Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Er økologi dårligt for bæredygtigheden

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er økologi dårligt for bæredygtigheden

Indlæg af triumph » 31 mar 2021 09:24

cardude skrev:
30 mar 2021 21:58

Det er altsammen testet!!! . Det værste landmænd bruger idag er noget der hedder pyrotider det slemt for bierne men bliver forhåbentligt snart forbudt på eu niveau. Jeg bruger det kun ved konstateret behov og om natten hvor bierne ikke flyver. Ja jeg kører simpelthen kl 23-03 om natten med pyrotider.
Min far har bier.
I en uge efter der har været sprøjtet med nekotinider, så holder bierne op med at drikke.
Så bare at sprøjte om natten løser ikke problemet.
Sakset fra Wikipedia:
Det er i 2015 rapporteret at neonikotinoider i koncentrationer, som forekommer i sprøjtede områder, nedsætter humlebiers hjernefunktion, nedsætter formeringen og sænker kolonistørrelsen.[4]

Et nyt større studium antyder at den kommende “insekt-apokalypse” i USA skyldes, at landbrugsområderne er blevet 48 gange mere toksiske end de var for 25 år siden, primært p.gr.a. brugen af neonicotinoiderne.[5]


Brugeravatar
lamborg
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2672
Tilmeldt: 07 nov 2011 02:01
Mit fyr: woody 30kw. Opop 30 kw blackstar med V10
Areal: 587kvm + 80kvm Kld
Brændsel: forskellige typer
Fremviser gerne i postnummer: 7200
Dagligt forbrug: en hulen masse
Årligt forbrug: ca12-14 tons
Geografisk sted: Urup , Grindsted
Givet likes: 271 gange
Modtaget likes: 361 gange
Kontakt:

Re: Er økologi dårligt for bæredygtigheden

Indlæg af lamborg » 31 mar 2021 10:19

Måske kan et program om økologi der kommer i aften på DR1 afklare nogen af spørgsmålene.
Jeg går ikke op i økologi så jeg ved ikke noiget om hvilke stoffer der går i grundvandet osv osv .
Cardude : Hvis du nu kikker efter så vil du se at min lille historie om tissemanden var efterfulgt af en :-) og ikke videnskabelig bundet sammen med længden på forplantningsapperatet men det er da synd for de kommmende ungersvende at de risikere at høre den for mænd værste kommentar under selv akten " er den inde ??? " :-)
MVH
Claus
Fyrmester på lamborghus
"hvor høj dine trone end er vil du altid sidde på din egen røv"
30Kw scotte. opop 30kw blackstar. 500l pilletank. Magna 25-100. V10
16kw jordvarme og 7kvm solfanger til sommerdrift med samlet 500L VVB

cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Er økologi dårligt for bæredygtigheden

Indlæg af cardude » 31 mar 2021 13:59

triumph skrev:
31 mar 2021 09:24
Min far har bier.
I en uge efter der har været sprøjtet med nekotinider, så holder bierne op med at drikke.
Så bare at sprøjte om natten løser ikke problemet.
Sakset fra Wikipedia:
Det er i 2015 rapporteret at neonikotinoider i koncentrationer, som forekommer i sprøjtede områder, nedsætter humlebiers hjernefunktion, nedsætter formeringen og sænker kolonistørrelsen.[4]

Et nyt større studium antyder at den kommende “insekt-apokalypse” i USA skyldes, at landbrugsområderne er blevet 48 gange mere toksiske end de var for 25 år siden, primært p.gr.a. brugen af neonicotinoiderne.[5]
det tror jeg godt på! men man må så hellere ikke køre med nekotinider i eu mere !!!!! https://www.dn.dk/nyheder/eu-forbyder-bidraebergift/! det er bestemt ved lov.
men vi må køre med fx Lamdex som er et pyretroid.
Og konkurencen er hård og overskudet begrænset i landbruget, hvis jeg blot lader Glimmerbøsserne spise markerne og ikke sprøjter med pyretroider så er det unfair konkurence, når de andre gør noget ved det, og så koster det på bundlinjen for mig.

på lamdex står der:
Forbehold
Må ikke anvendes mod andre skadevoldere og ikke i højere doseringer end de i brugsanvisningen nævnte. Farligt for bier - for at beskytte bier og andre bestøvende insekter må dette produkt ikke anvendes i blomstrende afgrøder biernes flyvetid fra kl. 03 til kl. 21. Undgå forurening af vandmiljøet med produktet eller med beholdere, der har indeholdt produktet. Rens ikke sprøjteudstyr nær overfladevand (SP1). Opbevares utilgængeligt for børn (P102) Må ikke opbevares sammen med fødevarer, drikkevarer og foderstoffer.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Er økologi dårligt for bæredygtigheden

Indlæg af triumph » 31 mar 2021 15:10

Men sagen er jo bare den at danmak stemte imod et forbud, og efterfølgende har givet dispensationer til frøbejsning
https://nyheder.okologi.dk/politik-og-u ... dighederne

cardude
Stoker IV
Stoker IV
Indlæg: 100
Tilmeldt: 27 maj 2010 13:17
Mit fyr: Baxi Multiheat 4.0
Areal: 700 M2
Brændsel: Piller fra Danish Agro
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: ~18 ton
Givet likes: 5 gange
Modtaget likes: 7 gange

Re: Er økologi dårligt for bæredygtigheden

Indlæg af cardude » 31 mar 2021 16:38

triumph skrev:
31 mar 2021 15:10
Men sagen er jo bare den at danmak stemte imod et forbud, og efterfølgende har givet dispensationer til frøbejsning
https://nyheder.okologi.dk/politik-og-u ... dighederne
Det rigtigt men de mente jo også at det ikke betød noget for bierne at man bejsede frøene da det netop så kom i jorden sammen med frøene.
Jeg mener at huske at de er blevet klogere nu. Og at det åbenbart stadig havde en effekt.
Men det er altså stadig "mange" år siden at neonotiderne er blevet sprøjtet ud.


Besvar