Skorstenstræk

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
B.T.
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 125
Tilmeldt: 04 jan 2007 22:57
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Sønder Jylland

Skorstenstræk

Indlæg af B.T. »

Hej

Jeg snakkede med en vvs mand i forige uge Han sagde at hvis man havde meget træk i skorstenen skulle man køre uden iltstyring.
Begrunnelsen var at når der kom et stort sug i sorstenen steg den målte o2% og styringen kørte en masse piller ind.
Er det noget i har hørt før eller er det en and?

Mvh Brian

Brugeravatar
thy
Supporter
Supporter
17
Indlæg: 10378
Tilmeldt: 09 dec 2006 17:17
Mit fyr: Baxi 1,5 350L
Areal: 190 +værksted 130
Brændsel: Estonia
Fremviser gerne i postnummer: 5560
Dagligt forbrug: ca 8-30
Årligt forbrug: ca 5-6
Geografisk sted: Frøbjerg (FYN)
Har takket: 101 gange
Blevet takket: 269 gange
Kontakt:

Re: Skorstenstræk

Indlæg af thy »

det er helt rigtig HVIS man har en kedel der er utæt....
hvis kedlen er tæt vil suget aller højest trække ekstra luft igennem blæsern, der samtidig vil gå ned i fart, og ja hvis o2 en bliver højer vil styringen give lidt mere piller ,men der er dog grænser for hvor meget den vil give, og det vil give højere kedeltemp og pausefyring til sidst...

har man der i mod ikke iltstyring og det stormer med højt træk til følge vil nogle anlæg give op på grund af for tynd blanding...

en trækstabilisator til 300kr og op ad kan sørge for et jævnt træk i næsten alt vejr...

det siges at over et år giver en korekt monteret trækstabilisator en besparelse på 5-8%

jeg fik monteret min sidste vinter og kunne se besparelse på ca 20% når det rigtig blæser
Mvh thy.... ps viser gerne Banditten frem hvis det sku være 402.gif
https://stokerlog.dk/public.php?userid= ... 96df9256b2
Flemming Illum Nielsen
byghaven
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 jan 2007 18:07
Mit fyr: Pillex 20
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca. 6000 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skorstenstræk

Indlæg af byghaven »

Hej.

Med hensyn til træk stabilisator er det en rigtig god måde at få ens træk til forbrændningen.

Men i BTV 32 står der at den skal være i fyrrummet og hvis der fyrres med fastbrændsel i samme kedel som stokeren må der ikke være en træk stabilisator fordi en fastbrændselkedel ikke må have en træk stabilisator i følge bygningsreglement.

Så kan det være en rigtig godt hvis man har en gammel 24x24 skorsten som er over 5 m at få en forring i da det er sådan at nar der fyrres ca. 1 kg brændsel af bliver der ca. 1 litter vand ved forbrændningen og hvis skorstenstempreturen er under ca. 70 grader i piben bliver dette vand i skorstenen, så hvis der bliver lavet en mindre lysning bliver der en støre røghastighed og tempreturen stiger i piben og vandet kommer op af skorstenen.

Hilsen Skorstensfejeren
Brugeravatar
Ole S.
Stoker XVI
Stoker XVI
17
Indlæg: 1876
Tilmeldt: 08 apr 2007 00:25
Mit fyr: Multi 22 på Viadrus
Areal: 105+40 uisolværksted
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: sæson 07-08 3460 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skorstenstræk

Indlæg af Ole S. »

Hej byghaven.

Har siddet og kigget lidt på btv og bygningsrelementet, kan altså ikke finde det omtalte ang. trækstabilisator og brændekedel. Men det er selvfølgelig rigtigt når du skriver det.

Det er bare undrer mig er, at min fejer vil godkende mit anlæg, når jeg har trækstabilisator monteret, og jeg kan fyre med brænde. Har også set det flere andre steder. Men måske bare fejerne der er flinke rundt omkring??
Med Venlig Hilsen Ole S.
Multi 22 på Viadrus kedel, Trækstabilisator
Røgvender over herd, plader midt i kedlen.
Timetæller, Vvb 140 l.
Ca 6 meter isokern, 25 m. præ isolerede pexrør
B.T.
Stoker IV
Stoker IV
17
Indlæg: 125
Tilmeldt: 04 jan 2007 22:57
Mit fyr: Twin Heat M20I
Areal: 150
Brændsel: Træpiller
Geografisk sted: Sønder Jylland

Re: Skorstenstræk

Indlæg af B.T. »

Hej

Min skorstenfejer har da oså godkendt det men min træk stablisator kan låses i lukket.
Men det er sjovt at producenten foreskriver at man skal mont en træk stablisator når fyret også kan fyrer med fastbrændsel.

Mvh Brian

byghaven
Stoker I
Stoker I
17
Indlæg: 17
Tilmeldt: 26 jan 2007 18:07
Mit fyr: Pillex 20
Areal: 180
Brændsel: Træpiller
Årligt forbrug: ca. 6000 kg
Geografisk sted: Nordjylland

Re: Skorstenstræk

Indlæg af byghaven »

Hej.

Hvis din træk stablisator kan låses er det ok, husk så lige at låse den i lukket tilstand når der bruges fastbrændsel (det er noget med kulilteforgiftning at gøre)

Hilsen Skorstensfejeren

Besvar