Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

To inspirerende artikler

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til


Brugeravatar
Lau
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 794
Tilmeldt: 16 sep 2007 16:39
Mit fyr: MGM Junior
Areal: 135 rimelig iso.
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6621
Årligt forbrug: 3600 kg
Geografisk sted: Vejen (",)
Givet likes: 23 gange
Modtaget likes: 14 gange

To inspirerende artikler

Indlæg af Lau » 28 dec 2013 21:41

At tænke sig, politiker og forbillede i en og samme person!

nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 28 dec 2013 22:32

ja det er helt uhørt på vores breddegrader - en politiker som rent faktisk tjener (uden at lefle) og respekterer befolkningen.

Brugeravatar
Klaus
Stoker XVIII
Stoker XVIII
Indlæg: 3772
Tilmeldt: 27 dec 2006 06:36
Mit fyr: MGM Comfort 15KW
Areal: 185kvm
Brændsel: De billigste træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 6900
Dagligt forbrug: 10-16kg
Årligt forbrug: Forventet 4 ton
Geografisk sted: Vestjylland ved siden af Ringkøbing fjord.
Givet likes: 3 gange
Modtaget likes: 2 gange

To inspirerende artikler

Indlæg af Klaus » 29 dec 2013 06:20

Den fattigste er den, der hele tiden har brug for rigtig meget for bare at leve..
Godt citat, hvad faen jagter vi afsted efter? Nyt hus, nye biler, nyt arbejde, gulvvarme shunte og dimsedutter til et pillefyr.
Hvad gør egenlig livet værd at leve? Dims og forbrug?
Eller?
Hvad prioiterer i?

nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2013 08:57

Det klassiske og lidt vandede svar er jo at det er jo et spørgsmål om det enkelte individs lyst og temperament. Jeg mener dog at det svar slet ikke forklarer hvorfor der er så mange supermaterialister i vesten. Eller hvorfor vi popper så mange lykkepiller eller smertemedicin. Vi er simpelthen født ind i et sygt system, derfor handler vi sygt - vi er hjernevasket til at tro at det ikke bare er normalt men også det rigtige at gøre. Jeg tror og håber på, at denne mentalitet langsomt er ved at ændres i de her årtier, hvor systemet langsomt er ved at brase sammen (eller vende på hovedet/tippe mod sydøst - jf- Brik-landenes eksplosive vækst).

Jeg selv sætter pris på en god bog og så kan jeg godt lide at arbejde med mennesker. Jeg er ikke den store praktiker, men jeg gør, hvad jeg kan, for at lære de ting jeg ejer at kende. Vi bor på en dobbeltgrund, og dyrker haven (igen kommer en bog ind i spillet - Seymore et eller andet er forfatterens navn, og så min biologi hustru - de bestemmer, hvad der skal ske derude og hvornår). Det grønt vi selv producerer bidrager væsentligt til husholdningen. Min hverdag er ret presset, da jeg skal passe et fuldtids studie og arbejde deltid ved siden af - det kan jeg ikke lide. Men det er vigtigt for mig at få den uddannelse, så der er ingen vej uden om. Heldigvis bor jeg billigt (skylder kun i huset), så jeg kan nøjes med 50 timers social-psykiatrisk arbejde om måneden i gennemsnit, så er de faste udgifter betalt.

Udover en hest og to terriers har vi ingen dyr. Jeg vil dog gerne have et hønsehold på et tidspunkt. Og en brændeovn til alt det rest-træ haven leverer årligt (men hvis jeg taler om mere varme herhjemme foreløbig, så er der en marginal chance for, at jeg bliver skudt)

"Jeg er søn af min egen historie". Fantastisk citat.


triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

To inspirerende artikler

Indlæg af triumph » 29 dec 2013 09:29

nemocharley skrev:ja det er helt uhørt på vores breddegrader - en politiker som rent faktisk tjener (uden at lefle) og respekterer befolkningen.
Ja, og en politiker der faktisk har en holdning, og tør ændre noget. Ikke bare administrere,
Det får mig til at tænke på Allan Olesens artikel, hvor han sagde at politikkere i dag var nogen personer der bare ville have magten, men ikke viste hvad de ville bruge den til.
Magten lå Ikke hos personer der godt ville ændre verden, havde en ide om at verden skulle i "den" retning". Og så søgte opbakning til at gøre det.

Uruguay´s president er en af de få der høre til den sidste slags

nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2013 09:36

ja - jeg tænkte også på det Allan Olsen sagde om magt og politikere, da jeg læste det om José Mujica :)

Flere af hans slags tak.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

To inspirerende artikler

Indlæg af triumph » 29 dec 2013 10:13

Klaus skrev:Den fattigste er den, der hele tiden har brug for rigtig meget for bare at leve..
Godt citat, hvad faen jagter vi afsted efter? Nyt hus, nye biler, nyt arbejde, gulvvarme shunte og dimsedutter til et pillefyr.
Hvad gør egenlig livet værd at leve? Dims og forbrug?
Eller?
Hvad prioiterer i?
Fedt citat !
Sagen er den at man både skal være modig og bevist for at vælge rigtig.
Hvis man har taget en uddannelse, vil man jo også gerne bruge den.
Nå man så har fået job, så går det mest spænderne job naturligvis til dem der yder mest.
Når man yder mest, så tager det tit rigtigt mange timer om ugen. Tilgændgæld er arbejdet spændende, og lønnen god.
Når lønnen er god, og fritiden sparsom. Så sætter man sig tit dyrt. i et nyere hus, og nyere bil. Der ikke kræver særligt meget vedligehold.

Og når man først sidder der, så er man fanget. Så er man nød til at blive ved med at tjene mange penge. (ihvertfald når man ligsom mig ikke kan sælge huset)
Og når man så finder ud af at man gerne vil have mere tid med sine børn, og at man skal arbejde 3 dage, for at få råd til at betale for 2 timer hos mekanikeren. Og at min ene bil koster 50.000 kr om året i rene udgifter (service, diesel, vægtafgift, forsikring osv) + 30.000 i værditab.
80.000, jeg skal tjene 160.000 for at betale.

Når man så syntes at det er sjovere og mere meningsfuldt at dyrke have, rep af egen bil og hus, samt have større selvbestemmelse over egen hverdag. Så giver det mindre mening at bruge 2 timer dagligt på transport.

Alternativet er at droppe jobbet, og finde noget mindre tidskrævende, og reducere de faste udgifter.
Problemet er (udover at jeg ikke kan sælge huset) at det nok er en temmelig definitiv beslutning, da det nok er svært at finde et job inden for faget, hvis man har været ude en 5-10 år.
Og tør man det ?

nemocharley

To inspirerende artikler

Indlæg af nemocharley » 29 dec 2013 10:53

triumph skrev:
Fedt citat !
Sagen er den at man både skal være modig og bevist for at vælge rigtig.
Hvis man har taget en uddannelse, vil man jo også gerne bruge den.
Nå man så har fået job, så går det mest spænderne job naturligvis til dem der yder mest.
Når man yder mest, så tager det tit rigtigt mange timer om ugen. Tilgændgæld er arbejdet spændende, og lønnen god.
Når lønnen er god, og fritiden sparsom. Så sætter man sig tit dyrt. i et nyere hus, og nyere bil. Der ikke kræver særligt meget vedligehold.

Og når man først sidder der, så er man fanget. Så er man nød til at blive ved med at tjene mange penge. (ihvertfald når man ligsom mig ikke kan sælge huset)
Og når man så finder ud af at man gerne vil have mere tid med sine børn, og at man skal arbejde 3 dage, for at få råd til at betale for 2 timer hos mekanikeren. Og at min ene bil koster 50.000 kr om året i rene udgifter (service, diesel, vægtafgift, forsikring osv) + 30.000 i værditab.
80.000, jeg skal tjene 160.000 for at betale.

Når man så syntes at det er sjovere og mere meningsfuldt at dyrke have, rep af egen bil og hus, samt have større selvbestemmelse over egen hverdag. Så giver det mindre mening at bruge 2 timer dagligt på transport.

Alternativet er at droppe jobbet, og finde noget mindre tidskrævende, og reducere de faste udgifter.
Problemet er (udover at jeg ikke kan sælge huset) at det nok er en temmelig definitiv beslutning, da det nok er svært at finde et job inden for faget, hvis man har været ude en 5-10 år.
Og tør man det ?
Ja det er virkelig svært hvis man skal foretage en fuldstændig kovending. Start i det det små, læg en langsigtet plan for hvordan de økonomiske udgifter kan begrænses. Og hav en fælles målsætning (her på matriklen var den aldrig gået, hvis vi ikke var to om at trække i samme retning). Vi kan ikke alle leve et gennemført liv som Steen Møller eller Bonderøven (selvom jeg har set billedet af ham i Mc-driven :) ). Men vi kan efterligne nogle elementer - energi, vand, spildevand, brugte biler, produktion af fødevarer etc.

Og så koster det bare at leve - det må vi indse.

Jeg var i de her tankebaner inden jeg fik købt hus - så der var jeg heldig. Men samlet set havde vi studielån og et dumt forbrugslån som det tog nogle få år at få ud af verden. Det var ret hårdt, men jeg er glad for vi gjorde det.

Husene heroppe er heller ikke til at komme af med uden store tab for de fleste. Så markedet er ret dødt: Det her fine hus vil de have lidt over en mil for - jeg ved de erhvervede sig det for ½ mil for 3½ år siden..... - det er ret tæt på hvor jeg bor: http://www.nybolig.dk/maegler/pages/pro ... pno=103360

Triumph - et råd herfra (ved godt du ikke bad om det) - få et samlet overblik og jeres økonomi, hav en målsætning, læg en plan og begynd udførelsen. Det vi gjorde her var at samle så meget gæld i kreditforeingen som vi kunne, samtidig med at vi lagde lånet om (da det var virkelig fordelagtigt - også her var vi lidt heldige - 2% fastforrentet over 15 år). Resten betalte vi af - ret hurtigt og smertefuldt - men efter en plan.

triumph
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5472
Tilmeldt: 02 aug 2011 21:08
Mit fyr: 24 kw black star semirens
Areal: 200
Brændsel: piller
Fremviser gerne i postnummer: 4261
Årligt forbrug: 7,2 tons
Geografisk sted: høve - skælskør
Givet likes: 403 gange
Modtaget likes: 421 gange

To inspirerende artikler

Indlæg af triumph » 29 dec 2013 11:08

nemocharley skrev:
Ja det er virkelig svært hvis man skal foretage en fuldstændig kovending. Start i det det små, læg en langsigtet plan for hvordan de økonomiske udgifter kan begrænses. Og hav en fælles målsætning (her på matriklen var den aldrig gået, hvis vi ikke var to om at trække i samme retning). Vi kan ikke alle leve et gennemført liv som Steen Møller eller Bonderøven (selvom jeg har set billedet af ham i Mc-driven :) ). Men vi kan efterligne nogle elementer - energi, vand, spildevand, brugte biler, produktion af fødevarer etc.

Og så koster det bare at leve - det må vi indse.

Jeg var i de her tankebaner inden jeg fik købt hus - så der var jeg heldig. Men samlet set havde vi studielån og et dumt forbrugslån som det tog nogle få år at få ud af verden. Det var ret hårdt, men jeg er glad for vi gjorde det.

Husene heroppe er heller ikke til at komme af med uden store tab for de fleste. Så markedet er ret dødt: Det her fine hus vil de have lidt over en mil for - jeg ved de erhvervede sig det for ½ mil for 3½ år siden..... - det er ret tæt på hvor jeg bor: http://www.nybolig.dk/maegler/pages/pro ... pno=103360

Triumph - et råd herfra (ved godt du ikke bad om det) - få et samlet overblik og jeres økonomi, hav en målsætning, læg en plan og begynd udførelsen. Det vi gjorde her var at samle så meget gæld i kreditforeingen som vi kunne, samtidig med at vi lagde lånet om (da det var virkelig fordelagtigt - også her var vi lidt heldige - 2% fastforrentet over 15 år). Resten betalte vi af - ret hurtigt og smertefuldt - men efter en plan.
Jeg syntes at vi har overblik over økonomien (overblik er ikke det samme som der er styr på den.... icon_cheesygrin.gif )
Vi købte huset i 2006 for 1,75 mill, og lånte 200.000 ekstra til nyt badeværelse + pillefyr og solvarme.
Kreditforeningen sagde at når arbejdet var færdigt, ville huset være 2 mill værd.
Da arbejdet var færdigt sagde de at huset nu var 1,6 mil værd, pga faldende priser.
De 350.000 måtte vi så låne på et forbrugslån på 10%.
I dag er huset max 1 mill værd.
Nu vil jeg gerne blive boende, så det er ikke det der er problemet. Men der er behov for nyt tag, der skal kloakeres, + meget andet. Og det med at få realkreditlån til det, er helt umuligt.
I øvrit et fedt hus, man kan også få noget lignende næsten ligeså billigt her. Problemet er bare at jeg skal give en mill. for at komme af med mit eget hus


Besvar