Multifokale linser

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Multifokale linser

Indlæg af Lintz »

Første indregistrering dato for mit vedkommende siger Januar 1966, så det er nok ikke så mærkeligt hvis øjnene er begyndt at blive lidt slidte.

Må nok erkende at noget vedvarende brug af briller (eller andet) snart bliver dagligdag.

Har hørt lidt om Multifokale linser og tanken tiltaler mig lidt. Både med hensyn til mit arbejde og ved fritidsbrug.
Så personlige erfaringer vedrørende denne type linse søges.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
Flyball
Stoker XII
Stoker XII
14
Indlæg: 694
Tilmeldt: 11 aug 2009 19:00
Mit fyr: Panasonic luft/vand VP
Areal: 325 m2 + 70 m2
Brændsel: El
Fremviser gerne i postnummer: 4690
Dagligt forbrug: ???
Årligt forbrug: ???
Geografisk sted: Midtsjælland
Blevet takket: 25 gange

Re: Multifokale linser

Indlæg af Flyball »

Lintz skrev: 20 jan 2020 12:59 Første indregistrering dato for mit vedkommende siger Januar 1966, så det er nok ikke så mærkeligt hvis øjnene er begyndt at blive lidt slidte.

Må nok erkende at noget vedvarende brug af briller (eller andet) snart bliver dagligdag.

Har hørt lidt om Multifokale linser og tanken tiltaler mig lidt. Både med hensyn til mit arbejde og ved fritidsbrug.
Så personlige erfaringer vedrørende denne type linse søges.
Har du overvejet laseroperation som alternativ ?

Jeg har stort set samme dato på min registreringsattest og også nogle begyndende :shock: Jeg tænker dog kraftigt på mulighederne for laser vejen for at slippe for de permanente briller, det er allerede et issue med mine læsebriller


:great:
Everybody wants to go to heaven, but nobody wants to die !

Tidligere fyr: BAXI 1,5-350. Med IS og TS
Tidligere årsforbrug af træpiller (8mm): 8,5 tons
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Multifokale linser

Indlæg af Lintz »

Flyball skrev: 20 jan 2020 13:11 Har du overvejet laseroperation som alternativ ?
Alt skal vendes og overvejes. Der er også noget med at man kan skifte hornhinden. Men om alle muligheder kan bruges til mig og mit syn ved jeg ikke.
Mit syn skulle vist ligge på 0,75 på lang og 2.75 på kort.

Hvis jeg husker korrekt er det Pelle der har fået lavet laser.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Multifokale linser

Indlæg af pelle »

Hej

Jo, jeg fik multifokale linser. Det har jeg ikke fortrudt. Det er vel en to tre år siden nu. Dengang fortalte øjenlægen mig jeg også kunne vente et par år da der var en rivende udvikling igang inden for øjen kirugien. De linser man lavede blev bedre og bedre.
Jeg er nu godt tilfreds med det syn jeg har. Klarer mig uden briller. Hvis der er lys nok vel at mærke. Bliver der lidt dunkelt kan briller være nødvendig. Men, kun en +1.Jeg klarer mig nu fint med en lille lommelygte.. Men, det problem har øjenlægerne nu nok fået bedre styr på nu.
Men, det er en lille operation. 5 minutter pr øje. Det der godt kan afskrække nogle er at der laves et 2 mm snit i øjet og den gamle linse( den man er født med ) fjernes. Derpå placeres det nye linse, og operationen er færdig. Jeg har kun været glad for det. Har ingen gene. Dog kan jeg skele kanten af linsen ude i siden af synsfelten. Ligesom man kan se kanten af et par briller. Men, det vænner man sig hurtig til. Der kommer også noget haloe og lidt stjerne kasterlys fra modkørende. Det vænner man sig også til og det forsvinder. :)

Lige til dig Linz. Er du omfattet en sundhedsforsikring er der gode muligheder for de betaler.. Du er nok ved at få grå stær. Det er sygdom og det betaler forsikringen. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Multifokale linser

Indlæg af Lintz »

pelle skrev: 20 jan 2020 14:22 Hej

Jo, jeg fik multifokale linser. Det har jeg ikke fortrudt.
Hej Pelle. Tror vi snakker lidt forbi hinanden.
Når jeg mener multifokale linser så er det linser på dags/månedsbasis.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3400
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Multifokale linser

Indlæg af pelle »

Lintz skrev: 20 jan 2020 14:54 Hej Pelle. Tror vi snakker lidt forbi hinanden.
Når jeg mener multifokale linser så er det linser på dags/månedsbasis.
Det er bare i orden :)

Ja, man kan jo sige jeg har ind operede kontaktlinser.. :) Go held med det hele :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Multifokale linser

Indlæg af Lintz »

pelle skrev: 20 jan 2020 16:52 Det er bare i orden :)

Ja, man kan jo sige jeg har ind operede kontaktlinser.. :) Go held med det hele :great:
Men kan forstå du er godt tilfreds med det du har fået lavet. Og det kommer også til at indgå i overvejelserne 👍
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
calle

Re: Multifokale linser

Indlæg af calle »

Lintz skrev: 20 jan 2020 17:05 Men kan forstå du er godt tilfreds med det du har fået lavet. Og det kommer også til at indgå i overvejelserne 👍
Ja for pokker Lintzyboy. Jeg har fået lavet det samme som Pelle. Jeg er super glad for det. Der findes to forskellige udgaver. Multi til næsten 50 tusinde for 2 og mono for ca. 10 tusinde for 2. Jeg har mono betalt af det offentlige pga. grå stær. Ser 110 procent på højre øje og 100 procent på venstre. Bruger læsebriller ved computeren. Det er noget billigere i fx. Sverige.

Har tidligere brugt kontaktlinser. Det kom aldrig til at fungere for mig. Især fordi det var multifrokal.

Min søn bruger endagslinser. Dem er han mega glad for, og har brugt dem i rigtig mange år. Da jeg brugte kontaktlinser, kunne man ikke få multifrokal som endagslinser.

Laseroperationer er gammeldags - tror jeg.

Bedste hilsner fra Calle
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Multifokale linser

Indlæg af Lintz »

calle skrev: 20 jan 2020 19:40 Ja for pokker Lintzyboy. Jeg har fået lavet det samme som Pelle. Jeg er super glad for det. Der findes to forskellige udgaver. Multi til næsten 50 tusinde for 2 og mono for ca. 10 tusinde for 2. Jeg har mono betalt af det offentlige pga. grå stær. Ser 110 procent på højre øje og 100 procent på venstre. Bruger læsebriller ved computeren. Det er noget billigere i fx. Sverige.

Har tidligere brugt kontaktlinser. Det kom aldrig til at fungere for mig. Især fordi det var multifrokal.

Min søn bruger endagslinser. Dem er han mega glad for, og har brugt dem i rigtig mange år. Da jeg brugte kontaktlinser, kunne man ikke få multifrokal som endagslinser.

Laseroperationer er gammeldags - tror jeg.

Bedste hilsner fra Calle
Nu skal jeg lige have styr på nogle begreber her.

Overskriften hedder jo "Multifokale linser" fordi jeg spørger ind til kontaktlinser med glidende overgang.

Jeg kan så forstå at det også kan være en kunstig linse (som er multifokal) der bliver opereret ind i øjet - . Altså det som Pelle har fået foretaget og så har du det der hedder mono-linser indopereret ?

Så overskriften bør nok være "Multifokale kontaktlinser".
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
calle

Re: Multifokale linser

Indlæg af calle »

Lintz skrev: 20 jan 2020 19:49 Nu skal jeg lige have styr på nogle begreber her.

Overskriften hedder jo "Multifokale linser" fordi jeg spørger ind til kontaktlinser med glidende overgang.

Jeg kan så forstå at det også kan være en kunstig linse (som er multifokal) der bliver opereret ind i øjet - . Altså det som Pelle har fået foretaget og så har du det der hedder mono-linser indopereret ?

Så overskriften bør nok være "Multifokale kontaktlinser".
Ja, og du bør klart undersøge andre muligheder :)

Mvh Calle.

Besvar