Kloakering

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Kloakering

Indlæg af triumph »

Så er turen nået til mig.
Kommunen har bestemt at området skal kloakeres.
Som jeg har forstået har boliger i det åbne land, 2 mulighedder:
At blive tilsluttet det offentlige kloaknet. Eller lave noget selv.
Rensningskravet er SO.

Det koster 36.000 at blive tilsluttet den offentlige forsyning.
Jeg har fået et tilbud på at sløjfe den den gamle trixtank, hvilket skal gøres når vi tilsluttes offentlig kloak: 20.000 kr
Aflednings afgiften bliver 50 kr/m3. Vi bruger 200-225 m3/år = 1000 kr/md
Altså: 56.000 for tilslutning, og 12.000 kr/år i drift.

Jeg har ikke forstand på kloakering, men har kigget på flg løsninger:

Nedsivning:
Vi bor i et vådt område, og om efteråret står der til tider blankt vand i haven, så det har jeg droppet.

Beplantet filteranlæg.
Det eneste sted der er plads, er ca. 200 meter fra den gamle trixtank, og regnvandsafledningen.
Området ligger ca 1½ meter lavere end ved trixtank.
Jeg har fået et tilbud, der går ud på at lave et beplantet filteranlæg på 20 m2, hvoraf ½ er nedsivning, så der ikke skal pumpes vand retur til regnvandsafledning. tilbudet lyder på 104.000 kr
Jeg er skepisk på om nedsivningsdelen kommer til at fungere. Jeg er også skeptisk til at 10 m2 beplantet anlæg er areal nok, når et "alm" anlæg er på 16 m2.
Jeg ved intet om beplantet filteranlæg, men har ladet mig fortælle at udgifterne er som følger:
Tømning af 3 kammertank: 800 kr, strøm 1200 kr. spuling af rør hver andet år 1200 = 2600 kr/år

Minirenseanlæg:
Dem ved jeg heller intet om.
Jeg har fået et tilbud på 85.000 kr. Jeg har ladet mig fortælle at driftomkostningerne er:
Tømning af 3 kammer tank: 800/år. kontrol af anlæg 1200 kr/år, støm 1600 kr/år. Totalt 3600 kr.
Jeg kan købe en 3 kammertank og et minirenseanlæg for 40.250 kr
Jeg syntes umidelbart at det er dyrt og betale 40.000 for installation (+ 5000 til stumper), men hvad ved jeg....
Er minirens den rette løsning, er de driftsikre, eller kommer der fejl.

Der er en ekstra krølle. Vi har en boende, nogen siger at hvis kommunen har registreret et lejemål på adressen, så vil der blive krævet et 10P minirens = 130.000 kr. En alm 3 kammer tank er kun beregnet til 150 m3/ år.
Årsagen til vores relativt store vandforbrug er dog hovedsageligt også at at vi har 70 stk fjerkræ, en stor have, og at ungerne går i svømmebassin.

Hvad gør en klog ?

Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

Re: Kloakering

Indlæg af kovas »

Hej triumph.

Vi fik lavet et nedsivningsanlæg for nogle år siden Da der blev taget jordbundsprøve viste det sig at jorden ikke var egnet eller mindre god. Kloak manden ville så udskifte en hel masse jord. Det ville jeg ikke. I stedet ansøgte jeg om at måtte lave et forhøjet anlæg således at sivestrengene faktisk bare stod 50cm nede (sivestrengene var bioblock fra exponet.) 2 strenge af 12m udskårne kasetter så strengen blev 12m x10cm i bredden og 50cm i dybden.De blev sat i 50x50cm kanaler omviklet med fiberdug og efterfyldt med ral. det jord som blev opgravet blev lagt ovenpå + noget mere som frostsikring. Jeg mener faktisk at man kan få lov til nærved at sætte sivestrengen oven på jorden . Så jeg ville undersøge de her beskrevne muligheder. Anlægget renser i alle tre renseklasser sop tror jeg det hedder. Vi gir 0,50kr i afledningsafgift /m3 600kr for tømning (tror jeg) af trekammertanken. en gang årligt. i runde tal kostede anlægget ude i jorden ca 45000.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Kloakering

Indlæg af bennylar »

Jeg fik for ca 5 år siden et mini rensningsanlæg, da vi ikke havde kloak herude på landet.
Jeg var så den eneste der havde afløb så vandet ku lande i en å, så kommunen valgte ikke at lægge en kloak da afstanden hertil var ca 850 meter..
efter at ha læst og snakket med en kloak mester, kom jeg frem til at betale for tilslutning til offentlig kloak, dengang ca 26000kr, da der lå et påbud kunne jeg vælge dette og gjorde det, selvom hende (skovlen) fra kommunen mente det var bedre at jeg selv stod for driften af anlægget. . Meen kloak mesteren havde frarådet mig dette og nu står kommunen så for driften. Grunden til han frarådede mig selv at stå for driften var at når der om feks 5 år blev lagt kloak forbi mig, ville jeg blive tvunget til at tilslutte mig den, (26000kr ca). Der skal lægge et påbud før man kan forlange at kommunen skal lægge det til prisen af offentlig kloak tilslutning, eller det var der den gang.

Men ved at lade kommunen drive anlægget og betale tilslutning (26000kr) skulle de stå for at lægge om hvis kloak kom... dvs. Hvis drr skal laves noget om i systemet rør i haven etc, så skal kommunen betale og efterlade min have som den var.. indtil soklen og har papir på dette..

jeg kan faktisk ikke mærke den store forskel i strømforbrug, strømmen skal jeg så betale, men mit forbrug steg ikke da jeg smed mit akvarie ud, så mit bruger ca 900 kr pr år, med 3 personer i husstanden. 3kammertank koster det samme som min gamle septiktank at få tømt, men hvor meget det lige er?

Service aftalen koster lige pt knap 3000kr for kommunen, jeg betaler ca 1600kr i afledning. . Så sparer en del der.. har egen boring og betaler så ikke for vand..

hos mig ku der ikke laves andet end mini rensningsanlæg, da min boring kom for tæt på evt biorensanlæg..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Kloakering

Indlæg af triumph »

bennylar skrev:Jeg fik for ca 5 år siden et mini rensningsanlæg, da vi ikke havde kloak herude på landet.
Jeg var så den eneste der havde afløb så vandet ku lande i en å, så kommunen valgte ikke at lægge en kloak da afstanden hertil var ca 850 meter..
efter at ha læst og snakket med en kloak mester, kom jeg frem til at betale for tilslutning til offentlig kloak, dengang ca 26000kr, da der lå et påbud kunne jeg vælge dette og gjorde det, selvom hende (skovlen) fra kommunen mente det var bedre at jeg selv stod for driften af anlægget. . Meen kloak mesteren havde frarådet mig dette og nu står kommunen så for driften. Grunden til han frarådede mig selv at stå for driften var at når der om feks 5 år blev lagt kloak forbi mig, ville jeg blive tvunget til at tilslutte mig den, (26000kr ca). Der skal lægge et påbud før man kan forlange at kommunen skal lægge det til prisen af offentlig kloak tilslutning, eller det var der den gang.

Men ved at lade kommunen drive anlægget og betale tilslutning (26000kr) skulle de stå for at lægge om hvis kloak kom... dvs. Hvis drr skal laves noget om i systemet rør i haven etc, så skal kommunen betale og efterlade min have som den var.. indtil soklen og har papir på dette..

jeg kan faktisk ikke mærke den store forskel i strømforbrug, strømmen skal jeg så betale, men mit forbrug steg ikke da jeg smed mit akvarie ud, så mit bruger ca 900 kr pr år, med 3 personer i husstanden. 3kammertank koster det samme som min gamle septiktank at få tømt, men hvor meget det lige er?

Service aftalen koster lige pt knap 3000kr for kommunen, jeg betaler ca 1600kr i afledning. . Så sparer en del der.. har egen boring og betaler så ikke for vand..

hos mig ku der ikke laves andet end mini rensningsanlæg, da min boring kom for tæt på evt biorensanlæg..
Jammen hvor driftsikkert er sådan et minirens, hvis det kan holdes under 5-6000 om året i driftomkostninger, er det vel en god forretning ?
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Kloakering

Indlæg af triumph »

bennylar skrev:Jeg fik for ca 5 år siden et mini rensningsanlæg, da vi ikke havde kloak herude på landet.
Jeg var så den eneste der havde afløb så vandet ku lande i en å, så kommunen valgte ikke at lægge en kloak da afstanden hertil var ca 850 meter..
efter at ha læst og snakket med en kloak mester, kom jeg frem til at betale for tilslutning til offentlig kloak, dengang ca 26000kr, da der lå et påbud kunne jeg vælge dette og gjorde det, selvom hende (skovlen) fra kommunen mente det var bedre at jeg selv stod for driften af anlægget. . Meen kloak mesteren havde frarådet mig dette og nu står kommunen så for driften. Grunden til han frarådede mig selv at stå for driften var at når der om feks 5 år blev lagt kloak forbi mig, ville jeg blive tvunget til at tilslutte mig den, (26000kr ca). Der skal lægge et påbud før man kan forlange at kommunen skal lægge det til prisen af offentlig kloak tilslutning, eller det var der den gang.

Men ved at lade kommunen drive anlægget og betale tilslutning (26000kr) skulle de stå for at lægge om hvis kloak kom... dvs. Hvis drr skal laves noget om i systemet rør i haven etc, så skal kommunen betale og efterlade min have som den var.. indtil soklen og har papir på dette..

jeg kan faktisk ikke mærke den store forskel i strømforbrug, strømmen skal jeg så betale, men mit forbrug steg ikke da jeg smed mit akvarie ud, så mit bruger ca 900 kr pr år, med 3 personer i husstanden. 3kammertank koster det samme som min gamle septiktank at få tømt, men hvor meget det lige er?

Service aftalen koster lige pt knap 3000kr for kommunen, jeg betaler ca 1600kr i afledning. . Så sparer en del der.. har egen boring og betaler så ikke for vand..

hos mig ku der ikke laves andet end mini rensningsanlæg, da min boring kom for tæt på evt biorensanlæg..
Naboerne (der boede i en anden kommune, inden kommune sammelægningen) blev pålagt at lave kloak, og lavede nedsivning. De har 30 meter lange, 2 meter høje, og 3 meter bredde høje, til at nedsive i (og de ligger ca. 2-3 meter højere end mig)
Hvis det er det jeg er ude i, så bliver det simpelthen for stort

bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Kloakering

Indlæg af bennylar »

Tja driftsikker, mit får lidt nyt i hvert år, det første år mener jeg der gik en pumpe til 5000 kr, andet år skiftede de alle slanger i anlægget, det pumper luft i de slanger.. sidste sommer gik der to dykpumper istykker en fredag aften og jeg ringede til kommunen og de sendte en elektriker ud som fandt ud af pumperne var istykker, hmm manden bestilte så lige slamsuger til at tømme tanken, det var vist dyrt for kommunen. . Mit er et kongsted men de hedder vist noget andet i dag. Men kan du få kommunen til at drive anlægget er det efter min mening drt billigste.. spørg dem og tjek hos en kloakmester..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
bennylar
Stoker XI
Stoker XI
9
Indlæg: 587
Tilmeldt: 09 dec 2014 19:11
Mit fyr: scotte 16kw 2004, v4.99
Areal: opvarmer 240kvm.
Brændsel: piller
Årligt forbrug: ca 5 ton.
Geografisk sted: sønderjylland
Har takket: 104 gange
Blevet takket: 42 gange

Re: Kloakering

Indlæg af bennylar »

Ja det er ikke let at bo på landet.. men som sagt få en kloakmester indover gerne en du eller en bekendt kender..
intet er umuligt for den der ikke skal lave det selv... spar på strømmen, kør en rigtig (4.2 td diesel) bil.. icon_cheesygrin.gif
triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
12
Indlæg: 5480
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Har takket: 405 gange
Blevet takket: 423 gange

Re: Kloakering

Indlæg af triumph »

nej det er sku lidt op af bakke, og bo på landet.
Vesterbro har lige fået 150 millioner i tilskud til byfornyelse, fordi der er mange lejlighedder med toilet på gangen. Det er samtidigt det område i danmark der har oplevet den største stigning i ejendomspriserne. Så de velhavere, Der jo er bekendt med at de har købt en lejlighed med bad på gangen. Kan sku da låne pengene i banken, hvis de ønsker forbedring.
Jeg kan ikke vælge om jeg ønsker at kloakere, og bor i et af de områder i danmark hvor huspriserne er faldet mest. Så jeg kan ikke låne i banken, og får ikke tilskud......
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Kloakering

Indlæg af Oldgaard »

triumph skrev: Jammen hvor driftsikkert er sådan et minirens, hvis det kan holdes under 5-6000 om året i driftomkostninger, er det vel en god forretning ?
Det kan det sagtens Triumph ;)
Husk at hvis du vælger biorensningsanlæg, så slipper i for vandafledningsafgift ( dog er der en meget lille grøn afgift i stedet for) og det er faktisk den dyre del af jeres vandregning!
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm
Brugeravatar
Oldgaard
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2525
Tilmeldt: 25 aug 2007 12:29
Mit fyr: Scotte 16kw Blackstar 1016 V7 :)
Areal: 250
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 4173
Dagligt forbrug: hmm aner der ikke
Årligt forbrug: nu må vi se ;)
Geografisk sted: Sorø
Har takket: 34 gange
Blevet takket: 27 gange
Kontakt:

Re: Kloakering

Indlæg af Oldgaard »

Oldgaard skrev: Det kan det sagtens Triumph ;)
Husk at hvis du vælger biorensningsanlæg, så slipper i for vandafledningsafgift ( dog er der en meget lille grøn afgift i stedet for) og det er faktisk den dyre del af jeres vandregning!
At kommunen skulle kunne kræve et anlæg på minst 10p har jeg aldrig hørt om, et alm bioanlæg passer til 5 personer, men det kan da undersøges ;)
og nej et større rens er ikke dobbelt så dyrt
hvis du vælger det rigtige bioanlæg, med serviceaftale ( som er påkrævet) så med mindre man er et svin med det man hælder i kloaken, så er det ikke jeres problem hvis tallene i prøverne ikke er inden for det tilladeligt, men firmaet ( i 20 år)
især det sidste var en af de væsenlige grunde til at vi i sin tid valgte biorens (Biokube)

Ved nedsivning, er der den lille hage, at der bagefter ikke må køre hvad der kaldes tunge maskiner ( F.eks. traktor) på det stykke hvor slangerne ligger
Som Aaen sagde : ok, det er osse bare for at have sagerne. hvis nu at der skulle komme en landmand op i mig

Bor du på Midtsjælland og står en aften og mangler fotoføler eller eltænder til scotte/woody så giv mig en pm

Besvar