Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Forskelsbehandling

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
xkfc

Forskelsbehandling

Indlæg af xkfc » 04 feb 2016 13:15

Det er lidt underligt at tænke på at man ikke må sælge sit gamle pillefyr fordi at det ikke opfylder gældende krav... Hvad nu hvis det samme galdt biler, altså at man ikke måtte sælge gamle euro1 til euro5 bare fordi de nye i dag skal være euro6 :shock:
Mon de gamle biler ikke sviner mere end et 3 år gammelt pillefyr?


Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af Ulrik » 04 feb 2016 13:23

Jo, men det er stadig tilladt at køre i de gamle biler.
Derimod er det ikke tilladt at opstille et anlæg der ikke er godkendt efter nuværende standard.
MvH Ulrik©

xkfc

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af xkfc » 04 feb 2016 13:36

Ulrik skrev:Jo, men det er stadig tilladt at køre i de gamle biler.
Derimod er det ikke tilladt at opstille et anlæg der ikke er godkendt efter nuværende standard.
Det er jeg klar over, men jeg syntes ikke det giver mening at der er forskel.

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 11089
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Givet likes: 119 gange
Modtaget likes: 141 gange

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af Ulrik » 04 feb 2016 13:38

Nej, man kunne også sagtens argumentere for at gamle forurenende biller ikke kunne synes.
MvH Ulrik©

pendec

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af pendec » 04 feb 2016 17:13

Ulrik skrev:Nej, man kunne også sagtens argumentere for at gamle forurenende biller ikke kunne synes.
well,
synes med samme ejer er ok men de måtte ikke sælges igen, det er jo lidt som det gamle fyr må godt vedligeholdes og checkes ok af skorstensfejer men kan ikke sælges og bruges igen, sådan lidt mere politisk korrekt sagt.


kivi
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 289
Tilmeldt: 09 maj 2012 22:28
Mit fyr: Black Star 1016 16 kW
Areal: 160
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8300
Geografisk sted: Odder
Givet likes: 51 gange
Modtaget likes: 37 gange

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af kivi » 04 feb 2016 19:30

Det ville godt nok være noget af et indgreb, hvis man ikke kunne sælge sin brugte bil videre, bare fordi der er kommet nogle nye regler.

Vi behøver jo ikke en gang at snakke om ret gamle biler før det ville være aktuelt.

Desuden skal biler jo også synes med en miljøtest.

De fleste skifter vel først fyr når det gamle er udtjent og så risikere vi at få nogle gamle udtjente forurenede fyr sat op ved typer som låsby svendsen eller andre spekulanter.
Desuden bliver stoker/pillefyr jo ikke løbende miljøtestet ved service eller af fejer.
Mvh. Ole

pendec

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af pendec » 04 feb 2016 20:32

Sådan ser jeg også på bilen, og skorstensfejeren laver da også en "syn" på sagen når han renser skorsten og kommer forbi, det er da helt sikkert.
Så sammenligningen ligger tæt selvom bil syn og skorstensfejerens rengøring af skorsten nok ikke ligger tæt men så er pillefyrs ejere jo sluppet, hvis man fører forskelsbehandlingen ud i denne sammenhæng, for de slipper for det 4. og følgende 2 årige syn :)
Men vi kan så ikke sælge det gamle selvom det så kun var købt 1 måned før nye regler og solgt 2 måneder gammel efter regler træder i kraft. Bil ejerne kan sælge igen og igen, selv når den bliver antik ;)

Kruse
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 783
Tilmeldt: 12 apr 2010 21:14
Mit fyr: Fjernvarme
Areal: 230
Geografisk sted: tarm
Givet likes: 32 gange
Modtaget likes: 25 gange

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af Kruse » 04 feb 2016 21:42

Tror man skal være politiker for helt at forstå logikken.
Vis man stopper alt salg at brugte biler bliver det nok lidt bøvlet at blive genvalgt.
Så er det noget nemmere at forklare at man fjerner den "farlige" brændeovensrøg, at der så ryger nogle næsten nye pillefyr med i svinget gør ikke så meget, det er ikke der de mange stemmer ligger.
Livet er et spil, du ved du taber!
Hvordan vil du spille?

Brugeravatar
J-B
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1548
Tilmeldt: 27 feb 2012 10:28
Mit fyr: HS Tarm Woody 10kw V10 pt.
Areal: 85 Kvm
Brændsel: Varga træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Årligt forbrug: 3.222,4kg.
Geografisk sted: Thorup Mors
Givet likes: 50 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af J-B » 04 feb 2016 23:14

Vi kan da også vende den på en anden måde, Hvis du bygger til eller renoverer dit hus, så skal det overholde de nyeste isoleringskrav.
Hvad med alle de huse der ikke overholder det, skal de så skrottes eller renoveres til de krav før de må sælges?
Forskellen er at anlæg til opvarmning er en fast del af husets installationer, uanset om det er fjernvarme, gas, olie, el, sol eller biomasse, hvorimod en bil er beregnet til at være et transportmiddel, som der skal hente så mange afgiftskroner hjem til at finansere tilskud og dække underskud på offentlig transport, der ikke er særligt brugbart uden for København.

xkfc

Re: Forskelsbehandling

Indlæg af xkfc » 05 feb 2016 13:54

J-B skrev:Vi kan da også vende den på en anden måde, Hvis du bygger til eller renoverer dit hus, så skal det overholde de nyeste isoleringskrav.
Hvad med alle de huse der ikke overholder det, skal de så skrottes eller renoveres til de krav før de må sælges?
Fin sammenligning, og udbygger bare spørgsmålet.

Det kunne måske være mere gavnligt for miljøet at man måtte sælge det ældre brugte grej, dem der har penge nok ville så måske oftere udskifte, der hvor midlerne var små ville de nemmere kunne udskifte noget helt værdiløs gammel salamanderting eller oliefyr.
Summen kunne nemt være gavnlig for miljøet.

Det er jo helt det samme der sker med biler, dem der har penge nok køber ny, og sælger nyere brugt så dem med færre penge springer på den gamle, indtil en dag den skrottes.

Man må jo også gerne sælge sit hus med den energiklasse det nu engang har..

Reglen gælder åbenbart kun for opvarmning..


Besvar