Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Bopælspligt?

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Bopælspligt?

Indlæg af Flammen » 25 mar 2015 21:27

jeg bor inden for byskiltene, men det er stadig landzone. der er ingen bopælspligt her. lidt træls med de huse som dagligt står tomme. de har ikke haft nogen positiv effekt på boligpriserne her.
men thorsminde har en del huse der nu kun benyttes som fritidshuse. men der er også versterhav og fjord. det har desværre haft en negativ effekt på skole, købmand, og fjernvarmen. men boligpriserne er bedre der. så der er plusser og minuser ved det


Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Bopælspligt?

Indlæg af Zarge » 26 mar 2015 00:06

Tja om det er værre at husene står tomme store dele af året pga Flex, end hele året pga ubeboet...Tja... Samtidig må man vel formode de så også pludselig bli'r vedligeholdt...alt i alt ser jeg det da som positivt, uden ellers at ha forstand på den slags ;-)

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Bopælspligt?

Indlæg af Flammen » 26 mar 2015 06:59

du skal bare huske, at det på sigt rammer skolen og købmanden, så er det positive nok svært at få øje på

Brugeravatar
Zarge
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 4410
Tilmeldt: 19 okt 2008 15:15
Mit fyr: Scotte 16kw BS20 v10
Areal: 2*132m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 7500
Dagligt forbrug: ?
Årligt forbrug: plyf... nu ser vi...
Geografisk sted: Nær Sir ved Holstebro
Givet likes: 68 gange
Modtaget likes: 96 gange

Bopælspligt?

Indlæg af Zarge » 26 mar 2015 07:00

Ja, for beboerne i tomme huse går jo også i skole og til købmand eller?

Flammen
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1521
Tilmeldt: 02 feb 2012 02:07
Mit fyr: Woody 20kw 6.69 m. iltstyring og komp re
Areal: 170
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 6990
Geografisk sted: vestjylland, Ulfborg
Givet likes: 15 gange
Modtaget likes: 53 gange

Bopælspligt?

Indlæg af Flammen » 26 mar 2015 07:33

nu handler tråden om bopælspligt, og den sikre til dels at husene ikke står ubeboet


nemocharley

Bopælspligt?

Indlæg af nemocharley » 26 mar 2015 07:45

hvis man lader husene gå til flex eller sommerhussalg så vil det jo på sigt betyde landsbydød - det samme er tilfældet når tilpas mange huse ryger på tvang eller bare står tomme. Den smertegrænse der er for hvor mange tomme boliger en landsby kan holde til bør derfor matche den grænse/det antal huse som der kunne flexes på eller går til sommerhussalg.

Eller igen - der kunne tages et politisk ansvar og træffes nogle upopulære uegennyttige beslutninger.

levi

Bopælspligt?

Indlæg af levi » 26 mar 2015 08:32

nemocharley skrev:hvis man lader husene gå til flex eller sommerhussalg så vil det jo på sigt betyde landsbydød - det samme er tilfældet når tilpas mange huse ryger på tvang eller bare står tomme. Den smertegrænse der er for hvor mange tomme boliger en landsby kan holde til bør derfor matche den grænse/det antal huse som der kunne flexes på eller går til sommerhussalg.

Eller igen - der kunne tages et politisk ansvar og træffes nogle upopulære uegennyttige beslutninger.
Ja - men grunden til at man indfører denne flex-ordning forskellige steder i landet, - er jo NETOP fordi de små landsbyer i disse områder allerede er døde, - eller er tæt på at dø.......

Jeg bor selv i en død lille landsby på Sjælland - og mit hus er også usælgeligt, - men jeg vil da stadig håbe at denne ordning også når ud til os - hellere det, - end at husene bare stille og roligt forfalder og bliver ruiner....

Jeg er helt på linje med Zarge i denne tråd :great:

nemocharley

Bopælspligt?

Indlæg af nemocharley » 26 mar 2015 10:50

jeg så hellere at ruinerne blev revet ned, og at folk blev tilbudt den off. vurderingspris af staten for deres huse - så vi hurtigere og mere smertefrit kan affolke de områder der nu engang bliver affolket alligevel i den lange bevægelse fra land til by.

Dette skrives velvidende at jeg selv bor i et affolkningstruet område.

Brugeravatar
Lintz
Stoker Pro Engel
Stoker Pro Engel
Indlæg: 7985
Tilmeldt: 21 maj 2011 08:24
Givet likes: 1380 gange
Modtaget likes: 796 gange

Bopælspligt?

Indlæg af Lintz » 26 mar 2015 10:55

nemocharley skrev:der nu engang bliver affolket alligevel i den lange bevægelse fra land til by.
Og hvorfor sker det ???

Fordi folk vil - eller fordi der er en del politiker der siger at vi skal bevare landsbymilijørne, men som reelt modarbejder det.

Nedlæggelse af små skoler, indskrænkning af landbussen. osv. osv
accepterer det u-undgåelige, det kan du alligevel ikke gøre noget ved.

levi

Bopælspligt?

Indlæg af levi » 26 mar 2015 11:17

nemocharley skrev:jeg så hellere at ruinerne blev revet ned, og at folk blev tilbudt den off. vurderingspris af staten for deres huse - så vi hurtigere og mere smertefrit kan affolke de områder der nu engang bliver affolket alligevel i den lange bevægelse fra land til by.

Dette skrives velvidende at jeg selv bor i et affolkningstruet område.
Okay ?......... Dvs. du og jeg skal købe ruiner, - og jævne dem med jorden efterfølgende ?.........

Hvor højt ønsker du at vores skattetryk skal op ?, - 80 procent ?.......


Besvar