Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Gammel katalysatorovn

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
calle

Gammel katalysatorovn

Indlæg af calle » 30 maj 2019 16:48

Jeg har en grå katalysatorovn af den slags man brugte i forsvaret. Påtænker at bruge den i mit fortelt eller i min båd. Er der nogen af jer der kender til sådan en ovn, eller måske ovenikøbet har en brugsmanual til den ? Hvor meget udluftning kræver sådan en fætter ? Lugter den ? Er den dyr i drift ? Er den brandfarlig eller på anden vis farlig ?

Venlig hilsen


Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Gammel katalysatorovn

Indlæg af Lintz » 30 maj 2019 17:09

calle skrev:
30 maj 2019 16:48
Jeg har en grå katalysatorovn af den slags man brugte i forsvaret. Påtænker at bruge den i mit fortelt eller i min båd. Er der nogen af jer der kender til sådan en ovn, eller måske ovenikøbet har en brugsmanual til den ? Hvor meget udluftning kræver sådan en fætter ? Lugter den ? Er den dyr i drift ? Er den brandfarlig eller på anden vis farlig ?

Venlig hilsen
Blev lidt nysgerrig og søgte lidt - Er det sådan en fætter du mener ?
9fc68b15-e2c4-47dd-be35-89cbcd6d239b_small.jpg
9fc68b15-e2c4-47dd-be35-89cbcd6d239b_small.jpg (15.05 KiB) Vist 2229 gange
Kender den ikke særligt godt men en hurtig søgning siger at den vist kan bruges med mange forskellige typer brædstof - Ergo vil nogle af dem lugte.

Til din nye fine dyre 10 meters campings-vugn og din 50 fod lystyacht var det så ikke bedre at købe noget nyt som fungerer - Er det fordi det skal være uden 220 v.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Gammel katalysatorovn

Indlæg af calle » 30 maj 2019 17:24

Lintz skrev:
30 maj 2019 17:09
Blev lidt nysgerrig og søgte lidt - Er det sådan en fætter du mener ?

9fc68b15-e2c4-47dd-be35-89cbcd6d239b_small.jpg

Kender den ikke særligt godt men en hurtig søgning siger at den vist kan bruges med mange forskellige typer brædstof - Ergo vil nogle af dem lugte.

Til din nye fine dyre 10 meters campings-vugn og din 50 fod lystyacht var det så ikke bedre at købe noget nyt som fungerer - Er det fordi det skal være uden 220 v.
Det er jo et stort fortelt, der sidder på vognen, så en varmeovn er næppe nok. Jeg har en zibro laser, der næsten ikke er brugt, men den kan næppe klare opgaven alene i ydersæsonen. Båden vil den være oplagt til, da der kun er 12 volt ombord, og katalysatoren fylder ikke ret meget.

Det er ikke den på billedet. Den er firkantet og aflang. Man kan kun anvende renset benzin på den.

calle

Re: Gammel katalysatorovn

Indlæg af calle » 30 maj 2019 17:31

OG Lintzyboy - må indrømme at jeg nok bidrog til en vildfarelse, da jeg omtalte badekarret som en båd. Det er faktisk kun en jolle med overdækning. Helt præcist en Crescent 535 Classic :oops:

Mvh

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Re: Gammel katalysatorovn

Indlæg af Lintz » 30 maj 2019 18:06

calle skrev:
30 maj 2019 17:24
Det er jo et stort fortelt, der sidder på vognen, så en varmeovn er næppe nok. Jeg har en zibro laser, der næsten ikke er brugt, men den kan næppe klare opgaven alene i ydersæsonen. Båden vil den være oplagt til, da der kun er 12 volt ombord, og katalysatoren fylder ikke ret meget.

Det er ikke den på billedet. Den er firkantet og aflang. Man kan kun anvende renset benzin på den.
Har du ikke termo loft til forteltet ? - Og i ydersæsonen kan man da vist på de fleste telte sætte skillevægge indvendigt så rummet bliver mindre.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.


calle

Re: Gammel katalysatorovn

Indlæg af calle » 30 maj 2019 18:11

Lintz skrev:
30 maj 2019 18:06
Har du ikke termo loft til forteltet ? - Og i ydersæsonen kan man da vist på de fleste telte sætte skillevægge indvendigt så rummet bliver mindre.
Har termotag. God ide med skillevæg :great:


Besvar