Leje/køb af jord

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Hjemme teori
Stoker XVII
Stoker XVII
16
Indlæg: 2518
Tilmeldt: 28 feb 2008 23:46
Mit fyr: 16kW OPOP20 V.7 /Atmos 25GD+1800L Akku
Areal: 154m2
Brændsel: Brænde, sol , træpiller
Årligt forbrug: 5,5 t pill
Geografisk sted: 4295, Stenlille
Har takket: 29 gange
Blevet takket: 233 gange

Leje/køb af jord

Indlæg af Hjemme teori »

Bubbii skrev:Det er også derfor jeg skriver sattelit, men kunne tænkes der var nogle træer til at "ly" :great:

Nååååeeee den fangede jeg så ikke, altså at du skrev sattelit fordi de bruger luftfoto icon_cheesygrin.gif
Mvh. Sophus

Bent-Ole
Stoker I
Stoker I
13
Indlæg: 23
Tilmeldt: 22 okt 2010 12:07
Mit fyr: Salamander C plus EL på 1. etage
Areal: 280 m2
Brændsel: Brænde + EL
Fremviser gerne i postnummer: 4684
Årligt forbrug: 45 m3 i 2010
Geografisk sted: Dysted øst for Næstved
Kontakt:

Leje/køb af jord

Indlæg af Bent-Ole »

Hej med jer.

Jeg er landmand på Sydsjælland.

Når man køber jord kommer der hurtigt mange omkostninger til landmåler for opmåling af areal, til advokat for skødeskrivning samt tinglysningsafgift til staten. Bank og Kreditforening tager sikker også et gebyr for at ophæve pant på det stykke jord som sælges.

Jorden i "små" handler bliver hurtig meget dyr pga de mange omkostninger. For ved de fleste handler er det køber som må betale dvs omkostninger.

Ved køb af jord hvor handelsprisen ikke overstiger 45.000 i 2013 (efter hvad jeg kunne finde med google) kan man lave det der hedder arealoverførsel uden at skulle lave et skøde og derved spare penge.

Jeg solgte får et par år siden et hjørne på 686 m2 som arealoverførsel.


Jeg har bortforpagtet 2 ha til en nabo med nogle heste det må han betale 10.000 for om året. Samt underskrive et stykke papir hvor der står at det er hans ansvar at holde øje med dyrene.
For hvis jeg som landmand for kontrol, kan jeg få en bøde hvis der er nået galt (sygdom mm) med dyrene på min jord.
Med venlig hilsen
Bent-Ole

Skal lave nyt fyrrum, i en bygning med sydvendt tagflade.
Stuehuset er fra 1880, det trænger til renovering, dog nye vinduer og døre fra 2008

Vores hjemmeside http://www.fruenshoej.dk med få billeder af ejendommen.
.
Landlyst
Stoker XVIII
Stoker XVIII
14
Indlæg: 4479
Tilmeldt: 13 okt 2009 22:03
Mit fyr: Scotte 16kW V. 10, Blackstar semirens
Areal: 200kvm+ 60kvm
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8830
Dagligt forbrug: 30,8
Årligt forbrug: 6 tons
Geografisk sted: 8830 Tjele
Har takket: 22 gange
Blevet takket: 12 gange

Leje/køb af jord

Indlæg af Landlyst »

Hmm troede egentlig kun arealoverførsler var til brug ved eksproprioner og ligende, så f.eks. hvis der er en jordfordeling eller arealer i overskud som passer på et eksisterende matrikkel.... Troede ikke man kunne sælge jord på den måde...
Bjarke J
Stoker V
Stoker V
12
Indlæg: 189
Tilmeldt: 29 sep 2011 00:09
Mit fyr: Scotte 10kW
Areal: 172 m2
Brændsel: Piller
Fremviser gerne i postnummer: 8544
Årligt forbrug: 4 ton (i teorien!)
Geografisk sted: Mørke

Leje/køb af jord

Indlæg af Bjarke J »

Tak for svarene. Det er nok ikke aktuelt med køb før vores store banklån er betalt af om 8 års tid.

Hvis nu jeg lejer/forpagter et stykke jord, er der så landbrugspligt på det (eller hvad det hedder) eller kan jeg bruge det til dyrehold/frugtlund/stor køkkenhave?

Besvar