Forbrug lige pt i April ´19

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Forbrug lige pt i April ´19

Indlæg af Lintz »

Hej alle Stoker-frænder.

Er jeg den eneste der ikke kan registrerer det helt stor fald i varmeforbruget endnu. ( uanset hvilken varmeform man nu har)

Solen er pænt fremme men temperaturen og den østenvind trækker stadig tænder ud.

Der kan selvfølgelig være store forskelle fra hus til med hus blandt andet lys-indfald og f. eks store udestuer der kan være med til at varme huset op men ved os har vi skov, forholdsvis stort udhæng som sidder lavt så lysindfalt bliver knap så stort . Derudover ligger huset Nord/syd uden vinduer i gavl hvilket også gør at der ikke kommer så meget sol ind. Hvilket så er en fordel om sommeren .
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

calle

Re: Forbrug lige pt i April ´19

Indlæg af calle »

Lintz skrev: 14 apr 2019 10:39 Hej alle Stoker-frænder.

Er jeg den eneste der ikke kan registrerer det helt stor fald i varmeforbruget endnu. ( uanset hvilken varmeform man nu har)

Solen er pænt fremme men temperaturen og den østenvind trækker stadig tænder ud.

Der kan selvfølgelig være store forskelle fra hus til med hus blandt andet lys-indfald og f. eks store udestuer der kan være med til at varme huset op men ved os har vi skov, forholdsvis stort udhæng som sidder lavt så lysindfalt bliver knap så stort . Derudover ligger huset Nord/syd uden vinduer i gavl hvilket også gør at der ikke kommer så meget sol ind. Hvilket så er en fordel om sommeren .
Har været på "urstyring" siden midt marts. Dvs. at "den døde murer" kun rumsterer om natten. Om dagen varmes hytten op af brændeovnen og varmen fra udestuen. De tykke gulvfliser i badeværelset holder på varmen hele dagen, og 110 liter i Metroen er rigeligt til 2 voksne, hvor den ene af dem kun går i bad, når han får besked på det icon_cheesygrin.gif

Venlig hilsen
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
16
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Har takket: 334 gange
Blevet takket: 333 gange

Re: Forbrug lige pt i April ´19

Indlæg af MichaelK »

Det er lige før jeg tror jeg har brugt mindre i marts, end her i april. Samlet set har denne sæson dog været
meget billig. Jeg tror jeg kommer til at spare 500 kg, set i forhold til et "normalt" år.

Så Lintz har da helt ret i, at varmpumper og pille- og stokerfyr nok vil have samme forbrugskurve, men dog
ikke samme niveau i forbruget. Eksempelvis er denne sæson er et elendigt sammenligningsgrundlag for
Troldmands nye varmepumpe, kontra hans gamle pillefyr.

Er der ikke noget med graddage, som man kan regne på, som grundlag for at sammenligne et år med et andet?

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain
Fiffer
Stoker XI
Stoker XI
5
Indlæg: 514
Tilmeldt: 29 mar 2019 18:14
Mit fyr: Nbe 1016 kedel 10kw
Areal: 140
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6933
Dagligt forbrug: 6 kg
Årligt forbrug: 6
Har takket: 384 gange
Blevet takket: 108 gange

Re: Forbrug lige pt i April ´19

Indlæg af Fiffer »

Her på matriklen har vi haft et noget mindre forbrug end sidste år, tænker 10 procent mindre. Vinteren har været mild i år, næsten ingen frost herude vestpå, og heller ikke specielt blæsende.
10 kw nbe 1016 kedel,140 kvm hus, murer af Guds nåde.
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

Re: Forbrug lige pt i April ´19

Indlæg af John Skov Jensen »

I indeværende år har jeg siden nytår produceret 25.167 kwh med brændekedlen
I samme periode sidste år var det en smule mere, 25.662 Kwh
Den sidste måned har jeg produceret 3864 kwh mod 5.555 kwh samme periode sidste år
Sammenlignet de sidste to måneder er varmeproduktionen faldet fra 5034 kwh til 3864, så et fald på ca 25% den sidste måned

I indeværende år har min solfanger har produceret 1.456 kwh siden nytår
I samme periode sidste år var det en smule mindre, 930 kwh
Den sidste måned har jeg produceret 946 kwh mod 617 kwh samme periode sidste år. Men den større mængde sol medfører ikke bare øget solfanger produktion, men også den direkte opvarmning af huset pga lysindfald

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Forbrug lige pt i April ´19

Indlæg af Lintz »

John Skov Jensen skrev: 15 apr 2019 09:21 I indeværende år har jeg siden nytår produceret 25.167 kwh med brændekedlen
I samme periode sidste år var det en smule mere, 25.662 Kwh
Den sidste måned har jeg produceret 3864 kwh mod 5.555 kwh samme periode sidste år
Sammenlignet de sidste to måneder er varmeproduktionen faldet fra 5034 kwh til 3864, så et fald på ca 25% den sidste måned

I indeværende år har min solfanger har produceret 1.456 kwh siden nytår
I samme periode sidste år var det en smule mindre, 930 kwh
Den sidste måned har jeg produceret 946 kwh mod 617 kwh samme periode sidste år. Men den større mængde sol medfører ikke bare øget solfanger produktion, men også den direkte opvarmning af huset pga lysindfald
Hold da op - Der er styr på det :great:

Jeg kender kun mit forbrug af piller pr uge - Hvad solfangeren giver aner jeg ikke.
Men bare vi ikke fryser samt der er varmt vand så må det jo være ok. :lol:
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Jan-DK
Stoker II
Stoker II
5
Indlæg: 44
Tilmeldt: 13 jun 2018 19:06
Mit fyr: Black Star
Areal: 110
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4330
Årligt forbrug: 5
Blevet takket: 8 gange

Re: Forbrug lige pt i April ´19

Indlæg af Jan-DK »

Min solfanger er også sat til returen fra central varmen.
Der kan jeg tydelig se at den giver noget.
Lige nu er den oppe på 39 grader mod "normalt" 28 grader som den var inden jeg fik den på central varmen.
110 m2
Woody Blackstar 10KW
220 kg beholder.
Metro 110 L VVB 644C Fjernvarme
2 X gulvvarme + 4 radiator.
https://stokercloud.dk/v3/#/jandk/main-page
7,5 m solfanger.
300 L beholder.
Jeg er ikke doven. Jer er energi bevidst. icon_cheesygrin.gif

Besvar