rotter

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: rotter

Indlæg af baggadap »

Nu kan jeg desværre ikke huske kilden - men har læst at gift ikke er ret effektivt til at bekæmpe rotterne med, og at det faktisk kan gøre problemet værre. Men det er nemt, derfor bruger kommunen det.
Det bedste skulle være fælder (klapfælder og elektriske) samt ikke-dovne katte :-)

Brugeravatar
pelle
Supporter
Supporter
16
Indlæg: 3402
Tilmeldt: 21 feb 2008 18:05
Mit fyr: vigas 25 gasogen 2x1200 l akku
Areal: 240
Brændsel: gran og fyr og sol
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Årligt forbrug: 3.5 tons træ pr. år
Geografisk sted: lidt syd for herning
Har takket: 297 gange
Blevet takket: 372 gange

Re: rotter

Indlæg af pelle »

Jeg ville blive fuldstændig sindsyg, hvis jeg fik rotter inden døre. Ville straks få sat en masse smækfælder op med nutella eller peanot butter i som madding.. Gift er no goo. Lømlerne lægger sig til at dø inden for og det stinker.
Solceller 7.6 kw anlæg. 40 x 190 watt. 42 gr. taghældning. 25 gr. mod vest fra stik syd. 2 stk 3 kw KLNE invertere.
V. pumpe Luft/luft . Panasonic. CS.HE9LKE/ CU.HE9LKE
Livet er ikke så fattigt på glæder, når bare man kommer de rigtige steder.
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: rotter

Indlæg af no100 »

Rotten er et klogt dyr og det gør at gift er en dårlig løsning, den går ikke hen og æder sig mæt et nyt sted den smager på varen og så går den, og hvis den ikke får det dårligt kommer den igen.

Jeg har gode erfaringer med smækfælder og luft tørret skinke, det skal være fælder af metal, dem med træbum duer ikke.
Sidste år klappede jeg 18 styk, og kun en kom fri af fælden og den var så ilde tilret at den også døde.
I år har jeg til dato 2 mus + 1 voksen og 5 unge rotter.

Er det dyrt i skinke, Nej det er kun det jeg skære fra der ikke er anvendeligt til menneskeføde og den samme klump kan side en måned eller mere uden at tage skade, rotterne når ikke at spise noget, icon_cheesygrin.gif det er snegle og andet kryb der af og til tømmer fælden. icon_frown.gif

Jeg har skruet mine fælder fast på et bræt fordi de klapper så hårdt at fælden bliver skæv, og de største rotter kan nå at træge rundt med fælden.
Hvis man har et sted hvor man kan fodre rovfugle kan man bruge rotterne der, det gør jeg, efter et stykke tid begynder rovfuglene at kikke forbi dagligt.

no100
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: rotter

Indlæg af kovas »

no100 skrev:Rotten er et klogt dyr og det gør at gift er en dårlig løsning, den går ikke hen og æder sig mæt et nyt sted den smager på varen og så går den, og hvis den ikke får det dårligt kommer den igen.

Jeg har gode erfaringer med smækfælder og luft tørret skinke, det skal være fælder af metal, dem med træbum duer ikke.
Sidste år klappede jeg 18 styk, og kun en kom fri af fælden og den var så ilde tilret at den også døde.
I år har jeg til dato 2 mus + 1 voksen og 5 unge rotter.

Er det dyrt i skinke, Nej det er kun det jeg skære fra der ikke er anvendeligt til menneskeføde og den samme klump kan side en måned eller mere uden at tage skade, rotterne når ikke at spise noget, icon_cheesygrin.gif det er snegle og andet kryb der af og til tømmer fælden. icon_frown.gif

Jeg har skruet mine fælder fast på et bræt fordi de klapper så hårdt at fælden bliver skæv, og de største rotter kan nå at træge rundt med fælden.
Hvis man har et sted hvor man kan fodre rovfugle kan man bruge rotterne der, det gør jeg, efter et stykke tid begynder rovfuglene at kikke forbi dagligt.

no100

God morgen nr 100.
Jeg købte en stor plastik fælde i tømmerhandlen. Den første rotte fik sig rykket fri efter at ha slæbt fælden ca 2m. Vi ringede til rottefængeren og han har lagt gift i en kasse, men det lader ikke til at de spiser af det.
Jeg er meget interesseret i at høre hvad for en fælde du bruger. evt link til salgssted.
Egentlig er det jo kommunens opgave det med rotter, men det her er et område hvor jeg godt vil betale lidt ekstra og hjælpe til.
Ps. Til dem som ikke ved det så må man aldrig røre rotter eller det som de evt har pisset på, med de bare hænder, pga risikoen for at få Weils syge.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
14
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Blevet takket: 13 gange

Re: rotter

Indlæg af lille_smed »

på loftet har jeg smæk fælder til at stå. det er sådan set det eneste sted jeg kan komme til at sætte noget op. eller er de steder som jeg ikke kan komme til. uden for bekæmper jeg dem med alt hvad jeg kan. de sidste 5 gang har rotterne være kloge nok til at smide jord på fælderne inden de spiser made :evil: :evil: :evil: n

salemander
Stoker XI
Stoker XI
14
Indlæg: 585
Tilmeldt: 25 dec 2009 21:51
Mit fyr: passat bioheat ogbiobrænder på fer kedel
Areal: 110+40m2 uiso garage
Brændsel: bio olie og træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8900
Dagligt forbrug: 15 kg
Årligt forbrug: 3000 kg
Geografisk sted: randers
Har takket: 4 gange
Blevet takket: 7 gange

Re: rotter

Indlæg af salemander »

et lille tip til rotte bekæmpelse hvor rotterne ikke vil tage giften.I stedet for rottegift så brug kølervæske blandet med kage krummer så dør de og der skal ikke meget til.Det er måske ikke lige efter bogen men det virker og er meget effektiv .Man skal bare lige huske at sætte det steder hvor at andre dyr ikke kommer til det.Jeg har selv et metal net jeg sætter hen over en dyb tallerken
har ekstra dele til passat bioheat på lager til låns hvis fyret strejker
Brugeravatar
no100
Stoker V
Stoker V
14
Indlæg: 191
Tilmeldt: 15 maj 2010 19:55
Mit fyr: 13 kw. scotte jordvarmepumbe
Areal: 150
Brændsel: el.
Årligt forbrug: ca. 7000kwh 3,5 cop
Geografisk sted: lolland falster
Blevet takket: 6 gange

Re: rotter

Indlæg af no100 »

Du har ret i at det er kommunens opgave, men en fælde koster under 30 kr. og det er mere effektivt. Dem jeg bruger er købt hos DLG. Men de kan købes mange steder, her er et link så du kan se den

Rottefælde smæk - Danish Agro Shop
Varenummer: 932700011 ..

Lille_smed: du må godt bruge fantasien, rotterne løber langs husvæggen, er der ikke fast underlag så lav det midlertidigt træplade – jernplade – fliser og så en plade på skrå op af vægen, mår fælden står der er det som en tryk hule for rotten new21 new21 og man kan sikre at andre dyr ikke kan komme til.
Hvis du ikke har materialer så køb et firkantet Aftrækskanaler, en 1/2m. koster 88,00 kr. og hvis du finder det hos genbrugs er det til at få i nakken.
Det med jorden på fælden viser bare hvor kloge de er.

no100. :)
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: rotter

Indlæg af kovas »

Godmorgen no100.
Tak for info, vil skaffe mig nogen snarest.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
baggadap
Stoker XII
Stoker XII
12
Indlæg: 701
Tilmeldt: 08 dec 2011 16:33
Mit fyr: Scotte 20Kw, Alcon6 20Kw kedel
Areal: 238
Brændsel: Træpiller, brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8920
Årligt forbrug: 5 tons
Geografisk sted: Ålum, Randers
Har takket: 9 gange
Blevet takket: 22 gange

Re: rotter

Indlæg af baggadap »

Rottemanden har også klapfælder af metal, i skal bare spørge, for de vil som sagt hellere bruge gift..
EJB
Stoker XI
Stoker XI
12
Indlæg: 592
Tilmeldt: 18 mar 2012 17:50
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 181
Brændsel: Højlund pillen
Fremviser gerne i postnummer: 5900
Geografisk sted: Langeland
Har takket: 2 gange
Blevet takket: 18 gange

Re: rotter

Indlæg af EJB »

kovas skrev:God morgen nr 100.
Jeg købte en stor plastik fælde i tømmerhandlen. Den første rotte fik sig rykket fri efter at ha slæbt fælden ca 2m. Vi ringede til rottefængeren og han har lagt gift i en kasse, men det lader ikke til at de spiser af det.
Jeg er meget interesseret i at høre hvad for en fælde du bruger. evt link til salgssted.
Egentlig er det jo kommunens opgave det med rotter, men det her er et område hvor jeg godt vil betale lidt ekstra og hjælpe til.
Ps. Til dem som ikke ved det så må man aldrig røre rotter eller det som de evt har pisset på, med de bare hænder, pga risikoen for at få Weils syge.
Lige en kommentar til dit PS.
Det er rigtigt at der er risiko for smitte ved kontakt med huden, men det fordre er der er rifter eller såkaldt "vaskekonehud".
Størst risiko er hvis man befinder sig i vand, hvor smitten findes (folk der renser åer eller lignende).
Mus og andre gnavere smitter også på samme måde som rotter.

Besvar