Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph »

lamborg skrev: 05 apr 2021 16:44 https://newsbreak.dk/saadan-fik-bilist- ... age-bilen/
Hvis i læser histortien om den 34 årige på motorvejen vil i se at han ovenikøbet overhaler patrulievognen så her er ikke kun tale om at køre for stærkt men også om total tåbelighed :-).
Der står ikke noget om at det var en politibil med skilte på, det kan sagtens være en civilbil.
Jeg kørte engang 130 hvor man måtte køre 110. Så kom der en peugeot 405 med 4 personer, og lagde sig helt oppe i røven på mig, da der ikke var plads i højre sporet, satte jeg farten op........
Det var også en civilbil

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard »

pendec skrev: 05 apr 2021 16:33 Dette er fornuft.
Jeg havde ikke råd til bil som 22 årig, og konsekvens, fik aldrig bil før jeg havde råd. Bilen var noget sekundært, så hvorfor skulle det ikke være sådan for andre, du får din søn til at lyde handicappet fordi du ville stå med en 22 årig som ikke havde den erfaring... Det lyder lidt letkøbt og ingen undskyldning hvis din søn kører 210 km/t og bliver snuppet, så er de 22 år uden erfaring vel nok lige så gode, for det gjorde intet godt for de familie børn som misbrugte tilliden og skadede andre.

Man kan godt klare sig uden bil, kan man ikke, så lærer man samtidig at være økonomisk fornuftig og hvad som følger med dette, hvis altså bilen er så vigtig.
Det er ikke en menneskeret at ha' bil - og man må sætte tæring efter næring. Men jeg vil da gerne hjælpe knægten lidt på vej med erfaring inden han selv skal ud at låne til en bil og måske køre rundt med kommende børnebørn. Og hvis han blev nappet med 207 på motorvejen synes jeg også det er helt på sin plads at kørekortet ryger. Men at det også skal koste konfiskation af bilen synes jeg er for stramt.

Jeg ved ikke helt hvor smart jeg synes det er at 17-årige kan få kørekort - men jeg er vildt begejstret for at det første år bag rattet skal foregå med en erfaren bilist som 2. styrmand.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 05 apr 2021 17:21 Man tilpasser sig, hvor man bor, jeg har familie som boede 40 år på lolland uden bil, børn kom i skole, far og mor handlede ind med tog som var 4km væk til station, tog knallert til nærmeste by og ellers bare levede uden bilen. Den verden eksisterer for mange som har en cykel på landet, ikke alle har råd til bil.

Med økonomisk fornuft, kan man arbejde sig til at købe bilen, når man har erhvervet kortet, og med kortet kommer ansvar når man også sparer penge op til bilen man ikke kunne låne så let. og med de nye regler kommer der folk ud af det, som ikke lige så let giver deres levebrød op bare fordi vennen lige skal lege eller købe X til Y i dit bil og man ved han er gal i en bil.

Hvis man ikke kender sin søn, så er man nok ikke den rigtige forælder. Så let er det, i den rigtige familie kender i altså hinanden.
For 40 år siden var der heller ikke 15 km til den nærmeste skole, købmand, halbal, osv
Der var mange flere mennesker, så der var også kammerater omkring....
min datter har 3 km til den nærmeste station, men der går somsagt kun 2 busser i døgnet.
Så er der 6 km til den næste station, hvor der går 6 busser i døgnet.
Så må man jo bare håbe at der er Slagelse man har ærinde i, for der går ikke busser andre steder hen.
Det er umuligt at passe en læreplads/arbejde/fritidsjob med offentlig trafik, hvis man bor hvor jeg gør.

Og jeg kan bestemt ikke se nogen rimelighed i at det skal værre sværere for de unge mennesker at bo uden for s-togsnettet
Senest rettet af triumph 05 apr 2021 17:36, rettet i alt 1 gang.
pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 05 apr 2021 17:28 For 40 år siden var der heller ikke 15 km til den nærmeste skole, købmand, halbal, osv
Der var mange flere mennesker, så der var også kammerater omkring....
Børnene blev ikke født for 40 år siden, der flyttede onkel herned alene, der gik mange år, før han blev gift med en hernede.
Børnene tog bus og kørte en 14km til skolen. Nærmeste købmand var 7km, byen små 9km. Men jo, det årlige halmbal var 1km væk :)
Det hjalp dog intet i hverdagen.

Og ja, han brugte naboer ofte til at køre for ham. Skal det siges kørekort blev fundet efter han død, og han aldrig havde sagt det eksisterede.
Tror bare han ikke turde køre mere, og han delte det ikke med nogen som helst, heller ikke familien.

Pointen var han ikke havde bil, og kunne klare sig med andres bil og når de kørte, ellers var det jo cykel/tog.

Kom i tanke om, han flyttede vistnok i '73 , så 48 år :)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

Nu bliver det ved med at dukke op med de 207 på motorvejen.
Jeg vil sige at hvis man syntes det er iorden at køre det har man fatte "nada" af hvad kørelæren fortalte dig i sin tid. - Det uanset om man er 52 og familiefar eller 19 og har lånt fars bil.

Der har været hårde sanktioner mod disse overtrædelser i mange år men de hjælper åbenbart ikke - Derfor må skruen strammes - Enkelt og ligetil.

Og nu må I godt rette mig hvis jeg tager fejl men ved "Vanvidskørsel" får man nu sin bil konfiskeret øjeblikkelig - MEN derefter skal du foran en dommer hvor det bliver bestemt om den skal beslaglægges. Så det er jo ikke givet at alle mister bilen.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
10
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Har takket: 147 gange
Blevet takket: 282 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af svanggaard »

Kan faktisk se, at loven er modereret lidt. Hvis det vurderes at udlåner/udlejer ikke kunne forudse, at køretøjet vil blive benyttet til vanvidskørsel, vil det ikke blive bortauktioneret. Dvs. beslaglæggelse sker stadig øjeblikkeligt, men en eventuel bortauktionering beror på en helhedsvurdering (hvis fører ikke er identisk med ejer). I mine øjne er det en pragmatisk løsning som vi alle burde kunne leve med.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph »

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec »

triumph skrev: 08 apr 2021 09:50 det ville jeg have været træt af
https://ekstrabladet.dk/biler/ville-hen ... en/8526420
I de her corona tider, så vil beslaglæggelse vel ikke blive vurderet dagen efter, så ejeren skal vel undvære bilen i X dage/uger før den muligvis kan hentes, eller man ved den aldrig kommer tilbage.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz »

pendec skrev: 08 apr 2021 10:12 I de her corona tider, så vil beslaglæggelse vel ikke blive vurderet dagen efter, så ejeren skal vel undvære bilen i X dage/uger før den muligvis kan hentes, eller man ved den aldrig kommer tilbage.
Sad for et stykke tid siden og fandt noget omkring ombygninger af mc og bil og at man kunne miste reg.afgiften plus at der skulle vuderes ny.
Denne sag uvedkommen men der mener jeg det stod at det kostede pr automatil 8000 at få fjernet bilen/mc inkluderet 30 dages opbevaring. Derydover kostede det xx pr mdr.
Kunne godt forestille mig at det var det samme her.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5481
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph »

pendec skrev: 08 apr 2021 10:12 I de her corona tider, så vil beslaglæggelse vel ikke blive vurderet dagen efter, så ejeren skal vel undvære bilen i X dage/uger før den muligvis kan hentes, eller man ved den aldrig kommer tilbage.
Nej og slet ikke Nordsjællands Politi. De har jo måtte aflyse retsmøder, pga at alle juristerne er blevet syge, med Corona. Efter at have været til fest med Politikollegaerne

Besvar