Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
calle

Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Indlæg af calle » 19 maj 2020 09:07

https://www.dr.dk/nyheder/viden/klima/n ... _mode=true

Læg mærke til Mai Villadsens udtalelse sidst i artiklen. Der kommer det frem, hvad det hele handler om: Du må godt forurene - bare du betaler. Og når vi så alle sammen skifter til solenergi, så kommer der til at mangle penge i kassen, men så indfører man vel forsyningssikkerhedsafgift på solskin. Hold kæft hvor er jeg træt af alle de klimatosser.

Calle :x


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Indlæg af Lintz » 19 maj 2020 10:38

Hvor mange kraft/varmeværker er det lige der er blevet bygget om til afbrænding af biomasse inden for de seneste år?
Værker som bidrager til varmepumper og el biler med deres "rene" strøm.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

From
Stoker X
Stoker X
Indlæg: 496
Tilmeldt: 17 jan 2007 14:07
Mit fyr: Woody 24kw ver 6.69+ Opop 418
Areal: 125 bolig+200 garage
Brændsel: Træpiller
Dagligt forbrug: 25 kg
Årligt forbrug: 7-8 ton
Geografisk sted: Gravlev
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 16 gange

Re: Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Indlæg af From » 19 maj 2020 10:56

Bare rolig. Det ender som sidste gang.

Først er alle enige om at afgifter er en virkelig god ide og så kommer artiklerne om at der også skal afgift på rafter til raftehegn og spejdernes byggerier, afgift på halm til heste og på flis til afdækning i haven - hvorefter alle får travlt med at sige, at det aldrig havde været meningen og "Forsyningsikkerhedsafgiften" bliver droppet igen.

pendec

Re: Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Indlæg af pendec » 19 maj 2020 11:00

From skrev:
19 maj 2020 10:56
Først er alle enige om at afgifter er en virkelig god ide og så kommer artiklerne om at der også skal afgift på rafter til raftehegn og spejdernes byggerier, afgift på halm til heste og på flis til afdækning i haven - hvorefter alle får travlt med at sige, at det aldrig havde været meningen og "Forsyningsikkerhedsafgiften" bliver droppet igen.
Det lyder som en plan, og måske lidt som affalds planerne som aldrig når at blive iværksat.. Der er masser af visioner men masser af modstand og mennesker som kan se ulemper.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Indlæg af triumph » 19 maj 2020 11:15

Jeg tror de har droppet afgiften, men prøver at lave en certification af om træet er bæredygtigt = Om der bliver plantet et træ for hvet træ der bliver fældet.
Sådan en certificering har man jo allerede på eksotisk træ fra regnskove, og den virker jo (Overhovedt ikke.......!)
Det bliver en masse administration, hvor F.eks Barlink der laver trægulve, og piller af overskudstræet, så skal have et stempel fra skovejeren på at de har plantet et nyt træ, for hvert træ de har fældet.
Men da det kun er en Dansk ordning, og dermed kun er noget danskerne kræver. Kan det jo godt være at Skovejeren har fældet 100.000 træer, og plantet 10.000. Så kan mine træpiller jo godt være mellem de 10.000 træer der er genplantet. Eller skovejeren betaler en anden for genplantning, der så registrere den samme skov som nyrejst i 5 andre registre.
Det kommer ALDRIG til at have nogen reel virkning, anden end træpillerne måske blivere dyrrere.
Forestil jer at Barlink skulle holde styr på savsmuld, fordi noget kommer fra cerificerede træ og andet fra ikke certificeret træ.


Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Indlæg af MichaelK » 19 maj 2020 12:33

Jeg er altså ret sikker på, at EU også har noget at skulle have sagt i denne problematik, for
afgifter kategoriserer EU jo som en teknisk handelshindring. Den slags er rent fy fy på de
bonede gulve i Bruxelles. Sådanne tiltag kan kun gennemføres, hvis de godkendes i
Europaparlamentet, og bliver gældende i hele unionen.

Den slags kan man selvsagt aldrig blive enige om, så derfor sker der ikke en skid!

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Indlæg af triumph » 19 maj 2020 17:19

MichaelK skrev:
19 maj 2020 12:33
Jeg er altså ret sikker på, at EU også har noget at skulle have sagt i denne problematik, for
afgifter kategoriserer EU jo som en teknisk handelshindring. Den slags er rent fy fy på de
bonede gulve i Bruxelles. Sådanne tiltag kan kun gennemføres, hvis de godkendes i
Europaparlamentet, og bliver gældende i hele unionen.

Den slags kan man selvsagt aldrig blive enige om, så derfor sker der ikke en skid!
Mig bekendt må man gerne lave en afgift på biobrændsel, men afgiften skal være forbrugsafhængig = Så er man over i at man skal tage stilling til om en balle halm er biobrændsel, eller strøelse. Og at man kan ryge i brummen for at fælde sit æbletræ, uden at betale afgift

Sagen er også den, at enormt mange kraftværker er gået over til flis, og mange af dem har fået garenti for at der ikke kommer afgift på flis før (Tror det var) 2032

john_madsen
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 216
Tilmeldt: 12 jul 2013 08:56
Mit fyr: scotte 16kw
Areal: 200
Brændsel: piller
Årligt forbrug: 12
Geografisk sted: struer
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 46 gange

Re: Skærpede krav og afgifter på træpiller.

Indlæg af john_madsen » 20 maj 2020 07:55

triumph skrev:
19 maj 2020 17:19
Sagen er også den, at enormt mange kraftværker er gået over til flis, og mange af dem har fået garenti for at der ikke kommer afgift på flis før (Tror det var) 2032
Det er nok de samme som gav os solcelleejere "garanti" for at ordningen forsatte uændret i 20år ;-)


Besvar