Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Glæden ved at have egen varmekilde? dyr fjernvarme igen,igen

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
pendec

Glæden ved at have egen varmekilde? dyr fjernvarme igen,igen

Indlæg af pendec » 18 jan 2021 13:46

Der raser en debat i regionen her ved Maribo og Sakskøbing, som synes at være tilbudt opvarmning fra Refa MSK til små 26.000 for et hus.

https://folketidende.dk/Guldborgsund/Sa ... kel/572616

Der tales ikke om størrelser på ejendomme, dog tror jeg ikke vi taler huse på 200-300m2 til 26.000, det er nok mindre og de 100-150m2?

Men vildt, og kan det ske at flere af disse personer hopper på alternative varmekilde, som Luft/varme kilde? Det er der nemlig accept for er en rimelig undskyldning for tilslutning til fjernvarme. Der er hvad jeg læste når Maribo begyndte at brede sig mod Søllested i regionen her i området.

Det lyder dog som de bruger meget på olie? "der foreløbig dagligt vil komme en tankvogn med 32.000 liter olie."?


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Glæden ved at have egen varmekilde? dyr fjernvarme igen,igen

Indlæg af Lintz » 18 jan 2021 15:37

pendec skrev:
18 jan 2021 13:46
Der raser en debat i regionen her ved Maribo og Sakskøbing, som synes at være tilbudt opvarmning fra Refa MSK til små 26.000 for et hus.

https://folketidende.dk/Guldborgsund/Sa ... kel/572616

Der tales ikke om størrelser på ejendomme, dog tror jeg ikke vi taler huse på 200-300m2 til 26.000, det er nok mindre og de 100-150m2?

Men vildt, og kan det ske at flere af disse personer hopper på alternative varmekilde, som Luft/varme kilde? Det er der nemlig accept for er en rimelig undskyldning for tilslutning til fjernvarme. Der er hvad jeg læste når Maribo begyndte at brede sig mod Søllested i regionen her i området.

Det lyder dog som de bruger meget på olie? "der foreløbig dagligt vil komme en tankvogn med 32.000 liter olie."?
- Og jeg læste lidt om igår at var det Roskilde der tilbød forløbelig 285 hustande gratis tilslutning (Besparelse ca 61.000) til fjernvarmen.
Dette nærmest som en konkurrent til regeringens anbefalinger om at skifte til f.eks varmepumpe.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

svanggaard
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1214
Tilmeldt: 08 aug 2013 00:34
Mit fyr: RTB 10kW/ATMOS DC18S/Morsø
Areal: 189+110VVB
Brændsel: Selvskovet brænde, træpiller og sol
Fremviser gerne i postnummer: 9830
Geografisk sted: Tæt på Hjørring
Givet likes: 147 gange
Modtaget likes: 282 gange

Re: Glæden ved at have egen varmekilde? dyr fjernvarme igen,igen

Indlæg af svanggaard » 18 jan 2021 20:07

Forbrændingen i Hjørring er havnet på KL's dødsliste. Hvis værket ryger, bliver det angiveligt dyrere at komme af med affald, og fjernvarmeforbrugerne får også en "snitter". Hvorvidt forbrugerne hidtil er sluppet for billigt vil jeg ikke kloge mig på, men det må være frustrerende at være svinebundet med tilslutningspligt og forblivelsespligt.

Man kan spare på strømmen og varmen, men de faste(stigende) omkostninger kan man nok ikke gøre alverden ved. Træk bukserne ned og stik måsen i vejret - så du er klar til at få et spark!

Samtidigt holder de store vindmøller stille det meste af tiden fordi afregningen for strømmen er for lav. Det var da langt smartere at strømmen blev brugt i nogle effektive individuelle eller kollektive varmepumpeanlæg (eller dypkogere for den sags skyld).

Systemet fungerer ikke - men de store virksomheder og det offentlige skal nok få regnedrengene til at bevise at de selv er åhh så grønne. Det er os, langt fra alfarvej, der er problemet. Vi har nem'li ikke hørt efter i skolen den dag vi skulle lære at green-washe.


Besvar