Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Vanvidskørsel (Afstemning)

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar

Er det i orden at politiet nu kan beslaglægge køretøjer ved såkaldt vanvidskørsel ?

Ja.
42
72%
Nej.
13
22%
Har ikke taget stilling.
3
5%
 
Afgivne stemmer: 58

pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 06 aug 2021 18:58

Her en lidt anderledes historie , som måske er den første af sin slags, selvom der også har været en anden hvor vanvidsbilisten solgte bilen dagen efter at være fanget af fotovogn, så blev bilen altså snuppet.
Den her historie, er om en svensker som kører 237km/t på dansk motorvej fra Rødby.
Politiet har smidt manden på hotel i Vordingborg mens de forsøger at konfiskere bilen.

https://folketidende.dk/112/Svensk-vanv ... kel/592512


Brugeravatar
Dunas
Stoker XIV
Stoker XIV
Indlæg: 989
Tilmeldt: 15 apr 2010 18:17
Mit fyr: Version 7.0680 BS - 10 og 16 Kw brænder.
Areal: 153
Brændsel: 6 mm træpiller
Årligt forbrug: 4 tons
Givet likes: 53 gange
Modtaget likes: 126 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Dunas » 06 aug 2021 22:57

pendec skrev:
06 aug 2021 18:58
Her en lidt anderledes historie , som måske er den første af sin slags, selvom der også har været en anden hvor vanvidsbilisten solgte bilen dagen efter at være fanget af fotovogn, så blev bilen altså snuppet.
Den her historie, er om en svensker som kører 237km/t på dansk motorvej fra Rødby.
Politiet har smidt manden på hotel i Vordingborg mens de forsøger at konfiskere bilen.

https://folketidende.dk/112/Svensk-vanv ... kel/592512
Utrolig nok, er det næsten daglig, hvor man kan læse om vanvidsbilister, der får bilen beslaglagt.
Tror desværre tendensen vil forsætte, at politiet vil beslaglægge x-antal biler pr. uge fremover,
selvom det er ved og være et lille halvt år siden loven trådte i kraft.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 21 aug 2021 09:44

Rart at se at ordensmagten også kan være reelle og ikke bare tiltale nogen for vanvidskørsel for at de bagefter skal bevise deres uskyld.

https://nyheder.tv2.dk/samfund/2021-08- ... aelt-i-nat
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af triumph » 21 aug 2021 10:40

Det kunne være at de hellere skulle bure ham der havde sat kegler op, inde......
1 km fra hvor jeg bor havde de lavet en udgravning, hvor afspærringen væltede grundet blæst, og en knallert kørte i hullet. Han dødede.
Der kunne lige så godt havde været dødsfald på Storebælt

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 21 aug 2021 11:13

triumph skrev:
21 aug 2021 10:40
Det kunne være at de hellere skulle bure ham der havde sat kegler op, inde......
1 km fra hvor jeg bor havde de lavet en udgravning, hvor afspærringen væltede grundet blæst, og en knallert kørte i hullet. Han dødede.
Der kunne lige så godt havde været dødsfald på Storebælt
Tror altid at der er lidt tvivl-tilfælde under opsætning/nedtagning af vejspærringer. Og her kan de altså ikke pege decideret på hvorfor det gik galt.

Kan da også selv opleve at man er i tvivl om hvornår man må sætte farten op igen ved opsætning af skilte/kegler - især på motorvej - Det er ikke altid jeg oplever at bilen der kører med keglerne har et "ophørs-skilt" monteret og har den ikke det skal man jo forsætte med de typiske 80 km/t indtil andet er angivet.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


pendec

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af pendec » 21 aug 2021 22:02

Lintz skrev:
21 aug 2021 11:13
Kan da også selv opleve at man er i tvivl om hvornår man må sætte farten op igen ved opsætning af skilte/kegler - især på motorvej - Det er ikke altid jeg oplever at bilen der kører med keglerne har et "ophørs-skilt" monteret og har den ikke det skal man jo forsætte med de typiske 80 km/t indtil andet er angivet.
Da jeg pendlede ofte daglig mellem lolland og nordsjælland, var det ikke unormalt at vejdirektoratet glemte deres skilte så et ensomt 90km/t eller 50km/t stod en hel aften og nat som jeg så det, næste morgen på helligdage osv.. og man var så heldig at der kom 110/km/t skilte på et tidspunkt. Og så er det værste bilister får skylden for at køre for langsomt :)

Skiltning er ikke altid sjovt.

Brugeravatar
Hangaard
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 527
Tilmeldt: 24 nov 2010 13:01
Mit fyr: Easypell 32Kw.
Areal: 570
Brændsel: Træpiller/ Solvarme / Solceller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Geografisk sted: Lidt syd for Herning
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 38 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Hangaard » 23 aug 2021 13:58

Jeg syntes det er et dilemma, hvis men konfisker en bil, forde man straffer vidt forskelligt.
1. den ene dag køre en skrot klar bil 104km/t i byzone = bye bye bil (værdi 2200kr)
2. den næste dag kommer en (lad os sige) 5 millioner kr. bil og laver samme forseelse = bye bye bil (værdi 5mill kr.)
Der er ingen retfærdighed og loven straffer personer der er helt uden skyld
Det var da langt bedre at smide dem i fængsel xx antal måneder og så fordoble hvis det sker igen.

Når man låner en bil ud så forventer man jo låneren køre efter loven.
Kan ikke se man skal straffe 3 mand for noget en anden har gjort.
Desuden er straffen helt ude i hampen strafmæssig i forhold til så meget andet.
Næste skud på stammen er vel at man skal konfisker huse og lejligheder hvis der sælges narko der fra.
vh.
Søren
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Easypell 32Kw / 18Kvm solvarme paneler / TA UVR67+CMI / Akku 1000L+500L
Solfanger Anlæg 2: 60 rør vaccum solfanger / Suncomfort V6.06 / Akku 500L
8,19Kw Solcelle anlæg fronius inverter

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Hjemme teori » 23 aug 2021 15:45

Hangaard skrev:
23 aug 2021 13:58
Jeg syntes det er et dilemma, hvis men konfisker en bil, forde man straffer vidt forskelligt.
1. den ene dag køre en skrot klar bil 104km/t i byzone = bye bye bil (værdi 2200kr)
2. den næste dag kommer en (lad os sige) 5 millioner kr. bil og laver samme forseelse = bye bye bil (værdi 5mill kr.)
Der er ingen retfærdighed og loven straffer personer der er helt uden skyld
Det var da langt bedre at smide dem i fængsel xx antal måneder og så fordoble hvis det sker igen.

Når man låner en bil ud så forventer man jo låneren køre efter loven.
Kan ikke se man skal straffe 3 mand for noget en anden har gjort.
Desuden er straffen helt ude i hampen strafmæssig i forhold til så meget andet.
Næste skud på stammen er vel at man skal konfisker huse og lejligheder hvis der sælges narko der fra.
ja, god ide.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Lintz » 23 aug 2021 17:35

Hangaard skrev:
23 aug 2021 13:58
Jeg syntes det er et dilemma, hvis men konfisker en bil, forde man straffer vidt forskelligt.
1. den ene dag køre en skrot klar bil 104km/t i byzone = bye bye bil (værdi 2200kr)
2. den næste dag kommer en (lad os sige) 5 millioner kr. bil og laver samme forseelse = bye bye bil (værdi 5mill kr.)
Der er ingen retfærdighed og loven straffer personer der er helt uden skyld
Det var da langt bedre at smide dem i fængsel xx antal måneder og så fordoble hvis det sker igen.

Når man låner en bil ud så forventer man jo låneren køre efter loven.
Kan ikke se man skal straffe 3 mand for noget en anden har gjort.
Desuden er straffen helt ude i hampen strafmæssig i forhold til så meget andet.
Næste skud på stammen er vel at man skal konfisker huse og lejligheder hvis der sælges narko der fra.
Jeg kan ikke helt forstå hvorfor at folk sådan kommer på barrikaderne nu når det kan dreje sig om en bil som bliver beslaglagt.

I færdselslovens § 133 a, stk. 2-6, er der fastsat bestemmelser om obligatorisk konfiskation i en række tilfælde.

Færdselslovens § 133 a, stk. 2 og 7-10, vedrører konfiskation af lille knallert. § 133 a, stk. 13, fastslår, at der skal ske konfiskation af en knallert, der er konstruktivt ændret, eller som er i en sådan ulovlig stand, at den kan overskride de fastsatte maksimale hastigheder.


Så konfiskation af et køretøj er altså ikke en ny ting, men nu er den udvidet til også at omhandle biler samt mc.

Er det fordi at nu er det pludselig folks status-symbol som holder i indkørslen på villavejen så alle kan se hvor dyr en bil man har råd til eller det er den lynhurtige Potens-forlænger som man risikerer at miste ?
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Bjarne Petersen
Stoker II
Stoker II
Indlæg: 54
Tilmeldt: 14 jan 2007 13:27
Mit fyr: Ikke udfyldt
Geografisk sted: Lolland
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 3 gange

Re: Vanvidskørsel (Afstemning)

Indlæg af Bjarne Petersen » 23 aug 2021 17:45

Hvordan når man har bilen på værksted eller til syn, er der nogen der har fået dem til at “skrive under på” at de overtager det fulde ansvar og dermed holder kunden skadesløs ?


Besvar