hvilken str. fjernvarme rør

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Brugeravatar
John Skov Jensen
Redaktør
Redaktør
15
Indlæg: 5003
Tilmeldt: 02 maj 2009 20:40
Mit fyr: Atmos DC40GD
Areal: sammenlagt 350 m2
Brændsel: Bøg
Fremviser gerne i postnummer: 8370
Geografisk sted: Ødum, 8370 Hadsten
Blevet takket: 440 gange

hvilken str. fjernvarme rør

Indlæg af John Skov Jensen »

levi skrev:
Et dobbeltrør er ikke isoleret bedre end et enkeltrør - forskellen ligger i at fremløb/retur ligger i samme isolering, - hvorfor returen optager en del af strålevarmen fra fremløbet = mindre tab :great:

Personligt foretrækker jeg helt klart enkeltrør - de er nemmere at arbejde med, - og giver en pænere installation, - de få promiller dobbeltrøret er bedre (fordi fremløb/retur ligger sammen) kan jeg godt undvære.
Arh, når nu varmetabet i løgstørrøret i en given installation er dobbelt så stor ved at benytte to enkelt rør, som ved at benytte et dobbelt rør grundet den dobbelte længde rør som pll påpeger, så kan man vel ikke sige at det er promiller til forskel :shock:
Og er det en installation hvor der altid er cirkulation, ja så tæller det hele jo med.
Her ved mig er der 60m mellem akkutank og hus hvilket vil svare til at lade en 60w pære være tændt hele døgnet, det er da immervæk et energispild jeg gerne ville undgå

kent a
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 603
Tilmeldt: 19 feb 2009 07:50
Mit fyr: Bio 18
Areal: 133m2.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7950
Dagligt forbrug: 25kg
Årligt forbrug: 6tons
Geografisk sted: Erslev på Mors
Blevet takket: 1 gang

hvilken str. fjernvarme rør

Indlæg af kent a »

Jeg har sådan en her til at ligge imellem stuehuset og værkstedet.

http://www.vvs1.dk/ror-og-fittings/prae ... o25mm.html

Jeg googlet det noget rundt og fandt en side fra island. Noget med at per mm i diameter rør er indvendig kan man opvarme 10m2 bolig, så jeg smed 25mm i jorden.
Som så er 20,4mm, så med den diameter ville jeg kunne opvarme 204m2 hus. Har planer om at udvide m2 lidt.
Jeg ved ikke om der er stor forskel på denne no name slange end en wawin eller andet mærke.
Men den var nemt at håndtere ind under soklen på begge bygninger.
Bio 18 med hjemme bygget snegl

Gratis oprativsystem www.ubuntudanmark.dk
Mit system PT.
viewtopic.php?f=19&t=6292
levi

hvilken str. fjernvarme rør

Indlæg af levi »

John Skov Jensen skrev:
Arh, når nu varmetabet i løgstørrøret i en given installation er dobbelt så stor ved at benytte to enkelt rør, som ved at benytte et dobbelt rør grundet den dobbelte længde rør som pll påpeger, så kan man vel ikke sige at det er promiller til forskel :shock:
Og er det en installation hvor der altid er cirkulation, ja så tæller det hele jo med.
Her ved mig er der 60m mellem akkutank og hus hvilket vil svare til at lade en 60w pære være tændt hele døgnet, det er da immervæk et energispild jeg gerne ville undgå
Spændende historie, men det er heldigvis de færreste der har så stor en grund som dig John, dine rør er længere end de fleste grunde er i dk icon_cheesygrin.gif

Jeg gentager også gerne - som jeg tidligere skrev, jo flere meter rør i en husstand - jo større konvektionstab.

Dog er konvektionstabet i præisolerede rør så lavt at det i 99 procent af alle relevante opgaver ikke giver en mærkbar udgift- hvorfor jeg igen anbefaler enkelt rør, medmindre man naturligvis har en grund & situation som du har!
Brugeravatar
BWJ
Stoker XVII
Stoker XVII
13
Indlæg: 3383
Tilmeldt: 05 jan 2011 20:03
Areal: 155
Brændsel: VP/ solvarme/ Solcelleanlæg 6460Wp
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0
Har takket: 201 gange
Blevet takket: 238 gange

hvilken str. fjernvarme rør

Indlæg af BWJ »

pll skrev:
Der må da være dobbelt så stort tab, da der skal bruges dobbelt så mange meter!, og tabet er lige stort pr m.
Præcis, -det er energimæssigt dobbelt så dyrt at bruge enkeltrør frem for twin. :great:
Hvorfor gøre det enkelt, når man med en smule omhu, kan gøre det hamrende indviklet.
Brugeravatar
kovas
Stoker XVI
Stoker XVI
12
Indlæg: 1749
Tilmeldt: 10 feb 2012 09:06
Mit fyr: Ekoheat 1500
Areal: 160+40
Brændsel: Polar Power 8mm
Dagligt forbrug: 22,19 dec 15
Årligt forbrug: 4992 år 2016
Geografisk sted: Løgstør
Blevet takket: 17 gange

hvilken str. fjernvarme rør

Indlæg af kovas »

pll skrev:Enig, ville gøre det samme. Det er jo heller ikke meget tab der er tale om.
Ved temperatur forskel på 50 grader er det 1,1W pr m.
Hej.

Hvis det er 1.1w /m ved en tempforskel på 50gr er der vel under det halve på returrøret 20gr-8 = 12gr. så mon ikke vi ender på ca 25til 30% extra på to enkeltrør.
Mange hilsner Kovas.

Nu med 4900w solceller på taget.Fronius 3,5kw inverter.
1. år produceret 4782kwh år 2014= 4657kwh, år 2015=4656kwh

Besvar