Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
nemocharley

Re: Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Indlæg af nemocharley » 15 jul 2015 22:49

det officielle svar er jo aktionærene - men det ved du jo godt. - http://nyhederne.tv2.dk/nyheder/article ... u.html?rss

Spørgsmålet der skal svares på er hvem kontrollerer GS (at kapitallogikkerne følges slavisk under en kapitalistisk ideologi er jo sådan lidt selvklart - ikke at det fritager spilleren for ansvar bare fordi spillet nu engang spilles som det gør - der er jo ikke noget spil uden spillere)

Goldman Sachs har leveret flere direktører til skiftende regeringer:Henry Paulson – tidligere CEO blev finansminister under præsidenterne George W. Bush og Barack Obama. Robert Rubin – ligeledes tidligere topchef i Goldman Sachs blev finansminister i Bill Clintons regering. Joshua Bolten – også tidligere topchef, blev stabschef hos George W. Bush. Mario Draghi, formand for Den Europæiske Centralbank var topchef i Goldman Sachs fra 2002-2005. - den slags indfedtning er naturligvis problematisk, og i bund og grund magt-strukturelt dybt afslørende.

Hvem ejer verden: https://www.180grader.dk/Erhverv-og-fin ... jer-verden - nok en deprimerende realisering af omfanget af problemet.

og for at bryde bare som en spæd begyndelse kapitallogikkens tyranni med lidt humor
wm_2015-07-10_951866z.jpg


pejle
Stoker VII
Stoker VII
Indlæg: 288
Tilmeldt: 12 aug 2011 23:03
Mit fyr: Orlan Gasogen 40kw
Areal: 200 + 100
Brændsel: Primært briketter
Fremviser gerne i postnummer: 8722
Dagligt forbrug: 2-4 pakker
Årligt forbrug: 10 paller
Geografisk sted: Hedensted
Modtaget likes: 2 gange

Re: Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Indlæg af pejle » 16 jul 2015 08:00

Tror du virkelig på at du/I kan skabe et styreform hvor der ikke vil være en elite som sidder på magten, hvor bonde Jens eller Social Louise har lige stor magt som den gruppe af mennesker der sidder på Toppen. Husk at magt korruperer. Se så er det mere prisværdigt at det er til at gennemskue hvem og hvordan der har teten, end at man er blevet bildt på ærmet at vi alle er lige.
Pas på sarkasme og ironi kan være brugt.

nemocharley

Re: Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Indlæg af nemocharley » 16 jul 2015 08:38

En verden uden ideologi er nok ikke mulig. Men en verden som er 90% bedre end den vi skaber nu er mulig ifølge nogen - Jacques Fresco m.fl. - ham og andre siger jo også noget interessant om politik og styreformer.

Magt korrumperer ikke i et system hvor værdien ligger i social anerkendelse frem for berigelse - men det kræver self. gennemsigtighed og mere sunde mennesker end dem, der er nu. Inden du siger, at det er umuligt, så tænk lige på om evolution kun er noget som hører fortiden til?

Vi er ikke alle lige - vi er født forskellige. Men det har jo ikke noget at gøre med de undertrykkende strukturer vi fødes ind i nu. Fattigdom er strukturel vold, der er ingen reel social mobilitet i et system, hvor de rigeste 1% ejer over halvdelen af klodens værdier (og har tilsvarende mere magt). Målet er self. et samfund hvor alle uanset forskelle, får en reel mulighed for at udfolde deres unikke potentiale (det er i iøvrigt en meget gammel tanke/ideal).

En sidste ting. Jeg synes så småt, at jeg gentager mig selv lidt rigeligt. Jeg er ikke ude på at omvende eller overbevise dig eller andre, folk må tro hvad de nu engang vil - det gør jeg da heldigvis selv. Så jeg trækker mig fra den her diskussion, medmindre der dukker et spørgsmål eller et synspunkt op, som jeg finder interessant.

Tak for udvekslingen.

fryseren
Stoker IX
Stoker IX
Indlæg: 379
Tilmeldt: 28 jan 2010 10:01
Mit fyr: Gas og Brændeovn
Areal: 181
Brændsel: Gas og Brænde.....!
Årligt forbrug: 10 skrm + 500m3 Gas
Givet likes: 59 gange
Modtaget likes: 39 gange

Re: Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Indlæg af fryseren » 16 jul 2015 11:17

En snak om politik er altid godt :D :D :D

Omkring det med en styreform hvor magten ikke er centreret omkring en korrumperet elite,

>tja tanken er da nok så sød og super romantisk.
Men vi skal altså også huske at være realister.

Flere tusinde års historie er gået og der mangler stadigt bevis for at mennesker kan håndtere den slags.

nemocharley

Re: Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Indlæg af nemocharley » 19 jul 2015 09:21

Islændingene gik som bekendt i den modsatte retning, både ideologisk og i praksis - mindre neoliberalisme, adskillelse mellem den politiske sektor og finans-sektor, fokus på demokratiske værdier fremfor de kapital-ejernes interesser: https://www.youtube.com/watch?v=DDexDNn6vSM



nemocharley

Re: Først pisser de på os, bagefter siger de, at vi lugter

Indlæg af nemocharley » 29 jul 2015 10:10

og de her interviews - græske elite, off-shore spekulation, schweiziske banker - med mere - http://therealnews.com/t2/index.php?opt ... ival=14325


Besvar