Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Kloakering

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kloakering

Indlæg af Hjemme teori » 05 sep 2015 17:25

lamborg skrev:Hej Sophus.
Fik jeg også at vide men jeg har tjekket med GEV som de hedder i mit område og de har forsikret mig om at der aldrig vil komme offentligt kloakering på min lille vej . Jeg ligger på en lille vej mellem to små flækker der begge er kloakeret .
Men jeg blev noget chokket da han fortalte at man skulle betale en tilslutningsafgift for hver 1000 kvm der ikke var landbrugsjord !! Da jeg så fortale at jeg havde 15 X 1000 kvm trak han lidt i land og mente at jeg så nok kunne nøjes med 2 x tilslutning . Men det var hypotetisk snak oplyste han . De ville aldrig grave 3 km ned for at få 4 huse med på det offentlige.
Hej

Men i dette indlæg skrives der jo at han vil vælge mellem eget anlæg eller tilslutning til kloak de er ved at lægge ned.
Hvordan det er i den kommune, ved jeg ikke, men hos mig går den ikke. Her er der tilslutningspligt, uanset eget anlæg. Dog med de 10år jeg beskrev ovenfor. I sagen jeg beskrev var der vist faktisk tale om 2 påbud fra kommunen med 2 år mellemrum. Først rensning og siden tilslutning.

Hos mig tror jeg heller ikke der kommer kloak, da det på min vej, ville koste kommunen mindst 3 pumpebrønde for 3 huse, eller en eksterm lav bundkote, så kan de nøjes med 1 pumpebrønd.

Og til sidst kan tilslutningsprisen som du selv skriver om være helt skæv på erhverv da der her ikke er nogen fast pris, men enten på udgift eller areal.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Modtaget likes: 440 gange

Re: Kloakering

Indlæg af John Skov Jensen » 05 sep 2015 18:32

Jeg fik etableret nyt kloak system for nogle år siden. Der var bare en stor tank og en sivebrønd og det virkede ikke mere.
Snakkede med en lokal kloakmester som også udførte opgaven. Grundet høj grundvand niveau blev løsningen en 3 kammer septik tank tilkoblet et ca 3 m bredt og ca 20 meter langt nedsivningsområde. Grundet det høje grundsvands niveau blev løsningen et anlæg med pumpe og en 0,5m høj mile oven på nedsivningsområdet. I forhold til terræn ligger nedsivningsslangerne ikke særligt dybt. Og med en pumpe i 3 kammer tanken er der aldrig problemer med at kunne komme af med vandet.
En enkel og meget funktionel løsning. Har nu 5 år efter ikke kostet en bøjet femøre i vedligehold

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Kloakering

Indlæg af Landlyst » 05 sep 2015 19:23

Det med tilslutning til offentligt kloak skal man lige tolke rigtigt....
Hvis kommunen kommer med et PÅBUD om at forbedre renseklassen så SKAL det følges af et TILBUD!
Dette tilbud kan være tilkobling på et kloaksystem, men også være f.eks. et minirense anlæg (eller andet) som kommunen driver, men så skal man betale tilslutningsafgift og høj vandafledningsafgift.... Man kan så selv vælge at etablere et anlæg som opfylder kravet til renseklassen og selv drive det med en mindre vandafledningsafgift.
Hvis man så vælger at tage kommunens tilbud så er man også på offentligt kloak.... Og upåvirket hvis der senere kommer rørlagt kloak forbi... Men oftes vil disse påbud komme steder hvor der ikke kommer kloak i rørledning forbi...

Jeg vil så vidt det er muligt at lave nedsivning gøre dette.... Med pumpe og evt. sandmile.... Minirenseanlæg vil jeg kun bruge steder hvor der ikke er plads til eller mulighed for lov til nedsivning.

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kloakering

Indlæg af Hjemme teori » 05 sep 2015 19:38

Landlyst skrev:Det med tilslutning til offentligt kloak skal man lige tolke rigtigt....
Hvis kommunen kommer med et PÅBUD om at forbedre renseklassen så SKAL det følges af et TILBUD!
Dette tilbud kan være tilkobling på et kloaksystem, men også være f.eks. et minirense anlæg (eller andet) som kommunen driver, men så skal man betale tilslutningsafgift og høj vandafledningsafgift.... Man kan så selv vælge at etablere et anlæg som opfylder kravet til renseklassen og selv drive det med en mindre vandafledningsafgift.
Ja, men problemet her er jo at der skal kloakeres i området, altså ikke et påbud om at rense bedre, men derimod en kloakering. Og så er der, i hvert fald i min kommune tilslutnings pligt.
triumph skrev:Så er turen nået til mig.
Kommunen har bestemt at området skal kloakeres.
Som jeg har forstået har boliger i det åbne land, 2 mulighedder:
At blive tilsluttet det offentlige kloaknet. Eller lave noget selv.
Rensningskravet er SO.
Mvh. Sophus

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kloakering

Indlæg af Hjemme teori » 05 sep 2015 19:41

John Skov Jensen skrev:Jeg fik etableret nyt kloak system for nogle år siden. Der var bare en stor tank og en sivebrønd og det virkede ikke mere.
Snakkede med en lokal kloakmester som også udførte opgaven. Grundet høj grundvand niveau blev løsningen en 3 kammer septik tank tilkoblet et ca 3 m bredt og ca 20 meter langt nedsivningsområde. Grundet det høje grundsvands niveau blev løsningen et anlæg med pumpe og en 0,5m høj mile oven på nedsivningsområdet. I forhold til terræn ligger nedsivningsslangerne ikke særligt dybt. Og med en pumpe i 3 kammer tanken er der aldrig problemer med at kunne komme af med vandet.
En enkel og meget funktionel løsning. Har nu 5 år efter ikke kostet en bøjet femøre i vedligehold
Min kloak mand sagde da han lavede mit, at sive/gravitations anlæg, var på vej ud og det kun var et spørgsmål om tid før de blev forbudt.
Derfor er vores også et pumpe anlæg med 90 meter siveslanger (PE10 og ikke helt optimal jorbund). Det har virket upåklageligt i et år.
Mvh. Sophus


Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Modtaget likes: 17 gange

Re: Kloakering

Indlæg af kovas » 05 sep 2015 19:59

Hjemme teori skrev: Min kloak mand sagde da han lavede mit, at sive/gravitations anlæg, var på vej ud og det kun var et spørgsmål om tid før de blev forbudt.
Derfor er vores også et pumpe anlæg med 90 meter siveslanger (PE10 og ikke helt optimal jorbund). Det har virket upåklageligt i et år.
Hvader forskellen på sive/gravitations anlæg og så et pumpe anlæg? Bortset fra pumpen som flytter vandet derhen hvor det skal sive ned.
Vores pumpe/siveanlæg har også fungeret upåklageligt nu på 8år uden andre udgifter end tømning af trekammertank.
Det undre mig, at når man snakker om de andre anlæg så skal vandet vel stadig ledes væk. Det forsvinder jo ikke bare. Og det anlæg jeg beskrev i starten renser alle klasser og er den billigste løsning.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Givet likes: 29 gange
Modtaget likes: 233 gange

Re: Kloakering

Indlæg af Hjemme teori » 05 sep 2015 20:13

Et sive gravitations anlæg stopper nemmere til ved fejl på anlægget, som feks utilstrækkelig tømning. Eller hvis vandet stemmer op i jorden, stopper et gravitations anlæg også, hvorimod pumpe anlæg trykker det ud i strengen alligevel.

I teorien kan et pumpe anlæg også lægges på skrående terræn, med strenge i forskellige niveauer, men det vil de vist helst undgå, da rensningen bliver dårlige hvis en streng får for meget og en anden for lidt
Mvh. Sophus

Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Givet likes: 22 gange
Modtaget likes: 12 gange

Re: Kloakering

Indlæg af Landlyst » 05 sep 2015 20:16

kovas skrev: Hvader forskellen på sive/gravitations anlæg og så et pumpe anlæg? Bortset fra pumpen som flytter vandet derhen hvor det skal sive ned.
Vores pumpe/siveanlæg har også fungeret upåklageligt nu på 8år uden andre udgifter end tømning af trekammertank.
Det undre mig, at når man snakker om de andre anlæg så skal vandet vel stadig ledes væk. Det forsvinder jo ikke bare. Og det anlæg jeg beskrev i starten renser alle klasser og er den billigste løsning.
Pumpe anlæget virker lidt bedre da det fordeler vandet bedre over hele anlæget og så er det sådan set ligeglad med vandstanden uden for da det trykker vandet ud.... Og så er man jo ikke bundet af at skulle kunne finde fald uden at komme mere end ca 60cm ned med sivestrengene....

Carslen
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 271
Tilmeldt: 08 jan 2013 12:36
Mit fyr: Scotte 16kW
Areal: 122 + 150
Geografisk sted: MidtiSjælland
Givet likes: 8 gange
Modtaget likes: 19 gange

Re: Kloakering

Indlæg af Carslen » 05 sep 2015 20:35

Jeg fik sidste år lavet nedsivningsanlæg, hvor de, pga lerjord, gravede et relativt stor hul som blev fyldt med specialgrus osv. Det fylder ca 6x15x0,4m og ses ikke rigtigt. Det er lavet på en græsfold, så bonden skal bare køre udenom, når han er forbi og jeg må selv ud og slå det ned på selve anlægget.
Jeg fik sløjfet den gamle tank og lagt ny 3 kammer ned, pumpebrønd og de skulle grave på begge sider af huset for at få alt ned til tanken. I samme ombæring fik jeg lavet nye regnvandsledninger fra hus og lade, samt en ekstra sandfangsbrønd.
Samlet pris 75k inkl moms + et par omgange fyraftenspils.
Før dette skulle man huske at gå på tønden inden det blev styrtregn ellers kunne det ikke trække, da regnvand og overløb fra kloak løb i samme evigt tilstoppende rør. Så nu kan man lave stort i alt slags vejr icon_cheesygrin.gif
I teorien er der ikke forskel på teori og praksis.
I praksis er der.
http://stokercloud.dk/dev/carlsen.html

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5479
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 405 gange
Modtaget likes: 423 gange

Re: Kloakering

Indlæg af triumph » 05 sep 2015 21:59

John Skov Jensen skrev:Jeg fik etableret nyt kloak system for nogle år siden. Der var bare en stor tank og en sivebrønd og det virkede ikke mere.
Snakkede med en lokal kloakmester som også udførte opgaven. Grundet høj grundvand niveau blev løsningen en 3 kammer septik tank tilkoblet et ca 3 m bredt og ca 20 meter langt nedsivningsområde. Grundet det høje grundsvands niveau blev løsningen et anlæg med pumpe og en 0,5m høj mile oven på nedsivningsområdet. I forhold til terræn ligger nedsivningsslangerne ikke særligt dybt. Og med en pumpe i 3 kammer tanken er der aldrig problemer med at kunne komme af med vandet.
En enkel og meget funktionel løsning. Har nu 5 år efter ikke kostet en bøjet femøre i vedligehold
Jeg var bare nervøs for om det var nok med en ½ meter høj, høj. 2 huse, der ligger 4-5 meter højere end os har lavet høje der er 2-3 meter høje, og 4-5 meter brede i bunden. Og det har jeg ikke plads til, men hvis det kun er ½ meter, så kan jeg sagtens


Besvar