Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

Jagtregler !!!

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Jagtregler !!!

Indlæg af energi-kriger » 05 jan 2014 20:33

Muligvis skal jeg have mine skolepenge tilbage, men mon ikke den 150 meters jagt afstand der ref. til kan være et høringsforslag, som er udskudt endnu et år. Eller at forveksle med man normalt ikke må man tage ophold inden for 150 meter fra anden mands beboelse. Google søgning giver umidelbart intet brugbart om de "nye regler".

I øvrigt: Invasive arter må jages overalt, uden forudgående aftale med lodsejer. Hovsa, hvilket herligt paradoks,(ejendomsrettens ukrænkelighed) sagde nogen grundlovsstridigt..!
Kræver naturligvis at jægeren kan se forskel på ikke introducerede arter som f.eks. invasiv vildkat og Vildkat eller domesticeret tam kat. Men tager jægeren fejl, må Lintz faktisk anholde og afvæbne personen. Ja, det er noget være rod. 8)

Note.
Her i området plantes der pt. læhegn med noget der hedder Picea sitchensis også kaldet Sitka(gran). De ser endda ud til at vende med den rigtig side opad og så er de grønne. icon_cheesygrin.gif


Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Jagtregler !!!

Indlæg af Bjarke J » 06 jan 2014 00:00

energi-kriger skrev: I øvrigt: Invasive arter må jages overalt, uden forudgående aftale med lodsejer. Hovsa, hvilket herligt paradoks,(ejendomsrettens ukrænkelighed) sagde nogen grundlovsstridigt..!
Der er mange eksempler i dansk lovgivning på "overtrædelse" af ejendomsrettens ukrænkelighed. Færdsel er tilladt på braklagte eller høstede marker. Skove over en hvis størrelse må ikke lukkes for offentligheden. Strandarealer må ikke afspærres osv.
Jeg synes det er fint nok, omend nogle regler sikkert sagtens kunne ændres. Men overordnet set forhindrer det at rigmænd eller kapitalfonde opkøber f.eks. Rold Skov eller Silkeborgsøerne og spærrer hele lortet af.

newpas
Stoker XVI
Stoker XVI
Indlæg: 1713
Tilmeldt: 06 nov 2011 13:28
Mit fyr: MGM15 Årg 2007
Areal: 150+kælder
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 9870
Dagligt forbrug: For stort men kræves
Årligt forbrug: 510sæk/år=8T
Geografisk sted: Nordjylland/Hørmested
Givet likes: 35 gange
Modtaget likes: 13 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af newpas » 06 jan 2014 11:43

Jeg kan se at du har noget imod "rigmænd og kapitalfonde". Der er dog også eksempler på at netop disse kategorier kæber og åbner arealer for publikum!!

Bjarke J
Stoker V
Stoker V
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Jagtregler !!!

Indlæg af Bjarke J » 06 jan 2014 12:08

Jeg har ikke som sådan noget i mod rigmænd og kapitalfonde. Men det er der pengene er.
Hvad jeg har noget i mod er, når kapitalfonde opkøber vigtig infrastruktur, og der derfor ikke bliver foretaget langsigtede investeringer fordi fondes profithorisont ligger 5-10 år fremme.
Til gengæld er jeg ret stor fan af f.eks. Ree Park der næppe havde eksisteret i sin nuværende form, hvis ikke Karsten Ree havde kastet et par hundrede millioner efter projektet. Eller ham der har oprettet et fuglereservat mellem Kværkeby og Vigersted (uden for Ringsted), og dermed forhindre de lokale bønder i at dræne store vådområder.

Brugeravatar
mejeristen
Stoker XVII
Stoker XVII
Indlæg: 2675
Tilmeldt: 05 aug 2008 23:31
Mit fyr: BAXI Bonus 30 med 3400l akkutank
Areal: 196+25
Brændsel: Bøge brænde
Fremviser gerne i postnummer: 8450
Dagligt forbrug: ??
Årligt forbrug: 26 rm sæson 11-12
Geografisk sted: Hammel 8450
Givet likes: 12 gange
Modtaget likes: 9 gange

Jagtregler !!!

Indlæg af mejeristen » 06 jan 2014 19:12

Oldgaard skrev:Vil give dig helt ret i dine ord, dog både hører og ser jeg den modsatte opførsel af div. som kalder sig jægere :|
helt ærligt, så kan man helller ikke kalde det regulering af bestanden, når man ser/hører om en flok på 4-8 jægere som på en jagt har skudt 100+ fasaner på et par timer
Ja, eller når der står 12 "jægere" med haglgeværer rundt om den lokale mergelgrav om kranset af lidt træer og buske. og skyder ALT hvad der prøver på at stikke af!!! det er fandeme ikke hvad jeg kalder jagt, det er nedslagtning uden at give bare noget af vildtet en mikroskopisk chance for at stikke af.

selv samme jagt selskab har såmænd også præsteret at skyde et anskudt stykke råvildt 4 meter fra skel og dermed maks 35m. fra mit stuehus, og ovenikøbet var skudretningen parallel med skellet, havde der været et nysgerrigt barn der havde hørt dyret "skrige" havde det sgu ikke været sikkert at klaphatten KUN havde ramt dyret.

Siden hen kom det til at hedde at dyret var på kørt, sjovt nok så jeg dyret komme løbende ud fra omtalte nedlagte mergelgrav

Det er muligt at der er jægere der kan opføre sig efter reglerne, men dem jeg har mødt gennem tiderne har alle på et eller andet tidspunkt haft mere kløe i aftrækkerfingeren er rimeligt er :evil: :evil: :evil: :evil:
BAXI Bonus 30 + akku. tank som sikkert er Østjyllands bedst isolerede (30 cm under bunden, mellem 40 og 80 cm på siden samt 70 cm på toppen isoleringsmaterialet er flamingogranulat)


energi-kriger
Stoker VI
Stoker VI
Indlæg: 233
Tilmeldt: 10 sep 2013 06:08
Modtaget likes: 1 gang

Jagtregler !!!

Indlæg af energi-kriger » 06 jan 2014 22:22

Generaliseringer kan være vidunderlige at fremsætte, men de er ikke altid retfærdige.

Jagt kan vel deles op i tre kategorier. Erhvervsvirksomhed - Udbyttejagt (f.eks mejeristens mergelgravs eks.) -og den lille mands jagt udøven til gryden.

Det er min fornemmelse (her kalder vi dem hovedjægerne), at det drejer sig om de samme personer hver gang, der har kløe i aftrækker fingeren, i hvert fald i mit nærområde. Heldigvis er de i antal få, langt de fleste er mønsterjæger.

Endelig, er der jo muligheden for at slå jægerne, så at sige på deres egen hjemmebane. Enhver kan jo, alene eller sammen med ligesindede, leje eller købe sig et stykke jagt, og dyrke jagten eller lade være efter forgodtbefindende. Det afregnes efter markedsvilkår, og ses at virke for Fyglebeskyttelsesfonden, men mindre målestok kan jo også gøre det. Og som en sidegevinst, erhverver man samtidig retten til at færdes på arealet hele døgnet.

Note.
Jagt, drab, aflivning og slagtning er en fundamental evolutionær nødvendighed. Vi kan ikke nøjes med bare at dræbe planter. De er også svære at "konverserer" med end levende dyr.


Besvar