal ikke betale en krone, da gælden er dækket.

Men hvis jeg havde købt den kontant, så havde jeg tabt restværdien = 200.000

Hvordan kan det være rimeligt ?

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Hangaard » 24 aug 2021 20:15

Bare for at slå det fast med 7" søm, vanvidsbilister skal stoppes, jeg køre ikke vanvidskørsel og kender ikke nogen der har været ramt af denne lov.

Hvordan det forholder sig med Leasing ved jeg ikke noget om
Men Jeg er ærlig talt meget forundret over at ca. 73% har svaret JA til at bilen kan konfiskeres, håber virkeligt ikke alle de "JA" svar er gennemtænkt for kan simpelthen ikke fatte folk mener det er ok at denne lov rammer så forskelligt med hensyn til straf og at man straffer folk for noget en anden person har fortaget.

trimph NEJ det er ikke rimeligt, at fordi du har købt og betalt et køretøj så straffes du meget hårdere end den der har lånt med pant i køretøjet.


Og hvorfor er reglen ikke den samme for den som har pant i køretøjet ? vedkommende har jo lånt dig pengene til bilen som jo kan blive konfiskeret, der er ingen forskel på panthaver og på den person der låner bilen ud.
Last edited by 2 on Hangaard; edited 24 times in total
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 24 aug 2021 20:15

svanggaard skrev:
24 aug 2021 16:57
Min første tanke er, at når 25% bliver taget er der noget galt - enten med skiltning eller vejens indretning.
Undskyld , det mener du virkelig ikke, for det lyder da ikke godt, og du har vel overvejet en løsning på det problem.
Tvivler på du kan smide skylden på skilte fordi du ikke gider læse dem, som de er ment.

Lad mig lige uddybe, at er der vejarbejde som er slut, og skilte glemt, og man tror de kan ignoreres, så er det jo forkert, ligemeget hvad man tror, så må man melde det til vejdirektoratet eller politi, og få det rettet, i stedet for at sætte foden på speederen og køre dobbelt af et 30km/t vejarbejde skilt som er glemt, det er forkert, indtil ændret af ordensmagt eller dem som lavede fejlen med skilt.
Hangaard skrev:
24 aug 2021 20:15
Men Jeg er ærlig talt meget forundret over at ca. 73% har svaret JA til at bilen kan konfiskeres, håber virkeligt ikke alle de "JA" svar er gennemtænkt for kan simpelthen ikke fatte folk mener det er ok at denne lov rammer så forskelligt med hensyn til straf og at man straffer folk for noget en anden person har fortaget.
Nye tider, nye love, og nok strengere.

Spurgte du en ryger i 80'rne om de troede de kunne fyres på jobbet for at ryge på jobbet og ved sit bord, ville de nok bare grine.
Virkeligheden er så en anden idag, og som med vanvidskørsel har der været stor tilslutning i folketinget, og vi lærer af det i længden.
Ligesom Corona har lært dem som ikke forstod , at de kan blive syge. Det bliver aldrig for sent at forstå men det kan blive dyrt at ignorere, og man giver nøglen til sin søn man ikke kender, eller datter for den sags skyld.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 24 aug 2021 21:13

Jo, det mener jeg. Jeg tror generelt på det bedste i folk og jeg kører selv 30-35.000km/år. Det er absolut ikke min erfaring at 25% af mine medtrafikanter blæser på færdselsloven og hastighedsgrænserne. Jeg synes faktisk at vi generelt kører meget pænt. Når de blitzer 1/4 af bilisterne er min første tanke derfor, at der må være usikkerhed om hastighedsbegrænsningen på den aktuelle strækning.

Jeg kommer ikke så meget på Lolland - det er muligt at lollikerne har en anden trafikkultur.

Lige P.T. synes jeg de størse problemer i trafikken er hjemmeplejen (både offentlig og privat) som har alt for travlt med deres iPads mens de kører. Endvidere manglende tålmodighed med høstmaskiner og halmvogntog. Jeg kørte selv et par læs med 16 bigballer på vognen for min bror i weekenden. Jeg blev overhalet flere gange på uoverskuelig vej - på trods at fuldt optrukne vejstriber.


pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 24 aug 2021 21:31

svanggaard skrev:
24 aug 2021 21:13
Jo, det mener jeg. Jeg tror generelt på det bedste i folk og jeg kører selv 30-35.000km/år. Det er absolut ikke min erfaring at 25% af mine medtrafikanter blæser på færdselsloven og hastighedsgrænserne.
Glem ikke døgnet har 24 timer, og fordi du kører på forskellige tidspunkter, det gør de andre bilister jo også, og alle har en undskyldning for at skynde sig, når de tages i en fotofælde, eller stoppes af motorcyklen og må bevidne at de jo lyver og kommer med dumme undskyldninger, og de er alle sammen bilister, som bare lige troede idag går den, så går den. Det gør den ikke..

Jeg tror ikke det bedste om bilister, for alle man kører med kører forskelligt og de kan også køre til i egen bil, og de undskylder det ikke.

iflg. din artikel henvisning , har du 140 som er målt, og 35 af de 140 bilister, som kørte for stærkt. Du kan ikke sammenligne dine 25% af ALLE medtrafikanter på vejene med de 140 målte, og de 37 som kørte for stærkt. 140 bilister er simpelthen for lille en del til at du kan bruge det til noget her.

Med henvisning til viden om hvem kører for stærkt og hvilken landsdel slår flest ihjel, så se lidt på denne, og forstå at jyderne tyder på at være dem som dræber flest i trafikken, det vil jeg da være særligt opmærksom på.
Billede
Du synes jo at bo i de områder med mange dræbte, så hvori ser du folk kører pænt? Dem som undgår at dræbe andre?

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af MichaelK » 24 aug 2021 22:52

Grunden til at flest bliver slået ihjel i trafikken i midt- og vestjylland, kan helt klart
henføres til de lange lige landeveje, som indbyder til at køre stærkt på. Kombineret
med unge mennesker, der elsker biler og fart. Mest fordi der ikke er så meget andet
at gå op i, ude på lars tyndskids mark.

I øvrigt synes jeg man skal skelne mellem bilister, der er i kategorien vanvidsbilister,
og så alle de andre, der også kører for stærkt. Jeg synes selv at det dobbelte af en
given hastighedsgrænse, er noget man gør med fuldt overlæg, det er sgu ikke noget
man "kommer til". Derfor er det helt i orden med en straf, der kan mærkes.

Der, hvor vi så er nogen, som er utilfredse, er den måde man straffer på. Det krænker
min retsbevisthed, når jeg risikere at få konfriskeret min bil, hvis jeg i god tro låner
den ud til en, der så vælger at køre mere end 100% for stærkt, eller tåger rundt med
en promille over 2.

Argumentet med, at synneren så "bare" må erstatte mit tab. er bare for letkøbt. Der
er jo ingen der siger, at vedkomne har midlerne til at dække mit tab? Resultatet er
jo, at jeg stadig vil stå uden en bil. Jeg bliver dermed straffet for en forbrydelse,
som jeg ikke har deltaget i. Det er ikke retfærdighed!

En straf der altså ikke bare rammer lovbryderen, men også uskyldige, det er ikke en
moderne retsstat værdigt.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 24 aug 2021 23:01

Statistikken er næppe korrigeret ift. kørte kilometer. Jyderne kører nok flere kilometer end bornholmerne. Og de forskellige områder er heller ikke lige store.

Vi er enige om at vi helst skulle undgå uheld i trafikken, men i lyset af at der er mere end 3.000.000 biler indregistreret i DK synes jeg ikke 401 fart-dræbte på 4 år lyder voldsomt (der er ingen tal for 2016). Jeg gætter på at uopmærksomhed er skyld i langt flere dødsfald i trafikken - men det er kun et gæt og står for min egen regning.

Til sammenligning dør 400 for tidligt hvert år pga. partikelforurening fra ca. 670.000 brændeovne.

Vi oplever alle farlige situationer i trafikken, men i lyset af hvor mange medtrafikanter man møder på en almindelig køretur, synes jeg nu stadig at trafikken fungerer overraskende godt. Det gør den fordi langt de fleste af os faktisk godt kan finde ud af at køre hensynsfuldt og respekterer færdselsloven.

Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af lamborg » 24 aug 2021 23:24

Der er masse af steder i loven hvor du kan blive straffet for ting du har gjort i god tro. Købt 4 alu fælge til dytten for 4,95 og så er det stjålne fælge og eftersom prisen er så lav så burde du have vist og kan straffes som hæler .. Og selvom du er i god tro når du låner din bil ud til sønnen så har du jo aktiv gjort noget uforvaren eller ej for at han havde midlet til at køre dumt. Og når der er lavet en lov i en retsstat så kan man måske diskutere retfærdighed men aldrig om det strider mod retssikkerheden for den er jeg sikker på at den juridiske afdeling på tinge har haft oppe og vender .
Men hvis de 25 % som Pendec skriver er rigtigt som kan man vil undre sig over hvorfor 25 % af alle trafikanter har så rygende travlt ??? For det har de jo ikke vel jo måske er nogle få ved at komme forsent til konens fødsel men langt de fleste tager et valg at kører dumt .
Forleden da kørte jeg mellem Grindsted og Billund . En lannnnnng lige vej hvor de fleste normalt køre sådan lige til den friske side (vi har jo ikke andet at lave her i det mørke jylland vel Michael :-). Men lige netop den dag var der mange biler og en lastbil forrest så det var bare at slappe af. Meennnn så kommer Brian med fuld hørm på den gamle BMW helt bag fra på trods af at der ikke er plads så lige foran mig måtte han op på bremsen (jeg havde set knolden i bagspejlet så jeg vidste han kom ) så måtte jeg bremse ned så han komme ind inden han blev lavet til en smadret flue af en modkørende og der lå han så de næste 11 km til grindsted Og hvad skulle han så nå da vi kom til Grindsted ... Jo noget meget vigtigt nemlig ind på ok tanken han var vel bange for at hvis det gik for langsomt løb han tør for benzin :-)
Det gæder lidt om at få lært disse brushovede at de skal vælge at være inteligente mennesker .
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 25 aug 2021 07:35

svanggaard skrev:
24 aug 2021 23:01
Statistikken er næppe korrigeret ift. kørte kilometer. Jyderne kører nok flere kilometer end bornholmerne. Og de forskellige områder er heller ikke lige store.
Husk nu dine egne procenter på 25% af alle dine egne trafikanter, den synes du var helt iorden at bruge, som dok. på ingen kører forkert, alligevel er du med i en gruppe som dræber flest, det kan du ikke korrigere dig ud af, om du kører 1000 eller 100.000 på et år, for der er rigtige mange andre parametre vi så kan lægge på som indsnævrer det til nogle helt almindelige danskere som kører for stærkt, som dræber og som bare gør noget forkert.

Pointen er nok mest, denne tråd er om vanvidsbilister og ikke dine 25% . og dem som tages, de dømmes på lige vilkår i loven, selvom du gerne vil gøre det til noget økonomisk. Det gør loven på andre punkter og har gjort det i mange år, og hvad har det hjulpet? Denne lov får folk til at undres og tænke sig om før de låner biler ud, selskaber som ændrer kontrakter, og medarbejdere som nu begrænses i adfærd. helt enkelt en god lov som ændrer på noget nu og her.


Besvar