Har du lyst til at støtte Stoker Pro? Læs mere her: Støt Stoker Pro Forum

spejlreflekskamera

Ordet er frit
Snak om lige hvad du har lyst til
lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

spejlreflekskamera

Indlæg af lille_smed » 10 aug 2012 23:49

70-200 F2.8 det er også i den dyre ende .. nok lidt mere en jeg vil give .. så meget kommer jeg nu heller til at bruge det


Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

spejlreflekskamera

Indlæg af Bigfoot » 10 aug 2012 23:55

lille_smed » 10 Aug 2012, 23:49 skrev:70-200 F2.8 det er også i den dyre ende .. nok lidt mere en jeg vil give .. så meget kommer jeg nu heller til at bruge det
det sagde jeg også dengang...... nu er der for omkring 45.000 i min kamerataske.... det tager overhånd. icon_cheesygrin.gif
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

spejlreflekskamera

Indlæg af lille_smed » 10 aug 2012 23:58

oki .. så meget kommer jeg nok ikke til at gå op idet ...

nu hvor jeg bare skal bruge det til hygge ikke noget vildt .. kommer fra et meget billigt kompakt cam.. så alt er bedre

skal man vælge 2 linser frem for en eller hvad .. der følger normalt en med .. 18-55.. skal man bruge det og finde et fra 55-200 ..

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

spejlreflekskamera

Indlæg af Bigfoot » 11 aug 2012 09:03

nu skal man huske at skille tomater fra æblerne.

Et 18-300 kan jo sagtens bruges, det er ikke fordi det er det samme som at tage billeder med klappen for linsen.

men jeg har lige to eksempler her. Det samme billede, med lyset ind fra siden, dog fra hver sin side.
Det ene er taget med et nikon D90 med et 18-300 objektiv på, det andet er taget med en Canon Eos 600D med et 28-70 F2.8 objektiv.
Jeg vil ikke sige gæt hvilken der er hvad... men du må gerne gætte icon_cheesygrin.gif
lambada nikon 18-300.jpg
lambada canon 28-70.jpg
Solen står lige over træerne bag traktoren, så lysindfaldet er det samme på begge billeder. Bare fra hver sin side.

træerne gror selvfølgelig ikke ind i himlen, jeg mener sku endda at den som er taget med nikon'et er taget med blitz, jeg kan ikke helt huske det. Det er canon billedet ikke.
Men det er taget kl 21.00 om aftenen det der.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

spejlreflekskamera

Indlæg af EKP » 11 aug 2012 12:28

lille_smed » 10 Aug 2012, 23:58 skrev:oki .. så meget kommer jeg nok ikke til at gå op idet ...

nu hvor jeg bare skal bruge det til hygge ikke noget vildt .. kommer fra et meget billigt kompakt cam.. så alt er bedre

skal man vælge 2 linser frem for en eller hvad .. der følger normalt en med .. 18-55.. skal man bruge det og finde et fra 55-200 ..
Det havmand og bigfoot skriver kan jeg kun bakke op om.

Du finder ikke ét objektiv der kan det hele - det er helt korrekt. Hvis det eneste du vil tage billeder af er småfugle så køb et teleobjektiv med fast brændvide - så behøver du ikke flere objektiver. Nu er det bare sådan at de fleste fotografer gerne vil kunne tage billeder af forskellige ting: Indendørs, udendørs, portrætter, dyr, landskaber, feriefoto......osv. Her bliver det aldrig optimalt med et enkelt objektiv. Du finder heller ikke en bil der både er optimal til langdistance-pendling og offroad. Man må enten vælge én type, have begge biler eller gå voldsomt på kompromis med egenskaberne. Mit råd er at du ikke går på kompromis og vælger en mellemløsnig.

Man får rigtig mange behov dækket ved at have et zoomobjektiv i området fra 17 til 60. Det kan være et 17-40 eller 18-55 der et utal at muligheder. Dette objektive vil ofte være valget indendørs så det bør være med blænde 2,8. Det du vil komme til at mangle er et teleobjektiv og det skal man bare gøre sig klart. Det kan du så købe om et par år når du er blevet mere fortrolig med kameraet og især dine behov.

Jeg startede i sin tid med et eos 350D og en 17-40 med blænde 4,0. Det var et rigtig godt objektiv men ikke super godt indendørs og heller ikke godt når noget var bare lidt langt væk. Jeg opgradere med et 70-200 2,8 IS og det sidder næsten hele tiden på mit kamera den dag i dag. Jeg har også andre objektiver men 70-200 sidder på 80% af tiden 17-40 15% af tiden og de andre omkring 5% af tiden. Nu lyder det som om at du bare kan købe et teleobjektiv. Du skal bare være opmærksom på at det koster spidsen af en jetjager hvis du skal kunne bruge det lige så bredt som jeg gør og mine fotointeresser nok er lidt specielle. Jeg tager ikke mange familiebilleder, indendørs, fester osv. Gider i det hele taget ikke tage billeder af mennesker :-)

Men mit råd er du finder et godt objektiv i mellemområde og finder dig i de begrænsninger det giver dig. Senere kan du købe til og det gør de fleste :great:

Emil


lille_smed
Stoker XV
Stoker XV
Indlæg: 1312
Tilmeldt: 10 feb 2010 19:24
Mit fyr: scotte
Areal: 238 + 20 kælder +150
Brændsel: træpiller
Fremviser gerne i postnummer: 8781
Årligt forbrug: 6 tons træpiller
Geografisk sted: 10 km uden for horsens stenderup 8781
Modtaget likes: 13 gange

spejlreflekskamera

Indlæg af lille_smed » 12 aug 2012 11:37

det ser meget ud til at man skal bruge pengene på bedre objektiv end .. data på huset ..

men plan med det er jeg komme helt sikkert til at filme med det .. for håber da på at der kommer nyt liv i huset inden for nogle år .. .. så vil gerne have det nu, så jeg kan lære at arbejde ordenligt med det .. til den dag hvor det virkelig skal skal bruges til noget.

kan se at nikon 5100 d har en skærm der kan vippen og drejes .. er det noget man bruger .. for det har 3100-3200 d ikke ..

3200d-5100d kan man tilslutte mere udstyr til .. eller kan man også det til 3100

objektiv har jeg kigget på disse

Nikon AF-S DX Nikkor 18-105mm f/3.5-5.6G ED VR

Tamron AF17-50mm F/2.8 XR Di-II VC Asp. IF t/Nikon

Brugeravatar
Bigfoot
Stoker XIX
Stoker XIX
Indlæg: 5100
Tilmeldt: 06 sep 2010 10:21
Mit fyr: Clivet 8,3kw luft-vand
Areal: 116
Brændsel: ren el
Fremviser gerne i postnummer: 6818
Geografisk sted: Årre/Varde
Givet likes: 9 gange
Modtaget likes: 200 gange

spejlreflekskamera

Indlæg af Bigfoot » 12 aug 2012 21:25

mit Canon Eos 600D, har en skærm der kan drejes. Det har den fordel at jeg kan dreje skærmen sådan, at den vender bagsiden udaf, og på den måde er beskyttet under transport.
Jeg glemmer sku bare tit at gøre det....

Men du taler om udstyr som kan sluttes til???? har du overhovedet brug for det??? Og hvad er det for noget?

Jo lavere F-tallet er, jo mere lysfølsomt er objektivet. En sammenligning af de to objektiver, er jo magen til de to billeder jeg postede førhen.
"omdrejningstal, kølevandstemperatur, og turbotryk, er alt sammen totalt ligegyldige parametre, som man egentlig ikke skal gå så højt op i."
citat Bigfoot, herning pullingarena.

EKP
Stoker XII
Stoker XII
Indlæg: 676
Tilmeldt: 27 okt 2008 18:29
Mit fyr: Atmos DC50+Scotte Black Star 16Kw.
Areal: 240+ 10 i fyrrum
Brændsel: En pind her og en sæk der
Fremviser gerne i postnummer: 9800
Dagligt forbrug: Svært at sige
Årligt forbrug: ?
Geografisk sted: Hjørring
Modtaget likes: 1 gang

spejlreflekskamera

Indlæg af EKP » 13 aug 2012 16:39

Bigfoot » 12 Aug 2012, 21:25 skrev:mit Canon Eos 600D, har en skærm der kan drejes. Det har den fordel at jeg kan dreje skærmen sådan, at den vender bagsiden udaf, og på den måde er beskyttet under transport.
Jeg glemmer sku bare tit at gøre det....

Men du taler om udstyr som kan sluttes til???? har du overhovedet brug for det??? Og hvad er det for noget?

Jo lavere F-tallet er, jo mere lysfølsomt er objektivet. En sammenligning af de to objektiver, er jo magen til de to billeder jeg postede førhen.
Jeg har også overvejet fordelene ved en vippeskærm. Hvis det eneste du bruger vippefunktionen til er beskyttelse af skærmen så vil jeg nok sige det ikke er ret nødvendigt. Mit 6 år gamle 350D kan ikke vippe med skærmen og den har ikke en ridse (jeg har ikke været super forsigtig med det).

v.h. Emil


Besvar