Status på fyringssæsonen.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
calle

Status på fyringssæsonen.

Indlæg af calle »

Så er der snart dømt sommerferie for Scottedyret. Bruger den kun til at varme vand og badeværelsesgulv. Hvis det her vejr fortsætter, slukker jeg nok om en uges tid og tænder elpatronen i vandvarmeren. Har brugt ca. en halv palle mindre end jeg plejer. Det har virkelig været gode 8 mm fra German Pellets i år. Min testkeramiktænder måtte skiftes. Skal have købt en ny, medmindre der er nogen, der skal have noget testet icon_cheesygrin.gif Det er iøvrigt det første driftstop jeg har haft i årevis. Det er kun anden gang, at askeskuffen skal tømmes i år, når jeg lige renser Scotten før den skal slappe af at_the_beach.gif

I brændeovnene har jeg kun brugt det halve af hvad jeg plejer. Vi har fyret med Pini Kay træbriketter for første gang. Dem køber jeg også næste gang. Det kan faktisk ikke svare sig for mig at lave brænde selv. Heller ikke selv om jeg fik træet. Det var jo langt fra hver gang, at det var bøg. Det er totalt luxus bare at hente en pakke briketter. Derfor overvejer jeg også at sælge min 12 tons vandretliggende Bell benzinflækker, men har ikke helt besluttet mig endnu. Man sælger jo heller ikke bare lige en kædesav - vel :shock:

Venlig hilsen Calle :)

pendec

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af pendec »

De lover desværre kun 12 grader de næste mange dage efter idag, og kolde nætter, så mon ikke der varmes lidt op i kedlen alligevel. Jeg kan ikke undvære min gulvvarme :) også selvom jeg kører på 31 grader i gulvet nu, og lider med 25 grader med så meget solskin i disse dage. Besparelsen er nok også 500kg tror jeg, første år med Barlinek.

Brændeovnen har ikke været tændt i flere år, skorstensfejer mener jeg burde blænde hullet til skorstensrør og spare 150kr :)

Men når det er sagt, så sagde vejrudsigten for nogle uger tilbage, intet om 17-18 grader disse dage men 8-10 grader, så måske er næste uges vejr lige så godt alligevel og fyret snart kan slukkes helt og som du også nævner kommer el patronen i spil.
Bri_Jac
Stoker XIV
Stoker XIV
13
Indlæg: 813
Tilmeldt: 02 jun 2010 10:36
Mit fyr: pt i lejet rækkehus med gasfyr :-(
Areal: 110
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Geografisk sted: Pedersborg, Sjælland
Har takket: 322 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af Bri_Jac »

@pendec jeg ville nu ikke blænde for brændeovnen, lige pludselig en dag, så får vi strømsvigt en kold vinterdag, og så vil du glæde dig over at du bare kan tænde op i brændeovnen og nyde varmen, og når naboerne så kommer forbi kan du jo invitere på en varm kop kaffe, der fint holder varmen ved stå på brændeovnen :-)
pendec

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af pendec »

Bri_Jac skrev: 08 apr 2020 12:35 @pendec jeg ville nu ikke blænde for brændeovnen, lige pludselig en dag, så får vi strømsvigt en kold vinterdag, og så vil du glæde dig over at du bare kan tænde op i brændeovnen og nyde varmen, og når naboerne så kommer forbi kan du jo invitere på en varm kop kaffe, der fint holder varmen ved stå på brændeovnen :-)
Enig, jeg har nu oversat den til den dag, jeg ikke har råd til træpiller ,så kan min ene rummeter brænde bruges til at starte med og el patronen kommer på arbejde, så der er mange grunde til den ikke er blændet, selvom jeg dog i en periode forsøgte at sælge men bud var alt for lave og så har jeg plads og den er ikke grim at se på, når den ser ny ud :)
Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
13
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 200 gange

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af Bigfoot »

her er der ikke det store at mærke af forskel fra andre år, medmindre jeg tænker årene med Baxien med ind.
Vi har brugt ca 4500kg denne sæson, skal dog lige siges, at det er ifølge forbrugsberegneren på scotten, og den er ikke særlig præcis. Men det reelle er vel omkring de 4000kg.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af Zarge »

Kan kun er hele års i Scotte, men 2019 står til 6300 kg, ny rekort, med +400 kg over sidste år...
Det skal nok passe,synes den har været sulten i år... Har kørt balinek power, hold da op der er meget smuld i! Fælden sorterer ca 1 to liters spand pr tank, voldsomt meget mere end jeg er vant til...
calle

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af calle »

Zarge skrev: 08 apr 2020 23:59 Kan kun er hele års i Scotte, men 2019 står til 6300 kg, ny rekort, med +400 kg over sidste år...
Det skal nok passe,synes den har været sulten i år... Har kørt balinek power, hold da op der er meget smuld i! Fælden sorterer ca 1 to liters spand pr tank, voldsomt meget mere end jeg er vant til...
Det er da ikke så´ vildt, eller er det ? Hvad plejer du at bruge ?

Venlig hilsen Calle
Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
15
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Har takket: 68 gange
Blevet takket: 96 gange

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af Zarge »

Næh,, det er det nok ikke, men som sagt er det det højeste årlige forbrug, så kombineret med at I andre vist har brugt mindre i år, så virker det lidt højt...😎
dannidines

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af dannidines »

God morgen i flokken,

Solfangerne har de sidste 2-3 uger fuldstændig overtaget varmtvandsproduktionen med enkelte dages undtagelse, og rumtermostaterne har lukket ned for fyret i det meste af døgnet, men det tænder stadig nogle dage om morgenen når vejret har været lidt råt og blæsende.

Status for fyringssæsonen 2019-2020 = ca 3400kg

Ligger inde for normal udsving i forbruget gennem årene (2900-3500kg)
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Status på fyringssæsonen.

Indlæg af Lintz »

Zarge skrev: 09 apr 2020 19:40 Næh,, det er det nok ikke, men som sagt er det det højeste årlige forbrug, så kombineret med at I andre vist har brugt mindre i år, så virker det lidt højt...😎
- Jeg har brugt 300 kg mere i ´19 end i ´18.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Besvar