Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 06 jan 2022 06:48

https://www.tvmidtvest.dk/holstebro/pol ... uld-af-mug

Intressant artikel.
Uanset om man kan lide loven eller ikke vil der nok altid dukke tilfælde op som dette.
Når retten underkender en afgørelse som politiet har foretaget er det vel naturligt at den forurettede har krav på en form for erstatning og må holdes skadeløs.
Hvad angår det skader som bilen har fået ved opbevaring i politiets varetægt vil jeg mene at de har en forpligtelse til at bevare bilen i den tilstand som den ankom i.
De skader som den evt har fået inden må være skadeforvolder- i dette tilfælde tyven som skal gøres ansvarlig.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 06 jan 2022 16:28

Der er mange hvis'er...
Lintz skrev:
06 jan 2022 06:48
https://www.tvmidtvest.dk/holstebro/pol ... uld-af-mug

Intressant artikel.
Uanset om man kan lide loven eller ikke vil der nok altid dukke tilfælde op som dette.
Når retten underkender en afgørelse som politiet har foretaget er det vel naturligt at den forurettede har krav på en form for erstatning og må holdes skadeløs.

>>Enig... Men det må jo også betyde at vanvidsbilisten nu er dømt biltyv? Hvis ikke han er dømt for brugstyveri kan retten næppe underkende beslaglæggelsen.

>>Gad vide hvilken straf der er hårdest; Erstatning af en konfiskeret bil eller dom for brugstyveri af bil?

Hvad angår det skader som bilen har fået ved opbevaring i politiets varetægt vil jeg mene at de har en forpligtelse til at bevare bilen i den tilstand som den ankom i.
De skader som den evt har fået inden må være skadeforvolder- i dette tilfælde tyven som skal gøres ansvarlig.

>>Måske tyven har hældt nogle danskvand ud i bunden af bilen inden han blev stoppet? Kan godt forstå der går lidt tid med at afgøre om den bekendte (tyven) har lånt bilen, eller stjålet den. Men Mug-problemet havde nok været mindre hvis sagen var afgjort hurtigere.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 19 jan 2022 08:15


svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard » 19 jan 2022 08:29

Samme artikel her (uden betalingsmur): https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... el/9088287

Jeg kan ikke forestille mig at Tesla har den store interesse i at hjælpe ordensmagten med at trække data ud af bilen.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 19 jan 2022 10:21

svanggaard skrev:
19 jan 2022 08:29
Samme artikel her (uden betalingsmur): https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund ... el/9088287

Jeg kan ikke forestille mig at Tesla har den store interesse i at hjælpe ordensmagten med at trække data ud af bilen.
Det er netop det der er problemet. Så kan bilen risikere at forblive beslaglagt i årevis.....
Tesla har tidligere afvist at udlevere data til myndighederne, så det gør de nok heller ikke i dette tilfælde


koden
Stoker I
Stoker I
Indlæg: 17
Tilmeldt: 23 jan 2016 08:39
Modtaget likes: 4 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af koden » 24 jan 2022 20:11

43 sider...måske er det nævnt Orker ikke læse igennem.
definition på vanvidskørsel herunder.

Så kører du 60 i 30 zone er det ikke umiddelbart vanvidskørsel.

Hvad er vanvidsbilisme?
Men hvornår kører man egentlig vanvidskørsel?

Ifølge færdsels- og straffeloven defineres vanvidskørsel som:

Kørsel med en hastighedsoverskridelse på mere end 100 pct. ved kørsel med over 100 km/t.
Kørsel med en hastighed på 200 km/t. eller derover
Spirituskørsel med en promille over 2,00
Derudover er det også vanvidskørsel, hvis man:

Udviser særlig hensynsløs kørsel - det kan fx være, hvis man i tæt trafik gentagne gange overskrider fuldt optrukne spærrelinjer og dermed skaber farlige situationer, eller hvis man kører imod færdselsretningen på en motorvej
Forsætlig forvolder nærliggende fare for nogens liv eller førlighed - det kan fx være, hvis man kører bilen ind på cykelstien for at forskrække cyklisterne, eller hvis man bevidst påkører fodgængere i et fodgængerfelt
Spirituskørsel kan være vanvidskørsel
Det er også vanvidskørsel, hvis man uagtsomt forvolder betydelig skade på nogen eller begår uagtsomt manddrab under særligt skærpende omstændigheder. Der er tale om særligt skærpende omstændigheder, hvis det sker i forbindelse med:

Spirituskørsel
Narkokørsel
Hvis føreren på grund af sygdom, svækkelse, overanstrengelse, mangel på søvn, påvirkning af opstemmende eller bedøvende midler eller af lignende årsager befinder sig i en sådan tilstand, at han eller hun er ude af stand til at føre køretøjet på fuldt betryggende måde
Særlig hensynsløs kørsel - som beskrevet ovenfor
”De situationer, der betegnes som vanvidskørsel, er som udgangspunkt de særligt grove færdselsforseelser, som det heldigvis kun er et fåtal af bilisterne, der kunne finde på,” siger chefkonsulent i FDM Dennis Lange, og fortsætter:

”Det understreger netop grovheden og det hensynsløse ved vanvidskørsel. Noget, vi som samfund hverken kan eller skal acceptere. Der er typisk tale om bilister uden for pædagogisk rækkevidde, der ingen respekt har for andres sikkerhed. Den slags, mener FDM naturligvis, skal straffes hårdt.”

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 27 maj 2022 21:27

- Og det bliver ved................


https://nyheder.tv2.dk/2022-05-27-bil-b ... -korte-188

Det kan da ikke passe at alle ikke har hørt om loven på nuværende tidspunkt.

I så fald må det være total ligegyldighed der er herskende ved dem som til stadighed bliver taget.

Mon ikke det er mindst en gang om ugen at man læser at der er en person der er blevet anklaget for vanvidskørsel.

EDIT. Okay. Så kigger man lidt videre og så dukker denne op.

https://nyheder.tv2.dk/lokalt/2022-05-2 ... -stikke-af
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 27 maj 2022 23:24

Måske fordi loven ikke virker....
Måske virker loven ikke, fordi dem der har lånt penge, eller leaset bilen ikke bliver straffet nævneværdigt ifb. med loven om vandvids kørsel

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Bigfoot » 28 maj 2022 10:01

triumph skrev:
27 maj 2022 23:24
Måske fordi loven ikke virker....
Måske virker loven ikke, fordi dem der har lånt penge, eller leaset bilen ikke bliver straffet nævneværdigt ifb. med loven om vandvids kørsel
Dem som leaser biler, står faktisk som gevaldige tabere i dette, for de skal personligt hæfte for bilens værdi overfor leasing selskabet. Min kollega leaser en audi, og han modtog et tillæg til sin leasing aftale, som gør ham til personligt at hæfte for køretøjets værdi overfor leasing selskabet ved vanvids kørsel.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af MichaelK » 28 maj 2022 12:19

Bigfoot skrev:
28 maj 2022 10:01
Dem som leaser biler, står faktisk som gevaldige tabere i dette, for de skal personligt hæfte for bilens værdi overfor leasing selskabet. Min kollega leaser en audi, og han modtog et tillæg til sin leasing aftale, som gør ham til personligt at hæfte for køretøjets værdi overfor leasing selskabet ved vanvids kørsel.
I det entreprenørfirma, hvor Jeg arbejder, skal man underskrive en erklæring om erstatningsansvar, når
man har en af firmaets biler at køre i. Dette er en direkte konsekvens af loven om vanvidskørsel.
Jeg har også prøvet leje en bil, hvor man på samme vis har indskrevet i lejebetingelserne, at man hæfter
økonomisk for bilen i sager om evt. vanvidskørsel.

Føreren af leje- eller leasingbiler/firmabiler kan altså imødese et erstatningskrav, hvis bilen bliver brugt
til vanvidskørsel og beslaglagt. Så der er altså konsekvenser!


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


Besvar