Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af MichaelK » 20 mar 2016 10:27

Jeg har heller aldrig fået en fartbøde, selvom jeg i 25 år har kørt for stærkt. :roll:

Pointen er naturligvis, at der lige blev diskuteret regler, og ikke den hastighed
hvormed man kan undslippe lovens lange arm!? icon_cheesygrin.gif


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain


pendec

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af pendec » 20 mar 2016 10:31

MichaelK skrev:Jeg har heller aldrig fået en fartbøde, selvom jeg i 25 år har kørt for stærkt. :roll:

Pointen er naturligvis, at der lige blev diskuteret regler, og ikke den hastighed
hvormed man kan undslippe lovens lange arm!? icon_cheesygrin.gif


Mvh.
Så AT arbejder bare ud fra; Hvad man ikke ser, har man ikke ondt af, for at holde emnet , og det kan være forkert, but who cares!

Du glemte så det vigtigste i det udsnit du tog:

Hvis borgeren/ejeren er til stede, skal du identificere dig og fortælle, at du vil gennemføre et tilsyn med arbejdsmiljøet. Hvis ejeren godkender dette, gennemfører du tilsynet.
Så ingen hjemme , ingen mulighed for at de kan bede dig om noget, og ingen kan sige du overtræder loven, og dermed sagt.. Ingen love er overtrådt for de kan ikke komme ind. Så tilbage til pointen.. Når du beder om noget, så får du også derefter..
(Læs du åbner aldrig, så de skal forklare hvordan de kom frem til noget, at du var igang med noget , da de ikke kan se, for andenhåndsvidneudsagn er som sagt ikke gældende på stedet) - Jeg tror min nabo bryder loven?? WTF???

Tilsyn med arbejde
Retten til adgang til et arbejdssted gælder kun, hvor du skal føre tilsyn med overholdelse af arbejdsmiljølovgivningen – dvs. hvor der udføres arbejde. Ved tilsyn i en privat bolig har du derfor kun ret til adgang til de dele af boligen, hvor der udføres arbejde.
Når jeg rengører min tagrende, så er det arbejde? Ikke som privat.

btw, du henviser ikke til en lov men interne instrukser og arbejds procedurer? Så mon ikke loven stadig kun gælder erhverv, da påstanden stadig ikke helt er dokumenteret i arbejdsmiljøloven.

dannidines

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af dannidines » 20 mar 2016 13:05

Forskellen her er, at du siger du har brugt loven men er sluppet fra det... skorstensfejeren er af den overbevisning, at han overholder brancheforeningsanvisning som er godkendt af AT = har ikke brugt nogen lov (pr. hans opfattelse)
MichaelK skrev:Jeg har heller aldrig fået en fartbøde, selvom jeg i 25 år har kørt for stærkt. :roll:

Pointen er naturligvis, at der lige blev diskuteret regler, og ikke den hastighed
hvormed man kan undslippe lovens lange arm!? icon_cheesygrin.gif


Mvh.

Brugeravatar
MichaelK
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4674
Tilmeldt: 20 okt 2007 03:15
Mit fyr: BioWin 100 Eksklusiv
Areal: ca. 300kvm.
Brændsel: Træpiller 6 mm.
Fremviser gerne i postnummer: 8410
Årligt forbrug: ca 5,5 t.
Geografisk sted: Feldballe-Djursland
Givet likes: 334 gange
Modtaget likes: 333 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af MichaelK » 20 mar 2016 15:36

dannidines skrev:Forskellen her er, at du siger du har brugt loven men er sluppet fra det... skorstensfejeren er af den overbevisning, at han overholder brancheforeningsanvisning som er godkendt af AT høre = har ikke brugt nogen lov (pr. hans opfattelse)
Nej, det var en reaktion på Pendec, der skrev at han ville være færdig, inden politiet nåede at ankomme.
Det er forskellen på intentioner og realiteterne jeg ville illustrerer med den metafor icon_cheesygrin.gif


Mvh.

»Jo mere Jeg lære om mennesker, jo mere elsker Jeg min hund«

Citat: Mark Twain

Brugeravatar
DBS
Stoker XI
Stoker XI
Indlæg: 546
Tilmeldt: 17 mar 2013 17:02
Mit fyr: 8Kw Scotte VP / 16Kw Scotte pillefyr
Areal: 218m2+36m2 kælder
Brændsel: 8mm
Årligt forbrug: 5,8ton
Geografisk sted: Silkeborg
Givet likes: 16 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af DBS » 20 mar 2016 17:29

Nu har AT også kameraer, og dem bruger de også, inden de kommer ind på området.

Erfarede det selv, under ombygning af hus, der var en murer og en tømrere der fik lidt påtale.


Alex fs
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 664
Tilmeldt: 18 okt 2013 21:18
Mit fyr: MGM comfort 15
Areal: 164
Brændsel: Træpiller + brændrn
Geografisk sted: Hjørring
Givet likes: 4 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af Alex fs » 20 mar 2016 20:58

Jeg har haft en sag mod AT, de havde billeder af mig oppe på tagryggen af laden.
Stod til en 25.000 i både.
I retten måtte de dog erkende at Hvad jeg foretager mig på min egen (erhvers) ejendom, er min hovedpine. Siden da har de holdt sig væk.
De bemærkede også min kværn, med åben remhjul og fladrem. Men igen så længe det er mig der bruger den, så det min pine.
Jeg lovede dog at pille stikket ud, så ingen kunne starte den ved et uheld.
Landmand og Jølrøv' af guds nåde

pendec

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af pendec » 20 mar 2016 20:58

Nu tror jeg så, vi kan lukke den omkring privat opgaver og AT her:

Selve Arbejdsmiljøloven: https://www.retsinformation.dk/forms/r0 ... ?id=133159
Og allerede i §2 finder man det vigtigste!!!
--- § 2. Loven omfatter arbejde for en arbejdsgiver.
Resten er undtagelser i loven men intet om private områder hvor man selv udfører en gerning, som kunne være varetaget af en i arbejde.


Her er citatet fra arbejdsmiljøloven, som også var i den arbejdsprocedure, og så er der undtagelsen i §76, stk.4 :great:
§ 76, Stk. 3. Arbejdstilsynets medarbejdere har uden retskendelse mod behørig legitimation til enhver tid adgang til offentlige og private arbejdssteder, jf. dog stk. 4, i det omfang, det er påkrævet, for at de kan varetage deres hverv. Politiet yder om fornødent bistand hertil. Nærmere regler om bistanden kan fastsættes af beskæftigelsesministeren efter forhandling med justitsministeren.

§ 76. Stk. 4.
Stk. 3 finder ikke anvendelse ved Arbejdstilsynets kontrol med arbejde af ikke-erhvervsmæssig karakter, der udføres af en person på eller i dennes private bolig, fritidsbolig, grund i tilknytning hertil, køretøj, fritidsfartøj eller andre løsøregenstande tilhørende husstanden.

Så har jeg citeret alt omkring arbedsmiljøloven korrekt, så kan vi som privat personer fortsætte med tagrenderne, helt uden at frygte , kamera'r, AT som står ved hækken eller andet, når vi gør det på eget område og som privat person.

Og Alex fs bekræfter mine informationer ;)

Brugeravatar
T-mek
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1654
Tilmeldt: 21 jul 2013 15:13
Mit fyr: Scotte 10kw, V.7, semi-rens, 160L VVB.
Areal: 160 + 60 i værksted
Brændsel: 8mm træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4990
Årligt forbrug: 5500 til 6000 kg.
Geografisk sted: 4990 Sakskøbing
Givet likes: 43 gange
Modtaget likes: 86 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af T-mek » 09 dec 2016 15:05

/ Christian

Har gerne lidt dele til NBE / Baxi + diverse pumper på hylden.

Brugeravatar
Brandsen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 3485
Tilmeldt: 21 okt 2009 23:02
Mit fyr: Baxi Multi Heat 2.5 + Scotte BS1016 Mini
Areal: 425 m2
Brændsel: Spildkorn - Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4300
Årligt forbrug: ca 10 tons
Geografisk sted: Holbæk
Givet likes: 1 gang
Modtaget likes: 136 gange

Re: Skorstensfejer dømt for at feje skorstene

Indlæg af Brandsen » 09 dec 2016 21:59

Halløj i forum,

Good catch T-Mek !
__________________________________________________________________
Med venlig hilsen, Brandsen
Baxi Multi Heat 2.5 med 600l tank, iltstyring, prom 1.08 ( Installeret Oktober 2005 )
Scotte BS Mini 10kw ( Installeret Juni 2013 )


Besvar