Afgift på brænde og træpiller

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
Besvar
Brugeravatar
Ugelvig
Stoker XV
Stoker XV
11
Indlæg: 1354
Tilmeldt: 18 sep 2012 12:19
Mit fyr: Atmos D14P/Iwabo Villa S2
Areal: 212+70
Brændsel: Stampemøllen
Dagligt forbrug: 16 kg pr. døgn
Årligt forbrug: 6 ton
Geografisk sted: Sønderjylland
Kontakt:

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af Ugelvig »

Men vi kan vel blive enige om, at røgen fra olie og gas, mindst er lige så skadelig (ikke generende) som røgen fra en dårlig forbrændende brændeovn? At pålægge ekstra afgifte på brændeovne i byzonen er ene og alene et spørgsmål om penge i kassen (og at DONG mister omsætning). Skal der gøres noget fornuftigt, skal det være på alle skorstene i byzonen! Men det rammer for hårdt og koster vælgere (uanfægtet at alle partier har været med til at forslå dette).

Lav en gradueret afgift, der TILGODESER dem, der prøver at gøre noget. Virkningsgrad over f.eks. 90%, svanemærkninger, træ fremfor olie/gas, o. lign. Altså lad fornuften og miljøet bestemme og lad ALLE skorstene i DK tælle, landzone som byzone (bor selv i landzonen med to skorstene på matriklen).

/AJU
/AJU

Atmos D14P med påmonteret Iwabo Villa S2 og 750l træpiller i Mafa Midi silo fremvises gerne :)

Brugeravatar
Ulrik
Redaktør
Redaktør
17
Indlæg: 11096
Tilmeldt: 09 dec 2006 12:50
Mit fyr: 10 KW Scotte Mini
Areal: 96/87 m2
Brændsel: German Pellets
Fremviser gerne i postnummer: 5474
Dagligt forbrug: 11 kilo
Årligt forbrug: Est. <6 ton
Geografisk sted: Veflinge, Fyn
Har takket: 120 gange
Blevet takket: 141 gange

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af Ulrik »

2009bokke » 25 Oct 2012, 14:07 skrev:
bliver simpelhen nød til at spørge... hvad bygger du dette postulat at de fleste brændeovne ikke brænder ordenligt af ???
Egne erfaringer. Et kig rundt i byerne. Stanken fra naboens dårligt indstillede brændeovn.
Dårligt brændsel og forkert indstillede brændeovne er da ikke et postulat?
Nærige brændeovns brugere der med stådims i bukserne praler af at deres fine brændeovn kan fyre natten over.
Alle disse ting er oplevet så ofte at de bliver fakta.

Bemærk venligst at jeg ikke skriver at en brændeovn ikke kan brænde rent. Jeg skriver det er de færreste der gør det.
MvH Ulrik©
Erik2
Stoker IV
Stoker IV
13
Indlæg: 114
Tilmeldt: 16 nov 2010 20:18

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af Erik2 »

Rygere, både brændeovns- og cigararetrygere, er fuldstændig afvisende overfor de gener deres adfærd påfører andre.

Jeg har selv brændeovn, og når den brænder ad helvede til med fugtigt brænde, så er der intet at se og lugte udenfor.

Så er det jeg spørger mig selv hvordan fanden mine naboer bærer sig ad med at få røgen til at trille ned ad taget og fylde gaden.
Brugeravatar
Kjeld P
Stoker IX
Stoker IX
12
Indlæg: 383
Tilmeldt: 27 nov 2011 19:16
Mit fyr: Biomax 16
Areal: 185
Brændsel: Piller og solskin
Fremviser gerne i postnummer: 8700
Dagligt forbrug: 0
Årligt forbrug: 0,4T
Geografisk sted: Øst Jylland
Har takket: 1 gang

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af Kjeld P »

Umiddelbart berører dette ikke os, men man ved aldrig...derfor sætter jeg dette link ind her...lige her og nu er jeg glad for jeg ikke har natur-gas og aldrig har haft det.

http://epn.dk/brancher/energi/alternati ... 888868.ece
Nu med tre Panasonic Inverter varmepumper...assisteret af pillefyr hvis det bliver rigtig dejlig koldt.
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af themasterdk »

Mit træpille fyr, der stiger røren op og lander altid i naboens indkørselse. han har været og råbt af mig mange gange nu, men hvad kan jeg gøre ved det, vinden kommer næsten altid fra vest og ind i mod ham. Kan da godt forstå ham, det lugter og har også været inde og lugte i hans gang og ja kan godt lugte røg. men mit hus er et dobbelt hus og hans enkelt så min skorsten er langt over hans hus.. Så tror ikke det er så meget med vi fyre forkert men vinden der er på spil, men kommer jo an på hvor man bor
--------- ;-) ---------------

robinhood
Stoker VI
Stoker VI
14
Indlæg: 208
Tilmeldt: 15 dec 2009 11:00
Mit fyr: EKOHEAT 1500
Areal: 220
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4130
Dagligt forbrug: 20 til 25 kg
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: viby sjælland

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af robinhood »

jeg er sku snart godt træt af hvergang folk gør en god forretning og samtidig noget for miljøet (pille fyr og solvarme )
så ser staten straks en mulighed for afgift fordi de har tabt et andet sted de vil så gerne have mere miljørigtige alternastiver men når
folk så beslutter sig for at investere i det så kommer staten ud af busken og vil have en del af kagen
vi kan jo godt være enige om at ingen kun investere for miljøet hvis det ikke samtidig er en god forretning for en selv
remme
Stoker VIII
Stoker VIII
13
Indlæg: 345
Tilmeldt: 20 jun 2010 18:40
Mit fyr: Benekov R25 linux
Areal: ca 200 privat+ 600
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 7430
Årligt forbrug: 10-15
Geografisk sted: Midtjylland
Har takket: 3 gange

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af remme »

det med røgen som slår ned skal nok findes i en for lav røg/skorstenstemperatur for når røgen bliver kold/fugtig vil den naturlig falde ned igen.
Brugeravatar
themasterdk
Stoker XII
Stoker XII
13
Indlæg: 725
Tilmeldt: 21 maj 2010 21:53
Mit fyr: KSM-Multistorker 275-18i
Areal: 225 + værksted
Brændsel: Træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 4450
Dagligt forbrug: ca. 20-25 kg piller
Årligt forbrug: 6 Tons
Geografisk sted: Vestsjælland, Jyderup 4450

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af themasterdk »

Jeg har en stålskorsten som er 7 meter høj, tror aldrig jeg vil kunne få høj nok temp i den til det især ikke nu det er ved at blive så koldt
--------- ;-) ---------------
EKP
Stoker XII
Stoker XII
15
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Blevet takket: 1 gang

Afgift på brænde og træpiller

Indlæg af EKP »

themasterdk » 30 Oct 2012, 12:58 skrev:Jeg har en stålskorsten som er 7 meter høj, tror aldrig jeg vil kunne få høj nok temp i den til det især ikke nu det er ved at blive så koldt
Det handler vel om isolering og røgens temperatur ved afgangen fra kedlen - jo koldere det er jo mere opdrift burde røgen vel få i det kolde vejr pga. temperaturforskellen.

Det er bare min forestilling om hvordan jeg tror det hænger sammen :-)

Besvar