Hvor er det nye i det.

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Lintz »

Troldmand. skrev: 19 mar 2019 08:34 Nej nej, vi sender det ferm med så stor hastighed, at der kun 1 til 2 grader i tab.
Man kan vel ikke sende mere vand/vand-damp frem end der skal bruges ved forbrugeren - Jo, men så skal det sendes retur igen i en sløjfe - hvilket også koster et eller andet sted.
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Hjemme teori »

Lintz skrev: 19 mar 2019 08:53 En spiral-fjeder ville gøre det samme - Men skal ikke sige at din løsning ville være lige så god som den omtalte.

Hvis man skal konveterer el som møllen producerer om til varmt vand og derefter til el igen må absolut havde et vist tab som ikke er nævnt i artiklen.
Måske rigtigt nok at der kun forsvinder 1 % i varmetab fra lagret men jeg syntes de "glemmer" lidt at fortælle hvad tabet er ved at konveterer fra el til varme og tilbage igen for at sende det til kraftværket / nettet.
El varmelegme har ikke noget energitab, kun i transmissionen.

Og når det skal retur til el er tabet spildvarme, som de vil bruge i fjernevarmen. El produktion fra damp, har vist en virkningsgrad på 42-45% på de allerbedste værker. Spildet vil de så bruge på fjernvarme.
Mvh. Sophus
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Hjemme teori »

Lintz skrev: 19 mar 2019 08:56 Man kan vel ikke sende mere vand/vand-damp frem end der skal bruges ved forbrugeren - Jo, men så skal det sendes retur igen i en sløjfe - hvilket også koster et eller andet sted.
Tabet er statisk da temperaturen er denne samme året rundt.
Så tabet er lille i procent om vinteren, men stor om sommeren når forbruget er lille.
Mvh. Sophus
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af pelle »

Lintz skrev: 19 mar 2019 08:53 En spiral-fjeder ville gøre det samme - Men skal ikke sige at din løsning ville være lige så god som den omtalte.

Hvis man skal konveterer el som møllen producerer om til varmt vand og derefter til el igen må absolut havde et vist tab som ikke er nævnt i artiklen.
Måske rigtigt nok at der kun forsvinder 1 % i varmetab fra lagret men jeg syntes de "glemmer" lidt at fortælle hvad tabet er ved at konveterer fra el til varme og tilbage igen for at sende det til kraftværket / nettet.
Lige akkurat Lintz.. Ligesom et gammelt ur. Den bliver også trukket op. :great:
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Hjemme teori »

pelle skrev: 19 mar 2019 08:23 Jeg syntes da det ville være smartere at man gravede et dybt hul ved hver vindmølle. I bunden af det hul skulle der være et tungt lod der blev hevet op når det rigtig blæste og når det er vindstille ville vægten af loddet synke til bunds i hullet og lave strøm. Jeg kan ikke forstå man ikke kommer i tanke om sådan noget i stedet for. Det er da ligetil.. Og der er ingen energitab. Der vil være et varmetab med deres løsning..
Det findes , danmark er bare for fladt.

Har man vandkraft og sø både ovenfor og nedfor turbinerene, kan man pumpe vandet retur og så udnytte det igen ved vindstille.
Mvh. Sophus

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
12
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Har takket: 1380 gange
Blevet takket: 796 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Lintz »

pelle skrev: 19 mar 2019 09:01 Lige akkurat Lintz.. Ligesom et gammelt ur. Den bliver også trukket op. :great:
Nu har jeg det. - En katapult/Blide spændes op med vindmøllen samt stenene bliver opvarmet til 600 grader. Når katapult er spændt op dumper stenen net i slyngen som så sender den i en bue til et vandbassin ved varmeværket. Dette vandbassin vil hermed blive opvarmet som de så kan bruge til produktion af el - Vil det virke :? :? :?
Katapult.jpg
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af pelle »

Troldmand. skrev: 19 mar 2019 08:42 Pelle var det ikke det de engang kaldte bølge energi?
Og folk med varmepumpe burde have den stående i et sort malet blik hus. Som nu i dag hvor der er let frost og høj sol, vil det sorte hus opvarme luften vpen skal bruge.
Du kan sætte nogle buer, i jorden, i haven. Over dem lægger du sort plastik. Så,du har en kanal VP kan suge igennem. I jorden under de buer sætter du kartofler. Jorden bliver hurtigt varmet op. og der kommer hurtigt gang i kartoflerne Årets første kartofler kan sælges for en formue. Så det er ren win win.. new24
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Hjemme teori »

Lintz skrev: 19 mar 2019 09:08 Nu har jeg det. - En katapult/Blide spændes op med vindmøllen samt stenene bliver opvarmet til 600 grader. Når katapult er spændt op dumper stenen net i slyngen som så sender den i en bue til et vandbassin ved varmeværket. Dette vandbassin vil hermed blive opvarmet som de så kan bruge til produktion af el - Vil det virke :? :? :?

Katapult.jpg
Da er alt for dyrt i diesel når stenene skal retur.
Mvh. Sophus
Centrifugal
Stoker IV
Stoker IV
5
Indlæg: 129
Tilmeldt: 16 jan 2019 18:16
Mit fyr: Se signatur
Har takket: 17 gange
Blevet takket: 25 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af Centrifugal »

De er godt nok geniale, men de har hugget ideen fra mig :-). Mine 70 m2 tung gulvarme - ca. 18 t. beton oplagrer varme fra varmepumpen produceret om dagen hvor temperaturen er højst og afgiver den igen om natten, hvor varmepumpen er slukket.
Pilleovn med vand Louisa, selvbygget masseovn, Baxi oliefyr, Bekasin brændeovn, Aduro 12 brændeovn, Morsø brændeovne, Fagerholdt pejs, IVT/Bosh luft/luft varmepumpe og Copmax luft/vand varmepumpe.
Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 370 gange

Re: Hvor er det nye i det.

Indlæg af pelle »

Lintz skrev: 19 mar 2019 09:08 Nu har jeg det. - En katapult/Blide spændes op med vindmøllen samt stenene bliver opvarmet til 600 grader. Når katapult er spændt op dumper stenen net i slyngen som så sender den i en bue til et vandbassin ved varmeværket. Dette vandbassin vil hermed blive opvarmet som de så kan bruge til produktion af el - Vil det virke :? :? :?

Katapult.jpg
Ja, det vil virke. Kan godt være stenene køles lidt undervejs. icon_cheesygrin.gif

Bare kom med nogle skøre ideer. Sådan en gang brainstorm er nu ikke helt dum :great: Måske sidder nogle der rent faktisk kan sætte noget i gang og kikker med og tænker. Jamen, det har vi da slet ikke tænkt på. Og hvis ikke der gør.. Jamen, så er det da sjovt. Vi, har jo kun det skæg, vi selv laver. :)
I Sønderborg har de vist lavet noget med en jordhøj. I jordhøjen er der en vandballon der fyldes når vindmøller kører derud af. Er der vindstille presses vandet ud, af vægten af det jord, ovenover og det går i gennem en turbine, der laver strøm.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.

Besvar