Mærkelige ting i poser med træpiller

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Mettes
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 feb 2021 12:08
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Mærkelige ting i poser med træpiller

Indlæg af Mettes »

Hej forleden fandt jeg et stykke gummi ca 2 mm tykt i en pose med træpiller, se vedhæftede foto. Da jeg har haft flere uregelmæssigheder med mit pillefyr, har jeg vænnet mig til altid at kigge ned i siloen for at se om der skulle have sneget sig andet end træpiller ind i poserne jeg tømmer derned. Forrige vinter var der nogle hestebønner. Men dem jeg snakkede med, smeden og leverandøren, mente ikke det var risikabelt.

Jeg har selvfølgelig taget gummi stykket op af siloen. Min ingeniør-svoger mener ikke der kan være nogen risiko ved at der var sådan en ting i posen. Men med min husmor hjerne har jeg svært ved at forstå at det skulle være uden risiko, hvis jeg ikke havde set det stykke gummi. Jeg forestiller mig, det kunne have stoppet sneglen eller andre dele til. Jeg er med på at når det først ville være kommet ind i kammeret, hvor træpillerne brænder, ville der ikke nogen nogen problemer.

Er det almindeligt at finde sådan noget ? Hvis ikke det er almindeligt, hvad kan i så råde mig til ? På forhånd tak.

Det er agroline 8 mm, produceret for og købt gennem dlg.

Ps jeg prøvede at slå dette op i forum ‘ træpiller’, men kunne ikke. Ved ikke om dette er det rette forum.

Bedste hilsen Mette
Vedhæftede filer
IMG_20210202_114531.jpg

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Mærkelige ting i poser med træpiller

Indlæg af MichaelK »

Hejsa

Du skal klage til din leverandør, hvis du jævnligt finder andet end rent træ
i dine træpiller. I følge bekendtgørelsen må træpiller kun bestå af 100%
rent træ, uden bindemiddel og andre urenheder.

Træpillerne lageres i store dynger, der først senere pakkes i poser. Under
håndteringen af pillerne, kan det jo ske at der kommer urenheder med.
Jeg mener dog at sådanne urenheder, burde være opfanget i processen
med pakning af pillerne i poser.

De urenheder Du har beskrevet, vil højst sandsynligt ikke have nogen stor
betydning for fyret? Men altså, træpiller skal være af træ, og intet andet.


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Mettes
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 feb 2021 12:08
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: Mærkelige ting i poser med træpiller

Indlæg af Mettes »

Tak for svar. Det var tykkelsen som var 2mm, bredden det bredeste sted var 8 cm. Bare hvis jeg formulerede det uklart.

Jeg klager til leverandøren, de er ellers super søde, men de kan jo lade det gå videre.

Måske skal jeg lære at acceptere ikke at forstå hvordan et 8 cm bredt stykke kraftigt gummi ubesværet kan gå gennem snegl osv. Den første gang min snegl satte ud, troede smeden jeg havde puttet fugtige træpiller i og vi tømte sammen hele siloen for at konstatere at det havde jeg ikke. Han sagde også dengang jeg skulle være opmærksom på eventuelle småsten, for de kunne knække sneglen. Ja gummi er ikke hårdt som en sten, men fugtige træpiller er vel heller ikke hårde ?

Anyways, tak for svar :)
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Mærkelige ting i poser med træpiller

Indlæg af MichaelK »

Du formulerede det ganske fint icon_cheesygrin.gif :great:

Det er heller ikke til at forstå, hvordan det stykke gummi er endt i dine træpiller?
Det burde have være frasorteret i processen med pakning af poserne.
Nogle træpiller blive pakket direkte i poser på fabrikken. Her er risikoen for
urenheder meget lille. Andre transporteres i løsvægt med skib, eller lastbil. Her
ender de i store haller, hvorefter de pakkes i poser.
Her er risikoen for urenheder større, fordi transport og opbevaring i løs vægt, kan
gøre at der nemmere kommer urenheder til udefra?

Endelig et lille notat om fugtige træpiller. De er heller ikke som sådan stenhårde,
men de kan pakke i en hård klump om sneglen, så den ikke kan dreje rundt.

Den med småsten og knækket snegl stiller jeg mig lidt tvivlsom over for, men det
kunne da ske, og smeden havde måske erfaringer for at det kunne ske?



Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Mettes
Stoker I
Stoker I
3
Indlæg: 3
Tilmeldt: 02 feb 2021 12:08
Har takket: 1 gang
Blevet takket: 1 gang

Re: Mærkelige ting i poser med træpiller

Indlæg af Mettes »

Igen tak for svar og info. Jeg har jo googlet en del og en af søgningerne gav den helt utilsigtede info at nogle firmaer, som leverer til landbruget, også producerer f eks fodertrug af gummi. Måske kan det være forklaringen.

Mht sten og knækket snegl tror jeg ikke smeden kunne forstå min snegl kunne knække efter at have været brugt i kun 14 dage. Måske han bare tænkte højt. Jeg købte og fik installeret pillefyret i 2016. Og i påsken 2020 blev den søde smed så træt af at reparere min snegl at han uden regning gav mig en ny silo med ny snegl. For det var jo efter garantien var udløbet.

Men fordi der har været så mange udfordringer, er jeg meget opmærksom på dette. For jeg får ikke en ny snegl gratis, hvis der skulle være noget i poserne med træpiller, der kan skabe problemer. Og det ville jo heller ikke være rimeligt overfor smeden.

Ps bare hvis andre læser med. En af smedens medarbejdere fejede nogle træpiller op fra gulvet, da han havde lavet en reparation en af gangene. Ved et tilfælde fik jeg øje på, han havde tabt sin umbraco nøgle på gulvet og fejet den op sammen med træpillerne. Så umbraco nøglen lå i siloen. Phew godt jeg opdagede det. Det skriver jeg ikke for at hænge nogen ud. Mere hvis andre vil feje træpiller op fra et gulv i en kælder, hvor der måske ikke er særligt lyst.

Bedste hilsen Mette

Besvar